Nytt ORC VPP för 2013

Alla mätregler uppdateras ju kontinuerligt. En VPP-baserad regel som ORC International, där man har en matematisk modell som räknar ut teoretiska farter, så handlar det oftast om att man uppdaterar de moduler som räknar ut framåtrivande krafter och motstånd. Eller viktningen av olika faktorer.

De senaste åren har ORC varit avvisande till motioner som har rört “skevhet” i systemet. Till exempel så har de flesta seglare ansett att TP52 varit gynnad, men ORC har envist hävdat att så inte är fallet.

Nu har man i alla fall gjort en rejäl uppdatering, och TP52 Blixt Pro Sailing som vann SM i år har plötsligt blivit nästan 4% snabbare. Även italienska NM38S som vann VM skall måste segla nästan 3% snabbare nästa år.

Och den relativa skillnaden mellan TP52 Wolfpack (tidigare gynnad) och King 40 Magic (tidigare missgynnad) blir hela 5.7%!!! Det borde göra stor skillnad på kappseglingsbanan!?

Det är mycket stora differenser i en etablerad och vetenskaplig VPP-modell. Sedan skall det ställas i relation till de förändringar som ställde till sådan förfäran i SRS :-)

Här är ett urval av den svenska fleeten:

Båt – Båttyp – GPH2013 – GPH2012 – Delta GPH%
Blixt Pro Sailing TP52 ‐ ONE OFF 457.4 475.1 ‐3.88%
TRIXIE X332 647.0 657.1 ‐1.56
XPLORER X‐332 646.2 656.1 ‐1.53
BOXER X‐332 SPORT 632.6 641.7 ‐1.43
PERFECT EXCUSE TOO X‐362 SPORT 618.5 626.9 ‐1.36
FOXY LADY IMX 40 588.5 596.1 ‐1.29
AIDA FIRST 40.7 597.0 603.0 ‐1.01
Feelgood Salona 37 610.4 615.6 ‐0.86
Zakela SINERGIA 40 579.8 584.6 ‐0.82
Calliope Arcona 340 620.4 625.4 ‐0.81
HARRIET II XP 38 581.0 585.3 ‐0.74
4tyone DEHLER 41 DB 571.0 574.8 ‐0.67
Dehlta Dehler 34 SV 617.0 620.0 ‐0.49
Oxygen X‐41 566.2 568.8 ‐0.46
Teknova First 40 579.0 581.5 ‐0.44
Malin First 36.7 mod 615.9 618.1 ‐0.36
La Dolce Vita FINNGULF 33 637.1 638.7 ‐0.26
AVANTIME 2 FINN‐FLYER 42 553.4 554.2 ‐0.14
AIR IV Landmark 43 537.3 535.1 0.41

Hela listan finns här, inklusive internationella fleeten.

Här är några exempel från Norge:

Båt – Båttyp – GPH2013 – GPH2012 – Delta GPH%
Wolfpack TP52‐IRC 446.8 463.9 ‐3.83%
Camilla Cookson 49 Cant 455.8 469.4 ‐2.98
Santa Farr 400 513.0 526.5 ‐2.63
Mrs Freckles Farr 30 587.9 596.7 ‐1.49
Ille moro Bavaria 42m 582.4 591.1 ‐1.49
XANTHIPPE IMX 40 581.4 589.7 ‐1.43
Fortitude First 40.7 594.5 600.7 ‐1.05
FELICIA IV X‐382 MK2 624.9 631.4 ‐1.04
Wolfpack X‐41 OD 566.2 569.1 ‐0.51
Wasabi First 35 618.8 620.9 ‐0.35
Angelique A 31 623.5 624.5 ‐0.16
Magic King 40 565.7 561.0 0.82

ORC ANNOUNCES MAJOR NEW IMPROVEMENT TO 2013 VPP

On the occasion of its 43rd Annual General Meeting, the Offshore Racing Congress (ORC) is pleased to announce a major step forward in the accuracy of its Velocity Prediction Program (VPP) to be implemented for the 2013 sailing season. One of the principal elements of this program, the Residuary Resistance (Rr) formulation, has been revised to now be more accurate for a broader range of yacht types that race within the ORC fleet database.

