Sweet… Classic Swedish Yachts


Jag var på en intressant lunch här om dagen. Det var Classic Swedish Yachts som presenterade sin verksamhet och ville ha investerare. Till hjälp hade man Fortius Finans.

Det har ju skvallrats lite om det här projektet, både i NWT och på skota.se och Fendern, men det är först nu det finns någon officiell information.

Först och främst. Otroligt fina båtar. Det är Olof Hildebrand som står bakom projektet. Han är ju känd som initiativtagaren bakom Swede 55 på sjuttiotalet och har man sett en sådan på fjärden, så vet ni vad jag menar.

Precis som med Swede 55 så omger sig Olof med duktiga killar som Knud H. Reimers, Sven Olof Ridder och Håkan Södergren.

För ett par år sedan tog man fram Swede 41, en lillasyster enligt samma koncept, men med nytt däck och överbyggnad. Många var imponerade av hur man fått fram en unik välseglande båt. Olof seglade båt nummer ett och har visat den på den svenska kusten. Man har också sålt ett par båtar, bland annat en till västkusten.

Man fick också förfrågningar på större båtar, och signalerna var att dessa skulle ha lättare att sälja i Europa. Man sålde en 66:a på bara ritningen och fick då idén att positionera sig på exklusiva, svenska, välseglande båtar. För att kunna satsa på detta segment behövde man så klart mer kapital, i steg ett ca 15 MSEK.

Mycket snygga båtar, och jag tror definitivt att det finns en marknad för dessa. Äntligen (som många utbrister när de får se projektet) finns det någon som bygger vidare på Sveriges stolta båtbyggartraditioner och bygger ett unikt varumärke.

Jag har försökt sammanfatta mina reflektioner nedan. Observera att detta är min snabba analys och att jag inte ger några som helst råd när det gäller den finansiella placeringen.

Båtdesign och koncept är kanon. Inget snack.

Man hade en ganska tunn konkurrentanalys, där man egentligen bara identifierade Spirit Yachts (46-130 fot) som konkurrenter. I övrigt betraktade man alla andra båttillverkare från Bavaria till Sweden Yacht som AWB (Average White Boats). Bland liknande koncept finns förutom Spirit också Holländska Truly Classic (56-90 fot) och one-off byggen som Corbys Catheine.

Ett alternativ om man har 20 MKR är väl också att köpa, och kanske renovera, en R12, Fife eller annan klassisk konstruktion? Då får man säkert en viss cred på regattorna i Medelhavet på köpet. En annan konkurrent är väl modernare, snabba lättseglande båtar av Wally-typ?

Det finns säkert utrymme för Classic Swedish Yachts på marknaden, men man bör ha lite större respekt för konkurrenter och alternativ.

Man har en marknadsstrategi som handlar om att bygga ett tydligt varumärke. Men båtarna vänder sig till helt olika målgrupper. 41:an attraherar entusiaster på hemmaplan som lägger hela sin pension på en välseglande båt. 66:an attraherar rika personer i resten av världen som köper sig en ögonsten och struntar i vad det kostar. Båten framkallar en “vill ha”-känsla, och den svenska kopplingen är värdefull i dessa sammanhang.

Nautor har en unik marknadsplan, positionering och målgrupp för varje modell. Det borde vara samma här. Det är skillnad på att sälja 41:an längs svenska kusten eller att köra VIP-arr i St Tropez med 66:an. Som seglare kan jag gilla den mindre båten. Som affärsman tycker jag man skulle lägga allt krut på rätt målgrupp direkt, de som vill betala ett premium för det allra bästa.

Jag hade gärna sett att man tog ombord någon som hade jobbat med den här målgruppen. När det handlar om båtar i den här prisklassen tror jag det ställs andra krav på juridisk och ekonomisk kompetens. Dessutom ställs det andra krav på eftermarknad och hantering av reklamationer, vilket är en stor risk för ett litet svenskt företag.

