Skip to content

69 Comments

  1. Anders
    Aug 5, 2019 @ 09:10

    Åt lunch på Petersons när Pokergänget med svans landade. En norsk besättning, förare och gast, skröt över hur de gett seglarna fingret i Hermanö ränna. Måste ha varit en jobbig resa då de behövde en hel del drinkar att svalka sig med innan de styrde möt Smögen. Såg inte till några poliser eller kustbevakare vid/på Käringön under invasionen. Unbelievable!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 5, 2019 @ 16:09

      Lite som att polisen inte skulle ha fart- eller nykterhetskontroller när Gumball 3000 passerar?

      Det vore intressant att höra hur man prioriterade sina resurser i helgen?

      Reply

    • Hugo Nordmann
      Aug 7, 2019 @ 18:27

      Anders ! Bestill neste gang en Hugo på Peterssons ! Så kan du se om Hugo Virker🥂Kos deg og la andre bord ha det hyggelig . Når Hammer blir kastet da kan det bli reaksjoner 🖕

      Reply

      • Stein Varjord
        Aug 9, 2019 @ 10:50

        Hogo Nordmann. Jeg er også nordmann. Med den oppførselen og det (fullstendig ikke eksisterende) båtvett noen av motorbåtene her viser, kan jeg garantere deg at om jeg hadde vært tilstede og hatt en hammer, ville jeg definitivt kastet for å treffe.

        Det ville vært en uakseptabel handling. Man skal ikke være voldelig, men det er forståelig at man kan bli veldig sint. Det noen av motorbåtene her gjør er mer voldelig og adskillig mer farlig enn å kaste en hammer. Det er TOTALT UAKSEPTABELT å føre båt slik!

        Flere av motorbåtførerne fortjener god gammeldags grisebank. De tror de er «tøffe» og viser finger? De beviser ekstrem umodenhet. Drittunger får holde seg på land, der noen kan skifte bleiene deres.

        Reply

        • knut
          Aug 9, 2019 @ 12:12

          Man skal selvsagt ikke kaste noe i en slik situasjon. Det vil være forbundet med en fare for at helt uskyldige kan bli skadet (hadde fører blitt truffet ville båten kanskje truffet andre båter). Det må gå an å ta avstand fra idiotkjøring uten å oppfordre til bank eller andre potensielt farlige handlinger.

          Reply

          • Knud
            Aug 11, 2019 @ 09:22

            1. Speeds like that are dangerous everywhere and risk lifes
            2. Speeding like that in crowded areas is deliberate
            3. Organizing such an event and not securing the racetrack with a sufficient margin is incitement

            I don’t now anything about Swedish laws but despite the law this is severe and needs to be punished hard in my eyes as this is risking life’s of thirds in a more than stupid way. at least wasting that amount of energy for sth. completely pointless is a crime

            Off court:
            Bloody fucking ignorant idiots that needs to be locked up. And never allow them to steer any machine faster and riskier than a lawn mower ever again. Get them them some vibrators to get their arses pleased instead

  2. Fabian tillig
    Aug 5, 2019 @ 09:27

    Är det inte fartbegränsning i större delen av rännan?

    Reply

  3. Bengt
    Aug 5, 2019 @ 10:24

    Här sätts verkligen problemet på sin spets! J-a idioter! Hoppas verkligen att det blir påföljder. Åtminstone att sponsorer och andra som syns i sammanhanget fattar vilken negativ publicitet det ger.
    Jag vet flera flera seglare som väljer bort Bohuslän under semesterveckorna för att det är för mkt. båtar. Jag vill påstå att problemet inte är antalet båtar, utan antalet motorbåtar.
    Har hört att man i Norge har en hastighetsbegränsning 200m(?) från land? Nån som vet mer om detta? Det låter ju jättebra! Då finns det alltid en bit närmast land där seglare, paddlare och andra, kan få vara ifred och är ett sund smalare än 400m, är det ingen tvekan om att det är 5(?) knop som gäller.
    Vill man köra fortare, finns ju hela havet att åka på…

