Läsarfråga: arrogant seglingsledning?

Det dimper ner en del mail där ni undrar saker? Om båtar, segel, regler, LYS-tal, besättningsarbete och massa annat. Ibland svarar jag direkt men ibland tar det tid innan det dyker upp ett ämne på bloggen där frågan kan komma med på ett bra sätt. Men nu tänkte jag publicera läsarnas frågor rakt av, så får vi tillsammans försöka reda ut frågeställningen.

Har du något du funderar på? Tveka inte att dra mig ett mail på peter@blur.se.
Skriv läsarfråga i ämnesraden.

Här har vi veckans dilemma:

Hej Peter!

Först och främst – stort tack för det arbete du lägger ner på BLUR! Det är en fantastisk site, fullkomligt beroendeframkallande…

Jag har ett problem jag behöver ventilera, vet inte om BLUR är rätt forum men överlåter till dig att göra den bedömningen.

I höstas deltog jag i kappseglingen Runt Lidingö (klass SweLYS KÖLBÅT 2) som arrangeras av Lidingö SegelSällskap. Vi gjorde en hygglig segling och bedömde efter målgång att vi hade en god chans till en pallplats på beräknad tid. Men när resultatlistan senare samma kväll dök upp på nätet fick vi en smärre chock – vi hade blivit diskade för att “inte ha seglat banan”. Ridå…Vi förstod ingenting! Jag och min besättning har kappseglat sedan tidigt 80-tal, vattnen runt Lidingö är vår hemmaplan. Vi trippelkollade seglingsföreskrifter, gps-logg, noterade rundningstider m m, och kunde konstatera att vi seglat runt banan på rätt sätt och att seglingsledningen begått ett misstag.

Jag tillskrev seglingsledningen dagen därpå, påpekade misstaget och fick omgående följande svar: “Vi utreder, ser just nu ut som att vi dubbelnoterat en annan Omega-båt. /Göran”.

Sedan dess har ingenting hänt. Jag har vid upprepade tillfällen sökt kontakt och jag har erbjudit att skicka utdrag från vår gps-logg, noterade rundningstider och vilka båtar som rundat märkena samtidigt med oss. Återkopplingen från LSS har varit noll.

Nu till saken; vad ska jag göra? Ska jag nöja mig med detta (jag menar – det är ju inte VM direkt…) och släppa frågan? Eller ska jag ta strid? Vilka möjligheter har jag att formellt gå vidare? Har du eller någon av dina läsare erfarenhet av liknande?

Mvh
Anders Joachimsson
Omega 30
Swe 235

101 Comments

  1. xx Jan 17, 2010 Reply

    Du skall, eller skulle ha bett att få se det skrivna beslutet från juryn, sedan sökt gottgörelse för ett misstag av seglingsnämnden om de nu hade identifierat fel båt.

    Om du ansåg att juryns beslut var felaktigt, om det nu fanns något sådant, så skulle du ha överklagat till nästa instans, alltså seglarförbund. Allt finns beskrivet i den där regelboken som du kanske också skulle läsa?

    • Leino Jan 17, 2010 Reply

      Stackarn har blivit illa behandlad redan o nu försöker du slå sista spiken i kistan för hans kappseglingsintresse eller varför annars denna äckliga spydighet???

      • PelleL Jan 17, 2010 Reply

        Spydigt eller inte så är det sant. Om man anser att seglingsledningen har begått ett fel så skall man lämna in en formell ansökan om gottgörelse, helst inom protesttiden och definitivt inom två timmar efter man upptäckt det eventuella felet se regel 62.2. Det är bra att använda den protestblankett som finns i KSR. Detta kan verka krångligt och byråkratiskt men det är för att se till att alla behandlas så rättvist som möjligt.

        Som ärendet har utvecklat sig är det tyvärr bara för brevskrivaren att ta det som en lärdom och gå vidare. Rådet att läsa hela regelboken är också relevant men kanske inte så kul. Något att rekomendera är att sätta av en dag eller två kvälar och gå SSF:s regelkurs som arrangeras i många klubbar runt om i landet.
        I februari ordnas 3 regelkurser i Stockholm. Alla bör alltså kunna hitta en kurs på tider som passar.

        Alla 3 regelkurserna har samma innehåll och de genomförs alla enligt SSF:s officiella kursplan.

        Kurserna är:
        Kvällstid tisdagar och torsdagar med start 2:a februari

        Plats: Fryshuset,

        Arrangör: Svenska Hobie Cat Förbundet,

        Föreläsare: Tom Björkholm (Internationell domare)

        Se http://www.hobie.se inom kort.
        Kvällstid tisdagar och torsdagar med start 16:e februari

        Plats: Eriksdalsbadet,

        Arrangör: Stockholms Seglarförbund,

        Föreläsare: Bengt O Hult (F.d. Internationell domare)

        Mer info http://www.ssf.se/system/Education/applicationform.asp?id=1141
        Helgkurs lördag – söndag 13-14 februari

        Plats: KSSS, Saltsjöbaden,

        Arrangör: Stockholms Seglarförbund,

        Föreläsare: Tom Björkholm (Internationell domare)

        Mer info http://www.ssf.se/system/Education/applicationform.asp?id=1140

      • Lasse Jan 17, 2010 Reply

        Jo det var hårt, men håller ändå med Patrik nedan. Hur skall man ha en chans att få rätt om man inte själv gör rätt? Ett vanligt fel även “på land” är att man säger att man kan bevisa något men man gör det aldrig. Har du bevis, ge in dem – sitt inte å håll på dem och säg sen att ingen frågade efter dem, för det gör ingen (tips i all välmening).

    • HenrikA Jan 17, 2010 Reply

      Tyvärr är det inte första gången som LSS behandlar sina deltagare med denna nochalans att inte återkoppla, besvara frågor etc.

  2. Tollstoj Jan 17, 2010 Reply

    En annan fråga utanför ämnet är vad som kommer hända när föreningskatten införs?
    Dyrare medlemsavgifter,lidande ungdomsverksamhet
    Blir dom redan dyra startavgifterna högre, kommer kassören i mindre klubbar att orka med allt extra redovisnings arbete

  3. Patrik Jan 17, 2010 Reply

    I de allra flesta föreningar är problemet snarast att få några funktionärer överhuvudtaget, så lite ödmjukhet för ideelt arbete får vi nog visa då 99.9% av dem gör ett så rättvist jobb de kan.
    De som aldrig själva utfört något föreningsarbete är direktdiskvalificerade att klaga.
    Jag tycker Anders skulle krävt direkt att få veta vart kan skulle ha seglat fel väg och sedan överklagat beslutet och bifogat vittneskontaker kunde intygat att de seglat rätt väg.
    Har han seglat rätt väg, vilket vi får förutsätta så förstår jag verkligen hans frustration.

  4. Allan W Jan 17, 2010 Reply

    Varför inte ringa direkt till Göran? Han har många bollar i luften. Jag har för mig att han är ansvarig för en stor jolletävling strax efter.
    Misstänker att det var flaggan vid Gåshaga som flera båtar missade ,några hann upptäcka misstaget och rättade till det.
    Så ta kontakt på nytt med Göran, han gör ett stort ideellt jobb för seglingen. Misstag sker ibland.
    //Allan W

  5. Hans Jan 17, 2010 Reply

    Alla kan begå misstag, självklart även funktionärer.
    Men det handlar om att stå för sina misstag o hantera och rätta till misstagen efter bästa förmåga.
    Anders borde självklart gottgöras för seglingsledningens misstag – och man borde åtminstone bemöta hans frågor “lite mer aktivt”.
    Tyvärr tycker jag mig se liknande tendenser i en del andra “fina” klubbar (vi har ju såna även på västkusten). Beroende på vad man seglar så är man mer eller mindre “viktig”. Om Anders hade seglat en ny, stor sponsorprydd 40-fotare eller en Drake hade han säkert fått ett bättre mottagande. Fördomar, javisst – det har väl alla. Men de blir tyvärr sanna alltför ofta.

  6. Jocke_R Jan 17, 2010 Reply

    Jag tycker inte att Andres ska nöja sig trots att det inte är VM. Om det inte är viktigt med resultathanteringen då kan man ju lika gärna strunta i att vara med i tävlingen eller att arrangera den. Startavgiften känns ju hur som helst bortkastad.

