Skip to content

43 Comments

  1. Peter
    May 28, 2020 @ 07:56

    Kul läsning
    Snacka om bredd-segling

    Ni skapar just nu ett svänghjul på blocket annonserna

    Lycka till i eran satsning

    / Peter G

    Reply

    • Magnus
      May 29, 2020 @ 20:29

      Roligt projekt Peter, ses förhoppningsvis på Solo challenge om vi får plats dvs

      Reply

  2. Olof Nyberg
    May 28, 2020 @ 16:39

    Spännande att få sänkt SRS med en tusendel (SH) när ni går från spinn på 41m2 till gennacker på 59 OCH en code på 52. Jag har svårt att få ihop det men blir såklart inspirerad:-)

    Något för alla Expresser som seglar SRS?

    /Olof

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 28, 2020 @ 16:43

      Fast vi kan inte segla läns med den slör-gennaker som finns nu, så SRS-talet är nog rimligt 😃 Med en riktig fullstor A2 skulle det nog funka, men då skulle SRS-talet öka en del.

      Reply

    • Dan
      May 28, 2020 @ 22:53

      Bara en rättelse, coden är inte 52 m2. Kanske siffrorna kastats om, 25m2 i SRs perspektiv är nog mer korrekt eftersom offert/faktura sa 29m2. En 52m2 code på Specialen vore en udda syn :-).

      Reply

  3. Pelle Lindell
    May 29, 2020 @ 05:57

    Man kan nog misstänka att måtten på döden inte är korrekta……..

    Reply

    • Pelle Lindell
      May 29, 2020 @ 05:59

      Suck……döden=coden

      Reply

  4. Fabian Tillig
    Jun 2, 2020 @ 08:04

    Vad hände med masten?

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Jun 2, 2020 @ 08:17

    Alltid är det nåt 😕 Det känns som jag tillbringar alldeles för mycket tid vid mastkranen i Hinsholmen 😃

    En väsentlig del saknades plötsligt på masten?

    Reply

  6. Calle
    Jun 2, 2020 @ 10:34

    Bommen. Behöver du mastkranen för det…
    Eller är det vindexen. Men den kanske inte är så viktig

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 2, 2020 @ 11:10

      Och var brukar man sätta Windexen?
      Och lanternan?
      Och häckstaget?
      Och storfallet?

      Yup.

      Reply

      • Fabian Tillig
        Jun 2, 2020 @ 13:41

        Oooops. Men masten stod kvar iaf…

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jun 2, 2020 @ 14:18

          Japp. Gennakern togs ner väldigt snabbt och vi lyckades ta oss tillbaks till Långedrag utan vidare skador.

          Reply

          • Dan
            Jun 2, 2020 @ 21:21

            Blir inte ofta förvånad men det mailet från Peter blev en total surprise. Och jag som gått och oroat mig för kolpeket. Masttoppen hade man förväntat sig stanna kvar på samma ställe.

            Men, bra att det hände i fint väder dagtid och inte i mörka blåsiga natten under en solosegling..då hade det varit mindre bra.

            Nu blir största utmaningen att lösa detta på ett tillräckligt bra sätt. Alternativen är få och masten unik. Om någon har ett 11 meters H5 maströr med konad topp liggandes i garaget får ni gärna höra av er ;-)..

  7. Nobbe
    Jun 4, 2020 @ 08:48

    Ooops! Sådär kan det väl se ut på murkna trämaster :-) Masttoppen har alltså gått av ovanför infästningen för fiolen?

    Reply

  8. Anders Dahlsjö
    Jun 4, 2020 @ 15:59

    Det låter så konstigt? Var beslaget svetsat på eller skruvat? Om storfallet sitter i beslaget så borde ju kompressionen hålla det på plats.

    Reply

    • Fabian tillig
      Jun 4, 2020 @ 20:40

      Maströret gick av. Direkt vit översta popniten för gennakerfallboxen. Inte mycket material kvar där eftersom akterkanten har uttget för masttoppsbeslaget på samma ställe.

