Skip to content

28 Comments

  1. nik48
    Sep 20, 2011 @ 21:45

    ÄNTLIGEN!!!

    Eller vad ska jag säga…
    Men Karin gör helt rätt, provocerar fram en debatt i ämnet.

    Reply

  2. Jack Sparrow
    Sep 21, 2011 @ 00:03

    I vilket ämne?

    Reply

  3. Claes Redin
    Sep 21, 2011 @ 00:41

    Brist på resurser och få funktionärer.
    Jag har verkligen försökt hjälpa till med det första och glufsat i mig många goa mackor som gett ett litet tillskott i kassan.

    Stort tack till alla funktionärer och fikafixare, särskilt de som gör dom smaskiga ägg & korv mackorna mmm, men köttbullemackorna är också goda och så har vi …

    Skämt å sido, inga funktionärer inget race och inga mackor.
    Något för oss alla att fundera lite på.

    Reply

  4. Anders R
    Sep 21, 2011 @ 08:03

    Kör bägge aktiviteterna samma dag.

    Reply

    • J B
      Sep 21, 2011 @ 12:39

      En god idé! Det gör väl Långedrags SS?
      Kör jolleseglarna fasta rundningsbojar som kölbåtsseglarna?
      Men var är föräldrarna? Det ska väl inte fungera som någon barnvakt?
      Startavgift X kr. Barnvaktsavgift 75 kr?

      Reply

  5. Björn Wahlström
    Sep 21, 2011 @ 08:08

    På Stss där vi kör kölbåtseglingar på torsdagar har det sedan länge varit seglarna själva som är tävlingsfunktionärer. visst man missar ett race vartannat år kanske men det funkar bra. Tips kanske

    Reply

    • Patrick L
      Sep 21, 2011 @ 08:52

      Likadant är det väl med 606-seglandet på Lidingö i Stockholm. Många båtar varje vecka och man turas om med funktionerandet – den båt som är funktionär får t.o.m en placering i regattan vilket gör att det blir lika för alla och man uppmuntras att deltaga. Verkar fungera hur bra som helst.

      Ett utspel som det här i BKSS tilldrar sig i alla fall hos mig minnet av uttrycket “med sådana vänner behöver man inga fiender”…

      Reply

      • Sam V
        Sep 21, 2011 @ 09:28

        Jepp, på Lidingö turas 606:orna om att vara funktionärer. Fungerar utmärkt och bra övning att vara funkis och få lägga bana. Och så får man en tredjeplats med sig, för somliga av oss årets bästa placering :)

        Reply

        • fills
          Sep 21, 2011 @ 09:40

          Jag tycker att man borde få en spik för funktionärs deltagande! Det är ett svårt jobb att fixa funktionärer.

          Reply

    • Karlstad
      Sep 21, 2011 @ 10:58

      I Karlstad är det seglarna själva som får vara funktionär en gång per säsong.
      Så har både KSS på sina onsdagsseglingar för kölbåtar och KKF för jollarna på torsdagarna. Det är nyttigt att vara funktionär och ett bra sätt att lösa problematiken på.

      ***********

      Personligen tror jag att seglande funktionärer och mindre arrangemang på klubbnivå i cup format är den rätta vägen att gå för att få fler intresserade av kappseling.
      3-4 entypsbåtar t.ex. C55 och korta race där de väntande seglarna är både funktionärer och domare.

      Reply

    • Jonas C
      Sep 21, 2011 @ 16:28

      Slörens måndagsseglingar “Skepparkannan” funkar lika dant, seglarna själva är funktionärer…
      Dessutom räknas en “funktionärsomgång” som en 4:e plats om inte jag mins fel, vilket ju kan vara ett bra resultat och därmed lockar rorsmän att vara funktionär =)

      /JC

      Reply

  6. Team eXilia
    Sep 21, 2011 @ 08:14

    Om det är någon som har enkelt att skaffa funktionärer så är det jolleseglarna.
    En rekryteringsrunda på några skolor så kommer det några nya juniorer och med det föräldrar som funkar jättebra som funktionärer….

