Skip to content

67 Comments

  1. J-O
    Mar 10, 2010 @ 09:03

    Tack för det. Då är vägen klar, nu gäller det bara att komma först :).

    // J-O på PrimeX

    Reply

  2. Hans
    Mar 10, 2010 @ 09:22

    Förhoppningsvis kan den här guiden hjälpa till att avdramatisera racet så att de som ev är tveksamma inser att det inte är så svårt. Om man klarar av att segla längs Bohuskusten under semestern så fixar man att köra BR.

    Reply

    • Niclas
      Mar 11, 2010 @ 10:07

      Sista meningen sammanfattar det hela väldigt väl!

      Reply

  3. Sam V
    Mar 10, 2010 @ 22:14

    Efterlängtat, tack!

    Reply

  4. Janne E.
    Mar 11, 2010 @ 08:03

    Hmm… Måste nog erkänna att det skulle va sköj att ställa upp med Stino… =)
    Synd bara att det är så förbaskat jäkla långt och hur upphetsande kan det egentligen vara att halvvinda upp ner på kusten?!
    Jag får se om jag kan “lura” med Janne P. eller Patrik P.

    Janne E. X99 SWE22 Stino

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 11, 2010 @ 08:05

      Du har rätt, det är nog inget för er och andra X-99:or ;-)

      Reply

    • Henrik Holm
      Mar 11, 2010 @ 10:01

      Vad är väl det där Bohusracet? Dötrist och långtråkigt, bara massa halvvind .. och alldeles … och alldeles underbart !! :)

      ///h

      Reply

  5. Clifford
    Mar 11, 2010 @ 08:10

    Janne, efter att ha kryssat X-99an från U-valla till Hätteberget på två man så tror jag du är tacksam för lite halvvind. För övrigt så är själva naturupplevelsen det “stora”. Att på årets ljusaste dagar göra en “snabbspolning” genom hela Bohuslän slår det mesta.
    see you there!

    Reply

  6. Hans
    Mar 11, 2010 @ 08:38

    Janne, du lär få uppleva mer än bara halvvind!
    OM vindriktningen möjliggör en sträckbog upp/ner efter kusten så är man bara tacksam för möjligheten till lite vila. BR är inget dragrace utan det är som Peter tidigare skrivit 25-30h aktiv kappsegling.
    Men X99an är nog ingen bra shorthanded båt – för många snören att hålla koll på ;)
    /Hans på 31.7 OURSY

    Reply

  7. F424
    Mar 11, 2010 @ 09:50

    Jag tror inte heller Janne har vad som krävs för en sådan här tuff utmaning, varken fysiskt eller mentalt. Han måste få gå i depå efter en timme eller två på havet;)

    Eller har jag fel? Ses vi på startlinjen?
    //Niklas S

    Reply

  8. Janne E.
    Mar 11, 2010 @ 10:28

    Niklas, har du vad som krävs fysiskt så kanske jag kan ha det…
    =)
    Men frågan är om jag är så stark mentalt?!
    Vi får se va brossan (Janne P.) säger.

    /Janne E.

    Reply

  9. F424
    Mar 11, 2010 @ 10:52

    Janne (x2)! Om det kan hjälpa på det mentala planet, väl i mål lovar jag Stinos besättning en hel drös väl kylda pilsner:)
    //Niklas S

    Reply

    • Janne P
      Mar 11, 2010 @ 11:00

      I’m in !

      Janne P
      SWE 22

      Reply

      • F424
        Mar 11, 2010 @ 11:11

        Tänka sig va lite öl kan göra…;)
        KUL att ha er med!
        //Niklas & Ola, Faurby424.

        Reply

  10. Janne E.
    Mar 11, 2010 @ 11:16

    Jaha, lite bärs och brossan e på…

    /Janne E.

