Skip to content

4 Comments

  1. Leif Andersson
    Oct 12, 2025 @ 11:44

    Ser ut som det fattas en liten bulb längst ner. Är det en IRC optimering?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 12, 2025 @ 15:59

      Ja, man kan få J/99 med en traditionell bulbköl som på J/70 eller J/111 – eller så kan man få den med en platt köl för att fungera bättre under IRC. Nackdelen är att den blir lite djupare.

      Reply

      • Jonny Petersson
        Oct 13, 2025 @ 07:24

        Vad är för/nackdelar rent prestanda mässigt med er platta variant vs bulb

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Oct 13, 2025 @ 17:34

          Fördelar:

          – lägre rating i IRC – detta är den primära anledningen.

          – lägre drag (mindre frontprofil och våt yta, ca 8%)

          – effektivare profil (hela längden har optimal profil)

          – tyngdpunkten lite längre fram.

          Nackdelar;

          – lägre stabilitet (ca 17% mindre rätande moment vs bulbkölen)

          – djupgående (2.10 vs 2.00 för bulbkölen)

          – känsligare (man kan ställa hela båten på bulbkölen, funkar inte med denna)

          – högre totalvikt (ca 60 kg).

          Så konfigurationen är troligtvis snabbare på lättare kryss och undanvind, men sämre på kryss och halvvind i mer vind då man vill ha stabilitet. Detta kan man delvis hantera med formstabilitet och segelplan. Vi vet ju att JPK, SunFast och Pogos är svåra att slå i dessa förhållanden, så för oss finns det ett självändamål i att få mer utväxling på våra styrkor än att täppa igen svagheterna.

          Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.