NM38S Scugnizza diskad + regel 69

När jag var i Köpenhamn på ORCi-VM i somras så var det mycket snack om Italienska NM38S Scugnizza som hade vunnit EM i Grekland någon vecka tidigare.

Alla inom ORC, från tekniska experter till mediafolk, visste att något var skumt. Scugnizza mätte alldeles för lågt, men ingen kunde sätta fingret på vad det var som inte stämde. Man hade kontrollmätt och gått igenom hela båten utan att hitta något.

Men något var skumt.

Och det pratades redan då om att man skulle ha dolda vattentankar i aktern som fylldes med vatten vid mätning, och som tömdes när det var dags för race.

The Jury decision found that Scugnizza’s Italian team deliberately broke RRS 2, RRS 78.1, and ORC Rating System Rule 304.3a and was thus in breach of rule 69.1(a) and disqualified from all races of the championship regatta held in Porto Carras, Greece on July 3-10, 2016.

Baserat på den info jag har, så verkar man ha monterat “balkar” i aktern, som såg ut som förstärkningar men som kunde fyllas med vatten. Omöjliga att hitta vid en rutinkontroll, men nu verkar man alltså ha knäckt nöten.

Frågan är varför det har tagit så lång tid? Någon besättningsman med dåligt samvete som har skvallrat kanske?

En annan fråga är hur straffet kommer att se ut. Rimligen åker hela besättningen på en längre avstängning. Man har ju tidigare vunnit två VM (2012+2013) och det måste ju kännas sådär att vara tvåa bakom dem… Lite humor är att de väl vann 2013 för att Low Noise fuskade med vikten :-)

As a consequence of the disqualification of Vincenzo de Blasio’s Scugnizza by an International Jury convened after receiving an allegation of gross misconduct, a new winner is declared for Class C in the 2016 ORC European Championship regatta organized by the Nautical Club of Thessaloniki and the Offshore Racing Congress.

The Jury decision was that Scugnizza was in breach of rule 69.1(a) and thus disqualified from all races of the championship regatta held in Porto Carras, Greece over 3-10 July 2016. Therefore Aivar Tuulberg’s Arcona 34 Katariina II from Estonia has been elevated from runner-up to being the new 2016 ORC Class C European champion. Another Estonian entry, Ott Kikkas’s Italia 9.98 Sugar is the new Silver medalist and Baxevanis Athanasios’s X-35 OD Baximus from Greece is the new Bronze medalist.

“This decision was difficult and long in coming, as it involved complex issues related to sailing trim, yet we applaud the Jury for upholding the integrity and principles of both our rules and the rules of the sport,” said Bruno Finzi, Chairman of ORC.

Regeln de åker på:

69.1 Skyldighet att inte bete sig grovt olämpligt
a) En tävlande får inte bete sig grovt olämpligt vilket inkluderar grovt brott mot en regel, att uppföra sig mycket olämpligt, visa grov brist på sportsmannaanda eller uppträda på ett sådant sätt att sporten bringas i vanrykte. I hela regel 69 avser ”tävlande” medlem i besättningen eller ägaren till båten.

More from our site

24 Comments

  1. Anders Apr 5, 2017 Reply

    Häng dom högt!

  2. Magnus Apr 5, 2017 Reply

    Tunga straff hoppas man!
    Har varit på ett 470 VM i Italien en gång på 80-talet där nya Nautivelabåtar till hela Italienska laget levererades kort innan VM. Mättes och vägdes in med bara Italienare i byggnaden. Alla andra bannlysta….. Italienare vann VM, samma dag gick lasset med båtar iväg på en lastbil och har aldrig setts igen…. Samma VM protesterade tyska 2:an på detta VM på första Italienaren men protesten lades ner för att målfartyget inte sett någon protestflagga vid målgången vilket andra sett. Två dagar senare satt man och såg videoupptagning från racet och ser flaggan på tyskens båt vid målgång. Stort palaver – varpå orföranden i klubben reser sig, går fram och plockar ut videon ur spelaren och stoppar den i innerfickan på kavajen varpå “Maffioso” yttrades både en och två gånger med resultatet att alla Italienare i rummet blev ytterst hotfulla….Man skulle vinna det VM.et….

    Stäng av dom länge!!!

  3. andreas Apr 5, 2017 Reply

    Tragiskt att lägga ner så mycket tid på att konfigurera båten med ett system/lösning för att verkligen lura systemet.
    Att avsiktligt i vår sport konstruera sin båt för att kunna undkomma kontroll och avsikligt ge båten annat mättal än tävlingskonfigureringen …

    …samtidigt blir jag imponerad, att VM i ORCi betyder så mycket prestigemässigt att de riskerar skitna ner sina namn för en vinst. Det är ju ändå en positiv del!
    Är det båttillverkaren,konstruktören eller besättningen som gjort/ligger bakom modifieringarna?

