Skip to content

55 Comments

  1. JIMMY
    Feb 4, 2013 @ 23:30

    Wow!!!

    Reply

  2. Pelle Pedersen
    Feb 5, 2013 @ 08:56

    Älskar IOR hojar?? Det kanske var att ta i men väggarna hemma i pojkrummet var fyllda!
    Men vilken IOR holk var ballast?? Vad tycker ni? Dags att lista dom rikigt goa grejerna!!!!
    Överst på min lista står halvtonnaren Waverider

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 5, 2013 @ 08:58

      Dubois 42 Police Car. Jag tror Dubois var 27 när han ritade den 1979. Fick allt annat att se hopplöst omodernt ut.

      Reply

      • Anders Nilsson
        Feb 5, 2013 @ 10:14

        Police car var ju hottast.

        Vem minns inte deras tejpade hål i skrovsidan från starten på det ödesdigra Fastnet Race? Vann gjorde de väl också?

        Dagens ungdomar kommer att minnas grejer som:
        – Martin Krite/Groupama som lagar hål i stäven med PET-flaska och vinner Volvo Ocean race.
        – Jean-Pierre Dick/Virbac Paprec 3 som seglar i mål som 4a i Vendée Globe utan köl
        osv.

        Reply

  3. Gerhard
    Feb 5, 2013 @ 09:15

    Inget slår Ron Hollands 1/4-tonaren Manzanita! Kan det bero på att jag har ett par?

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Feb 5, 2013 @ 09:23

    Eller IMP?

    Ni följde väl länken till http://rbsailing.blogspot.se

    Reply

  5. Pelle Pedersen
    Feb 5, 2013 @ 09:39

    Reply

    • Sam V
      Feb 5, 2013 @ 09:46

      +1 Pelle +1 Peter, Waverider och Police Car den tidens coolaste båtar.

      Reply

  6. Pelle Lindell
    Feb 5, 2013 @ 11:36

    För mig är Farr-båtarna från 1977 dom coolaste, halvtonnarna Gunboat Rangiriri och Swuzzlebubble, 3/4:en Joe Lois och entonnarna Red Lion, Smir-Noff-Agen, Jenny H och Mr. Jumpa. Dels var dom nyskapande och dels tycker jag att det var dom absolut snyggaste båtarna som IOR-regeln producerade. Regeländringarna man införde till -78 för att skydda den äldre genarationen IOR-båtar var nog ett stort misstag……se där nu kan vi gräla om vilken variant av IOR som var bäst ;-P

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Feb 5, 2013 @ 13:14

      Här blir det nog inga gräl Pelle; bara mysiga retro funderingar!!!
      Måste också erkänna att sista Profilen (Jeppesen desigen) var cool…

      Reply

  7. Lasse Bergkvist
    Feb 5, 2013 @ 12:12

    Saknar IOR Pelle! Tänk att på en hård undanvind få “slänga” upp en Blooper och få 60% segelyta till ( gratis mätetalsmässigt i princip). Minns att vi blev omseglade på Gotland Runt 1977 av en Klass 1 båt som hade två spinnakrar uppe ( en på stormasten och en på mesanmasten), två storsegel och en Blooper – mycket segel att hantera! Efter att de passerat oss fick de en pendling, stora spinnakern blåstes ut, därefter Bloopern och då tog de ner lilla spinnakern!! Dyr resa….

    Reply

  8. Kalle
    Feb 5, 2013 @ 12:23

    Minns att båten blev bra mycket lättare att styra med blooper uppe när det blåste mycket, mindre tendenser till pendling. IOR-båtarna var ju som en fotboll, hur ska man kunna hålla kursen med en sån? Det där med raka seglande linjer var inte uppfunnet. Men visst gick det att broacha även med blooper, gjorde man kinesvarianten dessutom blev mycket nylon intrasslat i riggen.

    Reply

  9. Pelle Pedersen
    Feb 5, 2013 @ 13:10

    Lasse har blooper till Flirt of Paget… Vilken syn det hade varit på Tjörn Runt!!

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Feb 5, 2013 @ 14:18

    Värt att notera: vi seglar samma bana (Skaw Race eller Fastnet) mycket snabbare på två man i en 36-fotare än vad man gjorde med full besättning i de här maskinerna.

