Skip to content

19 Comments

  1. Stefan P
    Jul 17, 2010 @ 08:28

    Cool men med de fönstren liknar den en diva 39 med rak stäv typ.

    Reply

  2. Erik Barkefors
    Jul 17, 2010 @ 08:55

    Mycket hög vill-ha-faktor!
    Kul att de verkar ha fått till en brunn med rattstyrning där det fungerar för rorsman att även skota storen – nödvändigt för oss på (svenska) ostkusten med oftast byiga vindar ;-)

    Reply

    • Pär Johansson
      Jul 17, 2010 @ 09:53

      Starka vill ha känslor! Riktigt sexigt med svarta mantågsstöttor…

      Reply

  3. Clifford
    Jul 17, 2010 @ 11:47

    Inget att tveka på Peter, slå till för tusan! (uppskattar verkligen de låga friborden)

    Reply

  4. SOFIA
    Jul 17, 2010 @ 13:26

    Även en “gubbe” skulle kunna tänka sig den “spartanska” inredningen för att uppleva seglingen med den.

    Reply

  5. Team Styrbord
    Jul 17, 2010 @ 15:01

    Cool, kanske kan vara något. Jag funderar på att byta båt. J båt ligger bra till.

    Reply

  6. Sam V
    Jul 17, 2010 @ 15:47

    Ser grym ut. Men.. om man vill spara vikt, varför en så klumpig rattpiedestal? Borde räcka med ett par stöttor eller?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 17, 2010 @ 16:02

      Jag är inte säker på att det blir så mycket lättare med en rörkonstruktion a la X-35 (är den i kol?). Dessutom kommer hyrdaulpanelen för häckstaget att sitta på framsidan.

      Reply

      • Sam V
        Jul 17, 2010 @ 17:37

        Tror inte 35:ans rör är i kol, möjligt att vikten blir densamma. Tycker ändå det ser lite klumpigt ut. Enda plumpen på en übersweet båt.

        Reply

      • Anders R
        Jul 19, 2010 @ 11:19

        Tror att det är en historia i svetsad aluminium från http://www.jefa.com/. Plast borde som sagt inte bli tyngre och ja, det är nice med bra fotstöd när man trimmar storsegel under ruffiga förhållanden =)

        Reply

    • Mattias
      Jul 17, 2010 @ 18:39

      Bra att ha fötterna på som rorsman eller stor trimmer.

      Reply

  7. Gunder
    Jul 18, 2010 @ 00:46

    Ser ut til å bli en stilig båt, og supert med fotstøtte for fokketrimmeren, men men med så stor cockpit kunne jeg kanskje tenkt meg litt bedre plass mellom fokkevinsjen og storseilskjøtet.

    Reply

  8. JonasB
    Jul 18, 2010 @ 12:21

    “Friborden var lägre än vad jag trodde (och överbyggnaden något högre). Men detta medför också minskad vikt”

    Tyvärr så minskar det också boytan rätt så kraftigt.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 18, 2010 @ 13:41

      Ja, det har ju varit problemet med t.ex. J/105 (eller J/100) som blir mycket trånga inuti.

      Med J/111 så har man målet att göra en båt som får ett större användningsområde och då är ståhöjd ett måste.

      Inuti så upplevdes båten ungefär lika stor som min J/109 eller de nya 34-35 fotare vi ser på mässorna (Arcona 34, Salona 34). Men betydligt trängre än t.ex. First 35 som är enorm inuti.

      Ståhöjden blir helt ok. Dubbelkojerna akterut blir bra. Salongen känns stor då huvudskottet sitter långt förut. Med uppfällbara sjökojer så sover man 6-8 man utan att behöva inreda förpiken. Och den öppna lösningen gör att båten känns stor. Vill man, så får man ugn, kyl, tryckvatten, varmvatten, landström och sprayhood.

      Det som blir “spartanskt” är avsaknaden av innerliner under däck och mycket synliga plastytor. Och så blir det så klart mindre stuvutrymme än i en djupare/bredare/högre båt. Detta begränsar ju marknaden ganska avsevärt. Men det finns nog tillräckligt många som värdesätter seglingsegenskaperna.

      Det är få som säljer 30 båtar innan första exemplaret är i sjön.

      Reply

      • Large
        Jul 19, 2010 @ 09:57

        Arcona 340 har segnmentets största akterhytt, mina tre barn trivs där, natt som dag. En kombination av skrovform, platsbyggd inredning är nog orsaken.
        Har inte blivit omseglad ännu………

        Reply

  9. Måns
    Jul 22, 2010 @ 18:37

    Peter, hur är Newport som semesterort? Jag övervägt att göra som du, dvs bad, god mat, och segling. Detta räcker ju för mig (och uppenbarligen dig), men vad finns i Newport och omgivningen som lockar resten av familjen? Måns

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Jul 24, 2010 @ 01:16

    Lade upp lite mer detaljbilder ovan.

    Reply

  11. J/111 Piranha | test sail | BLUR
    Nov 13, 2011 @ 21:31

    […] been curious on the new J/111. I even went to J/Boats and Hall Spars in Newport and spent some time with Jeff Johnstone when they were building boat #1 Stella. The plan was to do a test sail, but it splashed a few days late so I didn’t get the […]

    Reply

  12. Blur³ is a J/111 | BLUR
    Jan 18, 2012 @ 00:16

    […] went to check out boat #1 in Newport and recently we’ve test sailed boats in Germany, Australia and the Netherlands. But we also […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.