    Ett telefonsamtal kanske är tricket eller har du kanske redan provat det Anders?
    Jag tycker iaf du ska försöka gå i mål i det här fallet. Lycka till!

  7. Greven Jan 17, 2010 Reply

    Nej dra mina polisonger baklänges, här får vi nog reda ut begreppen. För det första: genom att registrerat sig för regattan har man därvidlag accepterat seglingsföreskrifterna. För det andra: ansökan av gottgörelse skall ske innan protesttidens utgång. För det tredje: en DSQ skall föregås av en protest samt efterföljande protestförhandling.

    Det man kan fråga sig är om din DSQ var ett resultat av en förhandling? I så fall, var du med? Normalt kan man överklaga PK:s beslut, men det måste ske inom en viss tid. Det som inte kan överklagas är de av PK fastställda fakta.

    Så sorry min vän, trots din långa erfarenhet som kappseglare sumpar du bort en bra placering, och seglingsledningen har gjort formellt rätt – hur tråkigt och omoraliskt det än kan tyckas!

    Kolla med din klubb om de inte har en regelkurs nu under vinter, det behövs nog lite här och var, jag seglade en regatta i somras när skepparen med myndig stämma ropade “Mast tvärs”! (om du inte fattade är det nog dags för en liten kurs!

    • Patrick L Jan 17, 2010 Reply

      Om man inte fattar den är det nog mest för att man inte har kappseglat före typ 1993 eller nåt :-)

  8. Förr när jag inte var aktiv i Malmö Segel Sällskap så kände jag själv som seglare att “det är ju tusan vad kladdigt det ska vara att få till resultaten rätt”. Alla arrangörer har problem med detta.
    Nu när jag är ansvarig för Kölbåtstävlingarna i MSS så finns det inget som jag är så nervös för som resultatrapporteringen. Första året som jag var med i svängen så fick vi fixa Saltholm Runt i Excel. Stressen med att få till deltagarlistan när vårt resultatberäkningsprogram inte fungerade var påtaglig. Jag skulle inte vilja byta med Pelle på Race office. Trots flera kontroller så blev inte listan rätt.
    Nästa år så testkörde vi Lommabuktens Segarklubbs program på Torsdagsseglingarna och allt funkade perfekt. Tack för det förresten. På Saltholm Runtdagen så vägrade det fungera igen. PCén hängde sig hela tiden. Denna gång var pressen ännu värre för nu hade vi dubbelt så många resultat som skulle räknas fram.

    Nog är det enklast, i det här fallet, att få tag i tävlingsledningen för Lidingörunt och reda ut frågan.

  9. Author
    Peter Gustafsson Jan 17, 2010 Reply

    Problemet med race av den här typen är att många åker hem (kanske har många timmar att transportera), och kollar sedan in resultaten på nätet. Och har man seglat ett korrekt race och inte varit inblandad i några incidenter så söker man knappast upp något tävlingsledning för att se till att inte de blandar ihop en med några andra båtar.

    Har man kontaktat seglingsledningen så fort man såg att något blivit fel, och de lovat att ta tag i saken, så har den enskilde seglaren gjort vad han har kunnat? Och i 9 fall av 10 så löser det sig utan formella protester.

    Problemet är väl när det inte gör det… Jag har mer än en gång varit med om att ingen resultatlista finns anslagen före prisutdelningen, och när folk då upptäcker att det är fel båt som tar hem priserna så är det lite sent att börja “ansöka om gottgörelse” på ett formellt riktigt sätt?

    Eller är grundegeln att alltid ha en halvfärdig protestblankett med sig så snart något verkar konstigt?

    Att hojta “lär dig reglerna” till en enskild seglare som inte har gjort något fel lär inte öka deltagandet (även om det formellt är rätt). Och just det här avsnittet i regelboken (62 – Gottgörelse) kan inte förvänas vara något som alla bör kunna för att få vara med och ha kul vid breddkappseglingar?

    Dessutom är det omöjligt att lämna in en skriflig ansökan 2 timmar efter händelsen om den upptäcks i båten på väg hem eller sent på söndagskvällen. Många tävlingsledningar undviker att sätta ut telefonnummer.

    • PelleL Jan 17, 2010 Reply

      Här tycker ju jag du har fel Peter……den formella proceduren är till för att ge ett mått av “rättsäkerhet” för alla. Tänk tanken att en båt verkligen seglat fel och sedan “tjötar” in sig i resultatlistan……..

    • Jag tycker att det är klart att formaliteterna måste följas men som seglingsledning är resultathanteringen den viktigaste att få rätt. Som du säger Peter att det viktigt att det publiceras preliminär resultatlista innan prisutdelning och innan protesttid gått ut. Annars blir det ju Moment 22 av alltihop.
      Hur gör man det som arrangör om utrustningen klappar ihop? Vem vet vad man kämpat med bakom kulisserna? Viktigt att man är ett vältränat gäng som arrangerar.

      • PelleL Jan 17, 2010 Reply

        Om seglingsledningen anslår en felaktig resultatlista så har man två timmar på sig efter listan anslogs.

        • Visst men…
          Ofta så sätter man i seglingsföreskrifterna att protesttiden går ut 1 timme efter sista båts målgång. Prisutdelning snarast efter protesttidens utgång. Ponera att inga protester lämnades in. Prisutdelning hålls och listorna sätts upp strax efter att protesttiden gått ut.
          I detta “case” så hittar seglarna fel i listan. Man har då 2 timmar på sig att protestera. Vilken jäkla soppa det blir av arrangemanget!!
          Ska det bli rimligt så kan man inte hålla prisutdelning förrän 3 timmar efter sista båts målgång. Då står nog seglingsledningen ensamma kvar.
          Resultatservicen är nog en av huvudpunkterna för ett lyckat arrangemang. Det måste helt enkelt bli rätt.

  10. HenrikA Jan 17, 2010 Reply

    Kan någon svara på om man kan få en DSQ utan att någon medtävlare har protesterat? Det framgår inte av frågeställningen eller något av svaren.

    • Patrick L Jan 17, 2010 Reply

      Om jag har förstått reglerna rätt kan man inte bli diskad utan förhandling (förutom vid start enl 30.3, svart flagg). Om kappseglingskomittén avser att protestera mot en båt som inte har seglat banan skall det ske enligt reglerna för alla andra protester (skriftligt, förhandling etc). Alltså har seglingsledningen brutit mot reglerna och detta kan överklagas till SSF. Vet ej om det finns maxtider för sådana överklaganden.

      • PelleL Jan 17, 2010 Reply

        I princip är det så men det beror på seglingsföreskrifterna också. Sen vet vi inte om det hölls en förhandling där svaranden (frågeställaren) var frånvarande. Jag får intrycket att frågeställaren inte kontrollerade om han var kallad till en förhandling vilket man är skyldig att göra även om den protesterande (i det här fallet kappseglingskommittén) är skyldig att försöka meddela svaranden. I vilket fall som helst tror jag att ett formellt överklagande är utsiktslöst om man inte lämnat in en ansökan om gottgörelse.

        Valet att ge sig iväg före protesttidens utgång har sina risker…..

        • Patrick L Jan 17, 2010 Reply

          Sant. Var lite snabb med slutsatsen där att det inte hade varit någon förhandling. Det kan det förstås ha varit.

  11. Martin Jan 17, 2010 Reply

    Antagligen inte helt ovanligt. 2008 på tjörn runt fick vi fel målgångstid, först fick vi en tid som var en timme bättre än verklig tid. Vilket var skoj då GP ringde och intervjuade oss med frågor om vi viste att vi vunnit. Några på en annan X-99a undrade vart samt hur vi kommit om utan att de sett det, då de seglat ifrån oss hyfsat tidigt och är bättre.

    Sedan justerades tiden men den var fortfarande fel, då vi gick imål precis före en luffe 4004 som var påväg att missa mål. Så hade vi koll på tiden samt båten efter oss eftersom vi ropat till de samt fajtats med dem sedan Barlind. Hur som helst så går luffen imål 16:00:38 enligt resultatet och vi 16:01:13. Detta betyder 2 placeringar i totalen 37a istället för 35a, inte hela världen.