Till sist har man en exit-strategi som går ut på att man skall börsnotera bolaget efter 3-4 år. Det finns väl egentligen inga bra exempel, vare sig i Sverige eller internationellt, där en båttillverkare lyckats med en sådan? Normalt brukar väl båtbyggare ha otroligt långsiktiga ägare. Eventuellt kan man ju hoppas på att bli uppköpt av någon annan aktör eller investerare?

Skall man investera i Classic Swedish Yachts skall man göra det med hjärtat, och för att eventuellt vara med på en fantastisk resa. Vill man göra en bra finansiell placering så finns det säkert andra investeringar som är lättare att räkna på.

En ny tid är här

De senaste årens trend är raka stävar, djupa kölar och höga breda skrov. Det ger mycket volym för pengarna. Men var ar seglingskänslan och skönheten’? Varför ser alla båtar likadana ut? Och har ingen tänkt på att man måste kunna styra en segelbåt aven då den lutar starkt?

Visionen att med dagens kunskap och senaste teknologi skapa en modem segeljakt med slanka linjer har länge funnits i Olof Hildebrands liv, en vacker segelbåt där seglingsegenskaper och fartkänsla sätts i främsta rummet.

Classic Swedish Yachts vill nu bli en ledande aktör när det galler att utveckla och sälja seglingsgladje och seglingskänsla. Detta skall göras genom lättseglade och vackra segeljakter med klassiska linjer där decenniers erfarenheter tas tillvara. De klassiska linjerna behålls i de sköna, snabba och välseglande konstruktionerna dar nya högteknologiska element har adderats.

Classic Swedish Yachts presenterar Swede 66, Swede 53 och Swede 41. Med det senaste inom konstruktionsteknik utmanar nu Classic Swedish Yacht än en gång gränserna för hur mycket seglingskänsla och skönhet som kan byggas in i en bekväm, snabb och lätthanterlig segelbåt.

Tillsammans med ett för branschen nytt marknadskoncept har Classic Swedish Yachts mycket goda förutsättningar att erövra det absoluta toppskiktet av segelbåtsmarknaden.

Affärsidé

Classic Swedish Yachts utvecklar vackra och tekniskt avancerade segelbåtar som ger mer seglingskänsla och högre fart an någon annan jämförbar båt i prestigesegmentet. Segelbåtskontruktioner är ibland vilda experiment och ibland resultat av kompromisser for olika användningsområden och kundkategorier. Ingetdera stämmer när det galler Classic Swedish Yachts.

Båtarna byggs för en väl avgränsad målgrupp och är strikt optimerade för fart, seglingskänsla, kvalité och elegans. Andra hänsyn, bl.a. innerutrymmen, har fått komma i andra hand.

Ordet “Classic” i företagsnamnet har en dubbel mening.

– Olof Hildebrand har sin vana trogen använt sig av de låga, slanka skärgårdskryssarlinjerna som under 100 år har setts som det ultimata sättet att avnjuta de svenska farvattnen. Dessa linjer har blivit klassiska även genom formgivningen av större bankappseglingsbåtar i utlandet, exempelvis J-båtarna.

– I en uppfinnarnation som Sverige är det en klassisk egenskap hos företagare att sorglöst kasta hävdvunna lösningar överbord så snart som bättre teknik finns att tillgå. Det relativt höga priset på företagets båtar motsvaras av ett betydande teknikinnehåll som lyfter seglingsegenskaperna till nivåer som hittills varit okända utanför tavlingsbåtarnas värld.

En målmedveten tillämpning av erfarenhet och ny teknik ger Classic Swedish Yachts förmågan att leverera världens bästa båtar.

Erfarenhet

Redan på 70-talet ledde Olof Hildebrand ett team av erfarna seglare for att utveckla en segelbåt för den stora familjen och därvid tillvarata skärgårdsliryssarnas basta egenskaper: En vacker, lättseglad och säker segelbåt med maximala seglingsegenskaper och seglingskänsla i kombination med god komfort och säkerhet.

