Skip to content

40 Comments

  1. MA
    Feb 14, 2008 @ 17:45

    Jag blir lite kluven, den del i hjärnan som hanterar det rent estetiska ropar – hurra, ett litet glädjeskutt kan jag skönja från den empatiska delen. Men från den logiska, praktiska och kritiska delen hör jag bara stopp och belägg! Dessvärre segrar de senaste!

    Jag jämför gärna med classic cars, även den våg av retrobilar som dyker upp (hur produktutvecklar man en retromodell?). Entusiaster finns det överallt, men jag tror att volym säljer bättre. Det blir gärna så att en klassisk båt med trånga utrymmen blir mer av dagsseglare för folk där plånboksfrågan är ointressant. Båten blir en krydda “på landet” där sommarstugans sjöbod är lika stor som en ordinär villa.

    En sak är säker, detta blir ingen volymprodukt härhemma, men det var nog inte tanken. Det som saknas är en välseglande och hyggligt rymlig 32-fotare under 600 00:- för den relativt stora medelklass vi har idag. Om några år måste de flesta sälja sin motorbåtar, och jag tror inte de är intresserade av en båt som kostar 1,5 – 3 mille när semestern är kort och vädret sådär!

    MA

    Reply

  2. wm
    Feb 14, 2008 @ 18:44

    Ää – lägg av – det är ju det där du kallar majbrasor ;-)

    Provis? :)
    /

    Reply

  3. Clifford
    Feb 14, 2008 @ 21:26

    Håller med om dig om att bla konkurrentanalysen är lite tunn. Ur rent finasiellt perspektiv så saknar jag en cash-flow analys ( de 15 MKr lär ta slut snabbare än kvickt), tex så redovisar man inte någon balansräkning i prospektet. Dessutom kan knappast investeringarna för de kommande modellerna (66:an) vara med i det finansiella åtagandet då avskrivningarna inte är mer än 400Tkr/år. En plugg-form och utvecklingskostnad bör skrivas av på 5 år.Hoppas de klarar projektet ändå eftersom det är fina båtar.

    Reply

  4. Jocke_R
    Feb 14, 2008 @ 21:49

    Jag gillar långa slanka båtar men jag tycker det saknas ett modernare formspråk. En nerskalad AC (v5) med ett eget formspråk i stil med Wally vore nåt.

    Det finns absolut behov av en modern skärgårdskryssare men jag tycker man borde jobba mer från grunden istället för att “pimpa” ett gammalt S30 skrov

    PS det är nog inget man satsar sina sista slantar på…

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Feb 14, 2008 @ 22:00

    Jocke… du skulle ju kunna vara skärgårskryssarnas svar på Juan K?

    Skulle man kunna kunna göra en riktigt modern variant (“Modern Scandinavia” 95:a), och hur skulle den då se ut?

    Eller skall man bara gå vidare och uppskatta de gamla båtarna för vad de är?

    Reply

  6. Jocke_R
    Feb 15, 2008 @ 13:36

    Jag tycker man ska uppskatta de gamla båtarna för vad de är (jag gör det) men att bygga en ny T-ford med modern motor blir liksom inte samma sak och konceptet haltar därmed.

    Klart man kan göra en modern “skärgårdskryssare” (kommer dock inte att mäta in kanske). Tanken med en slank båt och med lång vattenlinje ska man inte överge. En båt som tål lite krängning utan att stanna och hasa i sidled. Svår nöt att knäcka men oavsett vad man gör är det ganska enkelt att sticka ut ur mängden ;).

    Reply

  7. Andreas i Missmatch
    Feb 15, 2008 @ 16:15

    Hejsan
    Vackra båtar med sitt ursprung på 60 o 70 talen.
    dessutom presenterades detta i segling 2004eller 2005?
    I princip samma info då som nu. Vad har hänt?
    Projektet har dragit ut på tiden. Bra med en seglande båt.
    Men jag tror definitivt på en nedskalad AC variant med ruff o weekendprestanda…. Och om ej semesterbåt så skall den kunna släppa vattnet och ha riktig seglingsglädje….Men kul att några vill prioritera nostalgi på sjön…de är väldigt fina…

    MVH Andreas

    Reply

  8. Tomas
    Feb 15, 2008 @ 19:02

    Fina båtar. Man vill ju av hela sitt hjärta att de skall lyckas.

