The greyscale project | segeltest
Färgglatt. Lite Midnight Sun över det hela 😃
Efter en knapp vecka på hemmaplan har vi fått ordning på den befintliga gaderoben. Det är ju skillnad på att plocka fram nya 3Di-ställ från North till J/111 och att botanisera i en garderob som till stora delar är inne på sin sista säsong (Dan har beställt nya segel).
Men det är jättebra träning, och vår metodik för att få fart på båt och segel i olika förhållanden är ju densamma oavsett.
Stor och fock är North 3Dl. Mycket seglade, men efter lite skruvande på masten så tror vi att vi har hittat en rimligt ok form. Sedan finns det lite blandade undanvindssegel. Både symmetriskt av olika size, en code och en topphissad gennaker.
Mätbrevet nedan med gennaker och code. Jag skall köra alla segel på Midsummer Solo, så tar vi ett beslut sedan kring konfiguration inför Bohusracet.
Peter
May 28, 2020 @ 07:56
Kul läsning
Snacka om bredd-segling
Ni skapar just nu ett svänghjul på blocket annonserna
Lycka till i eran satsning
/ Peter G
Magnus
May 29, 2020 @ 20:29
Roligt projekt Peter, ses förhoppningsvis på Solo challenge om vi får plats dvs
Olof Nyberg
May 28, 2020 @ 16:39
Spännande att få sänkt SRS med en tusendel (SH) när ni går från spinn på 41m2 till gennacker på 59 OCH en code på 52. Jag har svårt att få ihop det men blir såklart inspirerad:-)
Något för alla Expresser som seglar SRS?
/Olof
Peter Gustafsson
May 28, 2020 @ 16:43
Fast vi kan inte segla läns med den slör-gennaker som finns nu, så SRS-talet är nog rimligt 😃 Med en riktig fullstor A2 skulle det nog funka, men då skulle SRS-talet öka en del.
Dan
May 28, 2020 @ 22:53
Bara en rättelse, coden är inte 52 m2. Kanske siffrorna kastats om, 25m2 i SRs perspektiv är nog mer korrekt eftersom offert/faktura sa 29m2. En 52m2 code på Specialen vore en udda syn :-).
Pelle Lindell
May 29, 2020 @ 05:57
Man kan nog misstänka att måtten på döden inte är korrekta……..
Pelle Lindell
May 29, 2020 @ 05:59
Suck……döden=coden
Fabian Tillig
Jun 2, 2020 @ 08:04
Vad hände med masten?
Peter Gustafsson
Jun 2, 2020 @ 08:17
Alltid är det nåt 😕 Det känns som jag tillbringar alldeles för mycket tid vid mastkranen i Hinsholmen 😃
En väsentlig del saknades plötsligt på masten?
Calle
Jun 2, 2020 @ 10:34
Bommen. Behöver du mastkranen för det…
Eller är det vindexen. Men den kanske inte är så viktig
Peter Gustafsson
Jun 2, 2020 @ 11:10
Och var brukar man sätta Windexen?
Och lanternan?
Och häckstaget?
Och storfallet?
Yup.
Fabian Tillig
Jun 2, 2020 @ 13:41
Oooops. Men masten stod kvar iaf…
Peter Gustafsson
Jun 2, 2020 @ 14:18
Japp. Gennakern togs ner väldigt snabbt och vi lyckades ta oss tillbaks till Långedrag utan vidare skador.
Dan
Jun 2, 2020 @ 21:21
Blir inte ofta förvånad men det mailet från Peter blev en total surprise. Och jag som gått och oroat mig för kolpeket. Masttoppen hade man förväntat sig stanna kvar på samma ställe.
Men, bra att det hände i fint väder dagtid och inte i mörka blåsiga natten under en solosegling..då hade det varit mindre bra.
Nu blir största utmaningen att lösa detta på ett tillräckligt bra sätt. Alternativen är få och masten unik. Om någon har ett 11 meters H5 maströr med konad topp liggandes i garaget får ni gärna höra av er ;-)..
