Pater Noster Race 2006
Under uppseglingen från Långedrag till Skärhamn på fredagen undrade man varför man håller på; skitkallt, mörkgrå himmel och kulingvarning. Skall det vara så?
På lördagsmorgonen sken iallafall solen. SMHI lovade väst 8-13 och för en gångs skull hade de helt rätt. Tävlingsledningen var lite orolig sör att skicka ut småbåtar till Pater Noster i detta väder, så man valde att köra en kortare bana inomskärs. Man sade att man hade 10-15 m/s (18 i byarna) och 2-3 meters våghöjd. Vår TWS maxade på 14.3 m/s vid ett par tillfällen.
Oss hade de (trots ett LYS på 1.14) placerat i stora klassen. Konspirationsteoretiker trodde att det var medarrangerade IOD-seglare som inte ville ha oss i samma klass (så här i efterhand hade det varit bättre att köra stora klassen eftersom vi då vunnit den).
Besättningen (Anders Klamer och Fredrik Gustafsson) laddar mentalt. Inget kvar att fixa? Vad är klockan? Skall vi inte åka ut och kolla läget? Visst har det ökat lite… Foto: Peter Gustafsson.
Omvänd LYS-start inne i Skärhamn. Vår tur 12:03:09, kort kryss i 11-12 m/s ut till L Systers Kummel. Hård fajt från start med alltid snabbe Sven Gester i sin Facil 30 (tappade oss när han inte låg upp märket riktigt och fick göra ett dubbelslag i den stökiga sjön), sedan skumpig halvvind ner till Eggskär (visst är vågorna alltid stora här?) innan spinnakern fick komma upp… Skön läns förbi Tjörnekalv, gipp och sen nordost. Bra fajt med IOD-flottan som vanligt.
Jakten är igång. Hela gänget sätter spinnaker vid Eggskär. Närmast har vi IOD, IOD, Facil 30 och en IOD till. Foto: Fredrik Gustafsson.
Urban Ristorp visar hur man länsar med en IOD. Här gäller det att hålla i hatten. Urban var som vanligt i topp och i år lyckades han också träffa mållinjen (något han misslyckades med förra året). Foto: Fredrik Gustafsson.
Här har vi resten av gänget på väg in på Hakefjorden. Foto: Fredrik Gustafsson.
Kul bana inne på Hakefjorden med ett par korta kryssben och många rundningar. Allt gick bra trots bara tre man ombord. Slutligen en lång halvvind från Lyngholmarna till Stenungsund. De små båtarna gick inte att rå på och vinnare i år igen blev Hans Åke Karlsson i sin Maxi 68. I vår klass startade Jonas Berntsson i en Express drygt 6 minuter före, och han höll det avståndet i mål. Vi tvåa före Urban Ristorpi IOD. Vi blev iallafall inte omseglade på hela dagen, även om det var nära på målrakan då Ingvar Hellsing kom farande i en A22 (skall de där långsmala sakerna gå fort på undenvinden?).
Några av båtarna parkerade vid StSS brygga. Som vanligt vidtog grillfest och prisutdelning. Och som vanligt fanns det många (bort)förklaringar. Foto: Fredrik Gustafsson.
Tack för ett bra arr STSS, IOD-fleeten och Tjörn SS. Mycket trevligt!!! Alla resultat här.
Mellanklassen
1 Jonas Berntsson StSS Express 413 1,11
2 Peter Gustavsson GKSS Albin Nova 8 1,14
3 Urban Ristorp StSS IOD 68 1,13
4 Björn Wahlström StSS IOD 69 1,13
5 Sven Gester BKSS Facil 30 16 1,14
6 Stefan Pavia StSS Express 932 1,11
7 Reine Larsson StSS IOD 35 1,13
8 Ulf Hjalmarsson StSS IOD 66 1,13
9 Anders Johansson StSS Maestro 31 CR 9665 1,13
10 Leif Jonsson StSS IOD 33 1,13
11 Jonas Heiker TjSS Soling 73 1,14
Totalt
1, Janne Nilsson, StSS, 707, 1,09, Lilla
2, Jonas Berntsson, StSS, Express 413, 1,11, Mellan
3, Hans-Åke Karlsson, StSS, Maxi 68, 0,95, Lilla
4, Karl-Melker Oskarsson, StSS, Accent 26, 1,03, Lilla
5, Ingvar Hellsing, LESS, A22 347, 1,17, Stora
6, Peter Gustavsson, GKSS, Albin Nova 8, 1,14, Mellan
7, Stefan Berntsson, TjSS, Smaragd 139, 1,18, Stora
8, Mats Berntsson, StSS, First 31,7 377, 1,19, Stora
9, Dennis Olsson, StSS, H-båt, 1,07, Lilla
10, Urban Ristorp, StSS, IOD 68, 1,13, Mellan
11, Stefan Kylebäck, GKSS, First 44,7 10810, 1,43, Stora