    Reply

    • Anne Lene
      Aug 6, 2019 @ 16:55

      Det er ikke fast fartsgrense 200 meter fra land i Norge. Til det er kysten for variert, og en slik grense gir ikke mening overalt.
      Derimot er det maks 5 knops fart helt til 500 meter fra land, i områder som anvendes til rekreasjon, opphold, naturopplevelser, etc – noe som hele området rundt Hermanö ville ha blitt definert som…
      Generelle regler om å vise hensyn fins vel både i Norge og Sverige, ingen kan påberope seg fri fartsgrense og gjøre hva fan de vil.
      Forresten så bryter vi ofte fartsgrensen med seilbåt ;) men bare med noen få knop :D

      Reply

  4. Anders Carlsson
    Aug 5, 2019 @ 10:49

    Kriminellt. Tänker på de fyra dubbelkajaker med barn som försökte ta sig över farleden strax innan dårarna i motorbåtarna kom körande. Den värsta passerade mellan 5-6 segelbåtar i blinbd sikt i 35-40 knop. Hade kunnat sluta med en multipel dödsolycka. Borde polisanmälas.

    Reply

  5. Z
    Aug 5, 2019 @ 13:17

    Jättedumt, verkligen. Men hur smart är det att kappsegla där?

    Reply

  6. Y
    Aug 5, 2019 @ 13:24

    Til “Z”!
    Det är just därför man väljer att segla runt Hermanö åt det håll som för dagen gör att man slipper kryssa i rännan.
    Mvh Y

    Reply

    • Z
      Aug 5, 2019 @ 15:09

      Visst. Men det går att bli rädd för fyra kappseglande i bredd med blåsa också, t ex sett från kajak. Ännu räddare för motorvrålbåt, men ändå. Något ännu dummare gör inte det dumma smart.

      Reply

      • Z
        Aug 6, 2019 @ 11:21

        “Y”
        Jo förstår att kappseglande båtar på bredd kan vara såväl skrämmande som irriterande.
        Tyvärr gäller väl detta många “Runtseglingar”
        Tjörn Runt, Lidingö Runt, Ornö Runt mfl.
        Har dock svårt att se dödsfaran med det, på samma sätt som de Motorbåtar passerande i hög fart bara några meter ifrån.
        Något jag tyvärr upplevde flera ggr under semestern.

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 5, 2019 @ 15:26

      Återigen är perspektiv värdefullt.

      Hermanö Runt har seglats där under ganska många år, utan att kajakpaddlarna har protesterat? Och vad jag förstår har man en löpande dialog kommersiella aktörer på samma vatten.

      Men Poker Run samlar på sig polisanmälningar och klagomål från ganska många ställen där man kör båt på ett vårdslöst sätt. Och man har inget intresse av att samverka med andra aktörer.

      På samma sätt är det olagligt (och lite dumt) att köra 140 på motorväg där det är 120, eller att cykla utan hjälm. Men det går ändå inte att jämföra med att köra sin SUV i 70 knyck förbi ett dagis där det är 30?

      Reply

      • Z
        Aug 5, 2019 @ 19:54

        Återigen? Ja, perspektiv. Ett är att kappsegling också har sidor.

        Reply

  7. Rob
    Aug 5, 2019 @ 13:39

    Reply

  8. Paul GB
    Aug 5, 2019 @ 15:29

    Tyvärr verkar det helt laglöst på vattnet där många kör alldelses för fort, inte håller fart begränsingarna och har allmänt dåligt sjövett.
    Under tre veckors segling i Bohuslän såg vi en Polisbåt endast en gång. Du körandes utomskärs…. Kustbevakningen också i princip vara osynliga och deras snabbgående båtar verkar finnas på andra ställen än där de behövs. Det är ju inte direkt en hemlighet var det är mycket trafik / problem med fartbegräningarna….

    Reply

    • Hannu
      Aug 5, 2019 @ 19:18

      Yes, man funderar ju på vem som ska upprätthålla alla lagar på ex havet, finns inga resurser över huvud taget. Följden blir att ingen till slut bryr sig……Därför går det att svina runt med livsfara för omgivningen som följd.

