J/111 Blur³ | offshore-mode

Vi har ju haft bra ordning på båten när vi kört här hemma, men inför Fastnet Race så krävs det lite extra förberedelser. Dels för att det är OSR Category 2 men också för att det kan bli tuffa förhållanden.

Vi har fått en del bra tips från J/111 British Soldier som körde ett stentufft Round Britain and Ireland. Viktigaste erfarenheten var att “J/111 is very wet” och man behöver anstränga sig för att hålla saker torra.

Det mesta vattnet har kommit in genom nedgångsluckan. Både när man kör in i vågor på kryss men även på tuffare undanvindar blir det rejält mycket vatten på däck. Därför har jag bygget ett litet sprayhood som täcker nedgången. mer om det nedan.

blur_offshore15-6

Jag har även gjort ett litet skydd för peket. Normalt kommer det bara in ett par droppar, men det bästa är ju att det inte kommer in nåt alls. Man får inte glömma att ta av skyddet när gennakern skall upp :-)

Efter råd från British Soldier så har jag även sikat igen luckan till ankarboxen. Denna används ju inte, men det kommer in massor av vatten när man kör in i en väg. Och det tar tid när det skall rinna ut igen.

blur_offshore15-7

Vår setup med livbojar. En LifeSaver inmonterad i sargen som kompletterats med ljus och visselpipa. Detta är kanske förstahandsvalet dagtid. På babordssidan sitter en kombinerad livboj och Danbuoy med flaggstång och ljus. Denna funkar mycket bra och syns bra på långt håll. Denna är från Ocean Safety precis som flotten och en del andra prylar.

Till sist en Baltic Lifesling på akterspegeln.

blur_offshore15-1

Även nere i båten har vi jobbat för att få båten att funka bra offshore. Det är en liten båt, och det blir trångt när man skall ha 8 man igång över ett antal dygn. Här har det varit nyttigt att köra träningsrace med fullt vaktshema (3 vakter som kör on-stanby-off i tvåtimmarspass) under säsongen.

Sedan tidigare finns det en bra sjökoj överst. För underkojen så har vi valt ett mjukt slingerskott efter att ha experimenterat med lite andra varianter. Jag har också gjort om dynorna till “beanbags” vilka formar sig efter kroppen och gör att man ligger still även när båten rör sig. Lätta och funkar bra även på däck när man skall softa… Tredje killen sover bordvarts i akterkojerna.

Nytt är också att vi bytt ut två durkskivor mot en lång i kolfiber (tack till Ulf Brändström). Denna kan dubblera som nödroder med förborrade hål. Skall testas ordentligt men förutsättningarna ser bra ut.

iridium9555

För kommunikation skall vi köra ett engelskt 3G/4G när vi är kustnära, och en Iridium 9555 när vi är offshore. Superlångsamt, men man kan i alla fall få ner väderfiler på Irländska sjön. dessutom en bra nödpryl att kunna rycka med sig när det skiter sig.

Behöver jag säga att folk tittade lite konstigt när jag testade den på en parkbänk i parken?

blur_offshore15-4

Sprayhooden är gjord i dubbla limmade liggunderlag som klätts i kapellduk. Målet var att den skulle vara lätt, gå att stuva undan och inte förstära båtens sportiga profil. Jag tycker att det blev ganska ok?

blur_offshore15-3

Man går upp och ner utan att fundera på att den är där. En positiv bieffekt är att materialet dämpar ljud och det blir mycket tyst nere även när det brallar. Förhoppningsvis leder detta till att frivakten får ännu mer vila.

blur_offshore15-8

Den sitter i två skenor på sidan av luckgaraget och kan skjutas fram när det är fint väder, eller när man behöver grinda på takwinscharna.

More from our site

28 Comments

  1. Pelle Fälth Jul 24, 2015 Reply

    Imponerande men tror du inte att sprayhooden kan “implodera” ? det är inte mkt som håller upp den. Så ta och rulla på lite epoxi både på utsidan och insidan ;-)
    Ser verkligen framemot Blurs deltagande i en av de mest beryktade tävlingarna. Lycka till för fan!

