Hur formulera en bra inbjudan?
Jag har kappseglat allt möjligt, på alla möjliga ställen, gått en del regelkurser (tänkte faktiskt bli domare ett tag) och gillar att vara väl förberedd när jag kommer till startlinjen. Jag är noggrann och van att läsa krångliga avtal.
Jag borde inte ha några problem att anmäla mig till race i närområdet?
Men jag blir ofta överraskad när jag läser inbjudan eller Notice of Race.
Det känns som de blir fylligare för varje år, och jag tycker mig ana en trend där ambitiösa arrangörer gärna vill få med mer information för att göra regattorna ”mer rättvisa” och ”förtydliga” befintliga regler.
Som seglare tycker detta är en olycklig utveckling.
Dels höjer det ribban för deltagande, då det ofta införs nya krav, men jag känner också att jag behöver förstå innebörden av dessa skrivningar och hur de kan påverka vårt deltagande.
Vi har haft ett antal debatter de senaste åren, när det har blivit strul i kommunikationen. Antingen i NoR, SI eller att nya direktiv har getts på skepparmötet.
- SM i Lerkil där man tolkade klassreglerna för SRS på sitt eget sätt + alla besättningar skulle fotograferas.
- Diverse race med egna definitioner av shorthanded; “fler än två” 😀
- Tävlingsledningen kan skicka in båtar i land för inspektion, så att de med stor sannolikhet missar kommande race.
- Krav på mängder av uppgifter från deltagarna, trots att man inte behöver dessa (ex försäkringsbolag, adresser till respektive, etc).
- Seapilot 2star förbjöd spinnakers på ett banben
- ORCi-VM i Danmark där tävlingsledningen skulle protestera på alla med otydliga segelsiffror.
I de flesta av dessa fall så hade det blivit bättre om man bara använt befintliga kappseglings- och klassregler (som är krångliga nog)?
Jag har också sett andra sidan, när jag varit med och arrangerat Marstrand Big Boat Race, M32 Series, Allsvenskan eller Midsummer Solo Challenge. Då blir jag oftast (den enda) förespråkaren för förenkling och hur vi kan göra racen så lättillgängliga som det går.
Här ser jag skillnad mellan de arrangörer som har många aktiva seglare i organisationen, och de som vill vara en lite mer formell motpart.
För att reda ut begreppen så kommer jag på söndag att ordna ett rundabords-samtal med några av Sveriges mest erfarna arrangörer och domare; Claes Lundin (känd domare), Håkan Andersson (rutinerad ordförande i arrangörskommittén) och Mattias Dahlström (professionell tävlingsledare). Vi spelar in detta och publicerar så klart här.
Har ni frågor som ni tycker jag skall ta upp i sammanhanget, så kommentera nedan.
PS. Som kuriosa så ser anmälningssidan för Chicago Mackinac ut så här 🤣

Mar 6, 2023 @ 08:33
Att Seapilot2Star förbjöd undanvindssegel 2014 (?) är vi många som tycker det var ett bra beslut. Mycket bra till och med.
Jag vet att beslutet supportades av både såna som mig (sporadisk kappseglare) och meriterade VOR-seglare med erfarenhet från södra oceanerna.
På vilket sätt var NoR vid denna regatta felaktigt enligt dig?
Mar 6, 2023 @ 09:17
Läser du kommentarerna så är det uppenbart att många inte höll med dig.
Claes Lundin som är domare skrev:
Det jag far efter är att kombinationen av NoR, SI och eventuella beslut utanför dessa skapar en ökad grad av komplexitet och osäkerhet för seglarna. Och så klart ingrepp i regler som borde vara ganska genomarbetade vid det här laget?
Min erfarenhet är att det oftast blir dåligt när en tävlingsledning gör för stora ingrepp.
– Det vanligaste är ju att man skjuter på starten eller ändrar banan.
– Begränsningar eller tillägg till klassregler är ju nästa nivå. Här är det svårt att se var gränserna går mellan att förbjuda spirbommar eller spinnakers och ställa krav på besättningar. Detta kommer alltid att påverka resultaten (vi kan diskutera tusendelar hela vintern men är ok med att en tävlingsledning fattar avgörande beslut timmarna innan start)? I vilka andra materialsporter skulle dessa ingrepp vara ok?
– Sedan finns det ju ytterligare en nivå där tävlingsledningar vill vara lite extra smarta. Bästa exemplet var väl ett västkustrace för ett antal år sedan där man räknade ihop två klasser som seglade olika banor. Även under Seapilot 2star så ändrade man reglerna mitt under sista etappen.
Tävlingsledningar är ju inte illvilliga. De gör dessa saker för vår skull. Men jag tror det behövs en bättre förståelse för vad seglarna egentligen vill ha.
Mar 10, 2023 @ 16:07
Några tips:
Använd mallarna och skriv nya inbjudningar/seglingsföreskrifter/kompletterande seglingsföreskrifter varje år.
Får du i egenskap av seglare/klassförbund/medarrangör/domare en inbjudan, ta det uppdraget på allvar och läs igenom texten noga och fråga när du inte förstår.
På Seglarförbundets sida finns det (sedan inte särskilt länge tror jag) en begreppslista: https://www.svensksegling.se/tavling/arrangor-och-funktionar/ord-och-begrepp/
Ge kommentarer i löptext i mejl i stället för direkt i dokumentet om du blir ombedd att läsa. Det ser ofta trevligare ut och blir lättare att vara tydlig.