      Reply

      • JL
        Aug 10, 2019 @ 00:13

        Var på Käringön och tittade lite på målgången av Hermanö-runt. Ovanligt mycket Tribal-tatueringar på ön…

        Reply

  9. Carl Fjällman
    Aug 5, 2019 @ 16:07

    Finns väl ingen fartbegränsning i rännan, utan bara runt Gullholmen? Sjövett fanns det inget heller…

    Reply

    • Jonas Liljeström
      Aug 7, 2019 @ 11:13

      Apropå sjövett… Det som skrämde oss mest var när du var 50 centimeter från att köra in i oss akterifrån. Det var på slören in mot Härmanö ränna. Du var tydligen rädd att gå för nära småskären om du försökte gå om i lovart. Ni skrek om plats för land och ganska aggressivt skrek ni otrevligheter. När ni hade sådan hätsk stämning och aggressivt seglande beslöt vi att för vår säkerhet falla av och det gällde även säkerheten för din besättning.
      Vi älskar att segla och kappsegla, vi tycker inte om att hålla på med protester och därför klarar du dig undan. Men varje gång man råkar ut för situationer som denna blir upplevelsen lite sämre.
      Regler som du bröt mot §12 och §19.2 och dessutom §20, §2 och §69. Jag tycker att ni skall skärpa till er. Har ni dålig koll på reglerna finns det många kurser under vinterhalvåret.

      Reply

      • Carl Fjällman
        Aug 7, 2019 @ 13:05

        Hej Jonas, bra att ni hör av er.
        Jag vill gärna veta vad du hade tänkt att vi skulle ta vägen när du började luffa upp oss mot land. Då det var ett längsgående hinder och vi hade ingen möjlighet att gå högre än vad jag gjorde eller att välja någon annan sida av ön. När vi såg 2,2m (vi sticker 2,12)på lodet började vi be dig att falla, du valde att lova. Vi hade ju bevisligen överlapp då vi inte kunde falla bakom dig, vilket vi försökte men både peke och gennaker var förbi er akter. Så regel 12§ får jag inte ihop, 19.2b§ bröt du däremot då du inte gav oss tillräckligt med plats för hindret, då vi var ytterst nära att gå på grund. Det att möjligt att kommunikationen inte var perfekt i enlighet med regel 20§ men av ovannämnda anledning, det ber jag i så fall om ursäkt för, även om jag själv satt ganska tyst. Men regel 2§ och 69§ blir ju lite löjlig, ni kunde ha löst det bättre i enighet med regel 19,2b§ speciellt när det var nära både skador på båt och ev besättning. (Ev bröt ni mot regel 17§ också)

        Reply

        • Jonas Liljeström
          Aug 7, 2019 @ 15:27

          Hej Carl
          Det var som jag trodde. Svaret finns i det du skriver. Det är §19.2c som gäller här och ni hade inte rätt till någon plats.
          När ni var som närmast oss var ni ungefär en halvmeter akter om oss, därav §12 och ni hade kunnat falla under oss, men det ville ni inte. Efter det valde vi att falla av för allas säkerhet.
          Det glädjer mig i alla fall att det inte var du som satt och skrek.

          Reply

  10. Erik P
    Aug 5, 2019 @ 18:07

    Ganska konstigt att det är fri fart där. Men det har det varit i alla år. Sannolikt så skärps fartgränserna endast en dödsolycka i taget. En kollision med en cigarettbåt i 60-70 knop skulle nästen säkert innebära flera dödsfall.
    Tittar man i diverse motorbåtsforum så blir man mörkrädd när man ser hur motorbåtsägarna ser på segling. Inte ovanligt att man tycker att kryssa borde vara förbjudet osv då man kan vara i vägen för en motorbåt som har rysligt bråttom upp till Smögen… Vad gäller Poker Run så känns det jämförbart med att köra STCC mitt i stan bland vanlig trafik och gångtrafikanter utan några som helst avspärrningar. Filmen i inlägget ovan skulle med fördel kunna förmedlas till gammelmedia. Möjligen skulle den kunna väcka visst intresse då det inte är ovanligt med en del väldigt högprofilerade personer i Poker Run (t ex jetbåten för några år sedan som också figurerade i programmet “kusträddarna”).

    Reply

  11. Hans Abrahamsson
    Aug 5, 2019 @ 18:07

    Någon Hermanö båt som mötte dom (SPR) inom 5 knops området vid Gullholmen? – som kan rapportera hur fort det gick där?

