Målgångar
Nu är nästan alla i mål efter långa havsköret (resultat) + (rundningar). DataCom vann igen. Helt överlägsna. Men båten mäter bra, går skitfort och seglas av bra gubbar. Och så har de väl sveriges bäste taktiker ombord? Grattis!!!
Update: nu finns slutresultaten här. Topp 10:
1. DATA COMMUNICATION Ralf Aspholm KSSS 10,55
2. TEAM BERGEN Sverre N Valeur ASKOY 46,80
3. BELUGA SAILING TEAM Christian Plump KYC/NRV 50,25
4. ALFA ROMEO Jani Lehti M-FIN 56,25
5. DU SOLEIL II Ingvar Hertzman KSSS 64,75
6. UNIQUE Bernd Kriegel KYC-GER 80,55
7. CAPIO Martin Nilsson HVBK 85,50
8. TEKNOVA Bengt Falkenberg GKSS 99,00
9. CHINOOK Johann Friedrichsen FYC 106,25
10. PATENT3 Juergen Klinghardt NRV/LYC 107,94
Slutresultat i Göteborg Offshore Race
1. HYUNDAI, Bertil Söderberg KSSS, 0:00:00
2. PROGRESSIVA Roger Edin VASS, 0:20:54 (efter första båt)
3. UK SYVERSEN Anders Nordström GKSS, Arcona 460, 0:40:03
4. AERO Mikael Grundström GKSS, MUMM 36, 3:04:20
5. CHANTY Ulf Nordqvist BKSS, Arcona 370, 3:17:04
6. ENNA Jonas Wallberg SSSÖ, Najad 405, 6:44:10
7. ELIDA Stefan Abrahamsson LSS, 18:09:53 (!)
I går kväll vid niotiden var Hyundai rejält avhängda, över en timme efter Aero, och gick sedan i mål tre timmar senare. Aero gick i mål vid 8 i morse, och har under morgonkvisten tappat över 4 timmar på Hyundai. Skickligt av Bertil Söderberg att hämta in fyra timmar på tre seglade ;-)
Vad sa folk förra året? Man kan inte köra 100-fotare och 35-fotare i samma klass! Hyundai, HiQ och Elida kom tillbaks i år. Det gjorde inte de vanliga seglarna… Man skulle kunna få många båtar till Offshore Race, men då måste man fundera över hur.
Anders
Aug 9, 2008 @ 11:56
Kul att sveriges bästa taktiker, Matthew Humphries, är engelsman..!
Peter Gustafsson
Aug 9, 2008 @ 13:53
Oj, fick för mig att Barne seglade på DataCom… kör han med nån annan?
Pelle P
Aug 9, 2008 @ 15:16
Visste inte att MH var med, känner på mig att den mesta inshore-inputen kommer fr JB.
Krull
Aug 9, 2008 @ 16:14
Hej,
Johan var navigatör o Matthew skötte taktiken.
Hälsn Krull
Anders
Aug 9, 2008 @ 16:17
Som det såg ut utifrån så verkade DCs afterguard bestå av Humphries på taktik, Emil Wiberg som rorsman och Johan Barne som någon typ av strateg/navigatör.
Anders
Aug 9, 2008 @ 16:18
vore kanske kul att få någon kommentar från någon ombord?
mattias allroth
Aug 9, 2008 @ 20:06
Så gött att äntligen hyundai vann gbg offshore och fick visa att det går att vinna totalt i ett havskör med många småskutor me på samma race.
Brorsan var med och det tydligen i 17-18 knop bra stunder så sweet kört gubbar.
Själv åkte man runt Ven i öresund och vann expressklassen.
Grattis Data Com och Raffe A !!!!
Undrar
Aug 9, 2008 @ 21:29
Brorsan sa inget om att vinden dog på kvällen/natten och att de var väldigt bra att vara 100 fot lång då och redan ligga vid kaj…? Var det först nu den båten vann något?
Peter Gustafsson
Aug 9, 2008 @ 23:42
Hyundai var i mål innan baren stängde. Minsta båt hade ytterligare 13 timmar på havet, så resultatlistan är ju bara sorterad efter LYS. Så länge alla seglade i samma vindar hade de inte en chans och var minst en timme efter… Kolla rundningsresultaten.
Det är därför man har olika klasser…
Det såg ju likadant ut förra året http://www.blur.se/2007/08/11/goteborg-offshore-race-2007/
Men jag struntar i vilket. Men skall vi vara med 2009 så skall det vara hyfsat fair kappsegling. Inte väderlotteri med båtar som seglar banan på halva tiden. Så klart är det skillnad mellan olika snabba båtar, men det är kul om man kan segla i samma vädersystem!
MA
Aug 9, 2008 @ 23:50
Recept på en Vinnarcocktail
– 1 del ORCi optimerad båt
– 1 hög nya segel med segelmakare ombord
– 3 – 4 proffsseglare
Blanda detta väl med kvalificerade amatörer så har ni en vinnarcocktail! Krydda med en hygglig budget (som skulle få SSF:s “Lyftet” att verka vara fickpengar!
Sen undras det varför det är så få som satsar på denna typ av kappsegling! Jag är full av beundran för de som gör helhjärtade amatörsatsningar, om inte dessa fanns hade proffsen inga att segla mot! Någon sa; “korpen och la Liga” i samma tävling….
Men förbaskat kul är det, trots att man från början vet att det finns vissa båtar/syndikat som man inte har en chans att slå, hur mycket man än tränar!
mattias allroth
Aug 10, 2008 @ 06:04
– Undrar-
Det finns alltid en del faktorer som spelar in när det ska seglas och självklart så spelar det in att vinden dör men sånt vet man ju inte i förväg.