  2. Leif E Jul 24, 2015 Reply

    200m lätt flytlina och ett bra ankare har varit en vinnare för en svensk båt tidigare. Fint att ligga still när alla andra driver bakåt i stiltje och motström… Glöm inte att ta på handskar bara när du släpper ut bara för det kan brännas (det har också hänt en svensk båt och linan försvann i djupet).

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 24, 2015 Reply

      Check. Med handskar i linpåsen :-)

    • Jonas S Jul 24, 2015 Reply

      Helt rätt Leif.
      Det är lätt att fokusera på hårda förhållanden. Men vi vann mest på att ankra bra (bäst) första natten. Härligt att se konkurrenterna driva bakåt medans man styr mot ankaret.
      Att ankra för sent är som sagt inte roligt, ankra när båten gör flera knop relativt botten…….
      Lycka till !!

      • Author
        Peter Gustafsson Jul 24, 2015 Reply

        Det var passande att vi fick övningsankra lite på Sjælland Rundt.

        Vi har ju valt att behålla vår lite mer lättvindsbetonade setup, så några nätter med lätt vind och en omstart strax före mål skadar inte. Vi ser ut att bli långsammaste båt i vår klass vilket kan vara både bra och dåligt.

  3. Author
    Peter Gustafsson Jul 24, 2015 Reply

    Här är en dyna i “soloseglarläge” :-)

    • Joahn S Jul 25, 2015 Reply

      Precis nåt i den stilen har jag letat efter. Var är den köpt? Om hemmasydd, var hittar man “bönorna”?

      • Author
        Peter Gustafsson Jul 25, 2015 Reply

        Man kan köpa en färdig på Seascape. Jag har en sådan som “förlaga”.

        Annars köper man kulorna på t.ex. Panduro (länk nedan) eller i diverse Sacco- eller Fatboy.-säckbutiker. Det är viktigt att sy en innersäck med ett antal olika sektioner så att alla inte åker ner i enda änden. Gör innesäcken ca 30% längre än yttersäcken. 2 meter dyna fick 4 sektioner.

        Och ja, de där kulorna är lite stökiga när man skall fylla på dem :-)

        http://www.pandurohobby.se/Katalog/50-Skapa-Dekorera/5050-Stommar/505033-Styrolit/1/306065-Styrolitkulor-2-4-mm-100-liter

        • Joahn S Jul 25, 2015 Reply

          Tack! Perfekt pyssel ett par kulna vinterkvällar. Vad körde du för material till inner och yttersäckarna (jag tänker att ytterytan inte skall vara för glatt (möjligtvis en glad färg))?

          • Author
            Peter Gustafsson Jul 25, 2015

            Innepåsen i Nylon/spinnduk, ytterpåsen i kappelduk.

  4. Joakim Axelsson Jul 24, 2015 Reply

    Vilket härligt projekt!
    Lycka till!

  5. Team Styrbord Jul 24, 2015 Reply

    Man kan lägga en pilatesboll fylld med helium i ankarboxen….

    • Carl Fjällman Jul 25, 2015 Reply

      hahaha, klockrent!

  6. Hannu Jul 25, 2015 Reply

    Grymt som vanligt! Tackar för att vi “skrivbordsseglare” får vara med på äventyret :-)

  7. Mattias Carlsson Jul 25, 2015 Reply

    Jag gick mest igång på durkskivan :-). Har säkert frågats en massa gånger här tidigare, men vart vänder man sig för “customprylar” i kolfiber?

  8. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196 Jul 25, 2015 Reply

    Mattias!: Ulf Brändström, Resarö kan göra det mesta inom kolfiber! Finns på eniro.se.
    Peter! Jag var med på en Diva 39 på Fastnet 1999, vi dumpade 2 ankare utanför Lizards Point….. en genuint otrevlig upplevelse när 3 vuxna män står och håller i 150 meter lina och inser att vi orkar inte hålla – det small bra när vi släppte och sista delen ( ankarolina) small av i ett brak av plastdelar! Vi backade i cirka 3 knop, då är det svårankrat. Lycka till – Fastnet är en stor upplevelse, ni kommer att göra det där jättebra!

