ORCi Europeans | trash talk

Till helgen drar ORCi Europeans igång på Hankø. 26 båtar är väl lite tunnt då man hade hoppats på 30-40 båtar, men det är inget fel på kvalitén.

Class A (12 båtar)
Swan 42 Club Lusso Lupa John Langø NOR 537,8
Landmark 43 Destin Tore Kandahl NOR 538,0
Landmark 43 Nn Dag Skarsgård NOR 540,1
Farr 40 Norsteam Nor Steam NOR 540,1
XP-44 Too Bonita Knut G Heje NOR 544,7
X-41 OD Saillogic Racing Brødr. Hedemark NOR 568,7
Evento 42 Silva Hispaniola Dennis Gehrlein GER 573,1
First 40 Westwind Peter Süselbeck GER 580,0
First 40 Karukera Ola Sandell SWE 581,3
IMX 40 Xanthippe Jan Henrik Bryde NOR 593,4
IMX 40 Team Drømmen Siri B. Kamfjord NOR 596,3
IMX 40 Gertrud Lena Having SWE 597,5

Här saknar vi tyvärr regerenade världsmästaren Christian Plump som speciellt till den här regattan byggt en helt ny Judel/Vrolijk Racer 42 i Polen. Trots att han spikade North Sea Week så var han “bara” fyra i Kiel Cup och har nu gjort bedömningen att båten inte är redo för att segla ett mästerskap. Synd. Fast har man sett hans projekt, så kan man förstå honom. Faktiskt ingen av de 6 bästa från VM i Tyskland som är med. Dessutom ingen av Stockhomsbåtarna, där jag framförallt saknar IMX-40 Du Soleil och senaste årens dominanter i Sinergia 40 Datacom. Även finska GS42R Lexus borde varit med?

Men det finns ändå ett antal bra båtar på linjen. Mina tips är Evento 42 Silva Hispaniola, IMX-40 Gertrud och First 40 Westwind med Jesper Bank (?). Dessa tre har legat i topp i Tyskland i år. Kanske också Ola Sandell? Sedan skall det bli intressant att se vad XP-44 Too Bonita kan åstadkomma. Jag tror de kan ha en bra chans.

Class B (14 båtar)
Finn Flyer 36 Manix2 Jonas Granhed SWE 602,0
Bavaria 42 Match Ille Moro Ludvig Daae NOR 604,8
Salona 37 Feelgood Fredrik Thafvelin SWE 607,3
Vrolijk 37 Team Brodinas Jan Martin Brodin NOR 612,3
X-37 Xtra Fun Horst Figge-Jänke GER 614,4
X-37 Hoppetosse Jörg Hiller GER 614,9
Dufour 40 HR Wildcard Sailing Team Hans-Henrik Bjelke NOR 616,1
First 36.7 mod Team Swe 88 Patrik Forsgren SWE 618,0
GS 37 Xtreme Jarle Kristiansen NOR 621,8
T-34 Team Aiming 1St/Team Uk Trond Kristensen NOR 624,9
X-382 MK2 Felicia IV Eirik Brekke NOR 634,4
X-382 Juxbox Jan Meincke GER 643,9
X-332 Sport Varuna Xpress Kai Haupthoff GER 653,4
X-332 Chinook Johann Friedrichsen GER 659,4

Även här saknar vi regerande världsmästarna i X-332 patent3, men startfältet är ändå starkt. Blåser det mycket så lär Bavaria 42 Match Ille Moro vara svår, men i annat fall tror jag det står mellan Martin Nilssons Salona 37 Feelgood, Patrik Forsgrens First 36.7 och de tyska X-332:orna. Kanske också T-34? Och ganska många andra som kan vara med och hugga. Framförallt X-37 och Xtreme? Skall bli spännande.

More from our site

45 Comments

  1. Mats V Aug 2, 2011 Reply

    Något nytt om eventuellt VM i Helsingfors 2012?

  2. JonasJ Aug 2, 2011 Reply

    EM!!! SWE, NOR o GER???

  3. Author
    Peter Gustafsson Aug 2, 2011 Reply

    Egentligen skulle man ju göra Cowes Week till stående EM??

    Helt sjuk deltagarlista: 224 båtar i 10 IRC-klasser och 600+ båtar i 30 talet andra klasser. Bland entypsbåtarna samlar J/109 30 båtar, First 40.7 26 båtar och jubilerande träbåten XOD samlar 145 båtar!!!