Resultatet blev den välkända Swede 55. Syftet var att göra en välseglande familjebåt, anpassad för Östersjön och dess skärgårdar. Båten skulle vara enkel att segla och manövrera. En van seglare skulle kunna segla båten ensain och minska segel vid överfallsväder utan att lämna sittbrunnen. Knud H. Reimers gav båten dess vackra skrovlinjer och Sven Olof Ridder fick ett stort inflytande över undervattenskroppens utformning. Swede 55 som fick ett LYS-tal på 1.27 uppfyllde målsättningen med råge. Trettiofem stycken Swede 55:or finns idag spridda på världshaven trots att någon marknadsföring att tala om ej förekommit. Det sägs fortfarande att Swede 55:an är en av de vackraste båtarna på Östersjön.

Swede 55:ans kapacitet har satts på hårda prov. Seglingsegenskaperna dokumenterades när Temptress deltog i Transpac Race från San Fransisco till Hawaii, över 2 100 distansminuter, och systerbåten Counterpoint i Bemuda Race, ca 750 distansminuter. I båda fallen rådde mycket hårt väder. Båda båtarna vann sina race på nya rekordtider.

Under 30 år har drygt 40 Swede 55, Swede 75 och Swede 41 levererats inom ett mer familjeinriktat och mindre krävande prissegment. Båtar har exporterats till Europa och USA, men de flesta har harmat på den svenska östkusten.

Den aktuella, högteknologiska produktlinjen omfattar än så länge två modeller, Swede 41 och Swede 52. Företaget äger ett seglande test- och demonstrationsexemplar av Swede 41. En andra Swede 41 är beräknad for leverans i april 2008. Företaget äger produktionsformama till både Swede 41 och Swede 52.

Swede 52 har levererats och seglat några säsonger. Dess seglingsegenskaper har överträffat ägarens högt ställda förväntningar. Testexemplaret av Swede 41 har under sommaren seglats ca 2.000 sjömil i våra nordiska farvatten: mest singlehanded, i vindstyrkor upp till ca 18 m/s. Några av Sveriges mest framstående professionella seglare har testat Swede 41:ans seglarglädje och fart. Man menar att LYS-talen 1,40 och 1,29 är snarare för lågt än for högt satta.

Så har kommenterade Mikael Olesen, världsmastare i 11 Meter One Design, Swede 41:ans egenskaper efter några timmars provsegling utanför Bullandö Marina:

Båten är en seglingsmässig fullträff, en välbalanserad High Performance Yacht som ger seglingskänsla ut i fingerspetsarna. Swede 41 känns nästan overkligt snabb – hon bara rinner iväg. den sköna sittbrunnen har alla vinschar och tampar där de skall sitta. Att hon dessutom är otroligt vacker försämrar ju ej intrycket.

Arne Akerson, världsmastare i Finnjolle, som provseglade Swede 41 på Gävlebukten, gav nästan ordagrant samma omdöme.

Både Swede 41 och Swede 52 har fått ett mycket positivt mottagande där de har visats. Idag finns en lista med 150 personer som under sommarens segling visade intresse for att köpa den serieproducerade versionen av Swede 41.

En unik position

Marknaden for segelbåtar växer. De stora producenterna har emellertid ett likriktat produktutbud med raka stävar, breda skrov och höga fribord. Konstruktionerna ger stort innerutrymme på bekostnad av seglingsegenskaperna. Priskonkurrensen gör att onödigt tunga material används och att inredningskvaliten blir lidande.

Classic Swedish Yacht går tvärt emot trenden och bygger båtar med vackra, slanka och fartgivande seglingslinjer, utan kompromiss for utrymme. Genom att samtidigt använda det senaste inom produktionsteknik och material uppnås en häpnadsvackande effektivitet i seglingen. Det lätta, styva skrovet ger rorsmannen snabb återkoppling på varje trimåtgard.