    • Mattias Carlsson Jul 25, 2015 Reply

      Tack Lasse!

  9. Anett Jul 25, 2015 Reply

    Du imponerar stort med systematiska förberedelser. Hade haft allt förtroende i världen för dig som rorsman!

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 25, 2015 Reply

      Tack Annett, men vi är ett team där alla som ansvarar för sitt område som gör skillnad. Att ha en dedikerad navigatör, en bra taktiker, en som jobbar med näring/mat, en som har hand om segel och så vidare gör att nivån hålls hög på många områden.

      Sedan kanske jag lägger ribban genom att tillhandahålla ett redskap som fungerar bra.

  10. Author
    Peter Gustafsson Nov 11, 2015 Reply

    Några fler detaljbilder på sprayhoodinfästningen:

  11. Johan S Nov 11, 2015 Reply

    Elegant lösning på sprayhooden.

    Nödroder är ju alltid ett knepigt område. Har du testat “durkrodret”? Funkade det? Hur fäster ni det?

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 11, 2015 Reply

      Det fästes i ett padeye på akterspegeln och en Dyneema-stropp som går mellan knaparna och runt pushpit. Alla lashingar är färdigsplitsade och skall i teorin vara lätta att få på. Bra är att man kan fica det mesta med “rodret” uppe och sedan bara svinga i det.

      Det är testat i hamn, men inte under verkliga förhållanden. Nästa säsong kanske.

      Funkar också som landgång :-)

      • Swe 31 Nov 12, 2015 Reply

        Har för avsikt att snickra ihop något liknande under vintern men efter att ha plöjt lite texter med folk som har praktisk erfarenhet så är jag lite lockad att pröva den enklare vägen typ drivankare med tampar till SB/BB vinsch. Ska, vad jag förstått, vara en tämligen effektiv metod som dessutom kräver minimala insatser att få till. Är också lite rädd att ett löst roder inte alls kommer vara trivialt att få på plats med roderhaveri och mycket sjö.

        Antar att du resonerade en del kring alternativa lösningar innan “durken” tillverkades. Vad ser du för fördelar med din lösning (förutom att den är jäkligt snygg :-) ?

        Se tex http://www.yachtingmonthly.com/sailing-skills/jury-steering-30065

        • Author
          Peter Gustafsson Nov 12, 2015 Reply

          Jag tycker att det är vettigt att ha flera alternativ. Är det alldeles för djävligt så gissar jag på att man får i ett drivankare av något slag. Men som de skriver, så seglar man ju inte några längre sträckor i 1.5 knop med ett drivankare.

          Ingenting är trivialt att få till när det är stökigt, men det kändes ändå bra att ha delar av inredning som faktiskt går att använda. Både som roder eller som bår om nån skadar ryggen.

  12. André Nov 12, 2015 Reply

    Föredömligt tänkande där ur säkerhetssynpunkt Peter. Gillar det där med bår särskilt mycket! *ler*

    Mvh. André

  13. Johan Yveborg Feb 20, 2017 Reply

    Hejsan – gillar din idé med nödrodret! Har ni testat det praktiskt? Är det solid kolfiber eller med annan kärna? Funderar lite på hur styvt det måste vara för att hålla då det inte går att ha samma tjocklek som det vanliga rodret – om det ska funka som durk eller liknande.

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 20, 2017 Reply

      Kärnan är i divinycell och skivan blir tokstyv utan att vara tjock. Ulf Brändström på Waxholm Komposit byggde den.

      Jag har bara provat setupen i hamn, men borde göra det under segling någon dag. Alla lyckas ju rigga upp nödroder abv massa annat skit, så jag tänkte att förutsättningarna var bra med den här ombord :-)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*