    Lite avundsjuk på King 40 Magic som just nu är på väg dit. Även Corby 36 Inga from Sweden står i anmälningslistan. Någon som har koll på om de är med?

    http://www.aamcowesweek.co.uk

    • Patrick L Aug 2, 2011 Reply

      Jo, fast Cowes Week verkar ju minst lika nationell som allt annat – bara mycket större…det verkar vara ganska få internationella besökare överhuvudtaget och i stort sett inga skandinaver? Vad jag kan se är 2 svenskar anmälda (cred till Inga from Sweden om de åker dit!) i de klasser jag har kollat och i entypsklasserna är det ju GBR-mästerskap för hela slanten. En (1) utlänning i J/109, en i J/80 (trots närheten till FRA) och en i 40.7.

      • Patrick L Aug 2, 2011 Reply

        Sorry, tre svenskar var det i de klasser jag har kollat och så var det en till i multihull. Och givetvis skall cred gå till ALLA svenskar som tar sig till Cowes!

    • Jan Aug 3, 2011 Reply

      Tja, FINIRC öppna mästerskapen går ju samtidigt och där är Inga också anmäld så nåndera, eller båda, faller nog bort.
      http://finirc.com/

  4. Patrick L Aug 2, 2011 Reply

    Cred till de svenskar som åker till Hankø! Blir spännande att följa!

  5. Stefan P Aug 2, 2011 Reply

    Om Patrik F & Co fortsätter att segla som tidgare i år blir de farliga framför allt om vinden blir måttlig. Håller någon tumme för Martin och Manix. I Finland klarar man av att få FF 36 och 34 att segla bra under ORCi så farten kanske kommer nu för Manix. Bland de större kanske en IMX, XP 44 verkar styv så då får det bralla i som förra året förmodligen.

    • Per Lundqvist Aug 2, 2011 Reply

      Av de tyska båtarna i lilla klassen är det nog dessvärre bara X-332:orna Chinook, och i viss mån Varuna X som håller toppklass. X-37:orna var köbåtar förra året. De starka båtarna förra året var Holländare (salona 37) en Dehler 39 och tyska Patent 3 som var i särklass. Även nya First 35 och Dehler 35 gick fartmässigt bra men seglade bort sig. Vi borde ha åkt dit med andra ord…

      Tror på svensk seger i hård kamp med Chinook!

      Vi ska dock följa med Stefan och Perfect eXcuse nästa år till Finland…

      Per/X-332 Xplorer

      • Mats V Aug 3, 2011 Reply

        Vi blir nog några svenska X-båtar i Finland om VM hamnar där nästa år…

  6. Andreas Wettre Aug 3, 2011 Reply

    Litt bedre europeisk spredning i x-35 VM i Århus DEN(6) FIN(2) GBR(4) GER(4) ITA(1) NED(2) NOR (5) SWE (6)

    http://www.dsystems.dk/DTilmeld3/event/deltager.php?id=107&class=59

    X-35 EM 2012 blir på Hankø – Løp og kjøp!

    Andreas

    • Patrick L Aug 4, 2011 Reply

      Jo det är ju klart bättre i antal nationer, men fortfarande ganska regionalt. Inget av de bästa italienska teamen tar sig ur Medelhavet och så kommer det nog alltid att vara. Likadant för Farr 30 i Kiel, inget av de franska teamen åker dit. Kanske skall vi börja med “nordeuropeiska” respektive “sydeuropeiska” mästerskap? Eller så accepterar vi att dessa mästerskap mest drar folk från närområdet och att det därmed blir rätt olika deltagande beroende på var man placerar regattan.

  7. erik Aug 3, 2011 Reply

    Felicia har vært hard å slå de siste årene, men her kommer alltså en X-382 fra Tyskland med nesten 10 poeng lavere handikap? Hvis han seiler like bra som Brekke skal han bli hard å slå ;)
    Vi gleder oss uansett

  8. Peter Kross Aug 5, 2011 Reply

    … kanske något “off topic” men jag snubblade över olika priser för ORC-mätbreven i olika länder och är mycket förvånad att dessa mätbrev är så dyra i Sverige jämfört med en del andra länder. mest intressant är prisnivå för ORC-club. Tröskeln kan anses som högt innan man har fått första mätbrevet. Varför???

    Sverige:
    ORCi
    nytt: 2700 SEK
    förlängning: 1600/2000 SEK beroende när mätbrevet utfärdas

    ORC-club
    nytt: 2700 SEK
    förlängning:1100/ 1500 SEK

    Tyskland:
    ORCi
    nytt: 165 EURO ~1520 SEK
    förlängning: 135 Euro ~1240 SEK

    ORC-club
    nytt: 75 Euro ~690 SEK
    förlängning:70 Euro ~650SEK

    Norge:
    ORCi
    1350 kr ~1600 SEK

    ORC-club
    850 kr ~1000SEK

    Holland:
    ORC-club
    83,25 Euro ~760 SEk (för medlem Watersportverbond)
    122,50 Euro ~1130 SEK (icke medlem Watersportverbond)

    Estland:
    ORCi
    115/147 Euro ~1050/1350 SEK beroende när det ansöks

    ORC-club
    64/83 Euro ~600/760 SEK även här beroende när det ansöks

    I Frankrike sattes priset för ORCi och ORC-club efter båtens längd

    ORCi
    nytt:
    15m 205 Euro ~1890 SEK

    förlängning:
    15m 120 Euro ~1100SEK

    ORC-club
    nytt:
    15m 150 Euro ~1380SEK

    förlängning:
    15m 100 Euro ~920SEK

    • Peter Kross Aug 5, 2011 Reply

      de franska priser trillade visst bort.