Båtarnas skönhet accentueras av att däck, ruffar och sittbrunn ar klädda med mahogny, Oregon-pine och teak. De utvändiga träytorna behandlas med en högblank coating som ger en djup lyster och gör träet närmast underhållsfritt. Eliten av Sveriges båtsnickare anlitas för inredningen. Arbetet görs efter CAD-ritningar och med minsta tänkbara toleranser. Företagets legotillverkare for skroven ar ett teknikföretag som hittills endast har tillverkat tävlingsbåtar. I både skrov och rigg används material och byggnadsmetoder som normalt ar reserverade för racingbruk.

I en tid då större segelbåtstillverkare som Bavaria, Beneteau och Jeaunneau producerar kopior av varandras båtar för att famna om en allmän volymmarknad gör Classic Swedish Yachts en välriktat framstöt mot en skarpt definierad målgrupp. Bolaget vänder sig till förmögna seglare som ar beredd att betala for en optimal upplevelse av njutbar segling, gediget hantverk och hjälpsam teknologi. Målgruppen är växande och tillgänglig i hela Europa.

Kombinationen av skönhet, snabbhet, seglingskänsla och kvalité ger Classic Swedish Yachts en unik position inom toppskiktet av den internationella segelbåtsmarknaden.

40 Comments

  1. MA Feb 14, 2008 Reply

    Jag blir lite kluven, den del i hjärnan som hanterar det rent estetiska ropar – hurra, ett litet glädjeskutt kan jag skönja från den empatiska delen. Men från den logiska, praktiska och kritiska delen hör jag bara stopp och belägg! Dessvärre segrar de senaste!

    Jag jämför gärna med classic cars, även den våg av retrobilar som dyker upp (hur produktutvecklar man en retromodell?). Entusiaster finns det överallt, men jag tror att volym säljer bättre. Det blir gärna så att en klassisk båt med trånga utrymmen blir mer av dagsseglare för folk där plånboksfrågan är ointressant. Båten blir en krydda “på landet” där sommarstugans sjöbod är lika stor som en ordinär villa.

    En sak är säker, detta blir ingen volymprodukt härhemma, men det var nog inte tanken. Det som saknas är en välseglande och hyggligt rymlig 32-fotare under 600 00:- för den relativt stora medelklass vi har idag. Om några år måste de flesta sälja sin motorbåtar, och jag tror inte de är intresserade av en båt som kostar 1,5 – 3 mille när semestern är kort och vädret sådär!

    MA

  2. wm Feb 14, 2008 Reply

    Ää – lägg av – det är ju det där du kallar majbrasor ;-)

    Provis? :)
    /

  3. Clifford Feb 14, 2008 Reply

    Håller med om dig om att bla konkurrentanalysen är lite tunn. Ur rent finasiellt perspektiv så saknar jag en cash-flow analys ( de 15 MKr lär ta slut snabbare än kvickt), tex så redovisar man inte någon balansräkning i prospektet. Dessutom kan knappast investeringarna för de kommande modellerna (66:an) vara med i det finansiella åtagandet då avskrivningarna inte är mer än 400Tkr/år. En plugg-form och utvecklingskostnad bör skrivas av på 5 år.Hoppas de klarar projektet ändå eftersom det är fina båtar.

  4. Jocke_R Feb 14, 2008 Reply

    Jag gillar långa slanka båtar men jag tycker det saknas ett modernare formspråk. En nerskalad AC (v5) med ett eget formspråk i stil med Wally vore nåt.

    Det finns absolut behov av en modern skärgårdskryssare men jag tycker man borde jobba mer från grunden istället för att “pimpa” ett gammalt S30 skrov

    PS det är nog inget man satsar sina sista slantar på…

  5. Author
    Peter Gustafsson Feb 14, 2008 Reply

    Jocke… du skulle ju kunna vara skärgårskryssarnas svar på Juan K?

    Skulle man kunna kunna göra en riktigt modern variant (“Modern Scandinavia” 95:a), och hur skulle den då se ut?

    Eller skall man bara gå vidare och uppskatta de gamla båtarna för vad de är?