    Men varför komma och dilla om börsintroduktion… Om de säljer 10-15 båtar per år om fem år så tycker jag det är succé!!! Och då kan de som har några millar över att investera i alla fall säga att de är varvsägare. Det vore väl fint :-).

    Reply

  9. !!!!!!!!
    Feb 16, 2008 @ 00:20

    Vackra båtar men vilken skit propaganda.

    Låter mer som några som inte varit utanför stockholms skärgård och vill komma tillbaks till en svunnen tid. “Classic Swedish Yachts utvecklar vackra och tekniskt avancerade segelbåtar som ger mer seglingskänsla och högre fart an någon annan jämförbar båt i prestigesegmentet” Har man missat alla nya långsmala båtar som Brenta mfl.? “Och har ingen tänkt på att man måste kunna styra en segelbåt aven då den lutar starkt?” Det finns väl ingen båt som skall luta “starkt”? “Olof Hildebrand har sin vana trogen använt sig av de låga, slanka skärgårdskryssarlinjerna som under 100 år har setts som det ultimata sättet att avnjuta de svenska farvattnen” Det kanske skulle var Stockholms skärgård? Utan för den så har uppskattningen varit tunn i Sverige. “relativt höga priset på företagets båtar motsvaras av ett betydande teknikinnehåll som lyfter seglingsegenskaperna till nivåer som hittills varit okända utanför tavlingsbåtarnas värld” Jag skulle vilja se dessa båtar segla från tex Swan 45 eller Club Swan 42 som är mycket mer bobåt än dessa. “Några av Sveriges mest framstående professionella seglare har testat Swede 41:ans seglarglädje och fart. Man menar att LYS-talen 1,40 och 1,29 är snarare för lågt än for högt satta” Vad har båtarna vunnit med dessa lystal. Ett proffs är dessutom underleverantör och jag vet inte om det andra gjort något sen trämasterna och ylletröjernas tid förutom förbundskapten i början av 80-talet för 25 år sedan? Jag kan ha fel och ber då om ursäkt direkt. Jag har aldrig hört talas om båtarna på banan. Snacka om att ta ut segern i förskott. “I både skrov och rigg används material och byggnadsmetoder som normalt ar reserverade för racingbruk”. Har dom aldrig sett ett Orust bygge med kolrigg? Internationellt så är det att betrakta som standard på finnare båtar. “unik position inom toppskiktet av den internationella segelbåtsmarknaden” Osv, Osv.

    Det finns mycket mer att anmärka på.

    Vad är anledningen till denna kritik:

    JO! att med så begränsat antal byggda båtar utnämna sig själv till en av världens absolut bästa båtbyggare bland företag som Baltic, Swan, Wally, alla Holländska, Italinska, Nya Zelandska, Engelska super varv är otroligt dumt innan man bevisat något som ens ligger i dessa varvs nivå.

    Båtarna är vackra men marknadsföringen ful.

    Reply

    • Peter
      Sep 2, 2010 @ 20:48

      Tror du mig om jag säger att en sådan här båt vann Tjörn Runt 2010, med råge, på LYS 1,30.

      Orustvarven är förresten inga hightecbyggen, tvärtom, våtslabbbyggen!

      mvh/Peter

      Reply

  10. stefan
    Mar 12, 2010 @ 08:06

    Vad hände med detta projekt? Såldes det några båtar?

    Reply

  11. Svante Berg
    Sep 1, 2010 @ 11:25

    Om någon vet hur man kan få tag på Olof Hildebrand. jag har ett latent intresse för Swede 75.