    Kan meddela att jag (Hermanö Runt) idag har hört mig för hos VKSF/SSF och är i dialog med sjöpolisen.

    En ändring måste till inför 2020, och mitt förslag är att SPR flyttar sitt arrangemang till 2:a helgen i augusti (som det var fram till 2016), samt att polisen och kustbevakningen får ha lite bättre koll.

    Reply

    • Christer
      Aug 6, 2019 @ 02:01

      Vi mötte större delen av SPR vid gullholmen. Alla vi såg höll hastigheten dock kom de på bredd och flera flyttade sig inte förän i sista sec. Vi seglade då intill prickarna på styrbordsidan av farleden.

      Ett fruktansvärt oljud var det då flera skulle imponerande på folk på land och varvade motorerna, fick skrika till varandra ombord.

      Svallet var helt galet och vid ett tillfälle träffade en våg så båten stannade helt trots att vi hade ganska bra drag i gennakern.

      Ingen kul upplevelse och något jag helst undviker i framtiden.

      Reply

  12. André
    Aug 5, 2019 @ 18:19

    Kustbevakningen hade tre enheter ute i området. Man har besvarat frågan rörande var man höll hus. Men man lyckades tydligen inte plocka en enda motorbåt trots ett flertal larm.

    Kan förövrigt inte minnas att Smögen Poker Run nämndes vid Rorsmansmötet. Men ansvariga på Hermanö Runt visste tydligen om att de var på väg söderut. Något man berättade på Facebook. Man undrar när de fick veta att Smögen Poker Run skulle ta vägen innanför Hermanö och varför ingen larmade Sjöräddningssällskapet och Kustbevakningen för att med det ha en större beredskap i händelse av en allvarlig olycka.

    Anmärkningsvärt är även att Atlantica är samarbetspartners till Smögen Poker Run. Det är rätt intressant att man sponsrar ett event utan någon ansvarig säkerhetsorganisation där berörda motorbåtar framförs utan sjövett eller miljö och säkerhetstänkande.

    Hur ser alla segelbåtsägare på det faktum att Atlantica använder inkomsterna från försäkringarna för att sponsra Smögen Poker Run?

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Aug 6, 2019 @ 11:33

      André, Atlantica sponsrar inte SPR.
      Rätt ska vara rätt.

      Reply

  13. Pelle Pedersen
    Aug 5, 2019 @ 21:18

    Hamnen.se har tagit upp filmen på bla FB; skrämmande kommentarer… Verkar helt enkelt som att många (de flesta) inte har en susning om hastighetsbegränsningarna. Mycket hårdare ord höll på att komma ut här nu… Segelbåtarna är nog de som syns bäst, det hade varit annat ljud om en roddbåt eller kajak hade blivit överkörd….

    Reply

  14. Johan
    Aug 5, 2019 @ 22:32

    Tråkigt när intressen krockar och vissa inte sköter sig. Havet är stort och hänsyn bör visas åt båda håll. Jag körde själv med i SPR och tog det lugnt i rännan (även utanför 5-knopsområdet). Just för att det var väldigt mycket trafik av såväl deltagare i segeltävlingen som turistbåtar och rännan är trång. Sjövett är att visa hänsyn. SPR är dessutom ingen farttävling. Att använda andra på sjön som rundningsmärken är inte gott sjömanskap och får stå för de som felar.
    Personligen hade jag föredragit att sträckningen för oss förlades utanför Hermanö i båda riktningarna, där hade funnit plats till alla på ett säkert sätt och där fanns dessutom lite sjögång. ;-)
    Väl mött på havet!

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Aug 6, 2019 @ 08:18

    Snyggt Johan.
    Håller med……

    Vi vill alla njuta av havets buffe.
    Men att vissa skall missbruka sitt sjövett är tråkigt.

    Man blir rädd, förbannad och uppgiven när vissa stryker nära i höga hastigheter.

    Har själv seglat i Bohuslän denna sommaren i rätt stor segelbåt.
    Klarar sig bra när allt svall kommer flygande efter vissa motorbåtar.