    Frågan jag ställer mig som orutinerad är vad man skall göra.
    Jag börjar i alla fall med att ringa Stenungsunds SS på måndagen och de lovar att kolla på det nästa helg och om jag vill kan jag maila in så att det blir officielt antecknat. Jag mailar in med all info, vilket inte hjälper. Tar upp det en sista gång vid prisutdelningen utan svar mer än att de skall titta på det.

    Antar att det jag skulle gjort vara att fylla i en protestblanket, men hur sent kan man göra det i detta fallet?

    • PelleL Jan 17, 2010 Reply

      Man har alltid till protestidenutgång och dessutom två timmar sedan man fick klart för sig att något fel begåtts….så det är rätt bråttom… se KSR 62.2

  12. Anders Jan 17, 2010 Reply

    Tack för intressanta synpunkter. Några kommentarer:
    – Jag är långt ifrån någon regelexpert men har huggliga kunskaper.
    – Jag har själv varit med och arrangerat/tävlingslett kappseglingar (HSB Race numera Hyundai Cup) och har full respekt för att misstag kan begås, inte minst när det gäller tid- och resultatrapportering.
    – Även jag tror att det är gaten vid Gåshaga som är orsaken till dilemmat. Det var flera båtar som missade denna, dock inte vi.
    – Vår segling var helt odramatisk och utan incidenter, efter målgång körde vi därför direkt till hemmahamnen.
    – Seglingsledningen har inte givit ifrån sig något tecken till mig som indikerar att jag begått ett regelbrott, vare sig på banan eller via skriftlig protest eller förhandling.
    – Så fort jag såg resultatet på nätet kontaktade jag seglingsledningen för att uppmärksamma dom på misstaget. Jag fick inom någon dag svar från seglingsledningen som indikerade att utredning pågick och att man troligen blandat samman min Omega med en annan. Detta tolkade jag (möjligen något naivt) som att frågan rulllat över på seglingsledningens planhalva för vidare hantering.

    /Anders

  13. Patrik Jan 17, 2010 Reply

    Hej Anders

    Som många skrivit redan finns reglerna beskrivna i KSR redan men fel kan ju alltid begås.
    Så jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med SSFs regelkommitté för att få klara besked ang reglerna. De kan oxå säkert hjälpa dig om möjliga vägar för att lösa problemet OM tävlingsledningen inte tar/tog frågan på allvar.
    Jag tycker att det bästa är alltid att försöka lösa problemen mellan parterna utan vidare inblandning men inte alltid det går.

    Adress till tex Thord Elvström i kommittén hittar du på SSFs hemsida.

    Lycka till

    Patrik S

  14. Stefan Peterson Jan 18, 2010 Reply

    I kommande helg sammlas Tävlingsledare och seglingsledare i Göteborg och då finns möjligheter att ventilera detta. Ett problem seglingsledningen har är att vi som seglare drar som en avlöning efter genomförd segling. Detta försöker man motverka på olika sätt men önskan att komma hem är ofta för stark. Då jag även arbetat som arrangör så vet jag hur trist det är som arrangör att slita med resultatlistor samtidigt som evetuella protester behandlas och använt material skall fixas. När allt sedan är klart så finns enbart de närmast sörjande på plats detta kan få den mest entusiastiske att tappa sugen. Dessutom kan problem som Anders beskriver uppstå men väljer man att inte vara på plats inför eventeulla förhandlingar och samkväm efter seglingen så har man avhänt sig möjligheten att påverka dessutom är det som sagt ofint mot arrangören. Säger jag som ibland drar snabbare än snabbt efter målgång även om vi placerat oss bra.

  15. Author
    Peter Gustafsson Jan 18, 2010 Reply

    Man skulle ju kunna fundera på hur man kan göra detta smidigare 2010.

    Alla deltagare faktiskt har mobil. Så också tävlingsledningen. Kan man kanske använda detta för att så snart det går snappa upp eventuella oklarheter, protestera, kalla till protestförhandling, hålla “snabbförhandling” i telefonkonferens, vad vet jag…

    För nästan alltid handlar det om missförstånd och kass kommunikation (från båda håll). Och de tävlingsledningar som kommunicerar lite för mycket brukar sällan ha problem. Vare sig på havet eller efteråt.

    • PelleL Jan 18, 2010 Reply

      En officell anslagstavla på webben hade varit ett bra första steg…

  16. Carl Peter Carlsson Jan 18, 2010 Reply

    Det händer att seglare blir felaktigt drabbade av åtgärder som seglingsledningen gör men glöm inte att SOM KAPPSEGLARE HAR DU SKULDIGHETER mot seglingsledningen. Du MÅSTE avsluta kappseglingen innan du åker hem. Du kan inte förvänta dig att frivilliga krafter skall ställa upp i dagar efter att seglingen avslutats.

    Domare och kappseglare

  17. Greven Jan 18, 2010 Reply

    Alla seglare har ju en möjlighet att ringa regattaexp och fråga om det föreligger några protester. Oftast så räcker inte det om man väljer att åka hem, protestförhandlingar brukar ske direkt efter protesttidens utgång. Jag förstår inte varför man drar hem om man tror att man har en “pallplats” på gång?

    Alla ni som har åsikter om hur en kappsegling skall skötas borde själva ställa upp som funktionärer några gånger, då tror jag vi får bort det mesta av missförstånden och irritationen. Vill ni ha förändringar av regelverken, då får ni föra fram det till SSF arrangörskommitte’ eller regelkommitte’n. Den webbaserade anslagstavlan finns redan på många mästerskap och stora regattor (med stora regattor menas härvidlag större än folkseglingen Tjörn Runt/Lidingö Runt som majoriteten verkar ha som referens).

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 18, 2010 Reply

      Du kan ju hjälpa mig att hitta den officiella anslagstavlan på nätet för:

      – Tjörn Runt?
      – Lidingö Runt?
      – Gotland Runt?
      – Express SM?
      – ORCi SE+EM Ystad?

      Som PelleL föreslår så hade detta varit ett bra första steg. Inte bara för protester, utan också för ändrade mätetetal, segelnummer och sådant som folk bråkar om i övrigt. Som den ursprungliga frågan här…

      Men som sagt, jag tror inte jag har sett något race i Sverige som gör detta.

    • Anders Jan 18, 2010 Reply

      Jag skulle gärna ha stannat och bevakat resultatet och varit med på en eventuell prisutdelning. Men aktiva familjer, andra föreningsåtaganden, ungar som ska på fotbollsträning, etc gör att jag och mina gastar har fullt sjå att överhuvudtaget komma till start. Det blir tyvärr ofta så att man av en eller annan anledningen är “tvungen” att åka hemåt så fort mållinjen är passerad. Jag tror jag delar denna sits med flertalet hobbykappseglare.

      /Anders

  18. Claes Nettelbladt Jan 18, 2010 Reply

    Jo Peter!

    Om vi exempelvis på Lidingö Runt har 400 båtar och alla ringer till tävlingsledningen och vi på goda grunder antar att varje samtal tar två minuter (leta i listor efter aktuell båt etc), så blir det en samtalstid för på 800 minuter vilket i sin tid betyder ca 13 1/2 timme! Och jag tror det är rätt lågt räknat. Det är nog knappast möjligt att kappseglingsarrangörerna också kommer att bygga upp ett “callcenter”.

    • F424 Jan 18, 2010 Reply

      Kan vi inte vända på informationsflödet? Alla som är inblandade i protester meddelas detta via SMS och är då skyldiga att ringa in till tävlingsledningen för ytterligare detaljer? Tävlingsledningen har då dokumenterat vilka som informerats när och om vad och vi har minskat informationsflödet med 95% (om vi antar att 5% är inblandade).
      //Niklas S

  19. Peter Jan 18, 2010 Reply

    LSS hemsida (ww.lss.a.se) har en del att förbättra. Anmälningslista på nätet borde vara en självklarhet idag.