    MVH Andreas

    • seglaren Apr 5, 2017 Reply

      inte att jag tycker att det är ok men jag är inte förvånad. Det förekommer i nästan alla idrotter fusk varför ska segling undantagen? Tråkigt och jag hade hoppats att det skulle vara annorlunda. Därför tror jag att det är naivt att utgår ifrån att alla sköter sig. läs även Peters kommentar rörande 2013…

  4. Mats V Apr 5, 2017 Reply

    Helt otroligt. Så utstuderat och bedrövligt.

    Vi är nog ganska många som mött Scugnizza på regattor, legat bredvid denna stora 38-fotare och fascinerats av det långsamma (höga) mätetalet. Scugnizza uppdaterade sitt mätetal inför Italienska mästerskapen efter EM med följd att de bara kom 7:a där… Har systerbåten Sugars mätetal också ändrats?

  5. Sillstryparn Apr 5, 2017 Reply

    Otroligt grovt!
    Vem vill vinna på sånt sätt?
    Undrar om hela besättningen var “insatt”.

  6. Bengt Apr 5, 2017 Reply

    Hur många liter vatten kan det vara frågan om?

    • Carl Fjällman Apr 6, 2017 Reply

      1400liter ca om jag räknade rätt. Vattenlinjen blir ju onekligen kortare också om fören är i luften, lite dubbel fördel. Var det inte en stor spackelbit under en båt på ett annat italienskt race nyligen också?

      • andreas Apr 6, 2017 Reply

        Hej
        Är denna lösning konstruerad in från start? Dvs är det någon känd man bakom det hela ? Ett såkallat optionsval till båten?
        Eller något etablerat varv?
        Eller är det “enbart” seglare som i sin iver att vinna har gjort detta?
        MVH Andreas

        • Carl Fjällman Apr 6, 2017 Reply

          Andreas, jag hoppas det är “Seglaren”.

        • Author
          Peter Gustafsson Apr 6, 2017 Reply

          Ingen av toppbåtarna är “orginal”.

          Varje vinter så byts kölar, roder, master, aktrar sågas av och byggs om. Så möjligheterna att åstadkomma speciallösningar är ju stora. Men det kräver ju också att ganska många människor är införstådda med fuskandet.

          Jag har svårt att se hur man kan sätta in balkar/vattentankar och löpande fylla/tömma dessa utan att både plaskillar och besättningen är med i loopen.

        • andreas Apr 6, 2017 Reply

          Japp
          Men byta en köl eller en mast kan ju vara ganska enkel operation, men att konstruera in balkar med en fylla/tömma system oxå kräver ju en hel del timmar.
          Kanske är det oxå på plats att offentliggöra /hänga ut varv/konstruktörer om de är med på noterna?
          För mig känns det otroligt imponenrande att bygga om denna lösning hemma under presenningen själv.(fullt möjligt men tidskrävande)
          Kanske är det allt från konstruktörer till varv som är med på att bygga /ta fram en lösning som man förstår att syftet INTE är prestationshöjande utan “regelundkommande”. Då tycker jag de skall ha ryggrad o säga nej eller bli offentliggjorda.

          Håller med Anders i första inlägget…

          • Andre Apr 11, 2017

            Det är inte komplicerat att bygga om en båt “hemma under preseningen”. Det har i princip gjorts i årtionden tillbaka och då även med extrema kolfiberbyggen. Kän nämna ett tiotal kända svenska båtar som byggts om ordentligt av olika anledningar för att få ett bättre handicapp mot mätregeln. Det som imponerar är kunskapen bakom. Det måste finnas någon som är rätt insatt i både konstruktion och mätregel som kan räkna ut hur många liter vatten som skall in i båten, var dessa skall placeras någonstans för att det skal påverka båtens prestande på önskvärt sätt i förhållande till mätbrevet. Att en konstuktör eller mätman inte är involverad är osannolikt…

  7. Sillstryparn Apr 6, 2017 Reply

    En liten reflektion:
    Det är ju även möjligt att man gjort båten konfigurerbar:
    Inför VM kanske man medvetet valde den baktunga konfigurationen och även seglade med denna.
    I andra race mäter man om med den lätta konfigurationen och seglar med denna.
    Man vill ju tro människor om gott och man måste vara ett gäng bra pokerspelare om man skulle kunna
    köra ett så pass stort fusk.

    • Author
      Peter Gustafsson Apr 6, 2017 Reply

      Fast reglerna är ju inte svåra att tyda:

      B4.2 Specifically excluded from Measurement Trim is the following:
      a) Water and the liquid contents of any tanks or voids in the keel or any other appendage. Fuel tank shall be as empty as possible (recommended) or full with its capacity, distance from stem and condition at measurement recorded. Any liquid recorded in the tank is deducted from the displacement, and the trim recalculated, and freeboard measurements are adjusted accordingly.