      Kom förbi masten på väg till toan, så var tvungen att kolla.

      Reply

  9. srsseglaren
    Jun 4, 2020 @ 19:50

    Tror toppbeslaget var väl utbyggt akterut kanske 4ggr maströret ? mer om man jmf med den konade delen i toppen ?
    Är lite fundersam över att ha konad topp och masttopphissade undanvindssegel finns inte mycket marginaler kvar i materialet?

    H5 rör, är det selden mast ?
    om så borde det gå att få tag i en kortare mast och skarva befintliga masten nedifrån ?

    Reply

    • Dan
      Jun 4, 2020 @ 23:03

      Det är en Benns H5 profil med 2 meters konad topp. 2,27 kg/m. Sapa producerade dessa i 12 meters längder och man kapar 1 meter nerifrån för att få Special masten. Idag kan det ta år innan denna längd tillverkas, när de byter verktyg vill de producera ett bra gäng rör.

      Det finns ca 7 Special master med samma topp och falltrissebox om jag förstår rätt. Min mast var i mycket bra skick i övrigt, enligt Pantaenius som redan besiktigat den. Mastbrottet var en rejäl överraskning. Min förhoppning är att den tillfälliga lagningen som Jonny gjorde (jäkligt snällt att ställa upp) håller i år så Peter får seglat som planerat, eller nästan iallafall. Utan topphissad gennaker/spinnaker blir det lite sämre prestanda..

      För nästa år hoppas jag på ett nytt maströr med hjälp av aktuell försäkring. Vill inte ha en Special som inte är en standard Special… men fallboxen blir inte som den är nu, det blir ett utanpåliggande block och slits för fallet enligt fleras rekommendationer. Då håller masten kanske mer än de 20 år den höll nu.

      Reply

      • srsseglaren
        Jun 4, 2020 @ 23:56

        Tack för svar
        En H-båts mast är riktigt vacker att se på med sin konade topp, Elvström använde ofta konade master t.o.m på mindre båtar som Elvström 65.

        Expressens mast med okonade topp kanske inte lika vackra att beskåda men ingen långsam båt ?

        Tur det finns kunniga entusiaster som kan bistå vid akutbehov :-)
        Många som vill se lite raciga seglings filmer :-)

        Reply

        • Dan
          Jun 5, 2020 @ 00:41

          Specialens mast är faktiskt en längre H-båts mast. Samma profil men kortare.

          Reply

  10. Dan
    Jun 5, 2020 @ 00:59

    Förtydligande..

    H-båtsmasten är kortare med betydligt kortare toppskedda men profilen är densamma.

    Reply

    • srsseglaren
      Jun 5, 2020 @ 09:04

      Var med på det.

      Frågan kanske mer handlade om det av första byggaren gjorts rätt val med en så tunn profilerad mast-topp ?
      Skönhet före funktion ?

      Nu blir det snart mer segling hoppas vi.

      Reply

      • Dan
        Jun 5, 2020 @ 09:22

        Så här 20 år i efterhand kan man nog konstatera att åtminstone översta spinnfallstrissboxen skulle designats annorlunda. De lärda säger att den lätta/tunna masttoppen är stark nog så sett. Jag som inte kan räkna laster och hållfasthet hade nog gått ett par snäpp åt Expresshållet och biffat till toppen lite samt kortat ner skeddan. Expressmasten är praktiskt, går att vända maströret upp och ner på en gammal mast och köra några år till :-). Har jag hört iallafall. Gäller nog bara vid slitage inte mastbrott…

        Reply

      • Harald Hauglin
        Jun 21, 2020 @ 19:40

        First Class 8 bruker masteprofil z230 fra Zspars. Konet topp. 2,29 kg/m. Lengde fra mastefot til topp er 12,29 m. Kan det være en løsning?

        Kult prosjekt, forresten! Jeg jobber langsomt med å få min FC8 mer tilpasset shorthand. Dominant Race Special er jo enda lettere enn FC8 – det blir interessant å se hvordan den vil gå med flygende forseil fra mastetoppen.