      I Frankrike sattes priset för ORCi och ORC-club efter båtens längd

      ORCi
      nytt:
      mindre 8m 70 Euro ~650 SEK
      8-10m 90 Euro ~830 SEK
      10-12m 115Euro ~1060 SEK
      12-15m 145 Euro ~1340 SEK
      större 15m 205 Euro ~1890 SEK

      förlängning:
      mindre 8m 65 Euro ~600 SEK
      8-10m 75 Euro ~690 SEK
      10-12m 85 Euro ~780 SEK
      12-15m 100 Euro ~920 SEK
      större 15m 120 Euro ~1100SEK

      ORC-club
      nytt:
      mindre 8m 45 Euro ~400 SEK
      8-10m 60 Euro ~550 SEK
      10-12m 75 Euro ~690 SEK
      12-15m 100 Euro ~920 SEK
      större 15m 150 Euro ~1380SEK

      förlängning:
      mindre 8m 35 Euro ~320 SEK
      8-10m 40 Euro ~370 SEK
      10-12m 50 Euro ~460 SEK
      12-15m 70 Euro ~650 SEK
      större 15m 100 Euro ~920SEK

      Det är även intressant hur prissättning av HN-mätbrev ligger i jämförelse med SRS (nytt 590 SEK och förlängning 290 SEK).

      nytt HN- mätbrev:
      mindre 10m 40 Euro ~370SEK
      10m och större 50 Euro ~460 SEK

      förlängning
      mindre 10m 25 Euro ~230SEK
      10m och större 35 Euro ~320 SEK

  9. Author
    Peter Gustafsson Aug 5, 2011 Reply

    ROYAL NORWEGIAN YC WELCOMES
    ORCi EUROPEAN FLEET

    Hanko, Norway – A venue renowned for hosting some of northern Europe’s most competitive championship regattas will do so once again starting tomorrow for 27 teams assembled from three nations for the 2011 ORCi European Championship. The Royal Norwegian Yacht Club (KNS) located on the bucolic island of Hanko is in the perfect location for some of the best sailing conditions found in the Oslofjord, where racing will be held starting Monday, 8 August and continue through Saturday, 13 August. This will be a return for the ORC fleet to KNS, where the ORC World Championship was held in 2007.

    “We have a modest but still very competitive turnout for this event,” says Thomas Nilsson, Chairman of the Norwegian Offshore Sailing Committee. “Many of these teams have been to last year’s World Championship in Flensburg, and others have been training hard in regional regattas in this area. I expect this to be a very close regatta, as to me there is no clear favorite in this field.”

    Tomorrow and Sunday are days dedicated to preparation, measurements, and a practice race on Sunday afternoon, followed by an Opening Ceremony in the evening. Inshore racing starts Monday at 1200, with the Middle and Long Offshore races to start on Tuesday at 1100. Inshore racing resumes on Thursday at 1200, and continuing on Friday at 1100 and Saturday at 1200. ORC ‘Green Book’ standards for offshore championships specify that a minimum of 4 inshore and 1 offshore, or 3 inshore and 2 offshore, races are completed for a valid championship. If all 7 intended inshore races are completed, then a discard is allowed from the inshore race scores

    Regatta Chairman Per Bøymo does not see this as a problem, as the weather forecast looks excellent for the week.

    “We expect nearly perfect conditions, with 8 – 14 knots of wind all week,” he says. “This should make the racing very close in this fleet, especially since we intend to start everyone together but score Class A and Class B separately.”

    And while Nilsson may not think there are any particular favorites among this fleet, some entries do stand out as potential frontrunners. In Class A, Peter Suselbeck’s Farr-designed First 40 Westwind has been actively campaigned in Germany and will be guided by Danish Olympic Gold Medalist Jesper Bank. Another Farr design, the Farr 40 One Design Norsteam, is being sailed by a team from the Norwegian Sailing Federation, and could be very strong if the air goes light…a sistership won the ORCi World Championship in Cres, Croatia in June.