    Så jag är inte alls säker på att seglingsupplevelsen var riktigt så bra som man minns den :-)

    Reply

    • Pelle Lindell
      Feb 5, 2013 @ 14:35

      Nä, det är sällan det verkligen var bättre förr…..:-)

      Reply

    • Pelle Pedersen
      Feb 5, 2013 @ 14:47

      Självklart inte! Men plötsligt är det lagligt med gallon, Line 7-ställ och helskägg igen!!! Inte att förakta:)
      Jag saknar inte pendlingarna på länsarna…

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 5, 2013 @ 14:48

      Man kan få till sköna vurpor nu med. Kräver bara lite mer provokation :-)

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Feb 5, 2013 @ 14:53

        Skillnad på vurpor och pendlingar! Alltid lika kul när man rundade Alma och skulle NORRUT till Sv Björn på 80-talet; ofta läns och en del vind = pendling hela vägen…

        Reply

  11. Jørgen
    Feb 5, 2013 @ 14:35

    Reply

  12. Pelle Lindell
    Feb 5, 2013 @ 15:24

    Mer cool läsning om (bland mycket annat) IOR-båtar från “down-under” http://www.coolmobility.com.au/Yacht/LightBrigade.pdf

    Reply

  13. Clifford
    Feb 5, 2013 @ 15:37

    Håller med Pelle L om Farr-båtarna. Denna är annars en personlig favvo http://www.davidjonesclassics.com/sail/2718/ganbare-1972-doug-peterson-sloop-eur-70000/

    Reply

  14. Pelle
    Feb 5, 2013 @ 17:45

    Jag har väl inte direkt fel att Niels Jeppesens tidiga X-båtar bär tydliga Farr inspirationer. Nästan lite väl tydliga, plagiat eller.. ?

    Reply

    • Pelle
      Feb 5, 2013 @ 17:48

      ..inte bara “X”, så även Banner, Ravage, ..

      Reply

      • Team Dehlerdoris
        Feb 5, 2013 @ 23:19

        Pelle, jag tror Banner (IN Fiberbåde i Haderslev) bara byggde en IOR båt o det var Banner ½ ton. Såg den på Gotland Runt nå´n gång på 80-talet. Övriga 23, 26, 27, 28, 30, 33/34 o 41 är flyvepapp Scandicap/DH racers.. de flesta med raka linjer/lite rocker.
        Stefan K
        http://www.dehlerdoris.blogspot.com

        Reply

        • Pelle
          Feb 5, 2013 @ 23:47

          Det är rätt, och Banner ½ ton är en J/V kontruktion.
          Men utan någon regel i tanke. Jeppesen tog allt en skopa “stil” från Farr när han ritade Banner 30, X-79 och Ravage 36. Har oxå för mig att Farr 727 var en båt som Jeppesen själv hade erfarenhet ifrån.
          Men nu skall jag inte byta ämne, det var ju IOR tråden handlade om..

          Reply

          • Team Dehlerdoris
            Feb 6, 2013 @ 00:24

            Minns att den Banner 1/2 ton som seglade GR hette Ronja, tror det va nån som hette Pietelä eller nåt som seglade rätt bra med den.
            Det är rätt den var ritad av J/V.
            Min favvo IOR båt var annars Midnight Sun en vacker båt. Pop Eye var nog en av de mer innovativa som inte blev en hit direkt.
            Stefan K
            http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  15. Team Dehlerdoris
    Feb 5, 2013 @ 18:03

    Reply

    • Erik C
      Feb 6, 2013 @ 10:32

      Bli i knuffad i sjön efter avmastning inte så kul kanske. Kul film Stefan! Beskriver nog IOR båtarnas problem på läns.
      Erik C

      Reply

  16. niklas
    Feb 5, 2013 @ 18:34

    Mycket trevligt att se ett dylikt restaureringsprojekt! Det finns säkert massor äldre båtar som bara väntar att någon tar hand om dem. Man behöver ju inte göra det lika fulländat som FOP om man inte har tid och resurser till det. Äldre båtar har sin charm!

    Reply

  17. Stefan Peterson
    Feb 5, 2013 @ 18:34

    Minns när jag såg X 102 Exit i Sandhamn första gången habegär direkt. Annars var de senare franska 1/2-tonnarn från Briand och Andrieu läckra. När jag 1983 var i Haderslev för att titta på Lille Du låg Grey Shadow bredvid och då var det kört. Men även några av Peter Norlins båtar har en speciell status kanske för mig främst Stress även om Scampi var revolutionerande. Sedan ritade Håkan Södergren några av de bästa IOR båtarna på kryss även om de fick det lite svårt i nedförsbacken.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Feb 6, 2013 @ 08:36

      Pryade på Delta Marin (X-yachts Sverige på 80-talet) i Västervik den våren då 102:an kom. Jisses vad stor den var tyckte man och den gick som en raket…
      Vilket år var detta?

      Reply

      • Pelle Lindell
        Feb 6, 2013 @ 09:06

        81 eller 82 tror jag

        Reply

        • stefan Peterson
          Feb 6, 2013 @ 12:29

          81 borde det varit. Jag gjorde affärer med Boberg och han hade flytt westbay 83. X-yachts tidiga historia i Sverige går nog och skriva en egen lite historia kring. Jag har kvar dekalen sail naked från 1983 vet bara var och när jag skall klistra fast den.