Nobbe
Jun 4, 2020 @ 08:48
Ooops! Sådär kan det väl se ut på murkna trämaster :-) Masttoppen har alltså gått av ovanför infästningen för fiolen?
Anders Dahlsjö
Jun 4, 2020 @ 15:59
Det låter så konstigt? Var beslaget svetsat på eller skruvat? Om storfallet sitter i beslaget så borde ju kompressionen hålla det på plats.
Fabian tillig
Jun 4, 2020 @ 20:40
Maströret gick av. Direkt vit översta popniten för gennakerfallboxen. Inte mycket material kvar där eftersom akterkanten har uttget för masttoppsbeslaget på samma ställe.
Kom förbi masten på väg till toan, så var tvungen att kolla.
srsseglaren
Jun 4, 2020 @ 19:50
Tror toppbeslaget var väl utbyggt akterut kanske 4ggr maströret ? mer om man jmf med den konade delen i toppen ?
Är lite fundersam över att ha konad topp och masttopphissade undanvindssegel finns inte mycket marginaler kvar i materialet?
H5 rör, är det selden mast ?
om så borde det gå att få tag i en kortare mast och skarva befintliga masten nedifrån ?
Dan
Jun 4, 2020 @ 23:03
Det är en Benns H5 profil med 2 meters konad topp. 2,27 kg/m. Sapa producerade dessa i 12 meters längder och man kapar 1 meter nerifrån för att få Special masten. Idag kan det ta år innan denna längd tillverkas, när de byter verktyg vill de producera ett bra gäng rör.
Det finns ca 7 Special master med samma topp och falltrissebox om jag förstår rätt. Min mast var i mycket bra skick i övrigt, enligt Pantaenius som redan besiktigat den. Mastbrottet var en rejäl överraskning. Min förhoppning är att den tillfälliga lagningen som Jonny gjorde (jäkligt snällt att ställa upp) håller i år så Peter får seglat som planerat, eller nästan iallafall. Utan topphissad gennaker/spinnaker blir det lite sämre prestanda..
För nästa år hoppas jag på ett nytt maströr med hjälp av aktuell försäkring. Vill inte ha en Special som inte är en standard Special… men fallboxen blir inte som den är nu, det blir ett utanpåliggande block och slits för fallet enligt fleras rekommendationer. Då håller masten kanske mer än de 20 år den höll nu.
srsseglaren
Jun 4, 2020 @ 23:56
Tack för svar
En H-båts mast är riktigt vacker att se på med sin konade topp, Elvström använde ofta konade master t.o.m på mindre båtar som Elvström 65.
Expressens mast med okonade topp kanske inte lika vackra att beskåda men ingen långsam båt ?
Tur det finns kunniga entusiaster som kan bistå vid akutbehov :-)
Många som vill se lite raciga seglings filmer :-)
Dan
Jun 5, 2020 @ 00:41
Specialens mast är faktiskt en längre H-båts mast. Samma profil men kortare.
Dan
Jun 5, 2020 @ 00:59
Förtydligande..
H-båtsmasten är kortare med betydligt kortare toppskedda men profilen är densamma.
srsseglaren
Jun 5, 2020 @ 09:04
Var med på det.
Frågan kanske mer handlade om det av första byggaren gjorts rätt val med en så tunn profilerad mast-topp ?
Skönhet före funktion ?
Nu blir det snart mer segling hoppas vi.
Dan
Jun 5, 2020 @ 09:22
Så här 20 år i efterhand kan man nog konstatera att åtminstone översta spinnfallstrissboxen skulle designats annorlunda. De lärda säger att den lätta/tunna masttoppen är stark nog så sett. Jag som inte kan räkna laster och hållfasthet hade nog gått ett par snäpp åt Expresshållet och biffat till toppen lite samt kortat ner skeddan. Expressmasten är praktiskt, går att vända maströret upp och ner på en gammal mast och köra några år till :-). Har jag hört iallafall. Gäller nog bara vid slitage inte mastbrott…
Harald Hauglin
Jun 21, 2020 @ 19:40
First Class 8 bruker masteprofil z230 fra Zspars. Konet topp. 2,29 kg/m. Lengde fra mastefot til topp er 12,29 m. Kan det være en løsning?