    Other Class A teams to watch are John Langø’s Swan 42 Club Lusso Lupa, who has Nilsson aboard and are training for next month’s New York YC Invitational in Newport, USA; Jan Henrik Bryde’s IMX 40 Xanthippe, who are a very experienced local team who has own overall the Norwegian ORC Offshore Championship; and a brand new design, Knut Heje’s XP-44 Too Bonita, who is based locally at KNS but did well in the recent German ORC Offshore Championship.

    Among Class B teams to watch are Johann Friedrichsen’s X-332 Chinook, the 2010 Class B World Champion at Flensburg who is also looking to repeat his win here in Hanko in 2007; Eirik Brekke’s X-382 MK2 Felicia IV, who is a perennial Class B champion in regional ORC championship events; and Ludvig Daae’s Bavaria 42m Ille Moro, who as a big boat in the small class could do well if the breeze holds high of the forecasted conditions.

    The Official Clothing Partner of the 2011 ORCi European Championship is Helly Hansen.

    Race results, photos and press releases will be posted daily at the event website at http://kns.no/ORCiEC2011.

    International Press Officer Dobbs Davis can be reached at+1 443 306 3620 or dobbs@orc.org, and Norwegian Press Officer Jon Amtrup can be reached at jon@saltpr.no.

    For more information about ORC events and rating systems, visit http://www.orc.org.

  10. Author
    Peter Gustafsson Aug 7, 2011 Reply

    RACING STARTS TOMORROW AT ORCi EUROPEANS

    Hanko, Norway – Today’s blustery breeze and rain did not dampen the enthusiasm of the fleet preparing for the 2011 ORCi European Championship here in Hanko, Norway. Several remaining teams in the fleet of 26 boats hailing from three nations completed their final measurements and inspections today, as a low pressure system passing through the area brought unsettled sailing conditions.

    Despite the weather, Principal Race Officer Marit Grundseth and her race management team from the Royal Norwegian YC (KNS) managed to set a practice race course in the Oslofjorden as the breeze started to die off in the approaching low. An abrupt left shift at the start allowed Peter Suselbeck’s First 40 Westwind guided by Gold Medalist tactician Jesper Bank to take and hold an early lead in the race, but this evaporated with the wind pressure on the next leg, and a further shift allowed the larger Evento 42 Silva Hispaniola helmed by Dennis Gehrlein to vault in front and hold the lead to the shortened finish.

    “This low pressure gave us the light air and the big shift to invert the course,” said Regatta Chairman Per Bøymo, “but it was still a good practice for our race management team and the sailors to get used to the course area. Tomorrow will bring us clearing skies and fresh new conditions which should hold through at least tomorrow morning for a great start to this event.”

    Inshore racing starts tomorrow at 1200, with the Middle and Long Offshore races to start on Tuesday at 1100. Inshore racing resumes on Thursday at 1200, and continuing on Friday at 1100 and Saturday at 1200.

    Race results, photos and press releases will be posted daily at the event website at http://kns.no/ORCiEC2011.

  11. Os Aug 8, 2011 Reply

    Martin Nilsson/ Feelgood ligger 2:à efter 3 seglingar, grymt bra seglat! Lycka till resten av veckan!

  12. Author
    Peter Gustafsson Aug 8, 2011 Reply

    Har varit ute och fotat på Hankö idag. Massor av fina bilder.

    • erik Aug 10, 2011 Reply

      Kule bilder;)

  13. Os Aug 8, 2011 Reply

    Nice, ska bli kul att se!

  14. David Johansson Aug 8, 2011 Reply

    Jag vill börja med att gratulera båda våra svenska deltagare både Martin tummen upp och Gärtrud gänget. Måste erkänna att jag hade velat varit med… lycka till båda gängen.

  15. Author
    Peter Gustafsson Aug 9, 2011 Reply

    DESTIN AND FEELGOOD LEAD THE PACK

    Light reaching start to long offshore race in ORCi Europeans

    Hanko, Norway – In contrast to yesterday’s big breeze and waves, sunny skies and light northwest winds today are giving the 26 entries a pleasant start to their 123-mile long offshore race in the ORCi European Championship. The breeze direction and strength has produced close reaching conditions on the first leg of the race, rewarding teams equipped with asymmetric spinnakers and Code 0’s. Accordingly, the Mills-designed Landmark 43 Destin being driven by Tore Kandahl took the early lead in Division 1, while Martin Nilsson’s Salona 37 Feelgood has jumped ahead of the pack in Division 2.

    This race will send the fleet in a two-lap clockwise loop around the southern end of the Oslofjorden, beginning with a long reach south to a turning buoy at Grisbådarna in Sweden, then west across the northern Skagerrak back to the opposite shore in Norway to a buoy at Rakkebåene. From here the fleet turns northeast back up the Oslofjorden to another mark at Tristeingrunnen, then north to Hollenderbåen light, then east back to the starting area at Garnholmen. This circuit totals 70 miles in length.