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Jan 13, 2016 @ 08:11

    Nu verkar det vara nystart på projektet, den här gången med tyskt fokus. Det är säkert där den största målgruppen finns.

    http://classicyachts.se

    classic_swedish_yachts_boot16

    Reply

    • Pelle Fälth
      Jan 13, 2016 @ 09:19

      Kul! Det är för de som vuxit ur sin IF ;-)

      Reply

  13. srsseglaren
    Jan 13, 2016 @ 10:35

    En som får plats i en 40-fots container:
    http://www.sponbergyachtdesign.com/SC40.htm
    Scandinavian cruiser 30 :
    https://www.flickr.com/photos/10756596@N04/4842788548/in/photostream/

    Finns även en 50″ och en 66″ version:
    http://scandinaviancruisers.ssp.sienn.com/Yachts.html

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 13, 2016 @ 10:41

      Gillar du den där?

      Är det inte nåt som gått snett i renderingen?

      Reply

      • T
        Jan 13, 2016 @ 14:12

        Jag tycker det ser ut som att det mesta gått snett…

        Reply

        • srsseglaren
          Jan 13, 2016 @ 14:45

          Jo i vart fall om man kan ha fel i sitt eget tyckande ?
          Vilken klassiker är vackrast en R-båt eller en Skärgårdskryssare?
          Är en Avance 36 vackrare än Athena 38 ?
          Var och en bör kanske kunna få ha sin uppfattning?

          Om man pimpar en båt som har djupare skrov som R-båtar eller Avance så blir förtjänsten (snabbare båt) med en modern köl mindre, men det är kanske upp till var och en att avgöra hur dom vill ha sin båt ?
          Finns det fler som tycker lika kan det bli hållbart med en produktion.

          Reply

          • T
            Jan 13, 2016 @ 15:23

            När jag skriver ‘Jag tycker’ är det för att visa att det just är min egen uppfattning jag ger uttryck för. Mitt eget tyckande, alltså. Andra får tycka vad dom vill.
            Jag tycker att en klassisk skärgårdskryssare normalt sett är vackrare än en dito R-båt men jämförelsen är svår, då det handlar om helt olika typer av båt.
            Att jämföra en Avance 36 (en kölbåt från 1970-talet) med en Athena 38 (en cruisingkatamaran från 2000-talet) är, om inte omöjligt, så i alla fall djupt orättvist. Ännu mer olika båtar.
            Fast egentligen fattar jag inte vart du vill komma.

          • Pelle Pedersen
            Jan 13, 2016 @ 15:46

            Om vi nu ska vara petiga så är väl “Athena 38” i detta fallet en en Södergren design från 80-talet?!

          • srsseglaren
            Jan 13, 2016 @ 16:12

            Såklart har Pelle rätt.
            Var lite snabb där det borde varit Athena 34 men den är ju rätt lik Sirena 38 och den finns det ett ex.av pimpat med en modern bulbköl som dom Classiska båtarna i tråden ovan, gick bet på att hitta bilder på den.

            Försökte med förra inlägget att få fram att den som föredrar en skärgårdskryssare som konstruktion framför R-båt borde även föredra en Athena 34 som mer intressant en Avance 36 för att den är modernare och seglar bättre?
            Står var och en fritt att vända på begreppen när så önskas så klart.

            Om man ogillar ngt så kanske man kan kosta på sig att utveckla varför eller så vill man bara dissa ett inlägg ?

          • T
            Jan 13, 2016 @ 16:56

            Jag tycker (!) att moderna varianter av klassiska båtar ofta har fel proportioner. SC40 är i mitt tycke inget undantag. Sen kan det vara så att det är fina byggen i lackad mahogny, teak och kolfiber men proportionerna och känslan saknas. Skönheten uteblir, i mina ögon.
            Om man sen ska vara petig så skrev du ‘Athena 38’ men menade tydligen ‘Athena 34’. Ok, den är något yngre men vad får dig att påstå att den seglar bättre?

