J/111 Blur³ | instrument

Instrumentlayout.jpg
Precis som på tidigare båtar så skall jag försöka presentera hur vi har satt upp vår nya J/111. Förhoppningsvis kan det leda till lite intressanta diskussioner och kanske funka som inspiration för andra. De områden som är jag skriver på just nu är instrument, navigation, löpande rigg samt segel för kryss och undanvind. Sedan lär det dyka upp både det ena och det andra från vårt projekt under våren.

Som ni kanske har förstått så tycker jag instrument är ganska viktigt. Mer om varför kan man läsa i “Instrument & routing på 5 kvällar”.

Som med allt annat så finns det instrument i alla prisklasser. Är priset ingen faktor så bör man titta på B&G. Det finns en anledning till att de sitter på 99% av alla stora race-båtar. Men jag hade behövt betala mer än dubbelt så mycket för samma funktionalitet och jag vill ha bra lokal kompetens. För en svensk kappseglare med moderat budget så tycker jag att Nexus och Tacktick ligger ganska bra till. Många andra system är lite svårare, framförallt när det gäller kalibrering. men som med så mycket annat så är det en smaksak.

Jag har haft Nexus på både Novan och J/109 (så här såg det ut) och det har funkar mycket bra. Framförallt har jag fått bra värden från givarna, vilket är det viktigaste när jag skall hantera datan i Expedition.

Så det blev Nexus även denna gång.

instruments-night-2.jpg
Göteborg Offshore Race 2010.

Funktionalitet

Precis som på 109:an så har vi två olika grupper av instrument. De på masten används för att segla båten optimalt och innehåller fart, vindinformation och kurs. De har snabb uppdatering så att man enkelt ser tendenser.

Instrumenten i brunn innehåller information som används för att fatta taktiska eller strategiska beslut t.ex. bäring och distans till märke och ström. De har högre dämpning och skall peka på längre trender. På J/111 är instrumentkonsol över nedgångsluckan en option, så vi har valt bort den. I stället har vi instrument på var sin sida av brunnen, där rorsman lätt kommer åt den i lovart för att välja data, samtidigt som alla kan se instrumentet i lä. Det tredje instrumentet hamnar på pidestalen så att rorsman lätt kan byta läge då han står upp.

Det här är en av de stora skillnaderna mot tidigare då vi körde NX2. Då fanns det två rader information på varje mastdisplay så man fick upp all data man kunde tänkas behöva. Med NXR får man fyra tydliga siffror men det är desto lättare att byta data på dessa.

NXR multi
På multikontrollen så finns det fyra “hot keys” uppe till höger. Man ställer in alla instrumenten som man vill ha dem och så lagrar man dessa inställningar genom att hålla inne knappen. På detta sätt får man fyra lägen som t.ex. kan vara “start”, “kryss”, “undanvind” och “cruising”.

Ni som har kört NXR ett tag får gärna bidra med era favorituppsättningar.

Det finns också en mjukvara, Nexus Race, som underlättar konfiguration och kalibrering. Där kan man sätta uppdateringsfrekvens för instrumenten (1, 2, 4 or 8 gånger/sekund), dämpning eller om man vill att data skall alternera i en display.

För vår det blir det också en kompromiss mellan full besättning (då många vill ha tillgång till mycket data) och shorthanded (då en ensam person behöver få överblick och enkel hantering).

Exakt vilka data som skall visas var och hur är inte riktigt klart, men vi har en ganska bra idé kring hur vi vill ha det. Detta blir ju ett resonemang mellan rorsman, trim och taktik.

instruments-night-1.jpg
Transport segling till Norge och Færderseilasen.

Komponenter

Vid en första anblick känns det mesta igen, men Nexus har uppdaterat många av givarna de senaste åren. Den största skillnaden är att det mesta nu sitter direkt på nätverket och att servern mer och mer blir ett interface mot PC och NMEA-enheter. Det gör det enklare att montera. Men även specifikationen har blivit bättre.

  • Nexus Server
  • 3 x NXR Multi Control i sittbrunn
  • 4 x NXR XL20 på masten
  • Givare nWIND race vertical. Denna kom ju ny till METS 2010 och man kan ladda upp kalibreringsvärden till själva givaren.
  • Givare nHPC kompass. Levererar heel, pitch och kompasskurs.
  • Givare nGPS. Ny GPS med bättre uppdateringshastighet.
  • Givare logg, 43mm givare. den gamla hederligare. Vi flushar den på samma sätt som på J/109.
  • Givare lod, 43mm givare. Monteras på insidan av skrovet.

Formellt tror jag det heter “NXR Atlantic Pack” med några tillägg. I något läge skall jag prova Nexus Race Box då jag får många frågor på den.

Naturligtvis finns det ju andra komponenter som hänger ihop med instrumenten; Expedition på en laptop, AIS, VHF, autopilot och kanske en plotter. Låt mig återkomma till detta…

Disclaimer: jag är engagerad i Happy Yachting,
som är återförsäljare för bland annat Nexus.

harkenblur3.jpg