    Reply

  11. Hans
    Mar 11, 2010 @ 13:16

    Om planerna att flytta målgången från B Malmön till Smögen faller in så finns nog förutsättningar för ett riktigt bra kalas efter målgång.
    Och man är billig i drift efter 30h på havet – det behövs inte många pilsner…
    Hoppas att ni kommer till start – shorthanded och Bohusracet är det nya svarta!

    Reply

  12. Pär Bäck
    Mar 11, 2010 @ 19:29

    Kan bara bekräfta att Janne x 2 har inkommit med anmälan.
    88 båtar anmälda nu. Hoppas att vi kan passera 90 innan helgen.

    Tänk på att som någon skrev det är långt att segla 170M även om man har en snabb båt så räkna med två nätter tillhavs. Hoppas att jag inte skrämmer någon nu.
    /Tävlingsledaren.

    Reply

    • f424
      Mar 11, 2010 @ 19:35

      OK, då får jag nog revidera mitt erbjudande till Stino. Om det finns några pilsner kvar efter racet så erbjuds ni en hel drös kylda dito:)

      Reply

  13. Peter Gustafsson
    Mar 11, 2010 @ 21:02

    Då kanske de andra X-99:orna kommer med också? Calle? Jonas? Mattias?

    Det gäller att göra det svårt för sig. Först rekrytera massa bra seglare och sedan bjussa på alla tips. Nu blir det inte lätt att ta hem det här racet… Man borde passat på när ingen kände till det :-)

    Reply

    • Calle P
      Mar 12, 2010 @ 10:24

      Det är inte beslutat om eXilia skall vara med eller inte. Men den finns med i våran kalender.
      Dock har jag sytt om den förra kappseglingsstoren med ett riktigt andra rev och skall sätta belysning på vindexen så att det finns bra förutsättningar att vara med.
      Men det är mycket annat som skall stämma också innan jag vill anmäla eXilia…

      Reply

      • Pär Bäck
        Mar 12, 2010 @ 12:44

        En X99 till och dom får ett eget klasspris att segla om. Det är inte lätt att locka entyp. Till denna segling men det kommer får vi hoppas. Har själv seglat racet i en Express 5ggr och det går jätte bra.

        Peter dra nu inte i gång samma kampanj du gjorde förra året. Utan nu vill vi se Fler Expresser, Maxi Racer, X99 H-båt mfl. till start linjen.

        Reply

      • Janne E.
        Mar 15, 2010 @ 11:25

        Calle,
        Har du tänkt segla när de e mörkt?!

        /Janne E.

        Reply

        • Björn Svala
          Mar 15, 2010 @ 13:54

          Det är ju en jättehäftig hamnfeature…

          Reply

  14. Hans
    Mar 11, 2010 @ 22:44

    Om vi “slipper” sista biten in runt Bohus Malmön där det både finns en linfärja att fajtas med och obefintlig vind framåt kvällskvisten, så skall vi nog hinna till nya målet (?) på Smögen i tid till att ha ett kalas på lördagskvällen :)
    Tror att de flesta föredrar tävlingsledningens förslag om att ev försöka flytta ut målgången dit istället.
    Då starten för låg-LYSarna (SRS) dessutom tidigareläggs på fredagen så skall de flesta nog hinna fram till målet redan på fredagskvällen.

    Reply

    • Pär Bäck
      Mar 14, 2010 @ 12:07

      roligen blir målet i Smögen. Det är några frågentecken kvar ännu innan det blir ett slutligt besked. Men jag räknar med Smögen om inte Bohus-Malmön Kommer in med ett fint erbjudande.

      /Tävlingsledaren

      Reply

  15. Hans
    Mar 11, 2010 @ 22:45

    boxhandskarna var på….. Jag menar naturligtvis LÖRDAGSKVÄLLEN

    Reply

  16. Andreas i missmatch
    Mar 12, 2010 @ 17:29

    4 matchbåtar…hade varit kul med ytterligare Davids Spira, Per-Johans Fanny, C-POD med Ulrik mfl…så vi kunde bli största entypsklassen!?

    Anmäl er nu!

