More Gunboat Racing

Den här gången på Antigua Sailing Week. Båtar för oss med dåliga knän… Alla bilderna är tagna av legendaren Billy Black



.

Den här gången på Antigua Sailing Week. Båtar för oss med dåliga knän… Alla bilderna är tagna av legendaren Billy Black



.
Nynäshamns Segelsällskap fortsätter att hålla sig framme. Killar som Partick Lindblom väljer att parkera sin Mumm där och nu verkar man ta initiativet inom IRC-racing.
Först på Landsort Race som har double-scoring med LYS (man kan alltså segla IRC men få ett resultat i SweLYS för att vara med i Stockholm LYS Cup. Sedan Matrisen IRC RM i samband med höstregattan.
Way to go!
Landsort Race, 14–15 juni
Bana/bantyp: Distanskappsegling i utskärgård. 80 distansminuter med Gustav Dahlén som sydligaste utpost. Vissa förhöjda säkerhetskrav. Klasser: LYS och IRC. Senaste anmälan: 9 juni.
Nynäs Höstregatta, 6-7 september
Matrisen IRC RM
North Sails ORC Int. Cup
Speciellt samarbete mellan NSS och Havskappseglarförbundet. Vi välkomnar även övriga kölbåtar. Bana/bantyp: Kryss-länsbana på lördag, distansbana (ca 4 tim) på söndagen. För IRC RM tillkommer en Lång Distansbana (ca 7 tim) på fredag eftermiddag. Klasser: ORC International, LYS, Entyp (om minst 5) samt IRC. Senaste anmälan: 1 september
Här är en rapport från Landsort Race förra året:
Tretton båtar med sammanlagt 56 besättningsmän var eniga. Den återuppståndna regattan Landsort Race blev en succe. För flera en efterlängtad träning inför Gotland Runt och annan havskappsegling. Först i mål och även vinnare enligt handikappsystemet blev Kjell Enbom i Rabalder, en nästan ny Dehler 34DD från Trosa BK. Kjell med besättning gratulerades av konkurrenterna till suverän segling och en segermarginal om nästan 30 minuter i omräknad tid.
Mindre marginaler och mer spänning blev de mellan platserna därefter. Tvåa kom NSS:aren Fredrik Hedlund i Digitus, en Wasa 360 omkring minuten före Jose Paavola från Trosa i Chanet, en Birdie 32:a. Nynäshamnarna Stefan Oscarsson och Björn Collin tog platserna därefter före sexan Kjell Nilsson från Underås BK.
Vädergudarna gav seglarna de bäst tänkbara förhållanden. En mjukstart med svag vind när fältet gav sig av 19:50 på fredagskvällen. Därefter gradvis ökande runt banbenen till upp emot 10 – 15 m/s. Målskottet gick vid målet i gästhamnen redan 8:13 på lördagmorgonen efter endast 12 timmar och 23 minuters segling för första båt. Banlängden över 60 NM. Seglad distans blev omkring 75 NM.
Första rundning var fyren/ön Skrapan därefter rundning vid ögruppen Grän (Västerskär), följt av ett långt banben ända till rundning av Gustav Dahlén (fyren ost Oxelösund). Därefter återfärd med rundning av Öja och Norra Stegholmen före målgång vid norra gästbryggan.
Trots att seglarna skulle segla mer än tolv timmar var de flesta mycket alerta redan i starten på Gårdsfjärden. Flera nosade på linjen, utan incidenter, och höll god fart redan när skottet gick. Bäst iväg var trion Anders Matson från Klintens BK med Elanor, Kjell Nilsson från Underås BK med Grand Place samt hemmaseglaren Rickard Björkman från NSS med Lättbris.
Under resans gång har sedan vissa positioner förstärkts medan en hel del spännande omkastningar också förekommit. Jose Paavola (3:a) och Magnus Larsson (7:a) skiftade positioner mot varandra ett flertal gånger och hade en spännande fight ända in i mål. Magnus vann finishen med 4 sekunder men förlorade trots allt i omräknad tid eftersom hans Lys-tal var högre.
Ett annat nervpiller var när Ulf Sjöholm i fältets snabbaste båt kämpade för att också bli först i mål. Den suveräne segraren Kjell Enbom satte dock P för de försöken och skar mållinjen 9 minuter före Ulf. Ulf kommer igen nästa år.
Seglarna i mål kunde sköta eftersnacket med After Sail – hamburgare på klubbhusets soldränkta verandor. Återigen konstaterade man att Landsort Race var en mycket lyckad och välkommen regatta.