    Reply

    • Petter Isaksson
      Sep 21, 2011 @ 09:41

      Håller med.
      Jolleverksamheten har funktionärer och därmed även korv med bröd i Domsand.
      Kölbåtsseglingen borde kunna engagera jolleseglarna som både funktionärer Och Gastar.
      Borde kunna bli en vinna-vinna av detta, i många klubbar.

      Reply

      • Tobbe
        Sep 21, 2011 @ 10:18

        Liksom många andra klubbar har vi problem med att få funktionärer att lägga banor för klubbseglingar mitt i veckan. Den enda förslag på lösning jag kommit på är att motivera undommar att ställa upp genom att de får ersättning av oss som kappselgar med våra kölbåtar.
        Denna modell använder vi inom fotboll där äldre undommar dömmer matcher mot ersättning.
        Så funkade det själv när jag var ungdom och satt linjedommare.
        I dessa fall var det klubben som stod för ersättningen.
        I vårt fall hade jag tänkt förslå att vi som seglar står själva för ersättningen. Det blir ju inte mycket per skalle för oss som seglar, men ett värdefullt tillskott av fickpengar för en ungdom ( i alla fall kan man ju hoppas det, men tiderna kanske har förändrats).

        Reply

        • Hans
          Sep 22, 2011 @ 09:16

          Varför lägga nya banor varje vecka? Vi (XSS – De Tio Öarnas SS) kör med fasta rundningsmärken. Beroende på var det blåser ifrån så väljs en en bana som ger ca en timmes segling.
          Ca hälften av våra seglingar körs med omvänd SRS (“SYL”) och även då finns det olika fasta banor att välja mellan. Då slipper man jobbet med att åka ut o lägga en bana utan det räcker med att funktionärerna sköter start o målgång.
          Efter målgång är det fika i anslutning till målet så att så många som möjligt kan vara med.
          Klubbens har en positiv trend med fler deltagare i både kölbåtskappseglingen och jolleverksamheten.
          Troligen pga en aktiv styrelse och ett par eldsjälar som alltid ställer upp som funktionärer.

          Reply

          • Jan-Olof Nilsson
            Sep 22, 2011 @ 13:06

            Ja, Ynve och Ulf gör ett fantastiskt bra jobb utan att få segla en meter.
            Tror man får rätta mun efter matsäcken lite och lägga nivån på racen där man klarar av rent funktionärsmässigt.
            Jag drog igång lite tisdagsseglingar i Wallhamn för några år sedan. Vi hade fasta märken i banan och startade mellan två prickar på GPS tid. Raporterade egen tid i mål för omräkning.
            (detta för vi hade inga funktionärer alls.)
            Fungerade bra där och vi kom ut och fick kappsegla.

            JanO, X-412, PrimeX

          • Peter Kross
            Sep 22, 2011 @ 22:06

            förut hade vi distansbanor anpassade till olika längder. några märken var utlagda till och med under våren och togs in under hösten (om inte nå’n motorbåt har kört över de eller de blev stulna).

            sen tittade vi på de fasta sjömärken om det inte gick att lägga kryss-läns i alla huvudriktningar. Det sluttade med att vi fick fram banor i N-S, O-W, NO-SW och SO-NW. sen tillkom en delsträcka från startområde till första märke.

            Banorna är visserligen olika långa men skillnaden är inte så hemskt mycket och det fungerar mycket bra. Vi har kört i flera år nu med ca. 20 båtar på starten. Om arrangören är mycket ambitös så blir det till och med start med startfartyget utan transportsträcka till första märke.
            Två deltävlingar varje tisdag hinns med och det är skoj.

          • Hans
            Sep 23, 2011 @ 11:06

            Vi behöver varken start eller målfartyg då vår klubb-stuga ligger precis nere vid vattnet. Tävlingsledarna kan starta o kolla målgång från klubbstugans veranda :)
            Inga utlagda bojar heller utan det är diverse sjömärken o mindre öar som är de förutbestämda rundningspunkterna.