  20. Hans Jan 18, 2010 Reply

    Hur svårt kan det vara att lägga upp informationen på nätet och att meddela de som är inblandade i ev protester eller andra oklarheter via mobiltelefon….
    Det är 2010 nu och alla har mobiltelefon och de flesta har PC med internetaccess med sig (eller kan surfa mha telefonen).
    Även segelsporten och arrangörerna av seglingstävlingarna måste ta till sig och utnyttja den nya tekniken. Som det är nu så verkar de i bästa fall använda sig av Excel…

  21. PelleL Jan 18, 2010 Reply

    Tja….jag anser nog att arrangörerna har nog att göra utan att behöva jaga folk via telefon. Det finns nog dessutom regelmässiga komlikationer med det. Tex. skulle det vara orsak till gottgörels om inte arrangören lyckats få tag på dig pga. ett tillfälligt fel i mobilnätet?
    Det är faktiskt via den officella anslagstavlan som skall medela sig med deltagarna. Jag tycker fortfarande en kopia av anslagstavlan på webben skulle vara bra men så mycket mer anser jag inte arrangör skall/kan göra. Drar man före protestidens utgång har man faktiskt gjort valet att annat är viktigare än slutresultatet på kappseglingen. Så är det ju ibland men man får faktiskt stå sitt eget kast i det läget.

    • Hans Jan 18, 2010 Reply

      Det är det jag menar – regelverket har inte hängt med i den tekniska utvecklingen utan är fortfarande kvar på pappersstadiet.
      Kan man tex betala sin bussbiljett mm mha sms, så duger det nog till att meddela att man är inblandad i en situation som föranlett en protest.
      Frågan är väl om VILJAN finns att modernisera regelverket så att det följer med och utnyttjar den nya tekniken…

      • F424 Jan 18, 2010 Reply

        Känner vi på forumet någon som
        1) Vet hur kappseglingar arrangeras idag
        2) Har kunskaper kring IT-frågor i allmänhet och webbhantering i synnerhet
        3) Har talang att driva saker framåt
        4) Har fått lite mer tid nu på sistone?
        Den killen (jag tror det är en han) kan kanske, tillsammans med oss kloka “brukare av kappseglingar”, sätta ihop ett lösning som fungerar?

    • MG Jan 26, 2010 Reply

      På världscupen som nu pågår i Miami för olympiska och paralympiska klasser så har man anslagstavlan på webben. Underlättar onekligen då man seglar ifrån 4-5 olika klubbar/anläggningar runt Biscayne Bay som var och en har en “supplemental notice board”. Det finns också en officiel på US Sailing Center.

      “3 COMMUNICATIONS WITH COMPETITORS
      3.1 Notices to competitors will be posted on the official notice board located on the ground floor of the US
      Sailing Center. Notices will also be posted on the US SAILING web site at:
      http://www.rolexmiamiocr.org and may be posted at other locations specified in SI Addendum E.”

      http://rmocr.ussailing.org/Regatta_Center/Online_Notice_Board.htm

      /M

  22. Author
    Peter Gustafsson Jan 18, 2010 Reply

    :-)

    Jag tror det är viktigt att se detta ur ett större perspektiv.

    Vi pratar ofta om att göra segelsporten enklare, roligare och mer lättillgänglig. Processerna runt omkring är en viktig del, där båda klubbar och seglare tycker att det är krångligt idag. Det gäller allt från marknadsföring, anmälan, betalningar, mätetal, resultat, ranking, uppföljning, …

    Här är det naturligt att SSF tar ett helhetsgrepp, eftersom ingen klubb orkar göra detta på ett vettigt sätt. Jag träffade Stefan Rahm förra veckan, just i den här frågan, och de har koll på behovet.

    Sedan kan man ju fundera på hur behoven kommer att utvecklas framåt, men där saknas det kanske en större vision att knyta an till? Men jag är övertygad om att man skulle öka både deltagande och “nöjdhet” om man gav klubbar och seglare tillgång till rätt verktyg.

    • MA Jan 18, 2010 Reply

      SailOffice, RegattaOffice ;-) behovet finns

    • Glöm inte förbunden. Om klassförbunden hade haft redan färdiga mallar med de funktioner som de kräver så hade det inte behövt utvecklas varje gång av klubbarna.
      Då hade anmälningsavgifterna kunnat användas till roligare saker än utveckling av mästerskaps specifika hemsidor och seglarna i klassen hade känt igen och hittat det de söker på sin mästerskaps sida. (idén är stulen från vår infoansvarig)

  23. Stefan Peterson Jan 18, 2010 Reply

    Se till och bjuda in dig till tävlings och seglingsledar seminariet i helgen Peter. Jag kommer tyvärr inte vara där då jag har annat åtagande min fru har en förmåga att fylla år den helg ssf brukar använda för detta. Förra året var jag med och väntade med spänning på offentliggörandet att LYS hade gått i graven som begrepp nu blev det inte riktigt så.

  24. Stefan Engström Jan 18, 2010 Reply

    För egen del sympatiserar jag med Anders Joachimsson. Vi fick vår plats på rätt lista (från ORCi till LYS) efter två dagar och massor med försök att förklara arrangörens misstag.
    Föreslår högre avgifter, för att motivera högre arvoden för arrangörer, som in sin tur kan locka framtida intressenter.
    Stefan

  25. Patrik Jan 18, 2010 Reply

    Min dotter tävlar i dressyrrytt och mitt tips till en väl fungerande tävlingskalender med anmälan och resultatsredovisning genom en central databas där du kan göra såväl områdessökning (du anger km avstånd från hemmaklubben) och typ av tävling fungerar helt kanon se Svenska ridsportförbundet (ett tips till SSF)

    • Patrik S Jan 19, 2010 Reply

      Hej Patrik.

      Kan bara informera dig om att SSF just nu jobbar med ett nytt TA system (Tävlings administrations system). I detta skall man kunna registrera sig som båtägare/seglare, Anmälan sig till tävlingar, följa resultat, betala anmälningsavgifter över nätet etc. För arrangören: Hantering av anmälningar/startlistor, Sanktionsansökningar, Funktionärs databas, Betalningar etc. Och JA man har kollat på ridsportförbundets TA system.

      Tyvärr vet jag inte riktigt hur långt detta har kommit i utvecklingen men skulle tro att 2011 är en trolig start av det hela.

      Tävlingskalender finns ju dock redan sen flera år tillbaka men inte lika väl utvecklad som du beskriver.

      Vänligen

      Patrik Schander

  26. Johnny Jan 18, 2010 Reply

    Hej.

    Vi var och seglade DM i 606 i Hellerup i Danmark.
    Efter några protester så blev det fel i resultatet. Då vi på kvællen var på nætet och læste igenom resultaten så såg vi att det hadde gjorts ett fel. Efter mail till tævlingsledningen så blev det genast ændrat och vi blev 4a istællet før 5a

    Hær tog man genast och såg till sportens bæsta och ændrade resultatet till det som var rætt. Jag tro att før sportens bæsta så ska man se till att gøra så rætt som det går. Æven den som åker ner ett steg måste inse och kænna att han var dær før att någon annan gjort fel och inte før att att han seglade førtare eller bættre.

    Jag hoppas att før seglings sportens bæsta att sådant kan ændras och att alla har en førståelse før detta. Æven om det finns regler før hur detta skall vara. Som det framgick det ær ju inte VM eller OS.
    Och æven dær så kommer det ju ændringar i efterhand vid vissa tillfællen.

    Johnny

  27. Tommi Jan 18, 2010 Reply

    Jag tycker att seglare i allmänhet är lite för rädda att använda protestblanketten för att kommunicera med tävlingsledningen. Den är ju trots allt det officiella sättet att påpeka när något inte riktigt har gått rätt till.

  28. staffan Jan 19, 2010 Reply

    Hej

    Visst är det tråkigt för Anders och andra som missar placeringar i kappseglingar, vi vill ju alla få ett rättvist resultat. Själv har jag förlorat en placering på ett runt lidingö med pga misstag, jag var kvar på plats och inväntade resultatlistan. Så fort resultaten var klara påtalade jag det och fick höra att det skulle rättas till. Detta var ett par år sedan och det är fortfarande inte rätt.

    Vill dock ge Göran lite cred också, han ställer upp som arrangör bakom flera av LSS kappsglingar, Lidingö Runt, Gåshaga Cup, Roslagen Sea Race, Runt Lidingö och kanske ännu fler. Jag har varit med på samtliga och det har som regel skötts klanderfritt och med engagemang. Jag tycker det är toppen att det finns såna som Göran som ställer upp och arrangerar, för det kräver mycket tid och jag tror att man som arrangör oftare får höra om det som går fel än en uppmuntrande dunk i ryggen för det som går rätt. Jag känner honom inte, men kan tycka att han är lite av en eldsjäl för kappsegling i Stockholmsområdet.

