ClubSwan 50 var ju en av de hetaste sjösättningarna under 2016, och både pressen och många seglare var lyriska över den nya Juan K-designen.
Men efter de första regattorna så har det varit tyst. Man seglade väl inte ens Copa del Rey som fanns på programmet, och nu ersätts Jochen Schuman som Class President av Jennifer Hall. Känns lite defensivt?
Som vanligt så är det hit-or-miss när man tar in Juan K, men jag hoppas man inte har behövt göra alltför stora förändringar. Att däckslayout, rigg och seglingssystem inte höll måttet står nog klart. På en sån här båt så bör man väl ha fallås, piedestal (eller elwinschar) och en del annat för att kunna segla den ordentligt.
Någon som har insyn i hur stora skillnader det är på den båt som nu byggs i Finland?
NOTICE # 01/2016 NOVEMBER 15, 2016
UP-DATE ON ONE DESIGN CLASS RULES
The first ClubSwan 50 OD boat to have completely full measurements will be launched soon.
This boat includes the latest improvements, elaborated after the first 3 boats have been tested during intensive sea-trials and while racing at Rolex Swan Cup (ORC rating system) and at Les Voiles de Saint Tropez (IRC rating system).
The measurement of this boat, in mid-December, will confirm new and final standards of ClubSwan 50 OD Class Rules.
Complete OD Class Rules will be released right after having completed the official measurement of this boat.
Årets finaste julklapp är en sliten seglingsbok. Ge bort din egen eller leta på antikvariat.
Efter att man läst dem så förstår man att de grundläggande drivkrafterna i vår sport är samma nu som då. Och att vi kanske kan lära oss en del från mästarna. Vill man få en lite lagom dos redan nu så läser man den här artikeln: “According to: Paul Elvstrøm”.
Entypssegling borde också ligga under granen? Oavsett om det är i J/70 eller något annat. Kan vi få se ett trendbrott under kommande år så tror jag det hade varit bra för svensk segling.
Vill man ge någon en upplevelse för livet, så ser man till att de får segla Fastnet. På egen båt eller hos någon annan. Just do it!
OK. Nu till de hårda klapparna. Överst på min lista står en ny GoPro. Jag har ju slitit ut ett par, men det har definitivt varit värt besväret (och kostnaden).
Att skruva i högtalare i båten känns alltid tråkigt. Nu finns det massa fina portabla högtalare, och Fusions senaste, StereoActive, känns ganska optimal? Vattentät, flytande och med smarta fästen. Funkar den på en paddleboard, så borde den funka överallt.
Skall man segla solo på havet så kan det vara läge för en PLB. Dyr, men den ultimata larm-prylen om man ramlar i och ser båten segla iväg.
Själv har jag min PLB och lite andra säkerhetsprylar i en Spinlock Chest Pack. Kan varmt rekommenderas.
Knivar. Ett outtömligt ämne för seglare, fiskare och många andra. De senaste från Wichard ser fina ut.
Bland det roligaste man kan få är några rejäla längder Dyneema och ett paket splitsnålar (eller en D-splicer). Sedan kan man lära sig splitsa ögon, loopar och soft-schackel. Räcker hela julen.
Vad säger ni, är ni 100% digitala eller är det gôtt med papper?
Översättningen av regelverket för kappsegling till svenska pågår och kommer både att finnas på nätet som pdf-version och i app-form.
Men vi vill också trycka en variant i vattentåligt papper och i kanske färre delar för att få ner storleken.
Hur vill du ha den?
Vart fjärde år uppdateras regelverket som gäller vid kappsegling. Efter det att internationella seglarförbundet, World Sailing gjort sina uppdateringar, uppdateras även den svenska översättningen.
Svenska Seglarförbundets regel- och tekniska kommitté håller just nu på att översätta större delen av regelverket till svenska. Detta kommer sedan att finnas tillgängligt på flera olika sätt:
Den svenska översättningen kommer att ligga i webbshopen på svenskseglings.se för gratis nedladdning (Pdf-format).
Den svenska översättningen och engelska versionen kommer att ligga pdf-format i World Sailing appen (gratis).
Den svenska versionen kommer att ligga i World Sailing appen i eBook version. I den länkar olika delar till varandra på ett mycket användarvänligt sätt. Den kostar 139 kr.
Tryckt bok – enkät
Vi kommer dessutom att trycka upp en del av regelverket i bokform på svenska. Den skall vara i ett användarvänligt format och tryckt med vattentåligt papper.
Frågan är nu bara vad användarvänligt är? Vem behöver/vill ha den tryckta versionen?
Jag är seglare och vill bara ha det allra viktigaste med på sjön i sittbrunnen eller i matväskan. Resten har jag i ipaden eller telefonen när jag kommer in.