The new Rr formulation used in the new VPP is producing theoretical predictions which are much closer to the measured performance data taken from numerous boats in the ORC fleet.

“We looked at this carefully to help validate our results. The implied wind calculations are also much closer to that observed on the race course,” says Alessandro Nazareth, Chairman of ITC.

The Rr project’s new formulation was the result of collating the relevant Delft Systematic data, analyzed by ITC member Kay Enno Brink and the CFD results coming from ITC’s Philippe Pallu’s work at CRAIN and the Fine-marine code work performed by new ITC member Jason Ker. Another ITC member working on this project was Andy Claughton of Southampton University.

“Validation of this new formulation has been very important to ensure that all elements of the fleet are treated fairly,” says Claughton. “Our tests indicate that if any race from the past is rescored using the new rule the spread of corrected times for the first 10 or 15 boats is reduced, sometimes by 20-30%. This is fantastic progress.”

30 Comments

  1. Larsa Nov 7, 2012 Reply

    Mark Mills design har blivit så hårt straffad i ORCi, nu är det paybacktime! king 40 och Landmark 43 är de två enligt listan ovan som får mer tid på sig runt bojarna. Intressant….

  2. Mats V Nov 7, 2012 Reply

    Lite äldre X-båtar är tydligen da shit! ;-)

    • Mats V Nov 7, 2012 Reply

      …eller var det åtminstone förra året… :-)

  3. Pelle Lindell Nov 7, 2012 Reply

    Det är onekligen rätt stora förändringar

    Flottans medelfart verkat ha ökat drygt 1% vilket man bör ha med kalkylen när man jämför. Vid en snabb koll tycker jag trenderna ser i huvudsak korrekta ut. I C/R-flottan är förändringarna rätt små och jag tycker nog nog mesta verkar rätt OK men som vanligt finns det en del omotiverade vinnare och förlorare.

  4. Anders Nilsson Nov 7, 2012 Reply

    Peter G – du låter som en gammal skånsk bonde. Är det torrt så det går att skörda vetet så får betorna för lite regn.
    Det här är ju fantastiska ändringar där IRC optimerade båtar som hade det svårt som King 40 hamnar rättare. Båtar som ännu tidigare kunde glömma att vara med fick det väl lätt och nu justeras det lite tillbaka på som TP52, Cookson 50 och Farr 40. Övriga ligger kvar.
    Det är ju ett riktigt snyggt jobb.
    Mät in och träna lite extra istället. ;-)

    • Hannu Nov 7, 2012 Reply

      Japp, Peter G och hans crew seglar ju så dåligt så dom måste träna mycket mer :-)

    • Peter Nov 7, 2012 Reply

      ;-) +1

    • Pelle P Nov 7, 2012 Reply

      Anders N, jag kan bara hålla med; vi tränar mindre nu än för ett par år sedan och det hoppas vi kunna ändra på nästa år (+ mer vinterträning förståss).
      En annan sak Anders; hoppas ni och MÅNGA fler från Öresund kommer upp till Marstrand Big Boat!!

      • Anders Nilsson Nov 7, 2012 Reply

        Vi tränar också mindre vilket är tråkigt. Jag ska försöka öka detta 2013. Hur får vi diskutera. Har en dialog med Lommaseglarna om att köra på några av deras Torsdagsseglingar för att få köra mot andra.
        Jag var bara nosig – onödigt.

        Rent tekniskt tycker jag det hade varit otroligt intressant att se hur ORCi faktiskt fixar en J-111. J-seglare anser i regel att deras båtar inte ges rättvisa tal i ORCi men jag undrar om det verkligen är så längre.

        Angående Marstrand Big Boat så ser är det ut som:
        Yro – First 40.7 – Percy Skywell
        Maria – First 35 – Kjell Widmark
        Carmen – X-119 – Göran Wiking
        Grynet – Dehler 34SV – Anders Nilsson

        är de som är på gång just nu.

        • Pelle P Nov 7, 2012 Reply

          Ingen fara Anders:)
          Kul att det (potensiellt) kommer så många från Öresund! Imponerande!!
          Peter, vi får svara med segling i Öresund! När och vad kan man fundera på!!

