Skip to content

9 Comments

  1. Micke G
    Sep 26, 2011 @ 18:42

    Ja äntligen. Då jag inte kunda vara med gänget på Aero i lördags har jag väntat på bilder, repotage, skvaller och så vidare.
    Som sagt det du skriver om de lokala seglingarna/seglare är klart det klart intressantaste här.

    Bra jobbat.

    Mvh Micke

    Reply

  2. boa
    Sep 26, 2011 @ 18:50

    hi

    is this new (?) 3DLi or how it is called mainsail on “blur” in the pictures? looks pretty tired to me, if this isonly first summer. or do I see it wrong?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 26, 2011 @ 19:28

      It’s 3Di, and a pretty early version that we’ve raced (and abused) for two full seasons.

      We actually had some wrinkles from the start but it didn’t affect our speed. And the shape is still 100% which is pretty awesome. Actually, the 3DL genua is up for replacement before the 3Di even though it got fewer hours.

      http://www.blur.se/2010/05/06/gratt-och-snabbt/

      Reply

      • boa
        Sep 26, 2011 @ 23:05

        sorry, if this is already two seasons – must admit my words are not in place. especially with your “density of racing” :-)

        Reply

  3. martin
    Sep 26, 2011 @ 21:58

    Stort grattis till Peter, Lars och övriga i Farr 30 gänget! Teamet åker både till Sandhamn för Klassmästerskap och nu till GP 4 i Köpenhamn! Ni kommer vara vassa inför VM nästa år!

    Mvh
    Martin Strandberg

    Reply

  4. Team eXilia
    Sep 28, 2011 @ 08:45

    Några av era vägval kändes lite “desperata”. Att gå söder om Röden kändes som ett stort risktagande för att göra på första kryssen. Kanske kunnde vara ett alternativ om man halkat efter och behöver chansa för att komma ikapp.

    Sista länsen var dock helt rätt att gå långt ut på kanten. Vi seglade också ut på den sidan fältet men ville inte lämna fältet helt och nöjde oss med att ligga på “rätt sida”.

    Körde ni med olika försegel på kryssarna?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 28, 2011 @ 08:50

      Genua 1 genomgående.

      Första kryssen var egentligen ett misstag. Ville vänster och det vred mycket riktigt höger. “Tyvärr” så mycket att vi inte kunde slå på grund av öarna. Då fick vi gå runt och hamnade 20 meter över layline. Blev bra då vi kunde segla om de som låg på layline. Hög risk med det slutade med blotta förskräckelsen.

      Sista länsen. Hade ni klivit ut till vänster så hade ni spikat. Nu blev ni “stuck in the middle” när både Farr 30 och vi kom bakifrån med bra skärning. Svårt att ligga först :-)

      Reply

      • Team eXilia
        Sep 28, 2011 @ 09:14

        Vi var ganska mycket till vänster om Farr 30 nästan hela länsen.

        Både Farr 30 och FF36 skulle enkelt seglat om oss om de inte legat i klungan längs land. Vi lyckades till och med utöka avståndet till FF36an.

        Ni var för långt efter på sista länsen för att vi skulle behöva bevaka er. Om ni varit närmare så skulle vi kört mer på vänstern och ….
        Och vi blev faktiskt lite förvånade att ni lyckades knipa tredjeplatsen.

        Reply

    • Sebastian Christenso
      Sep 28, 2011 @ 09:13

      Vi valde också att gå söder om röden på första kryssen. Detta beroende på det förväntade vänstervridet samt att vi trodde på att det var starkare nordgående ström än det var. Naturligtvis skulle vi rekat detta tidigare, men det hade vi missat. Tyvärr fick vi istället ett högervrid och strömmen var “noll”. Ingen direkt vinst för oss med andra ord…

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.