Sweet… Classic Swedish Yachts


Jag var på en intressant lunch här om dagen. Det var Classic Swedish Yachts som presenterade sin verksamhet och ville ha investerare. Till hjälp hade man Fortius Finans.

Det har ju skvallrats lite om det här projektet, både i NWT och på skota.se och Fendern, men det är först nu det finns någon officiell information.

Först och främst. Otroligt fina båtar. Det är Olof Hildebrand som står bakom projektet. Han är ju känd som initiativtagaren bakom Swede 55 på sjuttiotalet och har man sett en sådan på fjärden, så vet ni vad jag menar.

Precis som med Swede 55 så omger sig Olof med duktiga killar som Knud H. Reimers, Sven Olof Ridder och Håkan Södergren.

För ett par år sedan tog man fram Swede 41, en lillasyster enligt samma koncept, men med nytt däck och överbyggnad. Många var imponerade av hur man fått fram en unik välseglande båt. Olof seglade båt nummer ett och har visat den på den svenska kusten. Man har också sålt ett par båtar, bland annat en till västkusten.

Man fick också förfrågningar på större båtar, och signalerna var att dessa skulle ha lättare att sälja i Europa. Man sålde en 66:a på bara ritningen och fick då idén att positionera sig på exklusiva, svenska, välseglande båtar. För att kunna satsa på detta segment behövde man så klart mer kapital, i steg ett ca 15 MSEK.

Mycket snygga båtar, och jag tror definitivt att det finns en marknad för dessa. Äntligen (som många utbrister när de får se projektet) finns det någon som bygger vidare på Sveriges stolta båtbyggartraditioner och bygger ett unikt varumärke.

Jag har försökt sammanfatta mina reflektioner nedan. Observera att detta är min snabba analys och att jag inte ger några som helst råd när det gäller den finansiella placeringen.

Båtdesign och koncept är kanon. Inget snack.

Man hade en ganska tunn konkurrentanalys, där man egentligen bara identifierade Spirit Yachts (46-130 fot) som konkurrenter. I övrigt betraktade man alla andra båttillverkare från Bavaria till Sweden Yacht som AWB (Average White Boats). Bland liknande koncept finns förutom Spirit också Holländska Truly Classic (56-90 fot) och one-off byggen som Corbys Catheine.

Ett alternativ om man har 20 MKR är väl också att köpa, och kanske renovera, en R12, Fife eller annan klassisk konstruktion? Då får man säkert en viss cred på regattorna i Medelhavet på köpet. En annan konkurrent är väl modernare, snabba lättseglande båtar av Wally-typ?

Det finns säkert utrymme för Classic Swedish Yachts på marknaden, men man bör ha lite större respekt för konkurrenter och alternativ.

Man har en marknadsstrategi som handlar om att bygga ett tydligt varumärke. Men båtarna vänder sig till helt olika målgrupper. 41:an attraherar entusiaster på hemmaplan som lägger hela sin pension på en välseglande båt. 66:an attraherar rika personer i resten av världen som köper sig en ögonsten och struntar i vad det kostar. Båten framkallar en “vill ha”-känsla, och den svenska kopplingen är värdefull i dessa sammanhang.

Nautor har en unik marknadsplan, positionering och målgrupp för varje modell. Det borde vara samma här. Det är skillnad på att sälja 41:an längs svenska kusten eller att köra VIP-arr i St Tropez med 66:an. Som seglare kan jag gilla den mindre båten. Som affärsman tycker jag man skulle lägga allt krut på rätt målgrupp direkt, de som vill betala ett premium för det allra bästa.

Jag hade gärna sett att man tog ombord någon som hade jobbat med den här målgruppen. När det handlar om båtar i den här prisklassen tror jag det ställs andra krav på juridisk och ekonomisk kompetens. Dessutom ställs det andra krav på eftermarknad och hantering av reklamationer, vilket är en stor risk för ett litet svenskt företag.

Till sist har man en exit-strategi som går ut på att man skall börsnotera bolaget efter 3-4 år. Det finns väl egentligen inga bra exempel, vare sig i Sverige eller internationellt, där en båttillverkare lyckats med en sådan? Normalt brukar väl båtbyggare ha otroligt långsiktiga ägare. Eventuellt kan man ju hoppas på att bli uppköpt av någon annan aktör eller investerare?