  6. Jocke_R Feb 15, 2008 Reply

    Jag tycker man ska uppskatta de gamla båtarna för vad de är (jag gör det) men att bygga en ny T-ford med modern motor blir liksom inte samma sak och konceptet haltar därmed.

    Klart man kan göra en modern “skärgårdskryssare” (kommer dock inte att mäta in kanske). Tanken med en slank båt och med lång vattenlinje ska man inte överge. En båt som tål lite krängning utan att stanna och hasa i sidled. Svår nöt att knäcka men oavsett vad man gör är det ganska enkelt att sticka ut ur mängden ;).

  7. Andreas i Missmatch Feb 15, 2008 Reply

    Hejsan
    Vackra båtar med sitt ursprung på 60 o 70 talen.
    dessutom presenterades detta i segling 2004eller 2005?
    I princip samma info då som nu. Vad har hänt?
    Projektet har dragit ut på tiden. Bra med en seglande båt.
    Men jag tror definitivt på en nedskalad AC variant med ruff o weekendprestanda…. Och om ej semesterbåt så skall den kunna släppa vattnet och ha riktig seglingsglädje….Men kul att några vill prioritera nostalgi på sjön…de är väldigt fina…

    MVH Andreas

  8. Tomas Feb 15, 2008 Reply

    Fina båtar. Man vill ju av hela sitt hjärta att de skall lyckas.

    Men varför komma och dilla om börsintroduktion… Om de säljer 10-15 båtar per år om fem år så tycker jag det är succé!!! Och då kan de som har några millar över att investera i alla fall säga att de är varvsägare. Det vore väl fint :-).

  9. !!!!!!!! Feb 16, 2008 Reply

    Vackra båtar men vilken skit propaganda.

    Låter mer som några som inte varit utanför stockholms skärgård och vill komma tillbaks till en svunnen tid. “Classic Swedish Yachts utvecklar vackra och tekniskt avancerade segelbåtar som ger mer seglingskänsla och högre fart an någon annan jämförbar båt i prestigesegmentet” Har man missat alla nya långsmala båtar som Brenta mfl.? “Och har ingen tänkt på att man måste kunna styra en segelbåt aven då den lutar starkt?” Det finns väl ingen båt som skall luta “starkt”? “Olof Hildebrand har sin vana trogen använt sig av de låga, slanka skärgårdskryssarlinjerna som under 100 år har setts som det ultimata sättet att avnjuta de svenska farvattnen” Det kanske skulle var Stockholms skärgård? Utan för den så har uppskattningen varit tunn i Sverige. “relativt höga priset på företagets båtar motsvaras av ett betydande teknikinnehåll som lyfter seglingsegenskaperna till nivåer som hittills varit okända utanför tavlingsbåtarnas värld” Jag skulle vilja se dessa båtar segla från tex Swan 45 eller Club Swan 42 som är mycket mer bobåt än dessa. “Några av Sveriges mest framstående professionella seglare har testat Swede 41:ans seglarglädje och fart. Man menar att LYS-talen 1,40 och 1,29 är snarare för lågt än for högt satta” Vad har båtarna vunnit med dessa lystal. Ett proffs är dessutom underleverantör och jag vet inte om det andra gjort något sen trämasterna och ylletröjernas tid förutom förbundskapten i början av 80-talet för 25 år sedan? Jag kan ha fel och ber då om ursäkt direkt. Jag har aldrig hört talas om båtarna på banan. Snacka om att ta ut segern i förskott. “I både skrov och rigg används material och byggnadsmetoder som normalt ar reserverade för racingbruk”. Har dom aldrig sett ett Orust bygge med kolrigg? Internationellt så är det att betrakta som standard på finnare båtar. “unik position inom toppskiktet av den internationella segelbåtsmarknaden” Osv, Osv.

    Det finns mycket mer att anmärka på.

    Vad är anledningen till denna kritik:

    JO! att med så begränsat antal byggda båtar utnämna sig själv till en av världens absolut bästa båtbyggare bland företag som Baltic, Swan, Wally, alla Holländska, Italinska, Nya Zelandska, Engelska super varv är otroligt dumt innan man bevisat något som ens ligger i dessa varvs nivå.

