How slow can you go?

Italia yachts har ju bestämt sig för att man skall segla i klass C i ORC med sin nya 11.98. Det innebär att man måste ha ett CDL (Class Division Length) på under 9,650. Det är ett mått som enligt ORC anger kryssprestanda, för att kunna dela in starterna på ett så rättvist sätt som möjligt.

Normalt är det First 36.7, Italia 9.98, J/112E och båtar i denna storlek som kör klass C.

Italia 11.98: astonishing performance

Hull, keel and rudder lines comes from several experiences in racing boats optimization field and also from sophisticated studies carried out in collaboration with computational fluid dynamics experts. Also the design of the deck is the result of an extensive research in terms of ergonomics for various uses, design and aerodynamic. The internal layout is developed by the Design Team Italia Yachts coordinated by the designer Matteo Polli, in collaboration with KMD by Kristian Macchiut.

Det låter udda att få in en så stor båt i den “lilla” klassen, så jag roade mig att jämföra med andra båtar i samma storleksklass. På pappret har båten 3% högre CDL än Diva 39, som ritades för 35 år sedan? Eller 8% lägre än de 40-fotare som var moderna runt 2000.

Siffrorna för VMG blir något mindre, men den torde ändå vara långsammare än konkurrenter som Dehler 38, Arcona 380 eller Xp-38.

Smart eller korkat?

Eller bara italienskt :-)

Yacht – design year – CDL_2017
IMX-38 1992 9,341
Diva 39 1983 9,345 5%
Linjett 40 2001 9,519
Salona 380 2017 9,645
Italia 11.98 2018 9,650 (est 2017)
J/39 1991 9,678
Dehler 38 2012 9,739
Elan 380 2008 9,744
Bavaria 38 Match 2003 9,812
Dehler 39 SQ 2004 9,870
Arcona 380 2013 9,891
XP-38 2011 9,974
First 40.7 1997 10,149
Aerodyne 38 1999 10,190
Grand Soleil 39 2010 10,191
IMX-40 2000 10,218
Arcona 400 2001 10,278
SYDNEY 39 2000 10,316
Prima 38 1998 10,362
J/120 2000 10,380
Farr 395 2001 10,385 5%
Sinergia 40 2001 10,534
King 40 2008 10,696
Ker 39 2008 11,029

22 Comments

  1. orc Jan 27, 2018 Reply

    Since when CDL is “speed”? Maybe you should compare GPH?

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 27, 2018 Reply

      Semantics :-)

      CDL isn’t speed, but as ORC formulates it “transforming a speed into a length”.
      http://www.orc.org/news/2014/CDL%20Explanation.pdf

      And GPH isn’t speed either, but formally an average of time allowances.

      The theory is that it’s the only (target) number we have for the Italia 11.98, and as all the boats have pretty similar length, it’s a simplistic approximation of upwind VMG in TWS=12 kts.

  2. Silver Surfer Jan 28, 2018 Reply

    Hvad er CDL for 9.98 ?

    Virker forholdet sandsynligt ?

    Tænkte at det kunne give en reference. 11.98 virker jo umiddelbart som en opskalering.

    Er der ikke en First 40.7 som sejler C ?

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 28, 2018 Reply

      Italia 9.98 DEN8 Happy Hour = 8.671
      Italia 9.98 ITA998 Low Noise II = 8.744
      Fast 11.98 är ju två meter längre, och 9.98 är ju en relativt snabb båt för sin storlek.

      First 40.7 segladse MAREUS 2 seglade VM med CDL 9.617
      http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/94853.pdf

      • Pelle Lindell Jan 28, 2018 Reply

        Low Noise II har CDL=8.895 i sitt 2018-mätbrev. Jag tror beräkningen av CDL kan ha ändrats till 2018. Dessutom har klassgränserna ändrats så övre gränsen för klass C är 9.8 vilket nog blir svårt att klämma ner 11.98 an till.
        http://orc.org/minutes/AGM%202017%20-%20Changes%20to%20the%20Rules.pdf

        • Pelle Lindell Jan 28, 2018 Reply

          Sorry, jag blandae ihop siffrorna…ändringen gör ju att det kanske blir lättare för 11.98 att komma in i klass C….

        • Author
          Peter Gustafsson Jan 28, 2018 Reply

          Hade bara tittat på klassindelning i NoR, så jag har justerat siffrorna ovan,

          Det gör ju 11.98 lite snabbare, men fortfarande långsammare än nedtrimmade Xp-38 eller Arecona 380. Ungefär som en Dehler 38.