        Reply

        • Dan
          Jun 21, 2020 @ 22:11

          Tack för tipset Harald, har kollat på detta alternativ som hade fungerat bra. Fick samma tips av Thomas Wiberg som valde samma profil till sin T24. Problemet är att det blir en del extra kostnader när jag byter profil och mitt försäkringsbolag täcker ingenting, står för alla kostnader själv. Därför blir det till att kapa toppen och svetsa på toppskeddan 25cm längre ner där maströret är oskadat. Längre fram blir det förmodligen en kolfiber mast från Ceilidh. 1,5 kg/m. Skall bara spara veckopengen ett tag ;-).

          Tyvärr blir det inget topphissat tills masten är fixad. Jag har dock kört en hel del topphissat 2018 med Specialen och förväntade mig större skillnad än det faktiskt blev kontra den fraktionshissade.

          FC8:an är en rolig båt dock inte helt enkel när man seglar solo, du lär hålla värmen uppe :-). Hur skall du modifiera den?

          Reply

          • Harald Hauglin
            Jun 21, 2020 @ 22:55

            Joda, FC8 er en utfordrende båt å seile godt, ikke minst alene. Heldigvis har riggen vinklede salinger, så den står selv om man ikke har satt lensetaklene.

            Jeg forsøker å bruke moderat med penger på utstyr og har heller ikke mye tid til ‘mekk’. Jeg mener selv at tid brukt på faktisk seiling er det som nå gir meg best uttelling både i glede og båtfart.

            Her er modifikasjoner så langt: (1) Jeg har et peke (85 mm dia alu) som stikker 140 cm foran forstaget. (2) Jeg bruker eksisterende spinnakerfall og har kjøpt en 45 kvm A3 asymmetrisk spinnaker fra Elvstrøm. Denne er et bedre sløreseil enn de symmetriske. Jeg har (foreløpig) slått fra meg flygende seil fra mastetoppen, men dette har vært brukt på FC8 på innsjøer i mellomeuropa. (3) Jeg har installert et par billige, brukte selvskjøtende vinsjer som enkelt nås fra roret.

            En ny autopilot med rategyro står på ønskelisten. Jeg har nå en Raymarine ST2000 som ikke håndterer bølger særlig godt.

            Lykke til med mastefiks!

  11. Dan
    Jun 5, 2020 @ 09:27

    Men…vad jag förstått blev den temporära lagningen stark och masten är redo för action :-). Hoppas Peter (i Specialen) och Jonny (i nyrenoverad Race) hinner ut ett par ggr innan det är skarpt läge.

    Reply

  12. Bosse F
    Jun 5, 2020 @ 17:06

    Svetsning på detta sätt försvagar strukturen i materialet. Vid uppvärmning över ca 450 grader mjuknar materialet. En del påstår att det blir likvärdig hårdhet som åldrat efter ett tag men det är fel. Det kommer alltid att vara sämre och förblir oåldrat/härdat.
    När master konas i toppen svetsas skarven efter att ha formats i ett speciellt verktyg. Koningen och svetsningen görs innan åldring (T4) och åldras alltså efter svetsning. Överväg att förstärka med formad alplåt som limmas och popnitas. Som det är nu är det inte alls samma hållfasthet som original!

    Reply

    • Jonny Petersson
      Jun 5, 2020 @ 17:26

      Den som lever får se om det håller:-) Som sagts tidigare så är detta en provisorisk lösning för att kärran skall vara med på några race i sommar….

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 5, 2020 @ 17:26

      Detta är en temporär fix, som bara skall klara den här säsongen. Vi har också svetsat igen uttaget för topphissade segel + lagt ett förband över. Så jag är inte alls orolig för att masttoppen skall klara lasterna under kryss.

      Reply

      • Bosse F
        Jun 5, 2020 @ 18:03

        Blir bra! Ville bara flagga för att svetsning är lurigt, speciellt i aluminium.