    För att arrangemangen ska kunna förbättras måste ju feedback komma fram till arrangören (både positiv och negativ), och jag tror att sådan feedback uppskattas bäst genom ett enkelt telefonsamtal om man inte har möjlighet att framför den direkt i anslutning till seglingen. Det finns många förslag i tråden ovanför som är bra för förbättringar, gällande LSS så skulle jag uppskatta en online anmälning mest av allt.

    Staffan

  29. Erik Barkefors Jan 19, 2010 Reply

    Jag undrar om det inte finns ett visst motstånd mot att lämna in en “protest” mot arrangören. Kanske skulle en alternativ blankett finnas där man kan ställa en “fråga” kännas artigare.

    • Patrik S Jan 19, 2010 Reply

      Hej Erik

      Jag undrar om det finns ett visst “motstånd” att helt enkelt prata med seglings- eller tävlingsledaren i såna här fall. Har själv varit både SL och TL på många regattor och min ambition är att finnas tillgänglig för alla deltagare på race office före och efter racen. Som jag ser det brukar man kunna lösa problemen bara man pratar med varandra. Har sedan Tävlingsledning och deltagaren skilda uppfattningar går det ju lämna in en protest.
      Har haft tävlingar där protestkommitten bett deltagaren först prata med TL innan de lämnar in protest. Och vanligtvis löser det sig med detta.

      Håller med de som skriver att en bra kommunikation är nödvändig.

      Vänligen

      Patrik Schander

  30. Allan W Jan 19, 2010 Reply

    Både för Lidingö Runt och Runt Lidingö kan man anmäla sig via LSS hemsida. Jag brukar göra det.
    Ö.R.: Vad för mallar ska klassförbunden ha? Jag hängde inte med där.

    • Det gällde när vi kör mästerskap i klassbåtar och inte Lidingö Runt.
      Varje gång det ska köras ett mästerskapsarrangemang så ställer klassförbunden krav på hur hemsidorna ska se ut. Kraven är olika från klassförbund till klassförbund.
      Det är ett ganska stort jobb för klubbarna att få till dessa hemsidor. Hade förbunden skaffat mallar med funktionalitet som kortbetalning, on-line anmälning etc som klubben fyller i sina uppgifter på så hade nog fler fixat att ta på sig arrangemang. Det hade blivit liknande upplägg år från år så klassens seglare hade lärt sig hitta uppgifter.

  31. Bertil Engdahl Jan 19, 2010 Reply

    Kappseglingsreglerna Del 5 Protester, Gottgörelser m.m.
    § 60.2 och 60.3 En kappseglings/protestkommitté får protestera mot båt.
    § 60.1 Skall informera båten så snart det finns rimlig möjlighet.
    § 61.2 En protest skall uppfylla vissa formalia.
    § 61.3 En protest från kapps./protestkommitté skall lämnas till tävlingsexpeditionen inom seglingsföreskrifternas tidsgräns.
    63.1 En båt får inte straffas utan förhandling.
    63.2 Alla parter skall informeras om tid och plats för förhandling.
    63.3b Om en part inte kommer till förhandling får protestkommittén ändå slutöra förhandlingen. Om det var omöjligt för parten att komma får förhandlingen återupptas.

    Således: Om kappseglingskommittén anser att jag inte seglat banan så skall de protestera mot mig om inte mina konkurrenter gjort det.
    Om det förhandlats utan min vetskaps så begär jag at förhandlingarna återupptas. Förmodligen så säger arrangörerna då nej, eftersom de inte haft förhandlingar utan strukit mig utan protestförhandlingar.
    Har ovanstående formalia inte genomförts så överklagar jag till Svenska Seglarförbundet.
    Förmodligen får jag då rättelse och arrangören får bad-will. För en förening som LSS är det känsligt om de vill ha med representanter på styrelse- och kommittéposter i SSF.
    På ovanståenmde sätt hade jag läst kappseglingsreglerna med mina färgade glasögon, förmodligen hade arrangörerna läst kappseglingsreglerna på annat sätt.
    Låt SSF avgöra!
    Hälsningar
    Bertil Engdahl

    • Patrik S Jan 19, 2010 Reply

      Enligt Domarboken.

      “Om KK har observerat att en båt inte har seglat banan, ska KK protestera mot båten för brott mot KSR 28.1.”

      Sen kan man ju vara smidig och prata med varandra innan och ev lösa problemen innan det behöver gå till PK.

      Men hur som helst måste ju seglaren på något sätt få reda på att KK anser att seglaren ej seglat banan.

      Not KK = KappseglingsKommitteén

  32. Hannu Jan 19, 2010 Reply

    Pust, och återigen pust……
    Här tror jag en stor anledning ligger i att det blir problem att få folk att ställa upp i kappsegling……
    Jag tror att många vill tävla, men inte orkar att “utbilda” sig till kappseglare (nästan raketforskningsnivå) , inte jag i alla fall, men försöker vara med ibland då tid och ork finnes!
    //Hannu

    • Patrick L Jan 19, 2010 Reply

      Hannu, som med mycket annat handlar det väl om ambitionsnivå? Vill man vara med och börja kappsegla har man kanske inte ambitioner på att använda reglerna taktiskt och då räcker det ju i stort sett med att lära sig några få regler om hur man beter sig när båtar möts samt hur starten fungerar.
      Men det är faktiskt för allas säkerhet som man måste kunna reglerna i t.ex. en startsituation som annars skulle kunna bli obehaglig om folk t.ex. inte visste grundläggande saker som att lovartsbåt skall hålla undan för läbåt.

      Vill man använda reglerna taktiskt måste man däremot behärska ganska mycket teori och inte minst ha mycket praktisk erfarenhet av vad som fungerar och vad som inte gör det. Jag som är rätt ny i gemet upplever detta som både frustrerande och utvecklande på samma gång. Jag behärskar inte reglerna tillräckligt för att kunna använda dem fullt ut taktiskt och jag går i fällor då och då, men jag kappseglar med glädje ändå och jag lär mig för varje gång vi är ute. Gör jag en tavla i en rundning och konkurrenten inte protesterar så ser jag det som att jag kanske är skyldig den båten en tjänst när vi t.ex. möts nästa gång på kryssen eller i en annan rundning.

      Jag upplever också när man gör en tavla att det hos många finns en gentlemannamässighet kring detta även om många är duktiga på att skrika.

      Det stora problemet är att man inte riktigt får träning i reglernas praktiska tillämpning annat än på kappsegling (och bara när det blir lite tight!) och att man ibland nästan inte vågar ställa upp av rädsla för att alla andra är så bra. Men det bästa är att skaffa sig erfarenhet genom att ställa upp i tävlingarna. Det värsta som kan hända är att man hamnar i protestförhandling för att man har gjort fel och det lär man sig i så fall något på.

  33. Carl Peter Carlsson Jan 19, 2010 Reply

    En liten förtydligande kring överklagandeprocessen:

    1 Om du anser att arrangören gjort fel lämnar du först in en protest till Juryn som beslutar fristående från arrangören i alla avseende.
    2 om du anser att juryn gjort fel kan du öveklaga slutsatser och beslut till Regelkommitten. De kommer att fatta beslut baserat på de fakta som är fastställda av juryn. De kan också skicka tillbaka protesten till juryn för att antingen komplettera eller göra om förhandlingen.

    OBS! Om du har lämnat in protesten försent måste du ha goda skäl för att protesttiden skall utökas. Det kan finnas sådan skäl men att du ville hem till familjen är inte godtagbart skäl.

    • Patrik S Jan 19, 2010 Reply

      Hej Carl Peter

      Borde det inte vara begära gottgörelse?

      60.1 En båt får
      a) protestera mot en annan båt, men för ett påstått brott mot en regel i del 2 bara om den var inblandad i eller såg händelsen, eller
      b) ansöka om gottgörelse.