    Båtarna är vackra men marknadsföringen ful.

    • Peter Sep 2, 2010 Reply

      Tror du mig om jag säger att en sådan här båt vann Tjörn Runt 2010, med råge, på LYS 1,30.

      Orustvarven är förresten inga hightecbyggen, tvärtom, våtslabbbyggen!

      mvh/Peter

  10. stefan Mar 12, 2010 Reply

    Vad hände med detta projekt? Såldes det några båtar?

  11. Svante Berg Sep 1, 2010 Reply

    Om någon vet hur man kan få tag på Olof Hildebrand. jag har ett latent intresse för Swede 75.

  12. Author
    Peter Gustafsson Jan 13, 2016 Reply

    Nu verkar det vara nystart på projektet, den här gången med tyskt fokus. Det är säkert där den största målgruppen finns.

    http://classicyachts.se

    classic_swedish_yachts_boot16

  13. srsseglaren Jan 13, 2016 Reply

    En som får plats i en 40-fots container:
    http://www.sponbergyachtdesign.com/SC40.htm
    Scandinavian cruiser 30 :
    https://www.flickr.com/photos/10756596@N04/4842788548/in/photostream/

    Finns även en 50″ och en 66″ version:
    http://scandinaviancruisers.ssp.sienn.com/Yachts.html

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 13, 2016 Reply

      Gillar du den där?

      Är det inte nåt som gått snett i renderingen?

      • T Jan 13, 2016 Reply

        Jag tycker det ser ut som att det mesta gått snett…

        • srsseglaren Jan 13, 2016 Reply

          Jo i vart fall om man kan ha fel i sitt eget tyckande ?
          Vilken klassiker är vackrast en R-båt eller en Skärgårdskryssare?
          Är en Avance 36 vackrare än Athena 38 ?
          Var och en bör kanske kunna få ha sin uppfattning?

          Om man pimpar en båt som har djupare skrov som R-båtar eller Avance så blir förtjänsten (snabbare båt) med en modern köl mindre, men det är kanske upp till var och en att avgöra hur dom vill ha sin båt ?
          Finns det fler som tycker lika kan det bli hållbart med en produktion.

          • T Jan 13, 2016

            När jag skriver ‘Jag tycker’ är det för att visa att det just är min egen uppfattning jag ger uttryck för. Mitt eget tyckande, alltså. Andra får tycka vad dom vill.
            Jag tycker att en klassisk skärgårdskryssare normalt sett är vackrare än en dito R-båt men jämförelsen är svår, då det handlar om helt olika typer av båt.
            Att jämföra en Avance 36 (en kölbåt från 1970-talet) med en Athena 38 (en cruisingkatamaran från 2000-talet) är, om inte omöjligt, så i alla fall djupt orättvist. Ännu mer olika båtar.
            Fast egentligen fattar jag inte vart du vill komma.

          • Pelle Pedersen Jan 13, 2016

            Om vi nu ska vara petiga så är väl “Athena 38” i detta fallet en en Södergren design från 80-talet?!

          • srsseglaren Jan 13, 2016

            Såklart har Pelle rätt.
            Var lite snabb där det borde varit Athena 34 men den är ju rätt lik Sirena 38 och den finns det ett ex.av pimpat med en modern bulbköl som dom Classiska båtarna i tråden ovan, gick bet på att hitta bilder på den.

            Försökte med förra inlägget att få fram att den som föredrar en skärgårdskryssare som konstruktion framför R-båt borde även föredra en Athena 34 som mer intressant en Avance 36 för att den är modernare och seglar bättre?
            Står var och en fritt att vända på begreppen när så önskas så klart.

            Om man ogillar ngt så kanske man kan kosta på sig att utveckla varför eller så vill man bara dissa ett inlägg ?

