Scallywag MOB

Nära ögat på Scallywag. Visst hade man tur, men det verkar också korkat att strunta i den vanliga säkerhetsproceduren kring ett sånt här meck.

Varför är man inte förvånad över att det hände just på den här båten? Verkar generellt sätt vara lite lösa boliner…

Man overboard recovered – Alex Gough (AUS) of Sun Hung Kai / Scallywag

A scary moment on Sun Hung Kai/Scallywag with a man overboard scenario. Fortunately, Alex Gough was recovered quickly, uninjured and the team resumed racing immediately.

The crew of Sun Hung Kai / Scallywag made a textbook recovery during a man overboard situation on Sunday during Leg 4 of the Volvo Ocean Race.
Crew member Alex Gough was washed overboard by a wave during a sail change, near midday local time, in winds of 15-20 knots.

The team swung into recovery mode, and Gough was back on board within seven minutes, unharmed. Scallywag resumed racing immediately.

“He went out on the outrigger, I was driving, and we went off a big sea and it picked him up threw him off, like a horse,” skipper David Witt said.

“The main thing is, we got him back on board. He’s safe. But I think it’s shown everyone how hard it is to see the guy in the water. Even on a sunny day, 18 knots of wind… You wouldn’t want to be doing this in 20 knots in the dark.”

Gough wasn’t wearing a harness or a lifejacket. Witt says he should have been tethered, or at minimum have told the driver what he was doing, before he went outside the lifelines on the outrigger.

“I was pretty stupid, but luckily the guys were on to it. They turned around bloody quickly,” Gough said. “I’m good. I’m fine. It was a bit scary… But off we go again.”

SHK/Scallywag is the current leader of Leg 4, with 2,300 nautical miles left to sail to the finish line in Hong Kong.

15 Comments

  1. Author
    Peter Gustafsson Jan 14, 2018 Reply

    Mycket på en gång. Farr 55 Hollywood Boulevard har tydligen sjunkit i Bass Strait. 6 man fick räddas med helikopter.

    Resonemang från Nic Douglass aka “Sailor Girl”;
    http://www.nicdouglass.org/mob/

  2. Anders Jan 15, 2018 Reply

    Intressant och viktig läsning på samma tema: Vad som hände när Simon Speirs omkom i Clipper race. https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a535cfe40f0b648c72358ff/SB1_2018.pdf

  3. Anders Jan 15, 2018 Reply

    Och Spindrift har tappat masten.

    • Pelle Pedersen Jan 16, 2018 Reply

      På väg till start…

  4. Marc Jan 17, 2018 Reply

    re MOB Alex Gough

    Lucky….with no mob device….no pfd…no sharks..if it was 3am it would have been much different

  5. Lars M Jan 19, 2018 Reply

    Och nu har Vestas kolliderat med något…

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 20, 2018 Reply

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 20, 2018 Reply

      STATEMENT FROM VESTAS 11TH HOUR RACING

      Vestas 11th Hour Racing, a team competing in the Volvo Ocean Race, has been involved in a collision with another vessel approximately 30 miles from the finish line of Leg 4 in Hong Kong.

      Race Control at Volvo Ocean Race headquarters was informed of the incident by the team at approximately 17:39 UTC on Friday January 19, 2018.

      All of the crew on Vestas 11th Hour Racing is reported to be safe. There is limited damage to the boat, which the team is still assessing. The team has not requested outside assistance.

      There is no information at this time on the condition of the other vessel.

      Race Control has contacted the Maritime Rescue Coordination Centre to inform them of the incident. Race Control has also informed the rest of the fleet of the incident.

      We will have more information as it becomes available.

  6. Anders Jan 20, 2018 Reply

    Läs på SA, verkar ganska illa:
    http://sailinganarchy.com/2018/01/19/big-trouble-in-little-china/

    Jobbigt för Vestas varumärke…

  7. Anders Jan 20, 2018 Reply

    Jobbigt för familjen kring den omkomne.

  8. Marcus Sylvin Jan 21, 2018 Reply

    Farligt mode…
    De är intressant hu rmode medvetna alla seglare har blivit, en majoritet av de ledande tillverkarna har valt att ta fram mörka och svarta sjökläder, vilket är snyggt på bryggan, men hur praktiskt är de?
    De borde väl vara mycket svårare att hitta en person som har trillat över bord i mörka kläder, svårt nog i dags ljus med lite vind och sjö, måste vara 1000 gånger svårare i mörkret.

    • Jocke Cordaly Jan 21, 2018 Reply

      I mörkret spelar det väldigt liten roll vilken färg kläderna är. Har testat med olika färger och vi märkte ingen skillnad alls när det var sjö, men eventuellt liten skillnad vid stiltje om det var måne som hjälpte till.
      Det som däremot fungerar i mörker är reflexer, lampor, sändare osv och det finns väl på alla (?) kläder oavsett färg?.

      • Jens Jan 23, 2018 Reply

        Dagtid och helikoptersök kan ju ett gult ställ vara fördel.

        • Carl Fjällman Jan 23, 2018 Reply

          Precis svart är svårt att se även i dagtid, en helikopterpilot sade en gång till mig att röd/orange/gul är bra färger Vit/svart/grått och andra mörka färger är dåliga. (vitt ser ut som skum i vågorna). Nästan onödigt att gå ut att leta då det var så svårt att se de “dåliga färgerna”. Detta tror jag också det gick igenom på säkerhetskursen på Käringön. Rekommenderar denna som komplement: https://www.happyyachting.com/spinlock-lume-on

  9. Göran/Xusidus/X-382 Jan 23, 2018 Reply

    Som Jocke skriver så är reflexer på axelpartiet jätteviktigt. Största tankevurpan står Biltema för som säljer en gul och svart seglarväst med det svarta utåt. :)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.