Skall man investera i Classic Swedish Yachts skall man göra det med hjärtat, och för att eventuellt vara med på en fantastisk resa. Vill man göra en bra finansiell placering så finns det säkert andra investeringar som är lättare att räkna på.

En ny tid är här

De senaste årens trend är raka stävar, djupa kölar och höga breda skrov. Det ger mycket volym för pengarna. Men var ar seglingskänslan och skönheten’? Varför ser alla båtar likadana ut? Och har ingen tänkt på att man måste kunna styra en segelbåt aven då den lutar starkt?

Visionen att med dagens kunskap och senaste teknologi skapa en modem segeljakt med slanka linjer har länge funnits i Olof Hildebrands liv, en vacker segelbåt där seglingsegenskaper och fartkänsla sätts i främsta rummet.

Classic Swedish Yachts vill nu bli en ledande aktör när det galler att utveckla och sälja seglingsgladje och seglingskänsla. Detta skall göras genom lättseglade och vackra segeljakter med klassiska linjer där decenniers erfarenheter tas tillvara. De klassiska linjerna behålls i de sköna, snabba och välseglande konstruktionerna dar nya högteknologiska element har adderats.

Classic Swedish Yachts presenterar Swede 66, Swede 53 och Swede 41. Med det senaste inom konstruktionsteknik utmanar nu Classic Swedish Yacht än en gång gränserna för hur mycket seglingskänsla och skönhet som kan byggas in i en bekväm, snabb och lätthanterlig segelbåt.

Tillsammans med ett för branschen nytt marknadskoncept har Classic Swedish Yachts mycket goda förutsättningar att erövra det absoluta toppskiktet av segelbåtsmarknaden.

Affärsidé

Classic Swedish Yachts utvecklar vackra och tekniskt avancerade segelbåtar som ger mer seglingskänsla och högre fart an någon annan jämförbar båt i prestigesegmentet. Segelbåtskontruktioner är ibland vilda experiment och ibland resultat av kompromisser for olika användningsområden och kundkategorier. Ingetdera stämmer när det galler Classic Swedish Yachts.

Båtarna byggs för en väl avgränsad målgrupp och är strikt optimerade för fart, seglingskänsla, kvalité och elegans. Andra hänsyn, bl.a. innerutrymmen, har fått komma i andra hand.

Ordet “Classic” i företagsnamnet har en dubbel mening.

– Olof Hildebrand har sin vana trogen använt sig av de låga, slanka skärgårdskryssarlinjerna som under 100 år har setts som det ultimata sättet att avnjuta de svenska farvattnen. Dessa linjer har blivit klassiska även genom formgivningen av större bankappseglingsbåtar i utlandet, exempelvis J-båtarna.

– I en uppfinnarnation som Sverige är det en klassisk egenskap hos företagare att sorglöst kasta hävdvunna lösningar överbord så snart som bättre teknik finns att tillgå. Det relativt höga priset på företagets båtar motsvaras av ett betydande teknikinnehåll som lyfter seglingsegenskaperna till nivåer som hittills varit okända utanför tavlingsbåtarnas värld.

En målmedveten tillämpning av erfarenhet och ny teknik ger Classic Swedish Yachts förmågan att leverera världens bästa båtar.

Erfarenhet

Redan på 70-talet ledde Olof Hildebrand ett team av erfarna seglare for att utveckla en segelbåt för den stora familjen och därvid tillvarata skärgårdsliryssarnas basta egenskaper: En vacker, lättseglad och säker segelbåt med maximala seglingsegenskaper och seglingskänsla i kombination med god komfort och säkerhet.

Resultatet blev den välkända Swede 55. Syftet var att göra en välseglande familjebåt, anpassad för Östersjön och dess skärgårdar. Båten skulle vara enkel att segla och manövrera. En van seglare skulle kunna segla båten ensain och minska segel vid överfallsväder utan att lämna sittbrunnen. Knud H. Reimers gav båten dess vackra skrovlinjer och Sven Olof Ridder fick ett stort inflytande över undervattenskroppens utformning. Swede 55 som fick ett LYS-tal på 1.27 uppfyllde målsättningen med råge. Trettiofem stycken Swede 55:or finns idag spridda på världshaven trots att någon marknadsföring att tala om ej förekommit. Det sägs fortfarande att Swede 55:an är en av de vackraste båtarna på Östersjön.