    If the wind remains light, race organizers from the Royal Norwegian YC (KNS) have the option of shortening the course to finish the race here, but event chairman Per Bøymo said he doesn’t have plans to do this based on the current forecast.

    “Our current forecast indicates the wind will increase steadily today, shift slightly to the west, then to the north and accelerate up to 20 knots tonight, so we think this will be fast enough to send them on another lap to complete the course.”

    The second lap will be slightly shorter at 53 miles total, sending the fleet around Sydostgrunnen instead of Rakkebåene, with the same circuit back north towards the finish at Garnholmen.

    Scoring points earned in this race get weighted by 1.75, with results expected early tomorrow morning once all boats finish the course.

    Race results, photos and press releases will be posted daily at the event website at http://kns.no/ORCiEC2011.

  16. Author
    Peter Gustafsson Aug 10, 2011 Reply

    Nu är långa offshoreracet klart:

    http://kns.no/nor/Regatta/Regattasider/ORCint_Europeans_2011/Preliminary+results+Long+offshore+race+and+standing+after+4+races.b7C_wlrI5y.ips

    Verkar vara ett småbåtsrace (mycket vind på slutet?) då man i stort sett kan sortera båtarna efter mätetal. Och de 10 bästa i klass B var snabbare än Gertrud som vann klass A.

    orci2011a-offshore.jpg

    orci2011b-offshore.jpg

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 10, 2011 Reply

      Det är ju inget konstigt att man får race av den här typen, där stora eller små båtar gynnas.

      Men offshoreracet på EM räknas upp med en faktor 1.75 och kan inte räknas bort. Alltså ganska avgörande för mästerskapet. Frågan är hur rimligt det är när man ser dessa grafer…

  17. Author
    Peter Gustafsson Aug 10, 2011 Reply

    GERTRUD AND FELICIA IV WIN LONG OFFSHORE RACE

    New standings after four races reveal Team SWE 88 as new leader (maybe) in ORCi Europeans

    Hanko, Norway – After a breezy and cold final lap around the two-lap course, all entries have finished, the results are in, and a new leader has emerged (maybe) after four races completed in the 2011 ORCi European Championship, hosted by the Royal Norwegian YC (KNS).

    In Division 1, Peter Ortendahl’s IMX 40 Gertrud from Sweden helmed by Lena Having extended their lead after the first lap, with Norwegian sistership Jan Henrik Bryde’s Xanthippe in second place by 11 min 29 sec in corrected time, and Peter Suselbeck’s First 40 Westwind from Germany dropping back to third place by just another 28 sec.

    First-to-finish the race was Tore Kandahl’s Landmark 43 Destin, completing the 123-mile course in 17:05:33, just 1 min 29 sec ahead of John Langø’s Swan 42 Lusso Lupa. However, neither corrected to good results in this race, as the building breeze has favored the smaller boats in each division.

    And even though the series leader, Peter Schmidt’s Evento 42 Silva Hispaniola, is a big boat and thus had their worst finish so far in the series with a 4th place result, they still retain their lead by 3.25 points over current runner-up Xanthippe.

    In Division 2, the race remained very close, with Norwegian Eirik Brekke’s X-382 Mk 2 Felicity IV surpassing first lap leader Kai Haupthoff’s X-332 Sport Varuna Express from Germany by 1 min 42 sec in corrected time. Another 4 min and 1 sec behind in corrected time and taking the last place on the podium was Patrik Forsgren’s modified Beneteau First 36.7 Team SWE 88, who on the strength of the 1.75 points-weighting given this race has emerged as the new leader in Division 2 after four races scored thusfar in the series.

    Maybe. Later today at 1600 local time a protest hearing will be convened by the international jury chaired by Eva Andersson to determine the merits of a redress request for 1 minute in elapsed time sought by Ludvig Daae’s Ille Moro for an alleged improper movement of the finishing vessel in the pre-dawn hours of this morning. If Daae prevails in his request, Ille Moro’s 7th place in the race would change to 6th, and they would earn enough points back to overcome the 1 point lead now held by Team SWE 88.

    Race results, photos and press releases will be posted daily at the event website at http://kns.no/ORCiEC2011, and a complete slideshow of yesterday’s inshore racing is available from Peter Gustafsson/blur.se at:

    http://www.flickr.com/photos/blursailing/sets/72157627394315656/show/

    The Official Clothing Partner of the 2011 ORCi European Championship is Helly Hansen.

    International Press Officer Dobbs Davis can be reached at+1 443 306 3620 or dobbs@orc.org, and Norwegian media can contact Jon Amtrup at jon@explorenorth.no.