    Gubbar i min egen ålder sitter vid ratten (50+) frugan vinkar lite blygsamt och tycker hela båtresan är skit.

    Tror faktist människan i allmänt är rätt stressad och inte förstår varför Vi använder vattnet på våra semestrar.

    Många skall förflytta sig snabbt och göra många saker samtidigt.

    Nä, skärpning ni som känner Er träffade.

    Koppla av och njut av vad havet ger.

    Peter / Mare

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Aug 6, 2019 @ 15:11

    Svar från Atlantica (till en person som seglade i helgen):

    Hej Simon,

    Tack för ditt mejl.

    Vi på Atlantica delar självklart din och mångas uppfattning att det beteende som visas på filmen inte hör hemma på sjön, det är väldigt långt ifrån gott sjömanskap och ett beteende som vi verkligen tar avstånd ifrån. Oavsett vilket typ av arrangemang det gäller ska regler, fartbegränsningar och ett gott sjömanskap följas, säkerheten måste sättas i första hand.

    Atlantica var inte med och sponsrade Smögen Poker Run 2019 och inte heller 2018.

    Vi var synliga i samband med Powerboat weekend på Djurönäset 12-14 juli där även Fight cancer run till förmån för Barncancerfonden ingick. Regelverket gällande fartbegränsningar och säkerhet var väldigt tydligt.

    Atlantica gör ett antal event varje år inom båtlivet för att synas, vara ute och träffa våra befintliga och potentiella kunder för att prata båtar, båtliv, sjömanskap och försäkringar. Vi utvärderar kontinuerligt vilka event vi anser varit lyckade och vilka vi ska fortsätta med inför kommande år.

    Vänliga hälsningar

    Niclas Öst

    Atlantica

    Reply

    • Anders Svensson
      Aug 6, 2019 @ 23:51

      Hmm, vilket icke-svar från Atlantica.

      Reply

      • Simon
        Aug 7, 2019 @ 08:43

        Hej Anders,

        Det framgår väl kanske inte riktigt i svaret från Atlantica, men anledningen till att jag mailade till dem var att de hade en länk till SPR på sin hemsida, och att det på FB fördes en diskussion kring varför Atlantica figurerar i detta sammanhang. Tydligen hade de bara glömt bort att ta bort länken. Ur det perspektivet tycker jag att det är ett tydligt och bra svar.

        Mvh

        Simon

        Reply

  17. Anders
    Aug 6, 2019 @ 15:45

    En segelbåt som tydligen kastade en hammare mot en av motorbåtarna!

    https://www.hamnen.se/artiklar/nyheter/seglare-svarar-med-vald-mot-poker-run-batar.html

    Dåligt omdöme finns även bland seglare.

    Reply

  18. Stefan
    Aug 6, 2019 @ 16:06

    Vore intressant kanske o få veta vilka andra företag som sponsrar spektaklet Poker Run? Atlantica går fria.. :-)
    Det var precis samma problem i farleden in till Nyköping för några år sedan. Lite mindre skala dock.. Orsakade insändare i lokaltidningen m.m.

    Reply

  19. Markus R
    Aug 6, 2019 @ 17:05

    Måste ge mig i BLUR diskussionerna för första gången på över 1 år :)

    Två kommentarer…

    Ang olyckan i Finland så kommenterade någon lots eller liknande att problemet på sjön för tillfället är att det kommer mer och mer folk som inte har lärt sig sjövett från föräldrarna. Dvs växt upp endera hemma eller i närsläkten vid vattnet och lekt med mindre eller större båt och därav gått igenom en 30år lång vett och etikett skola. Vi får allt mer ‘folk’ som fyller 42, gör sin första riktigt smaskiga bonus på jobbet, har 650tkr överlopps, spenderar på beggad SeaRay eller liknande, denna 42åring gör egentligen inget fel, men ofta första båt EVER! och ingen barndomskola.

    Nu tycker jag inte att ett komplicerat båtkörtkort är rätt heller. Jag ser nu när min fru skall ta MC-kort, oj gode gud det är gjort komplicerat. Inte undra på att MC intresset går utför… borde finnas någon vett och etikett skola för skön.