Det visar sig att 100-fotaren Speedboat har fått ihop ett hyfsat team. Det är det engelska Americas Cup-gänget som använder båten som tränings & meckarplattform. Nåt skall man ju göra när det inte seglas i AC.
The second of those activities involves a brand new 100-foot long Maxi named Speedboat. Following a 10-month build programme the new Juan K-designed canting keel yacht was launched in early April in Auckland, New Zealand.
This is a significant project for TEAMORIGIN as it has involved many parts of the team and will continue to do so over the next two years. The boat has been designed by Juan Kouyoumdjian and his team. Andrea Avaldi and his group are responsible for the structural engineering, and Mickey Ickert and Gautier Sergent designed the complete sail inventory. Every one of these people are key elements of TEAMORIGIN’s technical team. Team Director Mike Sanderson was involved with Juan K in putting the programme together and will be the Race Skipper for the boat’s varied and exciting racing programme.
TEAMORIGIN sail trimmer Robbie Naismith has been heavily involved with the deck systems and sail inventories and will trim the sails in earnest when the boat is racing. Nick Bice has been a crucial part of the later stages of the build and assembly and will take the role of boat captain on board.
TEAMORIGIN Technical Director Stan Honey has been advising on the boats’ extensive electronics package and has spent much time installing and configuring this important element in the yacht’s equipment list. Stan will also race on board as navigator. TEAMORIGIN rigger Ian Goldsworthy has assembled the running rigging package for the boat.
All in all a lot of useful experience has been gained by TEAMORIGIN with the design, build and commissioning of this racing yacht. But perhaps the most important benefit to TEAMORIGIN is the experience gained by the various individuals in working together as a team on a project that is not dissimilar to the kind of boat that might be used for the 34th America’s Cup.
And finally, eleven members of TEAMORIGIN’s sailing team will form part of the crew that will race the boat in a varied programme of regattas. The first competition will be the Newport to Bermuda Race starting on 20th June this year. This will be followed in July by a possible Trans Atlantic record attempt. Speedboat will then join the Mediterranean racing scene starting with the Maxi Worlds in Sardinia in September.
The full TEAMORIGIN crew line-up on Speedboat will be: Mike Sanderson, Stan Honey, Robbie Naismith, Neal Macdonald, Julien Cressant, Rob Greenhalgh, Mike Mottl, Chris Brittle, Justin Slattery, Nick Bice and Pawel Bielecki.

First 45 Teknova, 5 NM kvar till målet i Skagen. 6 m/s från 100° och lätt regn. “Skall bli gott att komma i hamn efter en kylig men kul natt”.
Update: nu rinner båtarna över mållinjen i Skagen. SEILtv från SEILmagasinet (var är speakern?) och uppdaterade resultatlistor här.
Fler målgångsbilder…
The last weekend of April was a busy one in Cowes as various spring series reached a conclusion and the first of the summer events got underway.
Included in this weekly video report are the RIOW Solo, JOG’s race to Hayling Bay, the final races of the Warsash Spring Championship, the end of the Etchells Spring Series, and the start of the Cowes Keelboat Solent Series.
Nu är de flesta båtarna på väg söderut i HH Skagen race. Här har vi gänget på Bengt Falkenbergs First 45 20 minuter före sin start som går.. NU (20:50)! Det blåste på bra tidigare i kväll, men sedan dess har det lättat ur rejält… låter som det kan bli lite spännande ändå…
Update: 02:00 hade man 6NM till Väderörarna, 7-8 m/s, +9 knop och gissade på målgång före 09:00.
I kväll går starten för Helly Hansen Skagen Race. det ser ut att bli ett hyfsat enkelt vägval med ostliga vindar. Det man kan debattera är väl strömmen… Rhumbline eller längre österut för att undvika eventuell nordgående ström (som inte är särkilt stark). Skall köra lite routing framåt kvällen.
Lars Petter Røeds presentation från 29/4 (pdf)
GRIB-filer från yr.no
DMI med strömprognoser
Svenska båtar:
Trindy & Chamsiin kör i shorthanded-klasserna.
En annan sak som det diskuterats kring är klassindelningen. Varför seglar vissa båtar i R40 och andra i vanlig LYS? X-40, X-41 och A-40 går i R40. Men IMX-40, Swan 45 och Falkenbergs First 45 går i LYS >= 1.34. Inte helt uppenbart? Ännu konstigare om man skall ha en ranking baserat på R-klasserna?
LYS-generalen Håvard Ravn Ottesen försöker reda ut begreppen:
Det er korrekt at det ble benyttet seilfaktor som utgangspunkt for KNS Færdern i sin tid. NORLYS har ikke hatt en klar definisjon R-klasse, og her har praksis blitt litt til over tid.
Utfordringen er at man ønsker å ha tilsvarende båter med tilsvarende ambisjonsnivå til å kappseile mot hverandre. Forskjellig ambisjonsnivå er i utgangspunktet ikke et parameter i NORLYS. I så fall måtte man innføre et “Gubbebåt” handicap – som IKKE går på båtens performancedata – men på hvem som kappseiler ombord. Dette har NORLYS ingen praksis i forhold til – og det er heller ikke ønskelig, da statistikkgrunnlaget vil bli ødelagt ved noe slikt.
Likefullt, NORLYS har åpnet for en arena for de mest keene seilerne – gjennom samarbeidet med NORC om NORLYS/NORC ranking. Om vi får det som vi vil, vil LYS Racing båtene føle seg hjemme på denne typen seilaser – bane- og distanseseilaser, hvor de ivrigste møtes. Å oppnå en seier i NORC/NORLYS rankingen skal det stå respekt av!
Båter som melder seg på KNS Færdern 2008 i LYS Racing klassene vil automatisk bli med i en av de seilasene som inngår i NORC / NORLYS rankingen. Første rankingseilas finner sted 24-25.mai i Larvik – se www.larvikseilforening.no