Related Posts
Viking Challenge
Introducing the Viking Challenge – Northern Europe’s Premier ORC Racing Series Marstrand, Sweden 30 October — Sailing enthusiasts and professional teams across Northern Europe have a new benchmark for high-level competition: the Viking Challenge, a Scandinavian and Northern European ORC regatta series launching in 2026. The series brings together some of the region’s most prestigious […]
4 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Oct 12, 2025 @ 11:44
Ser ut som det fattas en liten bulb längst ner. Är det en IRC optimering?
Oct 12, 2025 @ 15:59
Ja, man kan få J/99 med en traditionell bulbköl som på J/70 eller J/111 – eller så kan man få den med en platt köl för att fungera bättre under IRC. Nackdelen är att den blir lite djupare.
Oct 13, 2025 @ 07:24
Vad är för/nackdelar rent prestanda mässigt med er platta variant vs bulb
Oct 13, 2025 @ 17:34
Fördelar:
– lägre rating i IRC – detta är den primära anledningen.
– lägre drag (mindre frontprofil och våt yta, ca 8%)
– effektivare profil (hela längden har optimal profil)
– tyngdpunkten lite längre fram.
Nackdelar;
– lägre stabilitet (ca 17% mindre rätande moment vs bulbkölen)
– djupgående (2.10 vs 2.00 för bulbkölen)
– känsligare (man kan ställa hela båten på bulbkölen, funkar inte med denna)
– högre totalvikt (ca 60 kg).
Så konfigurationen är troligtvis snabbare på lättare kryss och undanvind, men sämre på kryss och halvvind i mer vind då man vill ha stabilitet. Detta kan man delvis hantera med formstabilitet och segelplan. Vi vet ju att JPK, SunFast och Pogos är svåra att slå i dessa förhållanden, så för oss finns det ett självändamål i att få mer utväxling på våra styrkor än att täppa igen svagheterna.