    Sedan vill jag försvara dehär fartbåtarna. Jag tycker att det är riktigt skoj att titta på. När jag seglar hem så tittar jag hellre på brutala muskelbåtar med ytproppar som drar upp vatten 10m i luften och landar på mitt däck än att titta på igen en gång en 5knops Bavaria som seglas som det fanns all tid i världen. Poker Run var riktigt underhållande förra gången vi seglade ut på Kanan (tror det var förra året).

    Sedan att köra så fort i ett trångt sund är inte försvarbart förstås, men nog finns det plats för roliga fartbåtar och tråkiga semester seglare :)

    Reply

  20. Jörgen
    Aug 6, 2019 @ 20:57

    Enligt Smögen Poker Runs hemsida var detta årets sponsorer/Partners
    https://www.brandtbil.se/
    http://www.sealodge.se/
    http://www.sweworks.com/
    https://goldfishboat.com/

    Reply

  21. Anders
    Aug 6, 2019 @ 22:55

    Christian som arrangerar SPR, sitter i styrelsen för Käringöhotel. På hans Facebook-profil står det att han är VD.

    Så vet ni vem ni skall prata med, eller bojkotta.

    Reply

  22. Erik P
    Aug 7, 2019 @ 13:32

    Onekligen en del halsbrytande resonemang på en del forum som går ut på att segelbåtar också kan göra fel och vara i vägen osv. Skillnaden är ju att det är sällan som segelbåtarna utgör en omedelbar livsfara för någon annan medan att köra i 60 knop i Hermanö ränna utgör en omedelbar livsfara för andra alldeles oaktat vilken hastighetsbegränsning så råder på platsen och pekar på en total likgiltighet inför andras hälsa och liv.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 7, 2019 @ 15:28

      Ja, hamnen.se har onekligen en annan publik är de som hänger här :-)

      Säväl SVT, På Kryss och några andra har snappat upp nyheten. Vi får se om det blir nåt…

      Reply

  23. André
    Aug 7, 2019 @ 17:21

    Rörande Atlantica…
    Man utryckte sig med följande ord på den sida som nu är nerstängd.

    “Smögen Poker Run – Powerboat – Atlantica Båtförsäkring
    Läs mer om Atlantica Båtförsäkrings deltagande på Smögen Poker Run!”

    Och det var daterat 2019…

    Hur involverad Atlantica var är svårt att säga utan insyn. Men den kontakt jag hade i måndags utryckte att man var involverad och han kände väl till Smögen Poker Run men av någon anledning inte till Hermanö Runt eller Blur.

    Reply

  24. Peter Gustafsson
    Aug 7, 2019 @ 22:24

    På kryss skriver:

    https://pakryss.se/arrangoren-%c2%a8de-som-kor-har-full-kontroll/

    Är det inte så att man alltid har full kontroll. Ända tills man inte har det. Det tror jag även den finske måtorbåtsföraren hade sagt om man frågat honom 30 sekunder innan han körde in i en segelbåt?

    Reply

    • Jan
      Aug 10, 2019 @ 07:50

      Eller stridsbåten som körde upp på en annan med dödllig utgång på 00-talet utanför Stockholm. Faktum är man i 30+ knop inte har råd med några problem ifall man kör i smal farled(eller utanför) nära eller mot andra båtar. Minsta problem med styrning, att man halkar, faller av stolen, tittar bort, tweetar eller vad som helst kan få dödlig utgång.

      Debatten i Finland efter den senast olyckan handlar om att många vågar sig ut på sjön utan tillräcklig kunskap och litar blint på plottern. Något som leder till att man stirrar på plottern istället för att titta omkring sig som man tvingas göra om man navigerar med papperskort. På plottern syns ju inte de flesta andra båtarna och då går det lätt som det gick.

      Ex Stridsbåtschef

      Reply

  25. Oscar Egerö
    Aug 8, 2019 @ 06:49

    Trådens rubrik: Ett spännande ämne för en paneldebatt på Båtmässan.
    Då är ju ”alla” på plats, Kappseglare, semesterseglare, fartbåtsentusiaster, kustbevakare, sjöpoliser, sjöräddare, representanter för kustkommuner,

    Reply

  26. Christer
    Aug 8, 2019 @ 09:27

     Fart- och Bullerbegränsning Nu!Offentlig grupp · 62 medlemmarGå med i gruppenVi anser att det nu är dags att på allvar införa buller och hastighetsbegränsningar i våra sjöar och skärgårdar.