Jag är domare och vill ha regelboken utom redskapsreglerna
Jag är mätman och vill bara ha redskapsreglerna
Jag tycker inte att man får överblick av att läsa på datorn och i appar. Jag vill ha så mycket av regelverket som möjligt i bokform.
Jag tycker det räcker med att det finns en engelsk version i tryckt format. Låt oss hoppa över den svenska versionen.
Vilka delar vill du ha med i din tryckta regelbok?
Enkäten tar ca 2-3 min att fylla i. Svar senast den 20 dec 2016
En av mina nya favoriter är Phil Sharp. Jag fick först upp ögonen för honom när han laddade för The Transat bakerly, och levererade personliga och engagerade videos. Han tog ju en podiumplats trots att han seglade halva sträckan med storseglet i 2 delar…
Nu har han slagit rekord över Engelska kanalen (Cowes to Dinard) med en snittfart på 15.25 knop. Bästa snittfart över en timme 18.92 knop.
Phils kommentar på Facewbook: “Made the mistake of taking food on board.. extra weight and a distraction”
:-)
Sharp’s Channel Record Ratified
The World Sailing Speed Record Council (“WSSRC”) has officially ratified a new Cowes to Dinard monohull World Record for Phil Sharp and Class 40 Imerys.
The route distance of 138nm was covered on 24 November in 9 hours 3 minutes and 6 seconds with an average speed of 15.25 knots. Phil set a new record nearly 3 hours faster than the previous time of 12 hours 01 minute and 31 seconds set on 85ft Adrien by J L Van Den Heede (FRA) in November 2004.
Alongside breaking the Outright Monohull Record, the WSSRC has also confirmed an additional record as the fastest single-handed Channel crossing of any yacht below 60ft.
Phil commented on his record achievements, “It’s fantastic news and a great feeling to have an official World Record under my belt, and this cross-Channel route, so close to home, had been beckoning for a while… It was an adrenaline-packed crossing, but far from straightforward as I was faced with challenges right from the start.
“I had some serious electronic issues with my autopilot, which refused to steer straight and strayed Imerys off course when I left the helm to navigate and carry out sail changes. This caused the boat to lose control several times, where shortly after the start, Imerys ended up flattened by a heavy gust near the Needles, damaging the spinnaker. I was forced to helm for 95% of the journey, so I could only get my hands on two power bars during the entire record. Sadly there was no time for tea and porridge!
“Imerys was on fire in these windy conditions. These latest Class 40’s are seriously optimised racing machines, averaging speeds of 15kts and surfing at over 20kts. It’s incredible what you get used to, 10kts quickly starts to feel very slow! It is still difficult to believe that Imerys managed to carve 3 hours off the previous time. Hopefully this sets the bar high enough to hold on to the record for some time at least!
“All in all it is a great way to round off a successful first year in Class 40 and this would have not been possible without the invaluable support of our partners, and tireless commitment from our team”.
The WSSRC has confirmed the establishment of a new World Record:
Record: Cowes to Dinard. Outright Monohull and Singlehanded up to 60ft
Yacht: Imerys. 40ft Monohull
Name: Phil Sharp. GBR
Dates: 24th November 2016.
Start time: 06;38;27 UTC on 24/11/16
Finish time: 15;41;33 UTC on 24/11/16
Elapsed time: 9 hours 3 minutes and 6 seconds
Distance: 138 NM
Average speed: 15.25 kts
Previous record: Adrien J L Van Den HeedeFRA. Nov 2004. 12 hours 01 minute and 31 seconds
Det känns otroligt sorgligt, med också passande att det hände just i år. Nu får han sällskap av David Bowie, Prince, Muhammad Ali och Leonard Cohen. Och många andra.
För på samma sätt som vi inte kan greppa Bowies betydelse, eller sätta fingret på Alis storhet, lika lite kan vi förklara vad Elvstrøm betytt för vår sport genom att rada upp hans meriter.
Han var naturligtvis en fantastisk seglare, kanske den störste någonsin. Men han betalade också priset när han tog sin perfektionism ett steg för långt. Jag hoppas att hans ständiga vilja att bli bättre, och hans fokus på förberedelser, är något jag fått med mig. Och att han kommer att fortsätta att inspirera massor av seglare under lång tid framöver.
Han var en otrolig innovatör, och jag blir lika glad varje gång jag ser någon av hans uppfinningar. Oavsett om det är ett spärrblock, en Trapez eller en 717.
Men det är människan Paul Elvstrøm som nu lämnar ett oändligt tomrum.
Hans sinne för rättvisa.
Hans vilja att hjälpa andra.
Hans sportmannaskap.
Det bästa vi kan göra för att hedra Paul, är att försöka vara som honom.
Att segla banan utan genvägar. Att ta våra straff när vi vet att vi gjort fel. Och att alltid hjälpa de som är nya i vår sport.
Ganska enkelt egentligen?