        Reply

  13. Pelle Pedersen
    Jun 6, 2020 @ 08:47

    Sveriges mest berömda masttopp? :)

    Reply

  14. Dan
    Jun 6, 2020 @ 12:40

    När jag har ny mast skall toppen skäras av och bli till en lampa i vardagsrummet!

    Reply

    • Dan
      Jun 6, 2020 @ 23:24

      Den gamla lagade masttoppen blir lampa alltså…så ingen tror jag tappat förståndet 😳

      Reply

      • Anders Dahlsjö
        Jun 8, 2020 @ 07:03

        Att byta mast för att en svets gett upp känns oförståndigt. Måste finnas enklare lösningar på det? Kan tänka på flera roliga vinterprojekt 😊.

        Reply

  15. Tomas Andersson
    Jun 23, 2020 @ 00:13

    Har den här på blocket, kanske kan vara något ?
    https://www.blocket.se/annons/skaraborg/komplett_rigg_till_x_79/90550134

    Reply

  16. Tomas Andersson
    Jun 23, 2020 @ 11:16

    Måtten verkar snudd på identiska och en fin profil på masten

    Reply

    • Dan
      Jun 23, 2020 @ 11:36

      Tack för tipset Tomas!

      Tyvärr är det så att det blir en hel del extra hål samt meck och kostnader att göra om X79 masten till en Dominant Race mast. Planen är fortfarande på att kapa toppen, svetsa på mastskeddan igen och anpassa storen efter ett 25 cm kortare maströr. Blir mest optimalt i rådande situation.

      Reply

  17. Tomas Andersson
    Jun 23, 2020 @ 13:54

    6 st popnithål för att flytta ner bomfästet 1 dm verkar ju inte så himla mycket vare sig kostnader eller jobb.

    Reply

    • Thomas Wiberg
      Jun 23, 2020 @ 16:13

      Nja, det handlar väl inte bara om att flytta ett bomfäste om en X-79 mast skall passa på Dans Special?! Dans båt har 2 par svepta spridare och inga backstag. X79:an har ett spridarpar med toppvantens röstjärn mitt för centrum av mastfoten. Dessutom backstag som på den riggen absolut behövs. Så Dan skulle antingen behöva bygga om masten radikalt, eller flytta röstjärn och fixa backstag.

      Off topic så tycker jag att Du bjuder killarna med T24:an i Karlsborg på ett formidabelt motstånd! Bra så dom inte blir för kaxiga!

      Reply

    • Dan
      Jun 23, 2020 @ 17:24

      X79:an har enkelspridar rigg med spridare utan svepning och backstag. Specialen har dubbelspridarrigg med 18 graders svepning och fiol. Alla segel har exakta mått med trissor falltrissor på rätt ställen. Mastfoten är lite speciell, vagntrissa till ST fock etc. Att flytta bommen är det lilla. Dessutom slutar det men en sämre lösning än att bara kapa toppen på befintlig mast. X79 masten bör hamn på en X79:a igen, bör vara en dröm för den som seglat av sin.

      Reply

  18. Tomas Andersson
    Jun 23, 2020 @ 22:53

    Givetvis gör den sig bäst på en X-79:a, men en rigg med dubbla backstag är betydligt mer trimbar under gång. I min värld så kan jag tycka att det inte är ditt problem utan de som seglat av masten borde fixa en ny. Själv kör jag mycket shorthanded med min Maxi Racer och har satt fiol på den för att slippa backstagen och flyttat upp hisspunkten för flygande försegel en bra bit och använder gennaker från J 80 på 66 kvm och masten har varit helt stabil även i 14 m/s, men det förutsätter att häckstaget är ordentligt satt för att fiolen skall göra jobbet, På kryss dippade tidigare kaltoppen något åt lä i friska vindar, men med fiolen är den spikrak i sidled. Ett stort plus är att jag även får en jämn mastkurva istället för att toppen bara hookar när häcken är ordentligt satt.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.