Kult prosjekt, forresten! Jeg jobber langsomt med å få min FC8 mer tilpasset shorthand. Dominant Race Special er jo enda lettere enn FC8 – det blir interessant å se hvordan den vil gå med flygende forseil fra mastetoppen.
Dan
Jun 21, 2020 @ 22:11
Tack för tipset Harald, har kollat på detta alternativ som hade fungerat bra. Fick samma tips av Thomas Wiberg som valde samma profil till sin T24. Problemet är att det blir en del extra kostnader när jag byter profil och mitt försäkringsbolag täcker ingenting, står för alla kostnader själv. Därför blir det till att kapa toppen och svetsa på toppskeddan 25cm längre ner där maströret är oskadat. Längre fram blir det förmodligen en kolfiber mast från Ceilidh. 1,5 kg/m. Skall bara spara veckopengen ett tag ;-).
Tyvärr blir det inget topphissat tills masten är fixad. Jag har dock kört en hel del topphissat 2018 med Specialen och förväntade mig större skillnad än det faktiskt blev kontra den fraktionshissade.
FC8:an är en rolig båt dock inte helt enkel när man seglar solo, du lär hålla värmen uppe :-). Hur skall du modifiera den?
Harald Hauglin
Jun 21, 2020 @ 22:55
Joda, FC8 er en utfordrende båt å seile godt, ikke minst alene. Heldigvis har riggen vinklede salinger, så den står selv om man ikke har satt lensetaklene.
Jeg forsøker å bruke moderat med penger på utstyr og har heller ikke mye tid til ‘mekk’. Jeg mener selv at tid brukt på faktisk seiling er det som nå gir meg best uttelling både i glede og båtfart.
Her er modifikasjoner så langt: (1) Jeg har et peke (85 mm dia alu) som stikker 140 cm foran forstaget. (2) Jeg bruker eksisterende spinnakerfall og har kjøpt en 45 kvm A3 asymmetrisk spinnaker fra Elvstrøm. Denne er et bedre sløreseil enn de symmetriske. Jeg har (foreløpig) slått fra meg flygende seil fra mastetoppen, men dette har vært brukt på FC8 på innsjøer i mellomeuropa. (3) Jeg har installert et par billige, brukte selvskjøtende vinsjer som enkelt nås fra roret.
En ny autopilot med rategyro står på ønskelisten. Jeg har nå en Raymarine ST2000 som ikke håndterer bølger særlig godt.
Lykke til med mastefiks!
Dan
Jun 5, 2020 @ 09:27
Men…vad jag förstått blev den temporära lagningen stark och masten är redo för action :-). Hoppas Peter (i Specialen) och Jonny (i nyrenoverad Race) hinner ut ett par ggr innan det är skarpt läge.
Bosse F
Jun 5, 2020 @ 17:06
Svetsning på detta sätt försvagar strukturen i materialet. Vid uppvärmning över ca 450 grader mjuknar materialet. En del påstår att det blir likvärdig hårdhet som åldrat efter ett tag men det är fel. Det kommer alltid att vara sämre och förblir oåldrat/härdat.
När master konas i toppen svetsas skarven efter att ha formats i ett speciellt verktyg. Koningen och svetsningen görs innan åldring (T4) och åldras alltså efter svetsning. Överväg att förstärka med formad alplåt som limmas och popnitas. Som det är nu är det inte alls samma hållfasthet som original!
Jonny Petersson
Jun 5, 2020 @ 17:26
Den som lever får se om det håller:-) Som sagts tidigare så är detta en provisorisk lösning för att kärran skall vara med på några race i sommar….