          • srsseglaren
            Jan 13, 2016 @ 17:55

            Tidigare SRS-tal var alltid högre för Athena 34 trots 2 fot kortare båt, vilket iofs är mindre i verklig längd vilket kanske bidragit till uppfattningen om vilken som är snabbast ?
            Har lite datorproblem kan därför ej kolla detaljerna i SRS.
            Men Avance 36 är 650 kg tyngre med mindre segelytor i både i kryss-ställ och i spinnaker.

            Vart fall om man jmf:
            http://sailguide.com/batfakta/info.php?id=102
            http://sailguide.com/batfakta/info.php?id=109
            https://binkytheboat.files.wordpress.com/2012/10/2012-10-14-09-53-24.jpg
            Näst sista bilden:
            http://avance.sofiehem.ac/Bildtest.html

            Större våtyta på Avance med mer v-form, Athena 34 som är mer u-form modernare skrov less drag.
            I teorin har Athena en fördel därför mitt val, hur det är i verkligheten ?

            Tackar för svar om varför.
            Hans Groop design Targa 42:
            http://www.sailguide.com/Bilder/Targa_42b1.JPG
            Fel proportioner ?

          • T
            Jan 13, 2016 @ 21:52

            Siffror kan ju komma lite var som helst ifrån. Om 36:ans vikt har jag siffror på allt emellan 4,7 och 5,45 ton. Sak samma med segelytorna, jag vet ju vad jag själv åker runt med och det är inte vad som sägs på t.ex SG. Skillnaden i längd mellan dom två är snarare 2 dm än 2 fot. Men det är väl mest detaljer. Och om Athena 34 vet jag i stort sett ingenting, mer än att den är ganska hög i stäven…
            Tittar man runt lite ser man att GPH för Avance 36 är några sekunder lägre än Athenans, likaså att SRS-talet är några 1000-delar högre. Förmodligen ligger skillnaderna inom felmarginalen eller så har det nåt med designen att göra.

            Targa 42 verkar vara en fin båt, vacker och välproportionerlig. Den är ritad 1980 och har enligt min uppfattning väldigt lite gemensamt med de ‘moderna klassiker’ som lanseras nu för tiden.

  14. srsseglaren
    Jan 13, 2016 @ 10:53

    Jo den gillas.
    Menas att den inte är en riktig skärgårdskryssare ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 13, 2016 @ 11:13

      Nja, jag tyckte först proportionerna såg udda ut även på ritningen, men de var inte helt fel när man la dem ovan på en fin M30.

      Jag kanske är lite färgad av den debatt vi hade om lillasystern som lanserades 2009;
      http://www.blur.se/2009/12/11/scandinavian-cruiser-20-seglar/

      24 båtar på 6 år indikerar väl att det var svårt att hitta en nisch i marknaden…

      Reply

  15. srsseglaren
    Jan 13, 2016 @ 11:00

    Du tänker kanske 3d versionen diffar en aning :-)
    Den är tydligen gjord i Kina, blir lite svårt med relationen med verkliga skärgårdskryssare om man försöker från en dator i Asien.
    Får kanske se den som en anime skärgårdskryssare :-)

    Reply

  16. srsseglaren
    Jan 13, 2016 @ 11:35

    Aha en tråd som missats.

    Håller nog med Pelle Fälth, den är lite för liten som kölbåt.
    Tror också mer på SC 40 eller större versioner.

    Reply

  17. Mattias Carlsson
    Jan 13, 2016 @ 13:54

    Jaha, så vad är då skillnaden mellan detta och att nyproducera gamla båtar av äldre snitt? I perspektivet att alla borde hjälpas åt att föra utvecklingen framåt, menar jag. (Apropå annan tråd såklart). Visst, man kan ju sätta en T-köl på ett skrov av gammalt snitt, men det gör knappast båten som koncept modern per definition, eller? Varför applåderas det ena men det andra dissas? För mig är skillnaden akademisk.

