Rolex Fastnet Race – #rolexfastnetrace

På söndag är det dags igen. Fastnet Race seglades för första gången för 92 år sedan, och är fortfarande överst på många havskappseglares bucket list. Vi seglade ju förra gången, och det var ett fantastiskt race som jag gärna gör igen. I år är vår taktiker, Pelle Pedersen, med på Ker 39 Vencom.

Läs om vårt äventyr 2015 här.

Nästan 400 båtar finns på startlistan, och i år har vi ovanligt många Svenska båtar på plats. Superkul. Här är de jag har hittat, mer info nedan.

  • IRC1 Arcona 465 Salt 2.0 (länk)
  • IRC1 Elliott 44 Matador (länk)
  • IRC1 Ker 39 Vencom (länk)
  • IRC2 IMX-40 FoXy Lady (länk)
  • IRC2 First 40 Delta Control (Sfida) (länk)
  • IRC3 Archambault 35 Krut (länk)
  • Class 40 Talanta (länk)

Så här följer man racet:
Tracking: Fleet Tracking – Race Player (YB)
Hemsida: fastnet.rorc.org
Facebook: facebook.com/royaloceanracingclub
Twitter: @rorcracing
Instagram: @rorcracing
YouTube: youtube.com/user/RORCRacing

Så långt ser vädret fint ut, med måttliga vindar. Jag skall göra en ordentlig analys innan start.

IRC1 Arcona 465 Salt 2.0
Staffan Wincrantz Arcona 465 är rejält uppdaterad inför säsongen, och det finns säkert potential om man bara lär sig tämja den. Resultaten på ÅFOR var väl så där, och jag är lite osäker på hur man mäter i IRC, men man bör kunna fightas med många andra kul båtar.

I besättningen, som för övrigt presenteras mycket bra på deras Facebooksida, har jag framförallt koll på Pelle Nihlmark, Johan Sahl & Björn Grönesjö (hur många båtar seglar de på?).

IRC1 Elliott 44 Matador
Båten köptes av Jonas Grandér (här hemma mest känd för sin J/109 med samma namn) för att segla Sydney Hobart Race, då tillsammans med Richard Göransson och några från hans Melges-satsning. Då hade man lite svårt att kräma ur allt ur en ny båt. Efter att båten fraktats till Europa så har man både seglat Morgan Cup och hunnit träna ett par gånger på Solent. Just nu kör man Cowes Week.

Jonas har ju ockspå seglat med oss på Blur, opch några från min besättning har seglat med Matador vid olika tillfällen.

The Fastnet Race is the most famous offshore yacht race in the world and participating in it has been a dream for many years. The expectations, as always for team Matador is to race well, have fun and enjoy a great team spirit. For someone who grew up racing in the Baltic Sea where there is no tide and virtually no currents, the moving waters is definitely the greatest challenge given that the weather stays decent.

I’m looking forward to the historic passages along the way Needles and the Rock itself comes to mind, they will be highlights. The team spirit and the natural sceneries of the open seas are always highlights for this team, we look forward to some spectacular dawns and sunsets.

Mycket rutin i gänget och Magnus har bra koll på vädret. Nyckeln blir att driva en tuff båt till 100%.

Jonas Grandér (owner, skipper/helm)
Niklas Beckvid (tactician/helm)
Carl Urban (mainsheet/helm)
Magnus Baltchefsky (navigator)
Karl Thelander (trim)
Thomas Jönsson (trim)
Matthias Jonsson (trim)
Nina Bäckman (trim/runners)
Tomas Bäckman (keyboard)
Joakim Hilding, (mast)
Marcus Böhme (bow)

IRC1 Ker 39 Vencom
Detta är ju gamla Antix, så båten känner vattnen och banan väl :-) Ker 39 Goa vann IRC1 (vår klass) 2015 och banan, som ofta innehåller mycket kryss, passar båttypen mycket bra.

Gänget är rutinerade ban- och havskappseglare, men har haft lite svårt att få båten att gå i lättare vindar. Man gjorde en del modifikationer inför ORCi-VM 2015, men det lossnade ändå inte riktigt. Nu är man i bättre sällskap så det skall bli kul att se hur man går. Framförallt systerbåten Erivale III blir ju ett bra benchmark.