      Vänligen

      Patrik

  34. LarsS Jan 19, 2010 Reply

    För några år sedan framförde Gurra Krantz tanken att man skulle börja om från noll och försöka rensa upp i den djungel av regler som finns.
    Är det fortfarande en alltför kontroversiell tanke?
    Tror att många nybörjare och även vana kappseglare skulle uppskatta det…

    • Patrick L Jan 19, 2010 Reply

      Om jag minns rätt föreslog Gurra att man skulle ta bort reglerna helt och ha som enda regel att man inte får krocka. Intressant tanke men jag tror inte den skulle fungera så särskilt väl i verkligheten. Särskilt inte om man vill få folk med sina ögonstenar till cruiser/racers till start…

      • LarsS Jan 19, 2010 Reply

        Det var väl den grundregeln han tyckte skulle finnas från början men allt eftersom skulle man bygga på med de regler som blev nödvändiga.
        Som jag förstod det hela var tanken att förnuftet skulle råda och att seglingarna skulle vinnas av den/de som seglade bäst, inte de som kunde reglerna utantill. :-)
        Jag antar att de flesta som deltar i denna tråd är ganska erfarna kappseglare men ändå är det inte direkt samstämmigt…

        Som andra redan nämnt, hur ser en nybörjare på en sån här diskussion?

        • Patrick L Jan 19, 2010 Reply

          Jag är förvisso en vän av empiri och pragmatism men jag tror ändå inte det är en framkomlig väg att göra det i praktiken. “Ganska snart” skulle sannolikt någon komma på att det verkar bra om båtar med vinden in från höger (eller vänster) har företräde istället för att köra chicken race och att det också verkar bra om man ligger på samma bog att någon har företräde?

          Jag betraktar mig som nybörjare och jag tycker iofs också att reglerna är ganska krångliga, men samtidigt har jag svårt att se hur de skulle kunna vara så väldigt mycket enklare. Kappsegling är ju på så sätt en avancerad sport – rörelsefriheten är begränsad och stora värden står på spel rent ekonomiskt och risken för personskador i en kollision är långt ifrån försumbar.

          Och när vi går in och skall runda ett märke så måste ju andra regler gälla än när vi ligger på kryss, eftersom det plötsligt finns något som begränsar rörelseutrymmet och vips så har vi fått en “insida” och en “utsida” som inte finns på kryss. Och gäller andra regler vid rundning än på kryss/läns så måste vi också ha ett regelverk som föreskriver när övergången sker (zonen) och vad som sker när man gör manövrar utanför eller innanför zonen. Och då är vi snart tillbaka på ett ganska krångligt regelverk igen.

          Jag tror det är långt bättre att göra förenklingar och förbättringar utifrån gällande regler – som ju i grunden ändå är rätt beprövade – än att börja om från början. Det skulle bli rätt bökigt för gamla rävar om man plötsligt kom på att båtar med vinden in från babord skall ha företräde…

          • LarsS Jan 19, 2010

            Jag tror att du har rätt i att förenklingar och förbättringar kan vara en mer framkomlig väg, men grundtanken med mitt inlägg var att belysa problemet med snåriga regler som försvårar nyrekryteringen till sporten.
            Det är klart att om man är en fena på reglerna så vill man ogärna lämna ifrån sig den fördelen man kämpat för… men när en såpass erfaren seglare tar upp problemet måste det ligga något i det.

          • Patrick L Jan 19, 2010

            Revideringar av reglerna sker ju hela tiden och jag misstänker starkt att utvecklingen av reglerna har gått till ungefär så att man har utgått från enkla väjningsregler och sedan har man adderat till nya regler allteftersom situationer har uppstått på banan där det inte har gått att säga vem som har rätt och vem som har fel.

            Jag tror kanske att det viktigaste är att förenkla strukturen i regelboken på något sätt. Det som är förvirrande för många (åtminstone för mig) är sådant som att det finns fyra undantag från när KSR18 gäller; eller alla referenser mellan regelpunkter som gör att man inte får något flyt eller överblick när man läser reglerna.

  35. Allan W Jan 19, 2010 Reply

    OK tack för förklaring Ö.R., då förstår jag din åsikt.

  36. Greven Jan 19, 2010 Reply

    Det är en vacker tanke att regelverket borde förenklas för att hjälpa nya seglare in i sporten. Kan bara invända, bättre om de anpassar sig istället. Saken är den att regelboken gäller på alla nivåer , från optimist till America Cup. Av frågeställningen och inläggen att dömma inser jag att läsarna generellt saknar elementära kunskaper, detta förvånar storeligt?

    • Patrick L Jan 19, 2010 Reply

      Ja, jag tror att reglerna av nödvändighet alltid kommer att ha en viss komplexitet. Man kan i det avseendet för all del jämföra med golf som ju har en liknande regelbok på sisådär 165 sidor som man faktiskt förväntas kunna om man skall tävla i golf.

      Jag kan själv tycka att en enklare tävlingslicens i kappsegling vore bra att diskutera, just för att få med de centrala regelkunskaperna från början och också bygga lite nätverk av folk att fråga och kommunicera med. Jag är inte, som en del andra, säker på att en licens skulle skrämma bort “motionsseglarna”. Det krävs ju en licens för att få gå ut på en golfbana och det tycks ju inte ha hindrat golfen från att ha mer än 500 000 aktiva utövare.

      • Patrik Jan 19, 2010 Reply

        Hej Patrik L

        Ang licens: Detta har röstats ner av Seglardagen (året kommer jag inte ihåg men är väl 3-5 år sedan) och jag tror inte SSF vågar prova på ett tag igen.

        Vänligen

        Patrik S

        • PelleL Jan 20, 2010 Reply

          Det är ju så men det licensförslag man la fram var inte speciellt bra förslag och framförallt var man inte tillräckligt ärlig om att det främsta skälet till licens var att dra in mer pengar. Det verkar ju som man lyckats införa licens i Norge nu och där har NSF, så vitt jag förstått, varit 100% tydliga med skälen till licens…..nämligen att man behöver mer pengar….inget fel i det men de dimridåer som SSF styrelse försökte med funkar inte utan folk blev bara arga. I princip är jag också för en licens men den måste ha ett innehåll med krav på utbildning och kunskap. Sen kan man kanske lägga till andra nyttigheter som försäkringar, rabatter men det får inte vara en extra “kappseglingsskatt”

  37. Claes Redin Jan 19, 2010 Reply

    Sakta i backarna nu…
    Trist att det blev fel för Anders, men har diskussionen inte dragit iväg lite långt nu. För att vi ska få tävla behövs det funktionärer som arrangerar och tävlande som tävlar, vilket har stötts och blötts på ett bra sätt här på Blur bloggen.

    Jag vill vända på steken och istället säga:
    Wow, bra jobbat alla arrangörer! Tänk att ni får ihop det så bra gång efter gång och endast i undantagsfall blir det riktigt fel. Tack för det jobb ni lägger ned som gör det möjligt för oss att tävla. Inbillar mig att strul med PC och/eller program står för en del av problemen som ändå förekommer.

    Att SSF tillhandahåller (IT) verktyg är ju en jättebra idé. Att jobba manuellt gör ju ingen idag, en PC är billig och trådlöst bredband lika så. Finns väldigt få skäl varför man inte skall ta fram en gemensam lösning som hjälper KK:erna att ge oss seglare ännu bättre service. Många av förbättringsförslagen skulle då kunna genomföras för alla klubbar (som använder SFFs lösning) som tex. anslagstavla på nätet.

    Något för dig att engagera dig i Peter?
    Här behövs kunskap erfarenhet och en fast hand…

  38. Bertil Engdahl Jan 19, 2010 Reply

    Vem spelar fotboll utan att kunna de elementäraste reglerna? Tar du bollen med händerna och stuntar i offsiden? Hur populär blir du då? Varje idrott har regler som skall följas. Att seglingens regler är svåra är nys, förutsatt att man är läskunnig.
    Babors/styrbord, lovart/lä räcker länge om man bara “vill vara med då och då om tid och ork finnes”. Det behöver man inte “utbilda” sig för at kunna. Det s k a l l man kunna innnan man köper båten. Kan man inte lära sig två regler så skall man nog inte varken segla eller kappsegla alls. Kan du reglerna 10 till 17 och sedan inte slår inom zonen, så räcker det till nationell nivå.
    Satsar du sedan 200 spänn på en regelbok, så kan vem som helst slå upp rätt regel om man råkar bli misshandlad av arrangören på det sätt som Anders J. blivit.
    Om jag förstår Anders J. beskrivning, så har han blivit bortprotesterad utan förhandling.
    Är det rätt så har LSS skämt ut sig.
    Vänliga hälsningar
    Bertil Engdahl

  39. Bertil Engdahl Jan 19, 2010 Reply

    PS
    H-båtsförbunder har gjort en jättefin sammanfattning av reglerna. Den behandlar fyra-fem regler och räcker långt. Kanske kan Peter publicera den här? Det verkar behövas.
    Bertil

  40. Author
    Peter Gustafsson Jan 19, 2010 Reply

    Har du en länk till den, Bertil?