Att varje dag försöka förtjäna respekten hos våra medtävlare.
I går kväll samlades runt 40 seglare till det årliga ägarmötet. Detta är ju en informell samling där vi diskuterar gemensamma frågeställningar – men målet att få mer och roligare segling – och fler båtar på vattnet.
Både West Side Cup och Marstrand Big Boat Race kommer ur dessa diskussioner. Det brukar också vara ett bra tillfälle för arrangörer att få feedback inför sina seglingar.
tack till Hans Johansson på Vinn Group som stod för värdskapet.
HH Skagen Race – Svensk sträckning
Vi inledde med långväga besök. Lars Wilhelmsen från Bærum Seilforening hade kommit ner för att prata HH Skagen Race. Man tittar på att, förutom den vanliga starten i Åsgårdsstrand, också starta i Kristiansand och eventuellt också från t.ex. Marstrand.
Det skulle 2017 innebära start på onsdag kväll 24/5 och målgång mitt på dagen torsdag (som är Kristi himmelsfärds dag). Detta är ju stor kalashelg i Skagen, och tre olika race med gemensam målgång skulle vara ganska maffigt.
På fredagen skulle man kunna ha ett informellt race från Skagen till Marstrand och Big Boat Race.
Jag gillar HH Skagen Race, och vi har haft några av våra bästa nattseglingar under detta race, så det borde gå att göra någonting här?
Det känns också ganska enkelt att få till en bana med rätt banlängd (110′). Ex start i Marstrand – Hätteberget – Kummelbanke – Brofjorden Angöring – mål i Skagen.
West Side Cup 2017
Cupen nästa år kommer att innehålla nedanstående seglingar. Nytt är Göteborg Open Sea Race ingår som en delsegling, men precis som tidigare räknas de 4 bästa racen.
13 maj Stora Oset Race, Björlanda Kile
20 maj Pater Noster Race, StSS/Tjörn
26-28 maj Marstrand Big Boat Race
5 aug Hermanö Runt, Hälleviksstrand
11-12 aug Göteborg Open Sea Race
19 aug Tjörn Runt by COWI (långa banan), Stenungsund
16 sept Sista chansen, Björlanda Kile
Kompletta regler & resultat kommer att finnas på VKSF hemsida.
Stefan Möller (som sköter resultatberäkningarna tillsammans med VKSF) och Bertil Rohlén hade med sig två förslag till ny resultatberäkning. Det som alla gillade bäst viktar in alla båtar i de olika racen (även de som har SRS<1.22) vilket ger lite större dynamik och gör cupen spännande till sista racet.
Mina poäng blir helt enkelt min placering / antal båtar i racet. DNC blir antal båtar i racet * 1.5. På MBBR så räknas klasserna samman för en totallista… Vi kommer säkert att förstå när säsongen drar igång.
Stort tack till Stefan & Bertil som drivit frågan.
Fjällmans Shorthandedcup
Det är kul att fler personer kliver fram och tar tag i olika saker. Den här gången är det Carl Fjällman, som normalt seglar First 35, som tagit tag i en shorthandedcup.
Roligt att både ungdomar och mixed uppmuntras.
10 juni Dubbelt så bra, Björlanda Kile
30 juni – 2 juli Pantaenius Bohusracet, Uddevalla-Smögen
1-3 sept Robline Skagen Race, Långedrag-Skagen
23-24 sept Öckerö Shorthanded Race, XSS
Marstrand Big Boat Race
Jag och Rikard Karlsson (tävlingsledare och projektledare på Hjuviks BK) pratade lite om nästa års upplaga. Formatet verkar funka bra och fredagens träningar var uppskattade.
Hjuviks BK och Marstrands SS kommer att ta ett ännu större ansvar framöver, och jag kommer att fokusera mer på de bitar som jag är bra på. Superkul att jobba med klubbar som vill ta steget fram och jag är helt säker på att detta kommer att bli bra.
Gissningen är att anmälan öppnar strax efter nyår.
Göteborg Open Sea Race
Erik Norrström pratade lite om racet. Man funderar på att utgå från Långedrag för att slippa transporter upp och ner i älven. Min feedback var också ett kompaktare arrangemang där man inte behöver ta ledigt från torsdag lunch för att starta fredag 16:00. Kanske en större flexibilitet kring tider för säkerhetsbesiktning.
Övriga frågor
Vi diskuterade hur lite mer informell kommunikation skulle kunna ske. Till exempel koordination inför transporter, gastar och annat. Jag tror vi landade det i en Facebook-grupp…
Prisutdelning West Side Cup
Lite pinsamt att ta emot priset från Per Borgillen på Kwanza. Men vi lyckades till sist vinna cupen. Kul också att Kwanca bytt sin snabba First 35 mot en X-41, som de förhoppningsvis får kämpa lite med innan de hittar farten ;-)