Johan Gustafsson seglar för KSSS, men stora delar av besättningen är från västkusten. Kärntruppen är väl Martin Nilsson (rorsman), Johan Mossberg (nav) och Henrik Ottosson (rutinerad segelmakare) kompletterade med “yngre” talanger som Anton Dahlberg & Victor Cukierman.

Man har också med sig min co-skipper & taktiker, Pelle Pedersen!

Johan A. Gustavsson
Martin Nilsson
Johan Mossberg
Pelle Pedersen
Henrik Ottosson
Anton Dahlberg
Victor Cukierman
Didrik Dahlström
Johan Johansson
Robin Wallman

Seglar man konservativt och litar på sin fart, och får ordning på mat- och sovrutinerna, så kan det gå riktigt bra!

IRC2 IMX-40 FoXy Lady
Rickard Bergkvist har 8-9 säsonger i FoXy Lady och vet hur man får båten att gå fort. Tre man i besättbningen har seglat Fastnet förut, och man har ju rutin från massor av ÅF Offshore Race. Båten borde passa fint i det här racet.

This is my Everest! While I anticipate challenging conditions, I look forward to rounding the Fastnet Rock.

Claes Falk
Dan Eriksson
Jan Asphdahl
Joakim Langner
Joakim Marklund
Lars Svanstroem
Mattias Knutsson
Rickard Bergkvist
Rikard Walin

IRC2 First 40 Delta Control (Sfida)
Peter Westlund och gänget från Hallstavik har seglat Fastnet många gånger (8 tror jag), och återigen chartrar man en First 40. I besättningen, som delvis är en ny konstellation, hittar vi bland annat Pär Lindforss.

Peter Westerlund, co-skipper
Juha Korvenniemi, co-skipper
Aleksi Mäkinen
Mikael “Honkan” Holmqvist
Pär Lindforss
Hans Allan Eliasson
Henrik Elvström
Erik Evers
Jimmy Magnusson
Robert Jonsson

IRC3 Archambault 35 Krut
Håkan Grönvall och hans gäng är mycket aktiva, både med full besättning och shorthanded. Nu får man chansen att tampas med andra A35:or.

Starkt jobbat att ta båten till Cowes. Jag vet hur slitigt det är att göra resan med en lite mindre sportig båt. All cred.

I besättningen återfinner vi bland annat Ulf Zschüttig som ju är aktiv här på bloggen.

Class 40 Talanta
Mikael Ryking har ju avverkat massor av sjömil och 4 (!?) repor över Atlanten i sin Class 40. Det här blir dock första gången han ställs mot ett riktigt skarpt Class 40-fält.

Med en lite äldre båt skall han inte ha någon chans mot de allra senaste, men många båtar är av samma generation som hans Pogo S2.

Själv är jag mycket nyfiken på hur nybyggena går. En båt från varje designer :-) Referensen är väl Phil Sharp i GBR130 Imerys som leder rankingen.

FRA145 Mach 40.3 (Manuard) Eärendil, Catherine Pourre
JPN146 Pogo S3 (Finot-Conq) Kiho, Hiroshi Kitada
FRA147 Drakkar 40 (Mabire-Nivelt) Campagne De France, Mabire/Merron
FRA148 TIZH 40 (Verdier) Cap Des Palmes, Brieuc Maisonneuve
NOR149 Cape 40 5G (Owen Clarke) Hydra, Henrik Bergesen
FRA150 Lift 40 (Lombard) Carac, Louis Duc

56 Comments

  1. Carin S Aug 4, 2017 Reply

    Tack Peter för intressant information om ‘våra’ båtar I Fastnet. Kommer följa A35 så klart men även de andra.
    Laddar nu för Hermanö Runt och vi seglar upp idag.
    Carin

  2. Jag tror starten streamas live på tävlingens hemsida.

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 4, 2017 Reply

      Cool.