      • Author
        Peter Gustafsson Nov 7, 2012 Reply

        J/111 hamnar på typ 570 vilket inte är helt off. Den blev också något snabbare i revisionen. Rent generellt funkar sportigare båtar bättre ju snabbare de är (det är ju detta man i viss mån justerar nu). Sedan kommer det att vara en utmaning att lina upp mot Farr 40 och TP52 i stora klassen…

        Om det inte blir alltför dyrt/besvärligt så skall vi mäta båten till våren för att se var vi hamnar.

        Även X-35 Yxi kan vara på väg till Marstrand + någon från Helsingborg. Plus 3-4 från Halmstad. Hörde jag tillfartsrace?

        • Martin Nov 8, 2012 Reply

          Om farrbar stannar i våra händer vinner vi tillfartsracet… E6:an är alltid en vinnare;-)

          • Anders Nilsson Nov 8, 2012

            Vi räknar tiden från när ni packar ihop och sjösätter är målgång..

        • L-B Gustafsson Nov 8, 2012 Reply

          Sannolikt kommer det en från Läjet också.

          • Author
            Peter Gustafsson Nov 8, 2012

            Kanon. Vi borde kunna få ihop fler HP1030? Är det någon som har bra koll på ägarna?

          • L-B Gustafsson Nov 8, 2012

            Ja det borde gå att få flera även om Ven runt ligger bättre till för flertalet. Kontakten ordnar Hans P.

  5. Per weiskvist Nov 7, 2012 Reply

    Peter.
    Har du lavet en test på en Ker 11.3 ? Den er jo normalt hårdt straffet på handikap, og kan jo blive endnu hårdere straffet, kunne man forestille sig ?

  6. Per weiskvist Nov 7, 2012 Reply

    Sorry, kan se den er på den store liste, med – 10,1 % :-(.

    • Pelle Lindell Nov 7, 2012 Reply

      -10.1 sekunder på GPH blir -1.8% så Ker 11.3 blir ca 0.5-0.8% snabbare jämfört med medelbåten.

  7. Stefan P Nov 7, 2012 Reply

    Det var f-n g:a bettan ligger till sig rejält fartmässigt under den här vintern. Vi får analysera det lite mer men Arcona 340 och First 36,7 verkar passa in i nya modellen. Vi har inte varit nära 620 förut och nu är vi nästan storbåt. Men egentligen är det de relativa förändringarna mot båtar i klassen som är intressant.

  8. Petimetern Nov 7, 2012 Reply

    Är det jag som tänker fel eller….

    har den som gjorde testkörningarna räknat lite fel beträffande DELTA GPH% i pdf tabellen? Ska inte förändringen (DELTA GPH) ställas i förhållande till GPH 2012 snarare än som nu GPH 2013?

    Skillnaden är helt försumbar för båtar som fått liten förändring (DELTA GPH är lågt) och GPH2012 resp GPH2013 är väldigt lika, men i ytterändan så överdrivs den procentuella skillnaden någon/några tiondels %.

    Vad betyder OSN?

    • Pelle Lindell Nov 7, 2012 Reply

      OSN=”Offshore Single Number” som är ett entalshandikapp för havskappsegling som är mer hårdvindsviktat än GPH

  9. Per weiskvist Nov 7, 2012 Reply

    Problemet er, at de både vi sejler imod, som Swan 45, King 40, Landmark 43, XP 44, First 45 osv., har fået et betydeligt bedre handikap, og faktisk lå vi meget tæt i forvejen, under almindelige middelvinds forhold. Det ser ud til, at de både der kan plane ned ad bakke i blæsevejr, nu skal betale med et dårligere handikap hele vejen rundt på banen, og så meget blæser det jo ikke altid. Det vil stille endnu større krav til arrangørerne, om at sætte løbene rigtigt sammen uinder ORCi.

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 7, 2012 Reply

      Per, jag tror inte man kan dra några slutssatser om er fleet utan att ha sett siffrorna för olika vindstyrkor. GPH-talet är ju bara en indikation.