          • Bo Bäversjö Jan 29, 2018

            Dehler 38 C, som är den relevanta modellen, har ett CDL på 9,835

          • Author
            Peter Gustafsson Jan 29, 2018

            Jag tyckte Karl Dehlers GER6810 Sporthotel var en bra referens som jag vet det är ordning på ;-)
            http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/93016.pdf

          • Bo Bäversjö Jan 30, 2018

            Intressant, tittade också på Sporthotel…fast ett annat år. Så, CDL ändrar sig från år till år, både beroende på hur ORCi ser på saken och vad ägaren gör för förändringar inför säsongen?! Trodde CDL var ett fast värde…Enklare med SRS!

        • Author
          Peter Gustafsson Jan 28, 2018 Reply

          Någon som har koll på resonemanget bakom CDL-förändringen?

          Det är ju redan för många som vill segla i klass C, och det lär ju inte bli bättre racing för 33-fotarna när man tar in massa 40-fotare?

          Just nu ser det ut så här på VM i Haag:
          Class: Class C (9.80 >= CDL > 8.60) (72 Entries)
          Class: Class B (11.60 >= CDL > 9.80) (31 Entries)

          • Joakim Jan 28, 2018

            CDL-förändringen kommer bara från VPP-förändringen. Båtarna har fått ~2% högre VMG i 12 knop, som ger ~0,3 m längre RL och ~0,15 m längre CDL runt C/B gränsen.

          • Author
            Peter Gustafsson Jan 28, 2018

            OK, tack. Då kanske jag skulle behållt alla värden från 2017 ovan… ändrar tillbaka :-)

          • Andreas Jan 30, 2018

            En nedtrimmad båt/optimerad stor båt för långsammare klassen, hur stora skillnader pratar vi om?

            Kan man illustrera det i VMG eller i kryssfart?

            Och hur har en maximerad båt på ca 35 fot chansen i lätt o medelvind (om dess CDL ligger nära max i klassen) eller var ligger brytpunkten?

            MVH Andreas

          • Author
            Peter Gustafsson Jan 31, 2018

            Jag tycker det ser ut som om det diffar ungefär 5% på kryss VMG mellan båtar som hamnar runt gränsen till klass C och de som är “välseglande” i samma storlek .Om det är mycket eller lite kan man ju diskutera…

            Så klart har man bra chans med en snabb Melges 32, Italia 9.98 eller annat om det är lätt. Men skall man vara allround så har nog båtar runt 36-37 fot varit det bästa för att komma iväg bra. Förr kunde man hävda sig med en X-332, men det är nog ingen idé längre…

            Handikappsegling på bana är ju vad det är, så det kan man inte göra nåt åt. Men det är synd att lägga massa pengar och design-talang på att göra båtar tråkigare :-)

          • Joakim Feb 1, 2018

            Båtarna som Italia 9.98, 10.98, 13.98, First 40, Salona 37, NM38S osv. har ungefär en meter kortare IMSL än LOA. Man kan ana, att Italia 11.98 får 11 mI IMSL. För att ha 9.8 m CDL måste den ha 8.6 m RL. 8.6 m RL motsvarar 5,00 knop VMG på 12 knop kryss. Salona 37 Ramdata har 5.19 knop med sin 2017 data med med 2018 VPP. Men Ramdata har 9.814 m CDL och måste förändras för att vara i C. Den har 10,369 m IMSL och måste ha 9,231 m RL, vilket motsvarar 5,18 knop.

            X-35 har bara 9,446 m IMSL. Den får ha 10.154 RL, vilket motsvarar 5,43 knop.

  3. Jocke_R Jan 31, 2018 Reply

    Det handlar ju inte om verklig fart utan om “rated speed” :) CDL är väl en kombo mellan rejtad kryssfart i 12 knops vind och IMSL som är mätt längd. Den senare kan man ju säkert lura sig runt med skrovformen. Blir intressant att följa.

  4. D35 Aurora Jan 31, 2018 Reply

    CDL hit och CDL dit, när kommer årets SRS-debatt igång egentligen? Popcornen börjar bli sega här… :-)

    • Anders Jan 31, 2018 Reply

      +1

    • Jens Jan 31, 2018 Reply

      +1

    • Carl Fjällman Feb 1, 2018 Reply

      HAHA Mats tror Dehler 35:a hamnar runt 1.1 i år ;)

      • D35 Aurora Feb 1, 2018 Reply

        Måste ju vara gudomlig rättvisa då Carl, som jag brukar tänka vid den årliga lönerevisionen :-)
        Har ju lovat att mäta djupet i år, och vem vet, det kanske tar mig till nivån för en Arcona 380 eller Dehler 38c, mkt billigare “prestanda” i så fall…
        /Mats

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.