Det var inte jag…

Nya bloggen Öresund Regatta tar steget rakt in i hetluften med följande inlägg i handikappsystemdebatten. SSF och SHF har ju indikerat perestrojka men många verkar ligga lite lågt för att se vad som händer?

IRC på stark fram marsch – Blir det något i Öresund?

Från IRCs årliga kongress rapporterar Janne Orest att:

– X-35 klassen inte kör IMS längre
– I Holland är IMS helt borta från i år
– I Belgien har man helt övergett IMS
– I Spanien minskar intresset för IMS och fler och fler går över till det lokala systemet RN. IRC har inte riktigt kommit igång av den anledningen.
– I USA finns inga IMS certifikat längre. Ca 575 IRC båtar och ca 700 ORR(americap) Öriga seglar PHRF.
– Tyskland är delat i två läger. Några av tyskarna har bildat en parallell organisation GER-00 till tyska seglarförbundet DSV. Baltic Sprint Cup 2008 kommer att seglas enligt IRC.

IRC ökade ca 20% från 2006 till 2007 och totalt finns det 6750 båtar med certifikat.

Särskilt intressant är att ca 40% av båtarna som har certifikat är under 10m.

Det ryktas att det blir klass i Lidingö runt och på Gotland runt om 15 båtar anmäler sig.

Vad gör vi i Öresund? Vilken klubb i Öresund blir först med en IRC klass?

Den viktigaste frågan måste väl ändå vara vad vi vill i Öresund. Ju fler båtar som har mätbrev desto större fält.

Ska vi vara med på havskapp-seglingsmästerskap så gäller ju IMS nu. Hur många båtar i Öresund har ett IMS brev? Om vi ska vara med på IMS 670 EM så vore det ju bra att kunna köra några race under regeln innan vi drar till Marstrand 2008. Samma gäller ju Gotland Runt. Svenska Havskappseglingsförbundet lär ju nyligen ha öppnat för andra regler än IMS framåt.

Så vad vill vi i Öresund? DH? Svenskt eller danskt LYS? DH optimerade båtar och svenskt LYS mätbrev?

Please – låt oss undvika en debatt om vad som är bästa regeln (alla är överens om att IMS är bäst, men att resten av världen verkar segla IRC). Men gärna lite hårda fakta kring vad som händer egentligen!