      • Per weiskvist Nov 7, 2012 Reply

        Rigtigt Peter. Vi har sejlet DH hele sæsonen imod en del af de både jeg nævner, og det har været meget meget tæt efter korrigeret tid. Her er en sammenligning på indikationstallet GPH, baseret på GPH 2013 under ORCi og DH GPH tallet fra 2012. Tallene på de øvrige både, er forholdet til Ker 11.3 i plus (skal sejle hurtigere) og minus (skal sejle langsommere). Første tal er ORCi 2013 og andet tal er DH 2012.
        Ker 11.3 ORCi GPH 548.6 og DH GPH 512
        TP 52 + 91,2 – + 82,2
        Farr 40 +10,6 – + 14,2
        Farr 400 + 35,6 – + 16,8
        Swan 45 + 7,4 – + 13,4
        Landmark 43 + 11,3 – + 17,4
        King 40 – 17,1 – -3,8
        XP 44 – 1 – -2,2
        X 41 – 17,4 – – 5
        First 45 -16,1 – – 18,4
        Det giver nok et umiddelbart billede af, at de lette både, med langt bovspryd og meget stor assymetrisk spiler straffes hårdt, hvor imod de tungere både, uanset spiler opsæt, står stærkere, set i forhold til en middelbåd. Lad os nu se, hvor vi havner, det bliver spændende, men man skal nok lige kigge på det her, inden man optimerer til ORCi i 2013.

  10. Lena Nov 7, 2012 Reply

    Peter, undrar bara när Mrs Freckles blev Norsk? Vad jag vet står det fortfarande SWE34 i seglet.

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 7, 2012 Reply

      Haha…

      Den fanns med i den Norska listan över mätbrev som NOR_Farr30_34.dxt Du får skälla på din man, det är väl han som har trasslat ihop det :-)

  11. Per Bøymo Nov 7, 2012 Reply

    Kingen har blitt bedre tatt hånd om da ORC/ITC har endret en del på POWER funksjonen av unnavindsseil. Dette har vi tatt opp flere ganger, og det er hyggelig at man faktisk også klarer å ta inn over seg det som skjer på banen og rette til.
    Når det gjelder båter som Ker båten som nevnes over og også f.eks Rainbow 42 så er det vanskelig å gi noe svar på hvorfor de har så store endringer uten å se på båten. Kan nok være en kombinasjon av at de kommer rart ut når man ser på GPH som for enkelte båter kan være missvisende som 1-tallsfaktor. En kommentar til PW over også- en stor spinnaker regnes kun med hvis den anses som effektiv. Spinnakerareal som går utover hva VPP anser gi øket fart regnes ikke med.
    Nasjonskoden foran båtene angir hvilket rating office båten er kjørt fra, ikke nødvednighvis hviklen landskode man har i seilet..

    Informasjon om de ulike ratingene og ytterligere forklaringer finner man i http://orc.org/rules/ORCRatingystems2012.pdf På ORC sin side vil også ITC sine minutes publiseres slik at alle kan se hvilken endring som er gjort.

  12. Author
    Peter Gustafsson Nov 10, 2012 Reply

    Ytterligare kommentarer från Sten Edholm:

    Justeringar av ORCi VPP (ORCi Velocity Prediction Program)

    De viktigaste justeringarna i ORCi VPP för 2013 är följande;

    Revidering av en 13 år gammal delformel i VPP som gäller ”Hydromechanic Residual Recistance”, dvs strömmotstånd i vattnet. Särskilt har man sett över värdena för LVR (Length versus Volume Ratio) och BTR (Beam to Ratio) .
    Man har reviderat vindfunktioner främst på undanvind vad gäller spinnakerbommens /bogsprötets längd, stora spinnakers i lätt vind och (nu med apparent wind speed) och man har tagit bort den s k Blanketing-funktionen som berör storseglets täckning av förseglen
    Hela fältet blir mera sammanpressat, dvs tightare racing
    Lätta/snabba båtar får det kärvare
    Man kommer att tillåta elektriska/hydrauliska vinschar även på båtar <20 m, men åsätter ett smärre straff.
    Age Allowance anses något för generös och justeras ned något
    Man har också studerat nya s k Quad-sails som har dubbla skot. Kommer att behandlas som en fock och mätas tii förlängningarna av akterlik resp underlik.