          • T Jan 13, 2016

            Jag tycker (!) att moderna varianter av klassiska båtar ofta har fel proportioner. SC40 är i mitt tycke inget undantag. Sen kan det vara så att det är fina byggen i lackad mahogny, teak och kolfiber men proportionerna och känslan saknas. Skönheten uteblir, i mina ögon.
            Om man sen ska vara petig så skrev du ‘Athena 38’ men menade tydligen ‘Athena 34’. Ok, den är något yngre men vad får dig att påstå att den seglar bättre?

          • srsseglaren Jan 13, 2016

            Tidigare SRS-tal var alltid högre för Athena 34 trots 2 fot kortare båt, vilket iofs är mindre i verklig längd vilket kanske bidragit till uppfattningen om vilken som är snabbast ?
            Har lite datorproblem kan därför ej kolla detaljerna i SRS.
            Men Avance 36 är 650 kg tyngre med mindre segelytor i både i kryss-ställ och i spinnaker.

            Vart fall om man jmf:
            http://sailguide.com/batfakta/info.php?id=102
            http://sailguide.com/batfakta/info.php?id=109
            https://binkytheboat.files.wordpress.com/2012/10/2012-10-14-09-53-24.jpg
            Näst sista bilden:
            http://avance.sofiehem.ac/Bildtest.html

            Större våtyta på Avance med mer v-form, Athena 34 som är mer u-form modernare skrov less drag.
            I teorin har Athena en fördel därför mitt val, hur det är i verkligheten ?

            Tackar för svar om varför.
            Hans Groop design Targa 42:
            http://www.sailguide.com/Bilder/Targa_42b1.JPG
            Fel proportioner ?

          • T Jan 13, 2016

            Siffror kan ju komma lite var som helst ifrån. Om 36:ans vikt har jag siffror på allt emellan 4,7 och 5,45 ton. Sak samma med segelytorna, jag vet ju vad jag själv åker runt med och det är inte vad som sägs på t.ex SG. Skillnaden i längd mellan dom två är snarare 2 dm än 2 fot. Men det är väl mest detaljer. Och om Athena 34 vet jag i stort sett ingenting, mer än att den är ganska hög i stäven…
            Tittar man runt lite ser man att GPH för Avance 36 är några sekunder lägre än Athenans, likaså att SRS-talet är några 1000-delar högre. Förmodligen ligger skillnaderna inom felmarginalen eller så har det nåt med designen att göra.

            Targa 42 verkar vara en fin båt, vacker och välproportionerlig. Den är ritad 1980 och har enligt min uppfattning väldigt lite gemensamt med de ‘moderna klassiker’ som lanseras nu för tiden.

  14. srsseglaren Jan 13, 2016 Reply

    Jo den gillas.
    Menas att den inte är en riktig skärgårdskryssare ?

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 13, 2016 Reply

      Nja, jag tyckte först proportionerna såg udda ut även på ritningen, men de var inte helt fel när man la dem ovan på en fin M30.

      Jag kanske är lite färgad av den debatt vi hade om lillasystern som lanserades 2009;
      http://www.blur.se/2009/12/11/scandinavian-cruiser-20-seglar/

      24 båtar på 6 år indikerar väl att det var svårt att hitta en nisch i marknaden…

  15. srsseglaren Jan 13, 2016 Reply

    Du tänker kanske 3d versionen diffar en aning :-)
    Den är tydligen gjord i Kina, blir lite svårt med relationen med verkliga skärgårdskryssare om man försöker från en dator i Asien.
    Får kanske se den som en anime skärgårdskryssare :-)

  16. srsseglaren Jan 13, 2016 Reply

    Aha en tråd som missats.

    Håller nog med Pelle Fälth, den är lite för liten som kölbåt.
    Tror också mer på SC 40 eller större versioner.

  17. Mattias Carlsson Jan 13, 2016 Reply

    Jaha, så vad är då skillnaden mellan detta och att nyproducera gamla båtar av äldre snitt? I perspektivet att alla borde hjälpas åt att föra utvecklingen framåt, menar jag. (Apropå annan tråd såklart). Visst, man kan ju sätta en T-köl på ett skrov av gammalt snitt, men det gör knappast båten som koncept modern per definition, eller? Varför applåderas det ena men det andra dissas? För mig är skillnaden akademisk.