12, Staffan Cederlöf, StSS, H-båt, 1,07, Lilla
13, Björn Wahlström, StSS, IOD 69, 1,13, Mellan
14, Stephan Wilck, TjSS, Smaragd 151, 1,18, Stora
15, Olof Zackrisson, LdSS, Alb. Cumulus, 1,07, Lilla
16, Stefan Pavia, StSS, Express 932, 1,11, Mellan
17, Kristian Lundmark, StSS, H-båt, 1,07, Lilla
18, Mats Andersson, TjSS, IF, 1,02, Lilla
19, Patric Wolmersson, GKC, Mumm 36 9995, 1,36, Stora
20, Ulf Hjalmarsson, StSS, IOD 66, 1,13, Mellan
21, Anders Johansson, StSS, Maestro 31 CR 9665, 1,13, Mellan
22, Leif Jonsson, StSS, IOD 33, 1,13, Mellan
23, Pär Ericsson, TjSS, First 31,7 240, 1,18, Stora
24, Sven Gester, BKSS, Facil 30 16, 1,14, Mellan
25, Johan Söderberg, BKSS, Alb. Cumulus, 1,08, Lilla
26, Sture Andersson, StSS, Alb. Cumulus, 1,08, Lilla
27, Kjell Andersson, StSS, Maxi 77, 1,02, Lilla
28, Tommy Strandberg, StSS, H-båt, 1,07, Lilla
29, Reine Larsson, StSS, IOD 35, 1,13, Mellan
30, Jonas Heiker, TjSS, Soling 73, 1,14, Mellan
31, Carl Palm, StSS, One off 1/4 ton 7707, 1,15, Stora
32, Leif Enarsson, MSS, X 332 202, 1,24, Stora
33, Hans Johansson, StSS, IMX 40 80, 1,38, Stora
Jun 7, 2006 @ 02:26
Kanske hade vi tagit er om vi haft aningen planare spinnacker. Fan, ni kunde ju köra bidevind med er blåsa. Vi var tvungna att ta ner och köra fock och spelet var över. Vad beträffar farten får vi väl tacka Peter Norlin som gjort en utplanad rundning strax framför kölen på vår jakt. Annars är det väl kryss som gäller när det handlar om de här långsmala sakerna………
Jun 7, 2006 @ 17:37
A22:an är iallafall en mycket vacker båt!!!
Jag lyckades få tag i en modell i skala 1:8 av en A22 designad av Jac M Iversen från Saltsjöbaden. Urprungligen byggdes en modell för testsegling och den verkliga båten byggdes 1936. Modellen seglades tydligen med vindroder och fick sedan utgöra plugg för ett antal modeller i plast. Min är enbart prydnad, men som sådan gör den sig mycket bra.
Jun 7, 2006 @ 18:38
Som du säkert vet är ju A 22:an en regelbåt och det har faktiskt byggts några stycken på 2000-talet. Vår är ritad av Peter Norlin och det byggdes ett 15 – tal på 80-talet.
Måste be att få tacka för god kamp ända in på mållinjen. I det läget hade vi ingen aning om var vi låg någonstans. Vi trodde som bäst kanske tvåa efter den där ruskiga saken som kryssade in med spinnackern över linjen i full karriär.
Jun 7, 2006 @ 18:44
Förresten. Jag glömde fråga. Du har inga bilder där vi möjligen syns. Kunde vara kul som minne. E-post-adressen har du ju. Har faktiskt aldrig sett den egna båten ute på vattnet.
Jun 7, 2006 @ 19:11
Tyvärr inga foton… gastarna hade fullt upp med att skota spinnakern lite till… och lite till… och lite till :-).
Vi skojade just om det, att ni nog gav upp hoppet då ni trodde vi var i stora klassen… så då blev det ju en positiv överaskning att vi bytt till mellanklassen (där vi brukar segla).
En tröst för er: hade man räknat om tiden efter LYS efter målgång, så hade ni slagit oss med 12 sekunder :-) Och då hade 707:an vunnit totalt.
Jun 7, 2006 @ 20:37
Ok. Frisk segling och frisk vind. I lättvind hade vi säkerligen abonnerat på någon av köplatserna. Vi möts kanske igen längre fram. Vi har ju Hermanö Runt, kanske Tjörn Runt etc.
Har du inte funderat på att klippa litet i texten och pussla fram någon liten blänkare till Arne på Regatta.nu? Fina bilder har du ju också. Skulle inte skada att lyfta fram den här trevliga och klassiska seglingen. Är väl iallafall minst lika intressant som kvällsseglingar i Lerkil eller 2,4 utanför Långedrag? Hursomhelst. Ha det och tack för ett trevligt reportage.
Jun 8, 2006 @ 22:22
Hej hej. Inga-Lisa här, gast på Bruzaholm, A22. Måste säga att jag är mycket stolt över min pappa Ingvar Hellsing och att jag hade jättekul :)
MVH Inga-Lisa
Jun 14, 2006 @ 13:28
Jösses vilken läns! Urban visar allt!