Peter Gustafsson
Jun 5, 2020 @ 17:26
Detta är en temporär fix, som bara skall klara den här säsongen. Vi har också svetsat igen uttaget för topphissade segel + lagt ett förband över. Så jag är inte alls orolig för att masttoppen skall klara lasterna under kryss.
Bosse F
Jun 5, 2020 @ 18:03
Blir bra! Ville bara flagga för att svetsning är lurigt, speciellt i aluminium.
Pelle Pedersen
Jun 6, 2020 @ 08:47
Sveriges mest berömda masttopp? :)
Dan
Jun 6, 2020 @ 12:40
När jag har ny mast skall toppen skäras av och bli till en lampa i vardagsrummet!
Dan
Jun 6, 2020 @ 23:24
Den gamla lagade masttoppen blir lampa alltså…så ingen tror jag tappat förståndet 😳
Anders Dahlsjö
Jun 8, 2020 @ 07:03
Att byta mast för att en svets gett upp känns oförståndigt. Måste finnas enklare lösningar på det? Kan tänka på flera roliga vinterprojekt 😊.
Tomas Andersson
Jun 23, 2020 @ 00:13
Har den här på blocket, kanske kan vara något ?
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/komplett_rigg_till_x_79/90550134
Tomas Andersson
Jun 23, 2020 @ 11:16
Måtten verkar snudd på identiska och en fin profil på masten
Dan
Jun 23, 2020 @ 11:36
Tack för tipset Tomas!
Tyvärr är det så att det blir en hel del extra hål samt meck och kostnader att göra om X79 masten till en Dominant Race mast. Planen är fortfarande på att kapa toppen, svetsa på mastskeddan igen och anpassa storen efter ett 25 cm kortare maströr. Blir mest optimalt i rådande situation.
Tomas Andersson
Jun 23, 2020 @ 13:54
6 st popnithål för att flytta ner bomfästet 1 dm verkar ju inte så himla mycket vare sig kostnader eller jobb.
Thomas Wiberg
Jun 23, 2020 @ 16:13
Nja, det handlar väl inte bara om att flytta ett bomfäste om en X-79 mast skall passa på Dans Special?! Dans båt har 2 par svepta spridare och inga backstag. X79:an har ett spridarpar med toppvantens röstjärn mitt för centrum av mastfoten. Dessutom backstag som på den riggen absolut behövs. Så Dan skulle antingen behöva bygga om masten radikalt, eller flytta röstjärn och fixa backstag.
Off topic så tycker jag att Du bjuder killarna med T24:an i Karlsborg på ett formidabelt motstånd! Bra så dom inte blir för kaxiga!
Dan
Jun 23, 2020 @ 17:24
X79:an har enkelspridar rigg med spridare utan svepning och backstag. Specialen har dubbelspridarrigg med 18 graders svepning och fiol. Alla segel har exakta mått med trissor falltrissor på rätt ställen. Mastfoten är lite speciell, vagntrissa till ST fock etc. Att flytta bommen är det lilla. Dessutom slutar det men en sämre lösning än att bara kapa toppen på befintlig mast. X79 masten bör hamn på en X79:a igen, bör vara en dröm för den som seglat av sin.
Tomas Andersson
Jun 23, 2020 @ 22:53
Givetvis gör den sig bäst på en X-79:a, men en rigg med dubbla backstag är betydligt mer trimbar under gång. I min värld så kan jag tycka att det inte är ditt problem utan de som seglat av masten borde fixa en ny. Själv kör jag mycket shorthanded med min Maxi Racer och har satt fiol på den för att slippa backstagen och flyttat upp hisspunkten för flygande försegel en bra bit och använder gennaker från J 80 på 66 kvm och masten har varit helt stabil även i 14 m/s, men det förutsätter att häckstaget är ordentligt satt för att fiolen skall göra jobbet, På kryss dippade tidigare kaltoppen något åt lä i friska vindar, men med fiolen är den spikrak i sidled. Ett stort plus är att jag även får en jämn mastkurva istället för att toppen bara hookar när häcken är ordentligt satt.