    Current top-five standings after 4 races:

    Division 1

    1. Silva Hispaniola 9.25 points
    2. Xanthippe 12.50
    3. Westwind 14.25
    4. Gertrud 19.31
    5. Saillogic Racing 27.75

    Division 2

    1. Team SWE 88 18.00
    2. Ille Moro 19.00
    3. Xtreme 20.75
    4. Chinook 21.00
    5. Feelgood 24.25

    For more information about ORC events and rating systems, visit http://www.orc.org.

    • Henrik Hansson Aug 10, 2011 Reply

      Så om jag förstår saken rätt så skall Gertrud skrotas och de borde sluta segla eftersom de har så fördelaktiga förutsättningar getemot alla andra “riktiga” båtar. Om man ser till Ille Moror så har de optimerat båten för att segla så fördelaktigt som möjligt i den lilla klassen men tydligen är det helt motsatt förhållanden som gäller i den stora klassen eftersom Gertrud har oförtjänt bra mätetal och det är enda anledningen till att de bara har pallplatser i år inklusive en vinst i Kielerwoche, men det kanske inte räknas med utländsk konkurrens utan Sverige och svenska båtar är de enda som gäller. Att segla mätregel är adrig “rättvist” men mätreglernas grundläggande idé är ju att försöka göra det så rättvist som möjligt. Att tjafsa om rättvisa regler eller inte är en ickefråga, vill man åstadkomma det skall man segla entyp, punkt! Har man get sig in i leken får man leken tåla…hur svårt är det att säga Grattis och försöka segla bättre i nästa regatta…eller kanske till och med deltaga!

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 10, 2011 Reply

      Ta det lite lugnt, Henrik!

      Ingen har skrivit att ni skall sluta segla och att båten borde skrotas?

      Ingen har tjafsat om rättvisa regler?

      Ingen har sagt att ni har oförtjänt bra mätetal?

      Det jag skrev var att 10 båtar i klass B var snabbare på korrigerad tid – och det stämmer väl?? Inte för att förringa er insats, utan för att det visade att små båtar var favoriserade. Jag kostade mog faktiskt på att göra en analys innan jag skrev något. Till och med ORC skriver ju det i sin pressrelease “as the building breeze has favored the smaller boats in each division.” Och det är ju inget konstigt med det. Jag vet faktiskt hur havskappsegling fungerar.

      Om du läser ovan så är ni är en av mina favoriter i klass A, och ni seglar lika bra som förväntat. Tills regattan är slut så får ni (och andra team) nöja sig med det ;-)

      Förresten visste jag inte att man måste deltaga för att få tycka till. Måste vara något som jag har missat… Kanske därför det inte är så mycket press på Hankø.

  18. Per Lundqvist Aug 10, 2011 Reply

    Förra året på ORCi VM i Flensburg så dog vinden i några race. Bla långa havsköret. Det var självklart inte bra för de mindre båtarna. vad jag minns var ändå retoriken att de som vann seglade bra. Om de små båtarna gynnas blir det annorlunda då? Kanske – i alla fall som pressreleasen antyder. Det är dessutom inte samma sak att driva en båt i 120 sjömil med maxfart som att segla en kort bana på max 1 timme.

    En intressant fråga är hur mycket en “liten” båt missgynnas på banseglingar i samband med starten. Skulle tro att det kan röra sig om minst 30 sekunder eller mer även vid en perfekt start. Svårt att köra en vettig strategi, några extra slag, skitvind etc. Är det nån som har räknat på det? Skulle vara intressant att analysera några race. Är man en av de snabbaste båtarna och klarar att göra en rimlig start är det ju bara att åka…två slag och sen är man ostörd på styrbords layline. Jag vet att Mats Victorin hade några teorier om detta i någon annan tråd. Kanske dags att införa jaktstart?

    Per L/Xplorer

    • Stefan P Aug 11, 2011 Reply

      Segling kanske aldrig blir någon större publik sport det är för mycket parametrar inblandat. Om man inte pallar inblandningen som ett respitsystem ger utan seglar entyp så finns fortfarande den f-b vinden som kan ställa till det. Lösningen kanske är segling med fläkt inomhus :-). Jag håller med Per att driva en båt 120 dm är något helt annorlunda än att köra banrace och så länge det kallas något med offshore så bör det tas hänsyn till detta. Kan inte vi som är i sporten sluta tjabbla om delar i sporten som är svåra att ändra på utan gilla läget och hålla en enad front mot alla tvivlare utanför. Jag kommer ihåg ett kort havsrace på något SM i Borgholm då vinden kom akterifrån vann gjorde båt med lägsta mätetal och det var bara att gratulera. De Svenska båtarna biter ifrån bra i Norge och det är kul.