    Totalt sett så justeras den svenska flottan så att GPH-värdena sänks med i snitt 6,5 sek. Kärvast får bl a Tp52, X-332 och X-362. De båtar som gynnas är bl a Finngulf 33, Landmark 43, Elan 410 och Finnflyer 42. Se särskild bilaga.

    Under det kommande arbetsåret kommer man att titta särskilt på;
    Fractional vs masthead rigs
    Transom Drag
    Crew weight rätande moment
    Mindre och lätta båtar
    Öka spannet av vindstyrkor i VPP

  13. Author
    Peter Gustafsson Nov 23, 2012 Reply

    För de som är intesserade så finns alla protokoll här: http://orc.org/agm-2012.htm

    ORC VPP Revisions 2013

    ORC handicapping has been creating great racing, but it has been over 20 years since there has been a fundamental restructuring of the hydrodynamic heart of the VPP, the so-called “residuary” resistance (Rr) formulation. Since 1993, this formulation progressed from being a simple three term exponential representation to a polynomial set of curves whose patterns depended on test model data established using a classic regression analysis of the available Delft Systematic Yacht Hull Series database.

    Several “correctors” to the formulation were introduced over the years to keep up with new boat design development while keeping the older designs competitive, but an overhaul was necessary, and was made possible by the new tools available to the ITC.

    So in 2010 a Working Group was appointed to perform this overhaul, led by Andy Claughton from Southampton University and supported with data research and reduction by Kay Enno Brink from Germany, Philippe Pallu de la Barrière from France, designer Jason Ker from the UK, and Davide Battistin, the ORC programmer.

    The preparatory work was rather long and difficult, but once the set of data was made it was possible to sort out some measurement, dimensional and parametric inconsistencies in the data sets. This cleaned data could then be run through Computational Fluid Dynamics (CFD) analysis by both Philippe using Crain Icare software and Jason using Numeca’s Fine-Marine RANS code, with the new set of data then collated with the existing tank testing data from Delft. With financial support provided by ORC in the last few years, enough data has been collected to construct a realistic Rr curve for a base boat.

    It has therefore been possible to create and validate a “base” boat Rr curve on a model for which both tank and CFD data were available, then set up a method able to deliver a Rr value, in kg/displ, for each boat and each speed considered. The resistance data are extended to different hull shapes depending on their variation from the base boat in its fundamental length/volume and beam/depth ratios.

    Other important changes have been introduced to other components of the total resistance and in the aerodynamics – these are documented in detail in the ITC Minutes available on the ORC website.

    The changes have been validated through test-runs comparing the various handicaps, but also by rescoring a few recent championships. The rankings change in some races, but not in all, and not across the spectrum of boat sizes and types. The good news is that within each class the corrected time spreads between first and last places, and even between adjacent boats in the same class, has been reduced by about 30% with the new VPP.

    The overall effects of the changes are that the rated speeds of all boats are faster by an average amount of -5 sec/mi GPH, or about 1%.Light boats are sped up downwind in particular but much less upwind, while yachts that had been heavily optimised to the form coefficients used in the previous VPP no longer receive any special credits. Conversely the yachts that were previously penalised for having a low prismatic and moderate LCB positions no longer get themselves in the “wrong” corner of the design VPP parameter space.

    The rating changes can be conspicuous in some cases, ranging from -20 to +10 sec/mi – this will certainly cause many questions from the constituents. However the new VPP is much better able to evaluate the potential performance of a yacht’s design relative to its competitors, considering its primary measured values, and is now much closer to the actual speeds recorded on boats while racing, and is certainly not aimed to favour or penalize one or another individual boat.

    The ITC feels very confident that the new VPP has been placed onto a much more robust and accurate footing, and while the same yachts may continue to win regattas, the racing at the front will become much closer. And rather than the excessive winning margins of certain boat types seen in previous races, a much larger spread of yachts will have the potential to win in 2013.

    Other important ITC decisions for 2013 include a confirmation that measurement trim afloat after 1 Jan 2013 will be in the “light ship”, or empty, condition. Measurements performed prior to this date will still be valid, and weights of Inventory items will be deducted the boat, with freeboards and displacements adjusted accordingly. All boats not having Inventory data available will be deducted 1% of their displacement. As set of Frequently Asked Questions (FAQ’s) has been assembled and will be posted soon on the ORC website.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.