Swede 55:ans kapacitet har satts på hårda prov. Seglingsegenskaperna dokumenterades när Temptress deltog i Transpac Race från San Fransisco till Hawaii, över 2 100 distansminuter, och systerbåten Counterpoint i Bemuda Race, ca 750 distansminuter. I båda fallen rådde mycket hårt väder. Båda båtarna vann sina race på nya rekordtider.

Under 30 år har drygt 40 Swede 55, Swede 75 och Swede 41 levererats inom ett mer familjeinriktat och mindre krävande prissegment. Båtar har exporterats till Europa och USA, men de flesta har harmat på den svenska östkusten.

Den aktuella, högteknologiska produktlinjen omfattar än så länge två modeller, Swede 41 och Swede 52. Företaget äger ett seglande test- och demonstrationsexemplar av Swede 41. En andra Swede 41 är beräknad for leverans i april 2008. Företaget äger produktionsformama till både Swede 41 och Swede 52.

Swede 52 har levererats och seglat några säsonger. Dess seglingsegenskaper har överträffat ägarens högt ställda förväntningar. Testexemplaret av Swede 41 har under sommaren seglats ca 2.000 sjömil i våra nordiska farvatten: mest singlehanded, i vindstyrkor upp till ca 18 m/s. Några av Sveriges mest framstående professionella seglare har testat Swede 41:ans seglarglädje och fart. Man menar att LYS-talen 1,40 och 1,29 är snarare för lågt än for högt satta.

Så har kommenterade Mikael Olesen, världsmastare i 11 Meter One Design, Swede 41:ans egenskaper efter några timmars provsegling utanför Bullandö Marina:

Båten är en seglingsmässig fullträff, en välbalanserad High Performance Yacht som ger seglingskänsla ut i fingerspetsarna. Swede 41 känns nästan overkligt snabb – hon bara rinner iväg. den sköna sittbrunnen har alla vinschar och tampar där de skall sitta. Att hon dessutom är otroligt vacker försämrar ju ej intrycket.

Arne Akerson, världsmastare i Finnjolle, som provseglade Swede 41 på Gävlebukten, gav nästan ordagrant samma omdöme.

Både Swede 41 och Swede 52 har fått ett mycket positivt mottagande där de har visats. Idag finns en lista med 150 personer som under sommarens segling visade intresse for att köpa den serieproducerade versionen av Swede 41.

En unik position

Marknaden for segelbåtar växer. De stora producenterna har emellertid ett likriktat produktutbud med raka stävar, breda skrov och höga fribord. Konstruktionerna ger stort innerutrymme på bekostnad av seglingsegenskaperna. Priskonkurrensen gör att onödigt tunga material används och att inredningskvaliten blir lidande.

Classic Swedish Yacht går tvärt emot trenden och bygger båtar med vackra, slanka och fartgivande seglingslinjer, utan kompromiss for utrymme. Genom att samtidigt använda det senaste inom produktionsteknik och material uppnås en häpnadsvackande effektivitet i seglingen. Det lätta, styva skrovet ger rorsmannen snabb återkoppling på varje trimåtgard.

Båtarnas skönhet accentueras av att däck, ruffar och sittbrunn ar klädda med mahogny, Oregon-pine och teak. De utvändiga träytorna behandlas med en högblank coating som ger en djup lyster och gör träet närmast underhållsfritt. Eliten av Sveriges båtsnickare anlitas för inredningen. Arbetet görs efter CAD-ritningar och med minsta tänkbara toleranser. Företagets legotillverkare for skroven ar ett teknikföretag som hittills endast har tillverkat tävlingsbåtar. I både skrov och rigg används material och byggnadsmetoder som normalt ar reserverade för racingbruk.

I en tid då större segelbåtstillverkare som Bavaria, Beneteau och Jeaunneau producerar kopior av varandras båtar för att famna om en allmän volymmarknad gör Classic Swedish Yachts en välriktat framstöt mot en skarpt definierad målgrupp. Bolaget vänder sig till förmögna seglare som ar beredd att betala for en optimal upplevelse av njutbar segling, gediget hantverk och hjälpsam teknologi. Målgruppen är växande och tillgänglig i hela Europa.

Kombinationen av skönhet, snabbhet, seglingskänsla och kvalité ger Classic Swedish Yachts en unik position inom toppskiktet av den internationella segelbåtsmarknaden.