          • Tobbe
            Sep 23, 2011 @ 20:25

            Vi planerar för fasta banor. Vi som kappselgar önskar helst kryss/läns-bana, eller i alla fall nära kryss-läns (vi har väldig få fasta märken i olika riktingar att gå på i vilket fall som helst). Vi har skaffat bojar för ändamålet. Det vi ska lösa nu är färgen. Vi ligger i närheten av en stor trafikerad farled. Permanent utlagda bojar kräver tillstånd. Vi har dock blivit lovade tillstånd om färgerna inte är röd, grön, svart, gul eller kan förväxlas med någon om nämda färger.
            Med bojarna ute skulle det vara möjligt att hitta två bojar som låg i hyyfsad kryss/läns.

      • Peter Kross
        Sep 24, 2011 @ 11:54

        Tobbe, kolla in våra banor. Det har fungerat mycket bra och kan kanske ge inspiration.

        http://www.svensksegling.se/ImageVault/Images/id_5258/scope_0/ImageVaultHandler.aspx

        Reply

  7. Nordh-O.S.T.en
    Sep 21, 2011 @ 10:14

    Kan inte jolleseglarna funktionera åt kölbåtsseglarna på torsdagar och kölbåtsseglarna funktionera åt jolleseglarna på måndagar!?! Det är nyttigt för de som bara seglar att prova på att vara funktionär också.

    Tomas

    Reply

  8. Erik Barkefors
    Sep 21, 2011 @ 10:14

    På en klubbcup kanske man får räkna de 4 bästa seglingarna under säsongen. Gör så att man får räkna de 5 bästa seglingarna om man varit funktionär 2 ggr i klubben under säsongen?

    Reply

  9. Dannibig
    Sep 21, 2011 @ 10:23

    I Halmstad tränar juniorerna på tisdagarna, samtidigt som kölbåtarna kör sina tisdagsrace. Sedan har vi mästerkockarna Pelle Larsson och Björn Wisjö som grillar hamburgare till hela gänget efteråt. Rekordet ligger på 107 serverade hamburgare på en kväll! Det hålls även prisutdelning för tisdagsseglingen i samband med hamburgeätandet. Allt detta bidrar till trivseln på tisdagarna och det blir veckans höjdpunkt i klubben, samtidigt som det säkert lockar några extra deltagare till tisdagsseglingarna. Men utan klubbens eldsjälar, både i köket och på funktionärssidan hade vi inte haft det så bra som vi ju faktiskt har det… Så man får passa på att tacka alla dessa en extra gång. Tack tack!

    Reply

  10. Björlanda local
    Sep 21, 2011 @ 12:19

    När man käkat så mycket köttbullar så man inte får plats i jollen längre…kan man ju alltid vara funktionär

    Reply

  11. Team Styrbord
    Sep 21, 2011 @ 15:11

    Finns det inte en regel som säger att de som gör mackorna ska ha lämnat salmonella prov……annars kan man få proteset.

    Reply

    • Tommy L
      Sep 21, 2011 @ 15:48

      Japp, mack-fixarna ska dessutom hissa flagga Q för att visa att man är smittfri….! :-)

      Reply

      • Peppe
        Sep 23, 2011 @ 05:28

        Juniorernas föräldrar löser funktionärsfrågan på de flesta klubbar! Har man en dålig juniorverksamhet > dåligt med funktionärer. Ett tips, hjälp gärna till då juniorerna har kappsegling, det återgäldas mångfalt. Har ni ingen juniorverksamhet, jobba för att få igång en.

        Reply

  12. Sista Chansen 2011 | BLUR
    Sep 26, 2011 @ 18:01

    […] som vanligt i Björlanda. Jag hoppas inte att motionen att lägga ner kölbåtsverksamheten går igenom […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.