      Just starten är helt fantastisk. Här hemma är det ju massor av begräbnsningar och arga funktionärer i stora motorbåtar som skall hålla ordning… Här släpper man ut 400 race-båtar, turister, fotobåtar och RoRo-fartyg och litar på att folk reder ut det själva. Och det sjuka är att det funkar :-)

  3. Marcus Sylvin Aug 4, 2017 Reply

    Ska bli intressant hur Vencom kommer gå då den är mer ORCi betonad en när man köpte den då den var IRC optimerad, så som jag har förstått de.
    Spännande att följa som sagt, Kommer heja på teamet på Foxy Lady duktiga seglare som har seglat otroligt mycket tillsammans, och har koll.

  4. Anders Björk Aug 4, 2017 Reply

    Kul med så många Svenska båtar i år! Kommer att heja speciellt på kompisarna på IMX40 FoXy Lady som har ett extremt rutinerat gäng som nog kan bli farliga givet rätt bogar och vindar. Håller också tummarna för Hallstavikgänget Delta Control i hyrd First 40 med Peter & Juha som jag körde Fastnet med 2013 och där finns ju oerhört mycket Fastnet Race rutin och till sist hejar jag på Johan Tuvstedt från Team Pro4u som seglar på A35 Krut. Lycka till alla tre båtar och jag kommer följa racet så mycket det går…! Vem som placerar sig bäst av dessa tre? Tror det blir FoXy Lady.

  5. Håkan Grönvall Aug 4, 2017 Reply

    Hej Peter! Kul att du är så engagerad och skriver om oss svenskar som deltar. Övriga besättningen förutom Håkan ovh Ulf på team Krut är: Leif Grönvall, Daniel Borg, Axel Bobert samt Johan Tuvstedt om du är intresserad! Hoppas din kropp läker som den ska.
    Med vänlig hälsning, Håkan Grönvall

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 4, 2017 Reply

      Tack för feedback Håkan. Lycka till och se till att njuta av de där speciella ögonblicken, trots att det är race.

  6. Thomas Larsson Aug 5, 2017 Reply

    Ska bli intressant att se hur nya Lift 40 med sitt lite extrema förskepp står sig bland övriga Class 40.

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 5, 2017 Reply

      Med tanke på väderprognosen (kryss i moderata vindar och ev besvärlig sjö) så är det kanske inbte den båt jag skulle satsa pengar på :-)

      Däremot kan det vara intressant att titta på tiderna från Fastnet Rock till Plymouth då dessa förhållanden brukar vara mer lika det man normalt har på sina stora race.

      • Thomas Larsson Aug 5, 2017 Reply

        Lombard säger om båten “Definitely the boat should be super-fast on reaching and upwind points of sailing, but keeping the same performance than our best previous design downwind”. Får väl se om det stämmer :)

  7. Author
    Peter Gustafsson Aug 5, 2017 Reply

    Nu har jag kikat lite på vädret inför i morgon.

    Det påminner en del om scenariot 2015, med ett lågryckj norväst om Irland som inte rör sig särskilt mycket (2015 låg det mer västerut). Detta leder till fronter eller transitioner som ligger ganska stationärt vid Scillys. Hur man hanterar dessa ochg kommer in i den kraftigare nordvästliga vinden kommer att vara avgörande.

    Tittar man på starten (IRC1 startar 12:20 lokal tid), +12 och +24 timmar så hönder det mycket lite.

    Söndag 12:20 lokal tid i GFS-modellen.

    I det kortare perspektivet så står valet oftast mellan att segla mellan uddarna, för att dra nytta av tidvattnet, eller att ta sig ut till havs. I år, precis som 2015, så ser det inte ut som någon hinner till Portland Bill innan tidvattnet vänder där. Mitt tips är att alla kommer att gå ut i havet för att vid midnatt vara vid den stora banbegränsningen. Därifrån ser det ut att bli en lång babordsbog.

    Nästa stora utmaning kommer på måndagen. Man kommer troligtvis att komma till Start Point tidig morgon och passera bukten utanför Plymouth i dagsljus. Är det sjöbris-fårhållanden så måste man ta hänsyn till det; antingen långt in för att fånga den tidigt, eller långt ut för att undvika bleke. Mellanläget är inget vidare…

    Efter Lizard behöver man förhålla sig till Scilly och de olika alternativen där:

    Normalt vill man j ta kortaste vägen, men man vill också positionera sig för det väder man drabbas av på vägen över till Fastnet Rock. Det är lite för tidigt för att ha några tydliga idéer, men nuy tyder det på att man vill börja med ett långt babordsslag för att fånga upp den nordvöäåstliga vinden.