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Feb 6, 2013 @ 16:31

            R Boberg, sicken lirare!…

          • Team Dehlerdoris
            Feb 6, 2013 @ 17:09

            Lite mer retro.. Rikard Boberg försökte sälja en X-79:a till oss men det blev istället en sprillans varvsbyggd Banner 28HR som levererades av Bannersäljaren Lasse Gavin i V. Frölunda våren 1981. Skitfin båt som vi totalvann Scandicap Race med några år senare. Lystalet åkte upp från bedömda 1,10 till 1,18 på några år bara, se´n togs båten ur lystabellen av någon outgrundlig anledning, det blev väl för svårt?
            Stefan K
            http://www.dehlerdoris.blogspot.com

          • Pelle
            Feb 7, 2013 @ 01:19

            Gissar på att min Far då gjorde affär med nämnda herre iom köpet av en X-79 från Delta Marin. Ni som kan historierna, berätta! ;-)

    • Sture Smith
      Feb 7, 2013 @ 13:08

      Grey Shadow, X 102, var med på Marstrand Weekend (helgen efter TR), tror det var 1982 med ett LYS tal på 1,13 !!????!! Alltså samma som vår Sweden Yacht 34. Alla förstår hur det gick.
      Detta upprepades när X 99 kom några år senare och några andra båtar. LYS talet ändrades från vecka till vecka.

      Reply

  18. Charlie Mitzer
    Feb 5, 2013 @ 21:45

    Trevlig båt o trevlig renovering! Hittade även ett youtube klipp på henne… http://www.youtube.com/watch?v=RVmMlBURY34

    Får man se henne på västkusten i sommar tro?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 5, 2013 @ 22:48

      Tack. Missade visst att lägga med den. Nu finns den ovan.

      Planen var att båten skulle segla i sommar.

      Reply

  19. Joakim Axelsson
    Feb 6, 2013 @ 07:28

    Jag kör ett “IOR-projekt” i liten skala=).

    http://minicompisswe8961.blogspot.se/2012/10/varfor-minicompis.html

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Feb 6, 2013 @ 08:08

      Lycka till!!

      Reply

  20. Richard Blakey
    Feb 6, 2013 @ 08:43

    Congratulations to Lars (from New Zealand)! No doubt FOP was the star of the boatshow. And thanks to blur.se for including a link to my FOP post, I hope this brief history of the yacht helps people to appreciate this great project.

    Reply

  21. srsseglaren
    Feb 6, 2013 @ 10:16

    Reply

  22. srsseglaren
    Feb 21, 2013 @ 15:55

    RBsailingblogspot har en del kul info om gamla IOR lådor, bla har man funnit 1/2 tonnaren Swuzzlebubble rensad utan köl och vagga i Grekland, transporterades till UK i Dec.2012 för renovering.
    http://rbsailing.blogspot.se/2012_11_01_archive.html

    Reply

  23. srsseglaren
    Mar 17, 2014 @ 19:40

    Kunde inte låta bli, ngn som känner igen denna ?
    http://www.blocket.se/dalarna/Norlin_32_One_Off_52521595.htm?ca=8

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 17, 2014 @ 19:42

      “förstärkt vårrustning” kallas det alltså :-)

      Reply

    • Pelle Lindell
      Mar 17, 2014 @ 21:39

      Den var rätt känd “back in the day”. Tror den seglades av Claes Hirseman (Gransegel i Malmö)

      Reply

  24. srsseglaren
    Mar 17, 2014 @ 19:55

    Yap, behöver kanske rätt ägare men vacker dam med fina anor :-)
    Borde vara rimligare arbetsåtgång än projektbåten i rubriken ?
    Ofattbart mycket kul segling för, vad en styrpulpet kostar ?

    Reply

  25. Suz
    Feb 10, 2015 @ 11:03

    Hej kul att läsa att ni kommenterar på vår gamla båt.
    Ägde Ronja Rövardotter, den Banner 1/2 tom som nämns ovan i några år ( 2005-2008)
    Såldes till Polen & har nu bytt namn tror jag.
    /Susanne

    Reply

  26. Petter Axelsson
    Feb 11, 2015 @ 17:00

    Vi har också ägt Ronja Rövardotter och sålde den efter Själland Runt -99 där vi låg i toppen tills det visade sig att vi tjuvstartat.. surt men en bra placering ändå. En toppen båt.

    Reply

    • Susanne
      Jan 22, 2017 @ 14:30

      såg att Ronja nu är till salu igen i polen, under namnet Antidotum, ser fräsch ut
      =)

      Reply

  27. André
    Mar 13, 2016 @ 18:46

    Det finns väl ingen klass och mätregel som skapat så många välbyggda och högteknologiska kappseglingsbåtar som IOR gjorde? Ok, att man inte hade kolfiberriggar men i övrigt var skrovbyggen och materialval “hight tech” på ett sätt som man inte ser idag. Och det gav verkligen utrymme för close racing för one off båtar som inte existerat sedan dess…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.