    MVH Andreas o Ewa

    Reply

  17. Hans
    Mar 18, 2010 @ 11:28

    Borde finnas underlag för en klubb-fajt?
    En snabb titt i deltagarlistan ger ju att åtminstone SSVÄ, GKSS, XSS, BKSS, KMS Nordön och LSS har tre eller fler båtar anmälda. GKSS och SSVÄ skulle tom kunna anmäla flera lag.
    Hur ställer övriga deltagarna sig till detta? Tävlingsledaren kan säkert fixa ett pris till bästa klubb (ett par pilsner o äran räcker nog långt).

    Reply

  18. Pär Bäck
    Mar 18, 2010 @ 11:31

    Tävlingsledningen är med på detta. Pris till bästa klubblag. 3båtar = ett lag. Så ni med fler än tre båtar anmälda se till att bilda lag.
    Vad det blir för pris får vi väl ta och fundera på.

    /Tävlingsledaren.

    Reply

    • Peter
      Mar 18, 2010 @ 12:56

      Gör det enkelt. Ta de tre bästa klubb resultaten och gör ett lag av detta. Nästa tre från en klubb blir lag 2. Enkel hantering och skapar möjligheten för många att vara med i ett lag utan en massa administration.
      /Peter p

      Reply

      • Hans
        Mar 18, 2010 @ 13:24

        Menar du resultat från resp klubbs egna kappseglingar?
        I så fall blir det svårt för tex GKSS som väl inte kör några kvällsseglingar längre. För oss i XSS är det enklare, vi är bara tre båtar än så länge :)

        Reply

        • Peter
          Mar 19, 2010 @ 10:43

          Jag menade de tre bästa resultaten i Bohusracet bildar ett lagresultat.

          Reply

  19. Janne E.
    Mar 18, 2010 @ 15:12

    Måste vi alltid hålla på att tävla hela tiden???
    =)

    /Janne E.

    Reply

    • Pär Bäck
      Mar 19, 2010 @ 09:02

      Det är en tävling. ;)

      Reply

  20. Hans
    Mar 19, 2010 @ 09:35

    BR torde väl vara sveriges största shorthanded regatta?

    Reply

    • Erik Barkefors
      Mar 19, 2010 @ 10:58

      Watski 2 Star Baltic ligger också bra till med 125 anmälda.
      http://watski2star.se/2010/

      Reply

      • Pär Bäck
        Mar 19, 2010 @ 12:48

        Bara en tidsfråga innan vi är för bi. 90båtar anmälda.

        Reply

        • Patrick L
          Mar 19, 2010 @ 20:24

          Fast Watski har satt ett tak på 125 och har ju 10 i kö. Så det är lite svårt att jämföra kanske. Men det är väl fantastiskt ändå med en sådan utveckling för BR?

          Reply

          • Pär Bäck
            Mar 20, 2010 @ 07:39

            Har bara blivit fart blind. Östersjömaran var ju en förebild när vi skapade tävlingen i början på 90talet. Ett tak kanske är ett måste då hamnarna har svårt att svälja för stora startfält. Men jag låter tacket ligga vara borta ett tag till.

  21. Hans
    Mar 19, 2010 @ 12:10

    Aha, missade baksidan :)
    Ändrar mig till NÄST största

    Reply

  22. Sture Smith
    Mar 21, 2010 @ 11:45

    Det blir bra det här Janne.

    Banrace kryss till Hätteberget. Mörkret och vila infinner sig, hela natten ca 30 min.
    Jäklar vi låg ju bra till och nu är gänget före. Upp med grejorna fullt spett.
    In och ut genom gruset, styyyrbord, väja, saatan, frukost för fan. Annat land, schengen, ej EU, var är passet. De här va körigt.
    Vänder söderut solen i fejan, var är krämen. Oj vi måste vila igen. In genom gruset, klurit här gäller det att va med på kortet.
    Pang där gick skottet, redan slut, faan oxå när det var så kul. Underbart är kort. Varför är Bohusracet så jäkla kort?