    Samma scenario på hemvägen. 2015 visade sig faktikst den nordligaste vägen vara snabbas på grund av tidsvatten och vindvinklar.

    Här finns också en väderanalys från Libby Greenhalgh.

    • Stefan P Aug 7, 2017 Reply

      Tack för den genomgången spännande när man försöker följa på distans.

  8. Author
    Peter Gustafsson Aug 6, 2017 Reply

    “Fastnet Radio”

  9. Author
    Peter Gustafsson Aug 6, 2017 Reply

    Starten live på Facebook:

  10. Author
    Peter Gustafsson Aug 6, 2017 Reply

    Det verkar vara strul med den officiella hemsidan?

    Jag kan rekommendera appen “YB Races” för att följa trackingen.
    http://www.ybtracking.com/race-app.php

  11. Author
    Peter Gustafsson Aug 6, 2017 Reply

    Maffig start!

    Så långt går det bäst för Foxy Lady (5:a IRC2) och Vencom (6:a IRC1).

  12. Nadine Aug 6, 2017 Reply

    Delta Controls (IRC2) har seglat upp sig från sämst plats 25 till plats 15 just nu.
    Spännande att följa, det trodde jag inte men nu är man inne i alla appar och leaderboards.
    http://cf.yb.tl/fastnet2017

  13. Author
    Peter Gustafsson Aug 6, 2017 Reply

    Bra insats av flera Svenska båtar. Framförallt hänger Ryking med extremt bra i CXlass 40 trots ett dragrace.

    Ser ut att bli en klurig natt i lite lättare vindar. Det verkar inte finnas något konsensus i fältet där vi ser en ganska bra spridning, men där en majoritet siktar lite söderut och där mångfa nu har slagit till baboird. Även routingen är osäker så man får nog segla på det man ser.

    På leaderboarden ligger de nordligaste båtarna bäst till (närmast nästa udde), men kommer det ett vrid på syd så hade jag hellre legat längre söderut. Vencom har går all-in på den sydliga strategin. Skall bli spännande att se om det betalar sig fullt ut.

    I morgon bitti lär vi få svar på vad som funkat bäst.

  14. Classe Aug 7, 2017 Reply

    Flera svenska båtar är med bra, talenta topp tio likaså foxy lady. Nu funkar ju hemsidan också

  15. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Northside Aug 7, 2017 Reply

    Motstridiga listor. På Fastnets hemsida ligger Foxy Lady 33:a och Delta Control 34:a. På YB så ligger Delta 9:a. Samma uppdateringstid, samma dtf. Någon som har klurat ut hur det hänger ihop?

  16. Author
    Peter Gustafsson Aug 7, 2017 Reply

    #TRACKERUPDATE
    – Team Concise 10 leading multihull and will round the rock early afternoon.
    – Ramber 88 leading monohull, rounded lands end this morning, and is into the Celtic sea.
    – Approaching lands end is SMAVoile, leading the IMOCA Ocean Masters 60’s, 10 miles ahead of the next IMOCA.
    – Nikata, at 115ft, the largest boat in the fleet, just ahead of CQS Racing Australia, the radical 100 footer. She is currently 3rd overall on IRC handicap.
    – Two French boats lead the fleet on IRC Rating Handicap overall. Pintia and Codiam!

  17. Author
    Peter Gustafsson Aug 7, 2017 Reply

    Nu konvergerar båtarna vid Lizard och Lands End, så man börjar få en bra bild över hur man ligger till i fältet. Stabilt topp-20 av nästan alla svenska båtar – framförallt Matador har klättrat rejält under dagen.

    Talanta är fortfarande bra med, men har tappat kontakten med tätbåtyarna.- Impomnerande segling så här långt.

    Placering i respektive klass
    IRC1 Arcona 465 Salt 2.0 = 39
    IRC1 Elliott 44 Matador = 13
    IRC1 Ker 39 Vencom = 21
    IRC2 IMX-40 FoXy Lady = 12
    IRC2 First 40 Delta Control = 15
    IRC3 Archambault 35 Krut = 42
    Class 40 Talanta = 13

  18. Erik Barkefors Aug 7, 2017 Reply

    Delta C har vänt???