      • Per Lundqvist Aug 11, 2011 Reply

        Du har helt rätt. Det är dock lätt att fundera i dessa banor. Seglare är ju som bekant mästare på att hitta bortförklaringar. Du ska få en här: små båtar (GPH = 655+) vs. Stora (GPH = 600), ibland gynnas de små, ibland de stora. men hur går de för de med GPH = 630 ca? Är de alltid lite missgynnade eller gynnade;-). Är det inte en “perfect excuse”?

        Per

        • Stefan P Aug 12, 2011 Reply

          Obsalut ferpect som Obelix säger när han är full.

  19. Author
    Peter Gustafsson Aug 11, 2011 Reply

    orcicheck.jpg

    • Team Feelgood Aug 11, 2011 Reply

      Nu är man aldrig säker längre! Kontrollvägning av besättningsvikten efter dag 4 för toppbåtarna. Efter pudring av näsan vägde vi in med ett kilo tillgodo.

  20. Author
    Peter Gustafsson Aug 11, 2011 Reply

    Race 5+6 klara. Nedan topp 5 i respektive klass. Framförallt i lilla klassen så ändras det en del när man får räkna bort race.

    http://kns.no/nor/Regatta/Regattasider/ORCint_Europeans_2011/Results+day+3.b7C_wlrK2t.ips

    1 FEELGOOD Martin Nilsson Salona 37
    2 TEAM SWE 88 Patrik Forsgren First 36.7 mod
    3 VARUNA XPRESS Kai Haupthoff X-332 SPORT
    4 XTREME Jarle Kristiansen GS 37
    5 ILLE MORO Ludvig Daae Bavaria 42m

    1 SILVA HISPANIOLA Dennis Gehrlein EVENTO 42
    2 GERTRUD Lena Having IMX 40
    3 XANTHIPPE Jan Henrik Bryde IMX 40
    4 WESTWIND Peter Süselbeck FIRST 40
    5 SAILLOGIC RACING Brødr. Hedemark X-41 OD

  21. Author
    Peter Gustafsson Aug 12, 2011 Reply

    SILVA HISPANIOLA EXTENDS THE LEAD

    Three inshore races today also vaults Feelgood into Division 2 lead in ORCi Europeans

    Hanko, Norway – Inshore racing today under clear skies and with light shifty winds gave competitors and race managers alike a clear contrast from the first day of inshore racing in the 2011 ORCi European Championship, hosted by the Royal Norwegian YC (KNS). But like Monday, three races were held to bring the inshore race total to six for the series, just one short of allowing a discard to help compress the standings going into the final two days of racing.

    With two bullets and a third added to an already impressive scorecard, Peter Schmidt’s Evento 42 Silva Hispaniola from Germany have extended their lead to being almost out of reach from their Division 1 rivals. However, their current lead of over 12 points over two IMX 40’s lying in second and third place – Peter Ortendahl’s IMX 40 Gertrud and Jan Henrik Bryde’s Xanthippea – is in jeopardy of being eroded once the discards are put in play on Saturday’s final day of inshore racing, as both boats have 12 and 11 points, respectively, to drop from their totals.

    On the strength of three 2nd place scores earned today, the new Division 2 leader has vaulted from 5th place to first in the standings from yesterday. Martin Nilsson’s Salona 37 Feelgood has an 8-point lead over Jarle Kristiansen’s GS37 Xtreme, who in turn is less than one point ahead of Patrik Forsgren’s modified Beneteau First 36.7 Team SWE 88. Its notable to mention that the long offshore race runner-up, Kai Haupthoff’s X-332 Sport Varuna Express, had two firsts in the first two races, followed by a disastrous 10th place in Race 3.

    Just as in Division 1, however, this may all change once the discards are applied: 2nd through 5th place are separated by less than five points, and would compress even more.

    But before any discards are applied, the fleet has one more offshore race, the middle-distance coastal race, scheduled for tomorrow. This will have a point weighting of 1.25, and will be approximately 50 miles in length.