    Vattenskotrar, ribbåtar och mindre … 

    Reply

    • Per
      Aug 10, 2019 @ 10:13

      Vad Sverige inte behöver är mera förbud, vad vi behöver är ev mer sjövett.
      Vet inte hur ni i gruppen hade tänkt er, men skulle det vara en generell hastighet, eller finns ett max?
      (typ som på vägar med 50/70/90)
      “Vattenskotrar, ribbåtar och mindre privata motorbåtar saknar effektiv bullerdämpning och används ofta mer som ren nöjesattraktion. Varje år inträffar även svåra olyckor där farten är den direkta orsaken”

      Har du hört en 4 taktare av nyare årsmodell, dom låter inte mkt.
      Båtar är oftast rena nöjesåkningar då dom används för semester, vrf står det ens med i era beskrivning av gruppen? Vill ni stoppa båtsemestern?

      Reply

  27. André
    Aug 8, 2019 @ 17:33

    Christer Öster säger i artikeln i På Kryss att man har haft en dialog med bland annat Sotenäs kommun.

    Heléne Stranne, ordförande i kommunfullmäktige förnekar dock att det finns några tillstånd eller samarbete med Smögen Poker Run. Det finns varken miljöprövning eller någon konsekvensbeskrivning för eventet.

    Man undrar vad för “dialog” Christer Öster talar om… ?

    Reply

  28. Lennart Johansson
    Aug 9, 2019 @ 08:01

    Ett störande moment som jag relativt ofta möter i farleder som är smala är att segelbåtar oftast tar sig rätten att ligga på “fel” sida i farleden och därmed tvingar mötande båtar att mötas på styrbordssidan eller tvingas gira utanför farleden.
    Segelbåten som ligger om babords sida framför filmande segelbåt ser ut att göra just detta.
    Jag skulle gärna se någon kommentar gällande ovan.

    Reply

    • J
      Aug 9, 2019 @ 15:36

      En kommentar till det du noterat är att segelbåtar seglar olika fort, vilket gör att de inte kan ligga efter varandra. Ytterligare en kommentar är att segelbåtarna läar varandra om de ligger för nära, vilket totalt sett skapar mer irritation, problem och risk än att en mötande båt måste hantera att det finns en båt på var sin sida om farleden.

      Det handlar alltså inte om att “ta sig rätten”, utan om att vara pragmatisk. Motorbåtar som går genom Hermanöränna kan undvika problem genom flytta gasreglaget lite, lägga sig efter en båt som skall åt samma och få sin beräknade ankomsttid flyttat med en kvart, seglare måste hantera det lite annorlunda.

      För din personliga del så tror jag att det skulle vara mer fruktsamt att acceptera att segelbåtar kan vara var som helst än att försöka få alla att köra högertrafik i farleder.

      Reply

    • Lars M
      Aug 9, 2019 @ 15:44

      Lennart, segelbåtar (som seglar) har full ‘rätt’ att ligga på vilken sida som helst i farleden. Motorbåtar som möter seglande segelbåtar ska väja undan oavsett vilken sida segelbåten kommer seglande på.

      Maskindrivna fartyg som möts i farled ska hålla till höger.

      Reply

  29. Anders
    Aug 9, 2019 @ 10:00

    Lennart,

    “störande moment”, “tar sig rätten”….

    Oberoende var en segelbåt, som till exempel kryssar (eller motorbåt som kör om) ligger någonstans i en farled så gäller sjömanskap, dvs inte köra +50 knop med små/inga marginaler som i fallet här.