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 7, 2017 Reply

      Det verkar vara stiltje, så de glider nog tillbaka med strömmen.

      Såg att Salt hade ankrat.

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 7, 2017 Reply

      Tittar man på trackern så ser man att grinden har stängts vid Lizard.

      Matadsor & Vencom har kommit runt (och Talanta så klart), men de andra ligger kvar utan fart. Jobbigt.

  19. Erik Barkefors Aug 7, 2017 Reply

    Vi får trösta oss med att Foxy Lady går bra inne vid land.

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 7, 2017 Reply

      Lite varningssignal är att man ligger i en klunga utan båtar framför. Tyder på att man är på väg in i bleke och motsröm. Det står 1-1.5 knop emot i nån timme till. Fast alla verkar ha fart…

      Grymt ryck av Vencom jämfört med den andra Ker 39:Erivale, som var före i förmiddags.

      Nu verkar vinden ha vridit så att det inte lönar sig att gå norr om TSSen, utan “normala” vägen ut vid Scilly.

  20. Lars M Aug 7, 2017 Reply

    Tracker funkar för Win också, på den här länken:
    http://www.rolexfastnetrace.com/2017-fleet-tracking-race-player

    Rambler verkar ha greppet på dom andra i maxi-klassen!

  21. Author
    Peter Gustafsson Aug 8, 2017 Reply

    Dags för en ganska tuff dag över Keltiska sjön (Irländska sjön ligger längre norrut). 8-10 m/s under dagen och säkert upp till 12 m/s när man närmar sig “the rock” i kväll/natt nån gång. Men sedan blir det undanvind hela vägen hem :-)

    Grymt seglat av alla – framförallt Foxy Lady ligger mycket bra till (just nu 7:a i IRC2).

    • Classe Aug 8, 2017 Reply

      IMX 40 går ju liksom bara fortare och högre ju mer det blåser på kryss. Hoppas de hänger med skapligt på undanvinden tillbaka.

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 8, 2017 Reply

      De har en hög J/122 och Figaro II på platserna bakom som kan bli farliga.
      First 40, X-40 och sådant borde man kunna hålla.

      Det som vi tyckte var svårt här var sjön, som blev ganska svår även vid 10 m/s. Vi hade svårt att hitta farten, framförallt när det blev kolsvart på natten. Då var det lätt att bli defensiv. Vi var tre rorsmän som aldrig hade tränat här… de som vann totalt hade 5 rorsmän (av 7 ombord) som alla hade saeglat Figaro i de här vattnen.

  22. Classe Aug 8, 2017 Reply

    Vi får se om Rickards, claes Falks och Joakim Langners styrkompetens räcker i natt. Alla dessa är ju skickliga i lilla östersjöns vatten…..

  23. Author
    Peter Gustafsson Aug 8, 2017 Reply

    Positiva trender på:
    Foxy Lady 5:a
    Matador 8:a

  24. Author
    Peter Gustafsson Aug 8, 2017 Reply

    Det är lite intressant att jämföra VO65 och IMOCA. På en oändligt lång kryss lyckades inte 7 topptrimmade VO65 (med världens bästa seglare) hinna ikapp SMA medf två man ombord.

    Vid Fastnet Rock var SMA 3 distans före.

    Nu är man över 20, och fortsätter att dra ifrån.

    Men VO65 är i alla fall bulletproof :-)

    • Lars M Aug 8, 2017 Reply

      Ja, SMA verkar gå jäkligt bra. På god väg att passera Nikata nu.

    • Jesper Hoffstedt Aug 9, 2017 Reply

      Box rules!

      • Erik Barkefors Aug 9, 2017 Reply

        ;-)

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 9, 2017 Reply

      Till slut var VO65 35 minuter snabbare runt banan än en IMOCA 60 med 2 man, men från fyren och hem var SMA 25 mninuter eller 2% snabbare än Dongfeng.