    Reply

  18. Oscar I
    Jan 13, 2016 @ 14:38

    Ska man bygga båt i Sverige bör man nog ligga lågt tills allt är klart, provseglat och bevisat dugligt. Att göra något modernt är nog omöjligt då trendern troligen är annorlunda när båten är klar. Nydanande eller innovativt funkar inte heller, måste komma från något erkänt designhus, helst från Frankrike.
    Jantelagen är inte att förringa, den slår hårt och skoningslöst om man inte har 25 lyckade projekt i ryggsäcken.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 13, 2016 @ 15:35

      Nja, det är inget svenskt fenomen. Och heller inte unikt för segling och båtar. Segelbåtar engagerar. Sport engagerar. Förändringar engagerar.

      Det spelar ingen roll om det är gräset på en fotbollplan eller en vinge på en F1-bil så går alla igång. Vill man så kan man roa sig med att hänga på bil eller mc-forum för att få ett annat perspektiv. Exakt samma snack :-)

      Sedan är det väl så att detta är en bransch med relativt mycket snack och lite verkstad. Och använder man ord som “epic”, “unique” och “break through” så får man nog vara beredd på att försvara den positionen. Därför kan det kanske vara bra med en reality-check ibland, även om drömmar är härligt.

      Reply

    • Per J
      Jan 13, 2016 @ 22:01

      Det är intressant hur frågan “kommersiellt gångbar eller inte” i vissa inlägg är avgörande och i andra inte.

      Har man finansiär kan man bygga en båt (formar etc.) utan att veta om det kommer att sälja. Lex Swedestar 415. Det fanns en 370-ägare som ville ha större och gick in med “massa slantar” så Håkan som gillar bygga båt byggde inte bara en till kund utan en båt till som vi sett åka om kring från mässa till mässa. Heter den båten månne Najad idag eller blev den till sist såld?

      Nä Swedestar 415 blev aldrig nån marknadsframgång, kanske blir Najad 415 det? Håkan fick bygga en båt. Så långt en framgång. Varför blev inte Swedstar 415 framgång? I mina ögon är Swedestar tyvärr inte ens snygg utan ett estetiskt misslyckande. Såväl 370 som 415. Det finns vackra kvalitetsbåtar så varför välja en osnygg? Men förmodligen finns det de som tycker annorlunda. Sen har såklart konjunkturen spelat in. Men Arconas båtar säljer om än inte riktigt samma volymer.. så det går inte skylla bara på konjunktur…
      Sen ryktas det att det är en större Arcona på G – inte för att man är säker på en stor marknad utan just att det finns en eller kanske två 460-kunder som vill ha större…

      Reply

  19. nils virving
    Jan 13, 2016 @ 19:08

    Nepparen är en klassisk linjeskön gammal konstruktion som seglar än idag. 35 båtar på på senaste SM.
    I år kommer SM att gå utanför Visby i aug. kolla in Neptunkryssare.se fotogalleri, Film Sandhamn!

    Reply

  20. nils virving
    Jan 13, 2016 @ 19:10

    Kolla in Neptunkryssare.se fotogalleri, Film Sandhamn!

    Reply

  21. Marcus Sylvin
    Jan 13, 2016 @ 23:51

    Kommer ihåg att vi var kontaktade i detta projekt redan 2008, när dom körde en vända de vi såg då var att de kostade mer att bygga båten en vad dom hade tänkt ta betalt för den av kund enligt deras kalkyl.
    Kul om de blir något av de.

    Reply

  22. Martin
    May 3, 2016 @ 22:55

    Man har börjat marknadsföra dem i Norge på finn.no. Tydligen ska Linjett/Rosättra bygga.
    68an går på 25.5 MNOK, 52an 8 MNOK, och 41an 4 MNOK…

    Reply

  23. Martin
    Dec 5, 2017 @ 22:40

    Jag/Vi bygger en 41’a på Rosättra just nu.

    Reply

    • Pelle Fälth
      Dec 6, 2017 @ 08:39

      Vad kul! Kan man följa projektet någonstans ?

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.