    Nu var det ju inte de grundläggande kappseglingsreglerna (de man tillämpar på havet) som var den stora frågan, utan att formalian och procedurer runt omkring är svår att ha koll på, just eftersom man inte upptäcker att den behövs förrän det har kört ihop sig.

    Och som vi diskuterat, så är det ju inte ovanligt att slipade funktionärer med massor av utbildningar i bagaget gör fel. Att någon som kappseglar en eller ett par gånger per år skall ha koll på alla turer kring protester, gottgörelse, tider, jury, överklagande och annat är mycket begärt. Framförallt när det alltid funkar på olika sätt beroende på var man seglar.

    Men, det innebär inte att man skall, eller behöver, ändra på reglerna. Bara jobba med kommunikationen kring hur saker och ting funkar. Och just på den här punkten är det stor skillnad mellan olika seglingsledningar.

  41. Sture Smith Jan 19, 2010 Reply

    Mkt intressant diskussion.
    Med 33 tjörn runt under bältet har jag lärt mig att starten mkt viktig. Alltså risken för tjuvstart är relativt stor. Vilket har inträffat 4 ggr.
    Jag har där känt att jag hamnat i ett “laglöst land”. Du har inget att sätta emot, du vet inte ens om att Du har tjuvat. Hur skall Du hinna lämna in protest när Du inte vet om att detta skett innan protest tid gått ut.
    Tidigare stod det inte ens på resultatlistan vilka båtar som fått tidstillägg,
    samt att tidtagningstiden inte var GPS tid.
    Under några animerade samtal med tävlingsledningen för några år sedan var det uppenbart att man inte brydde sig om “de tjuvstartande”.
    Med digitalt sjökort började vi logga starten med inlagt startlinje. Alltså fysisk startlinje och klocka var exakt. Återigen åkte vi på tjuvstart, fick inte ngn information och skickade in start filen där det klart framgick att båten var ca 25 m på rätt sida vid startögonblicket. Ny diskussion med tävlingsledningen vilket jag inte vill delge innehållet av, men i princip fullständigt förvirrat och överaskade av den nya tekniken.
    Nästa “tjuvstart” loggades oxå samt att vi hade 3-4 båtar framför oss då skottet gick varav en med mkt kända seglarprofiler och förbundsfolk i. Vår start var perfekt och vi kom iväg otroligt bra. Båtarna framför oss hade inga tidstillägg. Profil och förbundsbåten placerade sig mkt bra. Det hela gav en så dålig smak i mun att det var meningslöst skicka in några filer.
    Vad lär vi oss av detta, jo att en seglingsledning har ett stort ansvar att leva upp till när det gäller nogrannhet och rättvisa. Det finns idag 2010 billiga tekniska hjälpmedel att ta till för undvika oklarheter varav det kommit många bra förslag i tidigare inlägg.
    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39 SQ

  42. Greven Jan 20, 2010 Reply

    Konspirationsvågorna blir högre och högre, det framställs som om funtionärer är en gren av Costa Nostra. Nu får ni nog besinna er, de som helt utan ersättning lägger ned vevor av tid för att ni skall få nöjet att kappsegla blir hudflängda, vem tror ni att ni är?

    Hur man kan använda uttrycket “slipade funktionärer med massor av utbildning” begriper jag inte. Sanningen är att dessa funktionärer gjort nåjgot de flesta av er andra inte gjort nämligen offrat sin egen fritid för att ni och andra har förmånen att utföra ert tidsfördriv. har redaktören själv gått seglingsledarutbildning eller själv varit funktionär/ansvarig för en regatta? Om inte så är det kanske just det som behövs för att på allvar bidraga till en bestående förändring.

  43. Author
    Peter Gustafsson Jan 20, 2010 Reply

    Ja, har man inte gjort någonting själv så har man ju inte rätt att ha en åsikt??!

    Jag hoppas du aldrig tycker till om maten på en restaurang (för du är väl inte kock), om att flyget är försenat (du är väl inte pilot) eller om att dina biståndspengar försvinner på vägen till Haiti (för du har väl aldrig varit biståndsarbetare)?

    Nej, vi måste nog allihop prya som tävlingsledare, domare, tränare, sitta i lite styrelser för att “förtjäna” rätten att tycka till om svensk segling.

    Fast, av någon konstig anledning, blir min vilja att engagera mig på ett traditionellt sätt inom vår sport bara mindre och mindre. Kan inte förstå vad det beror på…

    De flesta seglingsledningar förstår vilken typ av seglare de har att göra med (det är skillnad på Starbåts-VM och kvällsegling), och är måna om att kommunicera på rätt sätt. Så stor cred till alla som ställer upp och arrangerar.

    Men om kommunikationen inte funkar, så måste man jobba på det. Och precis som i alla andra sporter så måste man utveckla sig för att möta de krav som finns. Inte stå i klubb-blacer på bryggan och hojta att nybörjare inte är välkomna.

    • Hans Jan 20, 2010 Reply

      +1
      Dvs jag kan bara hålla med. Självklart har man rätt att påpeka ett fel även om den som har felat jobbar ideellt.

    • MiniMe Jan 20, 2010 Reply

      Det finns visst möjlighet att ha professionella arrangörer som det praktiseras i andra länder men är det så vi vill ha det?
      Vi alla ha mycket att göra och tyvärr är det för få som arrangera sig.

  44. Allan W Jan 20, 2010 Reply

    Även om det ibland blir fel så är jag väldigt imponerad av funktionärerna. Att sitta och guppa en hel dag vid ett rundningsmärke i gammal sjö, eloge till sådana människor.

  45. Anders B Jan 20, 2010 Reply

    Det finns tre “parter” vid en kappsegling: deltagarna (förstås), domarna och seglingsledningen. Alla kan göra fel och reglerna innehåller också hur detta ska hanteras (gottgörelse tex). Det mesta måste skötas vid formella protestförhandlingar, men det finns också tillfällen då seglingsledningen kan diska deltagare utan förhandling, tex för tidigt över linjen och inte seglat banan. Om man inte accepterar seglingsledningens beslut, så måste man protestera. Allt detta är formalia och kanske inte det som ska diskuteras här.
    Under många år på kappseglingsbanan i alla tre rollerna så har jag träffat på både domare och seglingsledning som inte ser sin roll som en av tre parter utan som dom som bestämmer. Ingen nämnd, ingen glömd men ju mer kronor i emblemet, desto mer arroganta. Jag har också stött på seglare som uppfört sig vidrigt.
    Som domare balanserar man på en knivsegg när man tex ska bedöma om det är tillåten eller otillåten pumpning. Om det ex är våra olympiaseglare ute på banan, så vill dom bli lika bedömda som i dom stora regattorna (som amatördomare gör man så gott man kan). Som seglingsledare är det en balansgång när det grötar ihop sig till start. Det är lätt att fria, men samtidigt är detta fel mot alla andra som har rätt marginaler till gränserna. Ska vi ha andra regler och andra marginaler vid klubbseglingar och andra mer avslappnade regattor? Jag tycker det är rimligt att man tar sig in till anslagstavlan när seglingen är slut om man tycker det är värt att bevaka sin position. Sätta iland nån som sköter den delen så kan dom andfra segla hem båten.

  46. Johan Jan 20, 2010 Reply

    Ett tips till de eventuella personer som läser här och som också är med som arrangörer: Filma! Både enkelt och relativt billigt idag när allt är digitalt. Perfekt tex vid starten i stora startfält när man vill få med vilka som tjuvar o inte osv. Tror det kan vara ett utmärkt komplement i många situationer. Gärna med en klocka i kameran som är någorlunda synkad med den som tävlingen utgår ifrån.

