Finurlig fransman | TEMO·450
Jag har ju letat efter en liten motor att ha på vår Open 7.50.
Egentligen vill jag inte förstöra ett fint koncept, men båten levererades med en vricknings-åra som inte gör så myom,et nytta när det blåser från fel håll. Så klart vill man segla ut och in i hamnart, men det är mycket båt att håll ordning på när man är få.

Så fick jag plötsligt syn på något annorlunda. Något som såg ut som en modern elektrisk variant av den där vricknings-åran. Det var en TEMO·450. Fransk så klart.
Principen är jätteenkel, en rak teleskopisk axel med propeller längst bak, batteri inuti och enkla reglage för fram och back.
Så här såg det ut när vi testade.
Enkel montering & hantering. Precis så som man tänkte sig. Men inte helt oväntat var den lite för liten för en Open 7.50 som ändå väger 750 kg + besättning. Synd, då den konceptmässigt kändes helt rätt.
Motor | Motor power | 450W |
Propulsive power | 200W | |
Static thrust | 12 Kg | |
Charging | 220 V or 12 V/ 24 V | |
Charging time with 220V | 3½ h | |
Nominal voltage | 25 V | |
Function | Ideal angle of inclination | 30° |
Acceleration | Progressive acceleration on trigger | |
Controls | Ahead / astern | |
Design | Total weight in kg | 4,9 kg |
Length | 130 to 170 cm | |
3-Bladed propeller diameter | 17,5 cm | |
Waterproof rating | IP67 | |
Concept | TEMO | |
Design | Chedal Anglay Design |

Alltihop kommer i en vadderad påse. Bara att slänga in i bilen, i ett stuvfack eller hänga över axeln.
Också monteringen var smart; en litet beslag på båten och bara en liuten pinne som man fästrer motorn på. Som en modern årklyka.
Fördelar
- Otroligt smidig att ta med sig.
- Lätt att stuva.
- Lätt att montera.
Nackdelar
- Inte tillräckligt med kraft för en Open 7.50.
- Lite “fipplig” att hantera ombord, när den skall bort innan segling.
- Vår montering funkar inte om man skall segla samtidigt (vi hade säkert kunnat montera den under skotbalken.
Så vi letar vidare.