      B4.4 Measurement inventory shall be recorded as follows:
      a) Interior Ballast: description, weight, distance from stem, height from the waterline b) Batteries: description, weight, distance from stem, height from the waterline
      c) Engine: manufacturer, model
      d) Tanks: Use, type, capacity, distance from stem, height from the waterline, condition at measurement
      e) Miscellaneous: description, weight, distance from stem, height from the waterline (boiler, aircon, heating etc)

      Och eventuell “konfigurerbarhet” har ju inte kommit upp i samband med inmätning :-)

  8. Tomas N Apr 6, 2017 Reply

    Man kan tycka att ngn borde ha reagerat redan vid inmätningen enligt den vänstra bilden i Kims länk då jag gissar (men det syns inte) att besättningen inte var ombord om bilden var tagen vid mättillfället. På den högra bilden är hela besättningen samlad i sittbrunnen och ändå är läget i vattnet totalt annorlunda. Men det kanske var så att man reagerade men inte hittade vad det kunde bero på och därmed inte kunde bevisa ngt.

    • Jocke C Apr 6, 2017 Reply

      Står ju (väl) i Peters originalinlägg att dem nu hittat anledningen efter att ha “vetat” att något varit skumt under en lång tid men trots stort sökande inte hittat det förrän nu.

  9. Joakim Apr 7, 2017 Reply

    Scugnizza i 2012 VM var 5452 kg med 82 kg (ankare etc.), 256 kg bly och 112 kg batterier, altså 5002 kg utan. 2013 var den 5933 kg med 511 kg bly och 112 kg batterier, altså 5310 kg utan men kölen var också bytt.

    I 2016 EM hade den igen en ny köl och var den 6236 kg med 125 kg bly och 112 kg batterier, altså 5999 kg utan. Efter EM var den 4918 kg med 112 kg batterier, altså 4806 kg utan. Med samma skrovfil! Fusk var 1193 kg!

    Och 11/2016 vat den 5422 kg med 192 kg bly och 112 kg batterier, altså 5118 utan. Igen med en ny skrovfil.

    2012 och 2013 ser OK ut, i alla fall ingen 1000 kg fusk

    Sugar 2 var 5591 kg i 2012 VM med 56 kg (ankare etc.) och 38 kg batterier, altså 5497 kg utan. Den hade samma köl som Scugnizza hadde 2010 och i början av 2011 (då var Scugnizza 5590 kg med 75 kg + 334 kg + 56 kg, altså 5125 utan).

    2016 var Sugar 2 5745 kg med 398 kg bly och 58 kg batterier, altså 5289 kg utan. Med en ny köl, som är inte samma som Scugnizza har haft.

    An någon anledning är Sugar 2 nästan 400 kg tyngre än Scugnizza med samma köl.

    • Joakim Apr 7, 2017 Reply

      Kanske det år också bra att komma ihåg att Katariina II (Arcona 340), som nu blev 2016 EM vinnare, fick straff i 2014 EM för den var 207 kg lättare och hade 6 kgm/deg högre RM när den var mätt mellan starterna. Dom ledde efter two dager (3,5) men blev 18 efter straff och resten av starterna.

    • Author
      Peter Gustafsson Apr 7, 2017 Reply

      Finns det någon toppbåt som inte har åkt dit nån gång? :-)

      Pro4U är kanske världens bästa icke-fuskande båt…

    • Joakim Apr 7, 2017 Reply

      Intresant att dom inte tar upp den stora skillnaden mellan mätbrev 30.6.2016 http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/80515.pdf och 26.7.2016 http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/81314.pdf

      26.7. är fören 48 mm lägre och aktern 137 mm högre. Och RM har gått från 178 till 138 kgm/deg. Och den ända skillnade borde vara 125 mindre bly!

      Om man tar bort 125 kg bly OCH 1193 kg 8,5 m från fören, man får 26.7. -> 30.6 med samma vikt, flytläge och RM. Borde vara ganska bra bevis, att dom hade 1193 vatten 8,5 m från fören (propellern är på samma distans från fören, diesel och vatten tankar är lite längre bak). Det kan dock vara, att dom hade många tankar på olika ställen.

      Det måste ha tagit ganska länge att fylla och tömma takarna. Dom kan inte gömma stora rörar, pumpar och genomföringar.

  10. Andre Apr 11, 2017 Reply

    Vill minnas en liknande händelse på 80-talet. Tror det var under 1-tonnar vm i Kiel där man i en båt fyllde plastsäckar med vatten som stuvades uppe i sjökojerna på lovartsidan. Väl i mål så skickades någon ner i båten med en kniv som skar hål på plastsäckarna som sedan snabbt och lätt kunde slängas i sopsäcken. Allt vatten rann ner och la sig under durkarna i båten och ingen mätman reagerade vid kontrollen eftersom det inte var ovanligt med vatten i båten på en 1-tonnare vid ett havsrace…

    Och hur många båtar har inte stuvat segel på däck under dåligt väder där segelsäckarna bilivt “fyllda med vatten” ? Sen har vi ju det där med legs inside efter mörkrets inbrott som även det var en rätt ifrågasatt regel som nog många besättningar tullade på under havsrace. Sätten att fuska har varit många. Och ofta har hela besättningen varit medveten om dem. Men det har ju gjort att infon läckt ut där fusket blivit för uppenbart.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*