    Jag möter ofta båtar, även yrkestrafik (i tex Sthlm skärgård) babord-babord vid mycket trafik utan problem

    Reply

  30. André
    Aug 9, 2019 @ 10:39

    Reply

  31. Lennart Johansson
    Aug 9, 2019 @ 13:15

    Anders,
    Babord-babord är ju kanon, då gör ni ju rätt och inga missförstånd uppstår!
    Självklart gäller gott sjömanskap i alla lägen, och i just detta fallet så kan nog alla konstatera att motorbåtarna borde avbrutit sin hastighet med tanke på situationen.
    En normal situation på samma smala farled där båtarna, oavsett motor- eller segelbåt, håller till styrbord ger plats att mötas babord/babord med tillräckligt avstånd och inte tvingas in mellan mötande båtar. Är det då som i detta fall, ingen fartbegränsning, kan båtarna mötas utan problem och inte komma för nära varandra.
    Situationen ifråga har ingenting med kryssande båtar att göra.

    Reply

  32. Anders
    Aug 9, 2019 @ 13:23

    Lennart

    vi menar samma sak, dock kan ju kryssande segelbåtar i trånga sund vara lite överallt.

    jag menar babord-babord att man seglar vänstertrafik

    Vid VHF komm. så säger man normalt möte styrbord-styrbord (högertrafik) eller babord-babord (vänsterdito)

    Reply

    • Kjell Vågfelt
      Aug 11, 2019 @ 12:16

      Det tycks råda begreppsförvirring här. Högertrafik är möte babord mot babord, möte styrbord mot styrbord är vänstertrafik.

      Reply

  33. Erik P
    Aug 9, 2019 @ 13:59

    Det är ganska lätt för en normal motorbåt, i efter förhållandena anpassad fart, att hålla undan för kryssande segelbåtar utom i de allra trängsta passagerna. Problemet med många motorbåtsägare att de tror sig vara kapten på Emma Maersk och vill färdas mellan waypoints utan att röra ratten eller dra ner på farten överhuvudtaget.

    Reply

  34. Peter Gustafsson
    Aug 11, 2019 @ 12:09

    Jag blir nästen mest rädd när jag läser kommenterare på hamnen.se och andra ställen där motorbåtsförare hänger.

    Antingen vet man inte vad som gäller; “håll till höger och segla på rad, annar får ni skylla er själva” eller “cyklar man på motorväg får man släppa fram de som vill om”, eller så tycker man det är jätteroligt att folk blir rädda?

    De är säkert inte representativa… men lär ju ändå möte dem i skärgården.

    Reply

    • Erik P
      Aug 13, 2019 @ 13:17

      Förr så lärde man sig sjövett och sjövägsregler av andra mer erfarna. Numera sprids medveten desinformation på hamnen.se och ännu värre i vissa facebookgrupper. Detta talar för krav på förarbevis för alla på sjön så att man i alla fall fått reda på vad som egentligen gäller. Annars lever många kvar i tron att farled = bilväg och att samma regler gäller.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 13, 2019 @ 14:22

      Jag tipsar gänget på hamnen att de skulle kunna ha en sådan artikelserie under vintern :-)

      Reply

  35. Peter Gustafsson
    Aug 13, 2019 @ 07:54

    Jag är ganska säker på att även de här två förarna tyckte att man hade “full kontroll”.

    Det är detta som händer när man kör på någon med en motorbåt.

    Reply

  36. Peter Gustafsson
    Aug 13, 2019 @ 09:19

    Visst är internet fantastiskt…

    Reply

  37. Kristofer
    Aug 13, 2019 @ 11:59

    Enklaste lösningen vore ju om försäkringsbolagen krävde “skepparexamen” klass 8 från utbildare som dom godkänner, för att försäkra båtar över en viss storlek. Har man fartresurser över 20 knop så bör man även ha någon form av högfartscertifiering.

    Reply

  38. Per
    Dec 16, 2019 @ 13:01

    Ja jisses va man kan va avundsjuk som seglare!

    Reply

  39. Peter Gustafsson
    Feb 19, 2021 @ 17:57

    Reply

    • mattias a
      Feb 20, 2021 @ 19:36

      Till gubben bakom ratten, hade du passerat så nära mig med den båten så nära och du hade haft efterräkningar att vänta på !!

      Reply

    • Anders
      Feb 26, 2021 @ 21:34

      Jag hoppas att han blivit polisanmäld!
      En riktig pajas!

      Reply

      • Erik P
        Mar 6, 2021 @ 10:56

        Ja, här måste det väl finnas underlag för att få honom fälld. Det går ju att identifiera både båt och förare.

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.