    • Martin Jan 20, 2010 Reply

      Att filma låter bra i teorin. Men att genomföra det praktiskt med stora startfält speciellt med varierande båtstorlekar är inte lätt. Troligen kommer du bara att se ett vitt segel i kameran från den båt som är närmast startbåten. Oftast så ser man inte segelnummer och annat förrän efter starten och får istället koncentrera sig på att ta kännetecken på båtarna och sen reda ut vilka man kan identifiera som över.

      Som någon skrev tidigare. Var med som funktionärer på en regatta under sommaren 2010. Man inser då att det man från sin segelbåt uppfattar på ett sätt inte alls behöver vara så när man står på startfartyget eller någon annan funktionärsbåt. Det är även ett utmärkt tillfälle att bli bättre som seglare genom att kunna stå och följa fältet av båtar och se vilka som väljer olika kanter av banan och vem som gynnas av det. Man ser rundningar och seglarnas skrikande i “slow motion” och extra roligt blir det när någon misslyckas att plocka ner spinnakern. Ställ sen upp som medlem i en protestkommite på en mindre regatta där inte alla behöver vara domare och det som för en själv var så svart eller vitt blir nått helt annat när man ska sitta och lyssna på två olika berättelser och välja vem som har rätt. :)

  47. Greven Jan 20, 2010 Reply

    Hoppsan, här trampade jag visst på några ömma tår? Nu förstår jag hur ni tänker, ni ser er som konsumenter som har rätt att ställa samma krav på en komersell vara eller tjänst. Billig retorik. Jag kan bara säga att det är en nyttig erfarenhet att då och då ställa upp som funktionär, det bidrar till en större förståelse och en avlastning för de som alltid ställer upp. Det finns många olika oavlönade roller att besätta: parkeringsvakt, banläggare, tidtagare, hamburgergrillare, sekretariat för att nämna några olika arbetsuppgifter, det finns alltid något som passar. Min poäng är att vi är så få och om alla gör ett handtag då kanske det blir lättare att få till bra arrangemang.

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 20, 2010 Reply

      Och där har du helt rätt. Fler som seglar, fler som arrar, fler som dubblerar vilket ökar förståelsen för varandras roller…

      Förresten, bra respons på vår första “läsarfråga”. Nu blir ju förväntan stor på nästa frågeställning under denna rubrik :-)

  48. Hans Jan 20, 2010 Reply

    Självklart skall vi som seglar hjälpa till som funktionärer ibland! Det skapar förståelse för att det inte är enkelt att vara arrangör. Men borde inte även de som arrangerar eller agerar domare mm kappsegla själva ibland. Som det är nu är det ofta “gamla rävar” som inte kappseglat själva sen “jesus gick i sandaler”.

    • MiniMe Jan 20, 2010 Reply

      …är det kanske i brist av folk som ställer upp???

  49. Greven Jan 21, 2010 Reply

    Jaha, var hittar man proffisionells arrangörer i Sverige? Visst kan man hyra in duktiga seglingsledare och domare, men de är helt beroende av resten av organisationen som jobbar ideellt. Ersättningen brukar vara resekostnadsersättning och fritt logi…

    • MiniMe Jan 21, 2010 Reply

      det är alltid fritt att ta in folk från utlandet om man inte hittar i Sverige. Är ersättningen endast resekostnadsersättning och logi så kallar jag även det ideellt arbete.

  50. Lasse Jan 21, 2010 Reply

    Så otroligt intressant läsning denna diskussion är! Man glömmer ju så helt bort att man har ett arbete att sköta också…

  51. Greven Jan 21, 2010 Reply

    Mini Me, har du själv varit med och organisera en regatta? Om klubbarna skall avlöna sina funktionär skulle vi få så höga startavgifter att väldigt få skulle klara av att betala dem. Sponsorer säger någon, visst, när inte ens vårt seglarförbund med starka namn och heltidsarbetande klarar av att dra in sponsorer, hur tror ni då klubbarna skall klara det? Visst, det finns bra exempel på sponsorarrangemang, men det går knappast plus, trots att funktionärerna är amatörer!

  52. MiniMe Jan 21, 2010 Reply

    Ja, några stycken… Nu lägger jag ner alldeles för mycket tid för att många i Sverige kan segla SRS…
    Startavgifter är endast en mycket liten del i kappseglingssammanhang om man jämför med hur mycket pengar läggs ner för färg och utrustning av olika slag. Vi i Sverige är bara vana att det är gratis i och med det nästan alltid finns några personer som ställer sig på startfartyget eller piren mm. utan att kräva något. oftast är det samma personer. Tänk även att en del av dessa funktionärer gärna hade varit med och segla.
    Tittar man lite internationellt så kan man nästa få känslan att det ska kosta för att folk vill kappsegla. Det finns nationer där det krävs kappseglinglicens för varje besättningsmedlem, mätbrev för båten och inmätning av mätman är ingen diskussion samt betydligt högra startavgifter mm. Jag är inte så säker att det är startavgiften som hindra att delta… Vi kan väl glädjas att vi ha så låga avgifter…

  53. mattias allroth Jan 27, 2010 Reply

    Protestera mot seglingsledningen kan vara krångligt oxå och att söka gottgörelse i efterhand verkar ibland fullständigt meningslöst.

    Vi blev felaktigt diskade för tjuvstart i ett race på Express SM i Arkö”fuck”sund i somras och trots att det fanns bildbevis på att vi inte var över när skottet gick så blev vi diskade och jag lämnade in protest efteråt och ansökte om gottgörelse men blev nekad.
    Mailade tävlingsledning och regelansvarig på SM om detta och givetvis protesterade vi på banan när vi gick i mål och såg att istället för att vara 4:a i racet hade vi blitt diskade.

    Vi startade i lovart vid startfartyget för att kunna komma med full fart över linjen på skottet eller nån sekund sen och man ser tydligt på bilden här att startflaggan är på väg ner och starten har gått, jag står i aktern och sätter protestflagga mot swe 1 som hindrar vår väg till den perfekta starten och dom går över linjen tidigt och ska utgå eller starta om men gör varken det rätta eller nåt bra av det och när vi kan sen så slår vi oss fria ut på högerkanten.

    Se bilden här från starten och bedöm själva.
    http://www.swe39.com/2009/08/annu-ett-bevis-for-att-vi-inte.html

    Man ser linjeflaggorna klart på bilden och klassflaggan åker ner !
    Hur fan kan dom då diska oss för tjuvstart ??
    Vi har dessutom inte varit i närheten av linjen under hela startproceduren.

  54. Patrik S Jan 28, 2010 Reply

    Mattias.

    Varför avslog PK Er gottgörelse ansökan?
    Kunde Ni bevisa att bilden var tagen just i den start Ni blev diskade?

  55. mattias allroth Jan 28, 2010 Reply

    Minns tyvärr inte exakt vad dom sa men alla inblandade var överens om att det inte gick att söka gottgörelse i efterhand.
    Min protest direkt på land godtogs inte och när jag efter hemkomst fick syn på bilden som ligger på min blogg skulle söka gottgörelse i efterhand så blev jag nekad det oxå.
    Kommer inte ihåg exakta själen till att dom inte godtog det.
    Med hjälp av fotografen som även jobbade i sekreteriatet kunde vi bevisa att bilden var från starten då vi blev felaktigt diskade.
    Retar min än idag som f-n för det hade inneburit att vi kunde seglat med lite större hjärna och hjärta sista seglingarna och haft större chans på högre placering än 7:e som det blev totalt.

  56. Mikael Vesal Jan 28, 2010 Reply

    Mattias: Det du verkar ha råkat ut för är bland det tråkigaste man kan råka ut för.
    Att ha solklara bevis som ingen bryr sig om för att man inte har protesterat på rätt sätt tar helt enkelt udden av seglingsglädjen. jag kan ta att jag inte är bäst eller tom. långt därifrån, men om jag skulle bli diskad orättfärdigt minskar det mitt interesse att fortsätta segla radikalt. Hoppas att någon, någonstans känner sig lite obekväm just nu.

  57. mattias allroth Jan 29, 2010 Reply

    Exakt Micke, vi var otroligt less på race efter den dagen då det inträffade men och det märktes på resultaten dagen efter men vi försökte hålla emot stormen bakifrån så gott vi kunde.
    Vi var rätt nöjda med vår total 7:a ändå men det kunde ha varit bättre.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.