    Bästa Hälsn. o. lycka till !!!
    Sture
    Sjöglans
    Dehler 39 SQ

    Reply

  23. Pär Bäck
    Mar 21, 2010 @ 16:24

    Det finns nya bilder från starten 2009. Ni hittar dom på http://www.bohusracet.se

    Reply

  24. Thomas
    Mar 21, 2010 @ 20:13

    Verkligen härliga bilder!
    Längtar verkligen tillbaka till Bohusracet 2009. Fantastisk tävling-och upplevelse!
    //Thomas, CB66racer

    Reply

  25. Hans
    Mar 22, 2010 @ 09:02

    Ja, jäklar va man längtar till årets BR.
    Förra årets dragrace söderut på insidan Orust/Tjörn var en höjdare, så även nattseglingen upp mot Fjällbacka.
    Lördagens stiltjen var väl inte lika inspirerande, men något man får räkna med under ett såpass långt race.
    Att vi kanske blir dubbelt så många startande i år är ruskigt inspirerande.

    Reply

    • ClaesE
      Mar 25, 2010 @ 12:43

      Att segla in till Fjällbacka i soluppgången var sommarens bästa ögonblick, helt klart. En naturupplevelse som slår det mesta.

      Reply

  26. Martin
    Mar 22, 2010 @ 09:58

    Xil är anmäld så nu är det en X99 klass!

    Reply

    • Henrik Holm
      Mar 23, 2010 @ 11:19

      Grymt!

      Detta innebär ju att Sveriges största X-99-ambassadör Calle P i princip måste dyka upp, eller hur blir det Calle? Vågar du ställa upp med Exilia? :)

      //h

      Reply

      • Calle P
        Mar 23, 2010 @ 12:19

        Den finns med i planen… Anmälan kommer när alla pusselbitar är på plats. Det är dom inte ännu

        Reply

  27. Pär Bäck
    Mar 24, 2010 @ 20:54

    Bara 6 båtar kvar tills vi når 100gränsen.
    Men var är alla båtar med SRS/LYS 1,13???

    Reply

  28. Hans
    Mar 25, 2010 @ 09:29

    Och var är alla Expresser? Sveriges största kölbåtsklass borde väl kunna generera fler än 3st deltagande båtar!
    Många duktiga seglare i klassen och efter att själv ha både kappseglat och cruisat med Express under många år hävdar jag att den är en mycket bra shorthanded båt.
    Sy in ett rev i cruising-storen, det är all “anpassning” till shorthanded som behövs.

    Reply

    • MiniMe
      Mar 26, 2010 @ 08:51

      nja, på SM är det väl 606:orna??? och på cruising tror jag nog finns fler Maxi 77:or. Men jag kan ha fel, har väl hänt tidiagare… ;-)

      Reply

      • Hans
        Mar 26, 2010 @ 12:02

        Hänvisar bara till vad Express-seglarna själva hävdar på sin hemsida:
        “Sedan 1979 samlar Expressen de största startfälten för entyps kölbåtar i Sverige”.

        Reply

  29. Pär Bäck
    Mar 25, 2010 @ 18:46

    Bohusracet blir en deltävling i den Norska SEILmagasinets Shorthanded Ranking serien 2010.
    Se mer på http://www.seilmagasinet.no/id/1.0

    Så nu får alla Svenskar passa er. Det finns säkert minst en Northug inom seglar världen också.

    /Pär

    Reply

  30. Peter Gustafsson
    Mar 25, 2010 @ 18:55

    Snyggt jobbat Pär!

    Och SEILmagasinet!

    Segling över gränserna när det är som bäst. Kanske dags för ett tillfartsrace från Hankö & Watski TwoStar till Uddevalla. Med stopovers på några bra krogar…

    Reply

  31. Johan L
    Mar 25, 2010 @ 22:11

    Det här ser ju bra ut – Intresset för kölbåtssegling tycks fortsätta även i år!