    Race results, photos and press releases will be posted daily at the event website at http://kns.no/ORCiEC2011, and a complete slideshow of Monday’s inshore racing is available from Peter Gustafsson/blur.se at:

    http://www.flickr.com/photos/blursailing/sets/72157627394315656/show/

  22. Author
    Peter Gustafsson Aug 12, 2011 Reply

    Senaste från havet och Manix2:

    Race commity har satt sig själva schack matt. Korta havsracet kommer att ta längre tid att genomföra än långa (125 nm). Just nu är vi 1 nm från rundning av Tristein/Faerder. Vinden är noll, vi för spinnaker och har 1 – 1,5 kn motström. Feelgood leder lilla klassen. Ludvig har brutit efter att fastnat på kryssen fråm Hankö in i fjorden till Melfjordboen. Där togs rundningstider men man tog inte målgång. Banan är ca 70 nm baserat på två varv, där första varvet är dryga 40 nm. Vid varvning har man i seglingsinstruktionerna angett att man kan ta målgång. Risken nu är att några få stora båtar hinner i mål och att detta tippar resultatet. Dock finns det ingen maximitid i instruktionerna så i teorin kan vi hålla på förbi starttide för banracen i morgon.

    http://kns.no/nor/Regatta/Regattasider/ORCint_Europeans_2011/Gertrud+And+Swe+88+leading+the+short+offshore.b7C_wlrK5w.ips

  23. Author
    Peter Gustafsson Aug 13, 2011 Reply

    Gertrud vann även korta havsracet (grattis) som blev nästan lika långt som det långa pga lite vind.

    http://kns.no/nor/Regatta/Regattasider/ORCint_Europeans_2011/Gertrud+And+Chinook+winning+the+short+offshore.b7C_wlrK5w.ips

    Idag är det de sista banracen. Feelgood känns klar i lilla klassen men sedan är det tätt. I stora är det jämnare och Gertrud har bra chans, även om Silva Hispaniola har dominerat på banracen med 5 spikar.

  24. Author
    Peter Gustafsson Aug 13, 2011 Reply

    Stort grattis till Martin Nillson och hela teamet på Feelgood och även till Lena och gänget på gertrud som var sååå närra i stora klassen. Och alla andra så klart. Bra seglat!

    http://kns.no/nor/Regatta/Regattasider/ORCint_Europeans_2011/Silvia+Hispaniola+and+Feelgood+European+Champions.b7C_wlrMY4.ips

    SILVA HISPANIOLA & FEELGOOD NEW ORCi EUROPEAN CHAMPIONS

    Light air cancels last inshore race today, so no discards in the scores

    Hanko, Norway – An intended seventh and final inshore race was started but unable to finish today in the last day of the ORCi European Championship hosted by the Royal Norwegian YC (KNS), so results from the finish late last night of the shortened short offshore race stand, and the new European champions are confirmed.

    On the basis of not only great boatspeed but excellent crew work throughout the week, Peter Schmidt and his German team on his Evento 42 Silva Hispaniola have dominated Division 1 and with a 9.5-point margin have claimed the 2011 ORCi European championship crown. The German team never had a finish worse than 4th in the entire 8-race series, and never worse than 3rd in the six inshore races.

    But had there been a final inshore race scored today, allowing a discard to the scores, the outcome could have been much different. Runner-up Peter Ortendahl’s IMX 40 Gertrud would have dropped their 12-point DSQ in Race 3, and trading that for a better result may have been able to close the gap with the larger Silva and given the Swedish team gold rather than silver medals.

    Five points behind Gertrud in the standings, Jan Henrik Bryde’s Norwegian team on his IMX 40 Xanthippe took the final place on the podium, but was the top finisher for the Division 1 Corinthian Trophy. The IMX 40, like her sistership Gertrud, benefited in part by the on-again, off-again conditions of the two offshore races which favored the smaller, slower boats in each class.

    In contrast to Silva’s dominance of Division 1, the winner of Division 2 was never clear all week, as new leaders came with nearly every race, although one team managed to emerge as the dominant force late in the competition. Martin Nilsson’s Swedish team on his Salona 37 Feelgood had impressive results in the inshore races – 3-1-6-2-2-2 – and survived well enough in the small-boat dominated offshore races to keep 10 points clear of the runner-up and claim the new ORCi European Champion Division 2 crown.

    Runner-up in the division is Kai Haupthauf’s X-332 Sport Varuna Xpress, who has earned the silver medal on the strength of winning two inshore races on Thursday and a 2nd in the long offshore race. The German team is also the Division 2 Corinthian Trophy winner. Bronze medal winner is Jarle Kristiansen’s Norwegian team on his GS 37 Xtreme.

    “Despite our light air today, for the week it was a hard-fought series raced in a wide variety of conditions,” said ORC representative Zoran Grubisa. “The racing was always very close, with the results decided in seconds, so the winners had to work hard for their victories. We’re very happy to congratulate the new European Champions.”

    Complete race results, photos and press releases will be posted daily at the event website at http://kns.no/ORCiEC2011, and a complete slideshow of Monday’s inshore racing is available from Peter Gustafsson/blur.se at:

    http://www.flickr.com/photos/blursailing/sets/72157627394315656/show/. Other photos of the action from Kathinka Weyns can be found at http://www.flickr.com/photos/weyns/sets/72157627395162804/

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>