  18. Oscar I Jan 13, 2016 Reply

    Ska man bygga båt i Sverige bör man nog ligga lågt tills allt är klart, provseglat och bevisat dugligt. Att göra något modernt är nog omöjligt då trendern troligen är annorlunda när båten är klar. Nydanande eller innovativt funkar inte heller, måste komma från något erkänt designhus, helst från Frankrike.
    Jantelagen är inte att förringa, den slår hårt och skoningslöst om man inte har 25 lyckade projekt i ryggsäcken.

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 13, 2016 Reply

      Nja, det är inget svenskt fenomen. Och heller inte unikt för segling och båtar. Segelbåtar engagerar. Sport engagerar. Förändringar engagerar.

      Det spelar ingen roll om det är gräset på en fotbollplan eller en vinge på en F1-bil så går alla igång. Vill man så kan man roa sig med att hänga på bil eller mc-forum för att få ett annat perspektiv. Exakt samma snack :-)

      Sedan är det väl så att detta är en bransch med relativt mycket snack och lite verkstad. Och använder man ord som “epic”, “unique” och “break through” så får man nog vara beredd på att försvara den positionen. Därför kan det kanske vara bra med en reality-check ibland, även om drömmar är härligt.

    • Per J Jan 13, 2016 Reply

      Det är intressant hur frågan “kommersiellt gångbar eller inte” i vissa inlägg är avgörande och i andra inte.

      Har man finansiär kan man bygga en båt (formar etc.) utan att veta om det kommer att sälja. Lex Swedestar 415. Det fanns en 370-ägare som ville ha större och gick in med “massa slantar” så Håkan som gillar bygga båt byggde inte bara en till kund utan en båt till som vi sett åka om kring från mässa till mässa. Heter den båten månne Najad idag eller blev den till sist såld?

      Nä Swedestar 415 blev aldrig nån marknadsframgång, kanske blir Najad 415 det? Håkan fick bygga en båt. Så långt en framgång. Varför blev inte Swedstar 415 framgång? I mina ögon är Swedestar tyvärr inte ens snygg utan ett estetiskt misslyckande. Såväl 370 som 415. Det finns vackra kvalitetsbåtar så varför välja en osnygg? Men förmodligen finns det de som tycker annorlunda. Sen har såklart konjunkturen spelat in. Men Arconas båtar säljer om än inte riktigt samma volymer.. så det går inte skylla bara på konjunktur…
      Sen ryktas det att det är en större Arcona på G – inte för att man är säker på en stor marknad utan just att det finns en eller kanske två 460-kunder som vill ha större…

  19. nils virving Jan 13, 2016 Reply

    Nepparen är en klassisk linjeskön gammal konstruktion som seglar än idag. 35 båtar på på senaste SM.
    I år kommer SM att gå utanför Visby i aug. kolla in Neptunkryssare.se fotogalleri, Film Sandhamn!

  20. nils virving Jan 13, 2016 Reply

    Kolla in Neptunkryssare.se fotogalleri, Film Sandhamn!

  21. Marcus Sylvin Jan 13, 2016 Reply

    Kommer ihåg att vi var kontaktade i detta projekt redan 2008, när dom körde en vända de vi såg då var att de kostade mer att bygga båten en vad dom hade tänkt ta betalt för den av kund enligt deras kalkyl.
    Kul om de blir något av de.

  22. Martin May 3, 2016 Reply

    Man har börjat marknadsföra dem i Norge på finn.no. Tydligen ska Linjett/Rosättra bygga.
    68an går på 25.5 MNOK, 52an 8 MNOK, och 41an 4 MNOK…

  23. Martin Dec 5, 2017 Reply

    Jag/Vi bygger en 41’a på Rosättra just nu.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*