      Dongfeng VOR 65 i mål 9 Aug – 04:18:10 = 2 – 15:38:10
      SMA IMOCA 60 i mål 9 Aug – 03:24:02 = 2 – 16:14:02

      • andreas Aug 9, 2017 Reply

        A riktigt snabba “dedära” imoca60…Imponerande att de händge med på kryssen så bra.

  25. Author
    Peter Gustafsson Aug 8, 2017 Reply

    Mindre än en timme tills Matador rundar “the rock”.

  26. Author
    Peter Gustafsson Aug 9, 2017 Reply

    Morgonens noteringar. Extremt bra seglat av Matador som nu ligger 3:a i IRC1.

    IRC1 Arcona 465 Salt 2.0 = 35 (vid Lands End 39)
    IRC1 Elliott 44 Matador = 3 (13) !!!
    IRC1 Ker 39 Vencom = 17 (21)
    IRC2 IMX-40 FoXy Lady = 14 (12)
    IRC2 First 40 Delta Control = 26 (15)
    IRC3 Archambault 35 Krut = 40 (42)
    Class 40 Talanta = 13 (13)

    Så här såg det ut när Salt rundade:

  27. Author
    Peter Gustafsson Aug 9, 2017 Reply

    Vencom saktade in rejält på trackern för ett tag sedan.

    Tydligen har man roderproblem och väntar på bogserbåt.
    Alla mår bra ombord.

    Tråkigt – men sånt som händer.

    Under tiden följer vi Matadors offensiva vägval vid Scilly…

    • Marcus Sylvin Aug 9, 2017 Reply

      Väldigt tråkigt, dom hade ju bra fort i båten. Skönt att alla mår bra.

  28. Classe Aug 9, 2017 Reply

    JPK 10.10 och 10.80 is the boat to race with:)

  29. Marcus Sylvin Aug 9, 2017 Reply

    Väldigt tråkigt, dom hade ju bra fort i båten. Skönt att alla mår bra.

  30. Author
    Peter Gustafsson Aug 9, 2017 Reply

    Matador & Talanta verkar ha en duell :-)

    20 distans eller två timmar till målgång.
    Då hinner man innan baren stänger.

  31. Author
    Peter Gustafsson Aug 9, 2017 Reply

    Och där har vi Matador i mål. Grattis. Stabilt seglat!

    Och Talanta strax efter. Också en gedigen insats.

  32. Sillstryparn Aug 10, 2017 Reply

    Tungt för Vencom att bli liggande i England utan roder: låter som en lång reparationstid och ett logistiskt problem.
    Såg att systerbåten Erivale som fn ligger på 18’e plats i mål ligger ute till salu för 1.16 MSEK
    http://se.yachtworld.com/baatar/2004/Ker-39-2871256/United-Kingdom#.WYwVDmcgokk

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 10, 2017 Reply

      Det är väl havskappsegling i ett nötskal; logistik, prylar, varv, lyft, transporter… all logik talar emot upplägget. Fast några få ögonblick på havet gör det värt allt besvär.

      Verkar vara frukost nu och sedan ev bogsering till fastlandet.

  33. David J Aug 10, 2017 Reply

    Tungt tråkigt för Vencom gänget :-)

    //David

  34. Classe Aug 10, 2017 Reply

    Foxy Lady är på ingång i mål under eftermiddagen, De ligger 11:a nu. De seglar stabilt verkar ha gjort få misstag. Just nu kör de med reacher app 74 ° 15 knop vind. De har precis nött om en J122 R&W som de haft bredvid sig stora delar av banan.

  35. Classe Aug 10, 2017 Reply

    Verkar som Foxy Lady blir 12:a i klass 2 och Matador 12:a i klass 1. Kul med svenska båtar som fajtas i toppen.

  36. Johan R Aug 11, 2017 Reply

    Svensk/engelska besättningen på First 44.7 “Lisa” blev total 2:a i IRC 2 och 8:a i IRC totalt!!!
    Svenskar ombord är bl.a. makarna Lars Olof och Birgitta Elversson

    Se Lisa Racing FB sida för mer info.

  37. Pelle Pedersen Aug 12, 2017 Reply

    Full rapport kommer inom några dagar om Vencoms öden och äventyr!…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*