    Reply

  32. Hans
    Mar 26, 2010 @ 08:47

    Med bra arbete från arrangörernas sida så skapar man intresse – det är väl BR ett lysande exempel på!

    Reply

  33. Pär Bäck
    Mar 29, 2010 @ 20:47

    97 båtar anmälda.

    Reply

  34. Hans
    Mar 31, 2010 @ 11:10

    OBS! För deltagare i BR 2010 så måste anmälningsavgiften betalas idag om man vill deltaga i utlottningen av priser enligt nedan:

    Betald och anmält dig före den 31/3-2010 deltar du i en utlottning av 3 fina priser. Lottdragningen sker på rorsmans-mötet och icke närvarande missar sin chans. 1:a pris En Volvo Ocean Race klocka, 2:a & 3:e pris Startavgiften tillbaka.

    Reply

    • Thor Magnus
      Apr 1, 2010 @ 10:40

      Er litt vanskelig å få til når nettsiden for å få til SRS-lysbrev er nede….. Har prøvd i ca en måned å få det til, men de driver å skal oppgradere ett eller annet. MEN så fort det er i orden skal det meldes inn. Påmeldt er vi, men vi har kun norskt lystall :).

      Seilehilsen
      Thor Magnus, Vini

      Reply

      • Pär Bäck
        Apr 1, 2010 @ 13:18

        Jag kollade på hemsidan nu och det ser ut som man har som mål att vara klar under dagen. Hoppas Svenska Seglarförbundet inte drar ut på tiden för mycket.

        Reply

  35. Peter Gustafsson
    Mar 31, 2010 @ 20:51

    Nu är man 102 båtar! Det har pratats om maxgråns på 130 båtar, så det är lika bra att anmäla sig nu om man vill vara med…

    Och tydligen tyckte inte Thomas Dahl och Henrik Persson som körde CB-66 förra året att det far tillräckligt radikalt. I år skall de köra i en F-18!!!

    Reply

  36. Pär Bäck
    Apr 1, 2010 @ 10:00

    104st anmälda nu. Hemsidan uppdateras under kvällen.

    Reply

    • PeterChamsiin
      Apr 1, 2010 @ 15:10

      Vi väntar spännt på uppdateringen. Det luktar Sjöglans och 104:an. Sture har ägnat mycket tid till presentationen av båt o besättning. Vi väntar…
      Eller är det ett aprilskämt…

      Reply

  37. Sture Smith
    Apr 1, 2010 @ 21:56

    Peter x2 Chamsiin, jag skulle åxo vara nervös, när ett sådant tungt kort spelas ut…….att agera hare kräver ngn. form av kompensation och första helgen i Juli skämtar man inte om…..
    Sture&Dan
    “Sjöglans”
    Dehler 39 SQ

    Reply

    • PeterChamsiin
      Apr 1, 2010 @ 22:24

      Det är inte lätt att vara ödmjuk men peter*2 är nu riktigt skärrade!
      Att få segla Bohusracet tillsammans med Sjöglans som använder racet som tuneup inför Skottlandsseglingen. Är ni med på festen efter eller drar ni direkt efter målgång!

      Reply

  38. Pär Bäck
    Apr 3, 2010 @ 13:43

    109 båtar anmälda och vi har fått med 2 H-båtar. Det värmer mitt hjärta lite extra när de gamla härliga entypsklasserna kommer. Jag hoppas på att få se fler H-båtar och varför inte en gäng med IF seglare.

    GLAD PÅSK önskar Bohusracet.

    Reply

  39. Andreas i Missmatch
    Apr 4, 2010 @ 13:01

    Vad kul Pär
    en stor eloge till ditt arbete med racet.
    Hoppas att det kommer fram frivilliga att hjälpa till o stötta dig runt detta nu!

    Vi jobbar på att bli 3 HP1030 oxå…

    Peter,du pratade om tillfartssegling från Watski 2star? Bara båten kommer fram till dess… Hade ju varit helkul.

    MVH Andreas

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.