Peter !
Ven runt resultat kommer nog på http://www.venrunt.com under dagen skulle jag tro.
Japps ;)
SÅg din gamle båt oxå igår men vi kryssa ifrån henne rejält med expressen peter.
Dom såg ut som ett glatt gäng ombord med en taskig segelgarderob.
Tyvärr så var det inget expressväder direkt igår heller och inga undanvindskör knappt.
Massa halvvind så vi kunde nästan inte köra spinnaker och så blåste det 12-16 m/sek.
// matte
Erik
Aug 10, 2008 @ 09:38
På havseilasen droppe vinden mot mål og gjord at vi som kom sent inn fikk en veldig straff. Sjekk mellomtidene så vil dere se a de båtene som kom bak droppet nedover på listen. At den beste båten i fra starten på den lille klassen kun blir nr.7 overall (CAPIO) sier sitt til at vi med “turbåter” ikke har en mulighet for å nå opp i dette selskapet.
Skal de fortsette med å kun å ha en EM/VM mester sammenlagt vil nok flere av de små båtene vurdere en gang til om det det er noe poeng å stille opp kun for å være liste fyll. Ellers skal GKSS ha skryt for ett bra mestersskap og flotte forhold på vannet.
m
Aug 10, 2008 @ 10:23
Vi var med på Aero och alla tyckte att det var en väldigt trevlig segling med en bra bana. Kul att det stämmer för en båt som Hyundai, de lägger ju trots allt en hel del resurser….
mange
Aug 10, 2008 @ 11:06
det var jäkligt skönt att kunna vinna med 100 fotaren…
visst dog vinden på natten å vi tjänade tydligen på d…vi var i mål vid 12 på natten å progressiva var i mål vid 3 tiden så dom var inte så långt efter…vädret kan vi ju inte rå för??vi vann bara med 20 min..eftersom vi seglade lys så vet man ju inte vem som vinner förrän alla är i mål….
Patrik
Aug 10, 2008 @ 12:08
Det var ett djävla gnäll !
Kan ni inte gratulera Hyundai gänget istället..?
För det mesta när vinden går som en jojo (fullt normalt i Sverige) så tjänar små båtar och låga LYStal på detta och då gnälls det inte.
Nu var det bara för en gångs skull storbåtsväder.
Detta är ju handicapsegling precis som det är, passar det inte så skall man segla entyp som det ju sagts många gånger förut.
GRATTIS HYUNDAI !
Peter Gustafsson
Aug 10, 2008 @ 13:10
Alla vet att fläkten stängs av på morgonen!!!
Då kan man inte i samma klass ha båtar som seglar ett “24-timmarsrace” på under 11 timmar och andra som verkligen seglar ett helt dygn!
Hur svårt kan det vara att dela upp båtar i en Open-klass och en vanlig LYS-klass, så att det faktiskt blir race. Då kanske vi och andra kommer till start nästa år. Och många seglare från förra året (som framförde sin kritik då) valde mycket riktigt att inte komma till start i år!
Jag gnäller inte på Hyundai, utan på att man inte får till västkustens enda riktiga offshoresegling på något vettigt sätt. Medans Gotland Runt arbetar aktivt med klasser, banor och arrangemang runt om kring som ger fler deltagare, så har man här helt motsatt trend:
År = vanliga båtar + open
2008 = 5 + 3 + 11 västkustbåtar i ORCi EM
2007 = 15 + 3
2006 = 18 + 4 + 6 SeaCart
2005 = 24 + 2
2004 = 23 + 0
2003 = 16 + 5
2002 = 12 + 6
2001 = 24 + 11
2000 = 25
1999 = 19 + 3
1998 = 21
Whatever.
Peter Gustafsson
Aug 10, 2008 @ 13:17
Förresten… varför kom inte Datscha till start. Mötte dem i torsdags då de var på väg till Marstrand.
Mathias
Aug 10, 2008 @ 18:59
Datscha valde att avstå då de tyckte att det fanns för få båtar att köra ett fair race emot (som du mycket riktigt påpekat ovan)
Feffe
Aug 10, 2008 @ 20:17
En eloge till Stefan Blom som far land och rike runt med sitt regattaTV.
Många roliga filmer att titta på i regnet…
// F.
MickeG
Aug 10, 2008 @ 21:24
Synd att inte fler hakade på GOR, fantastiskt seglingsväder och en riktigt kul bana. Väderprognoserna var ju inte direkt självklara;-).
Vi är fantastiskt nöjda med vår segling fram till morgonen, bla ca 2 min snabbare till Skagen på seglad tid än en mycket namnkunnig 45 fotare och samma tid som en IMX 40 i EM fältet.
Förutom en (lite) för sen spinnackerrivning vid Vinga väst så funkade allt klockrent.
Stort tack till Simon, Anderas, Mattias, Thomas, Denis, Lars och Stefan för ett suveränt arbete.
Tack Roger att vi fick segla din båt då du var upptagen på EM båt.
Jag seglade med Huyndai i samband med ett kundevent i tisdags och trevligare gubbar än Bertil och hans besättning
får man leta efter, stort grattis till er alla.
Ge inte upp GOR bara för att vindarna spökar till det, utan segla nästa år så kanske det blir så många anmälda att det går att köra fler klasser.
// Micke på Aero
MA
Aug 10, 2008 @ 22:37
Kul bana? Hur många slag gjorde ni? Vi gjorde totalt 7 slag, varav 5 gjordes för att runda rundningsmärken! Det var väl endast upp mot bojen innan skagen man kunde gjort några taktiska slag. Det var rätt kul att se alla ljus på natten som låg som ett radband. “Följa John” segling tycker inte jag är så spännande. Men det var ett fantastiskt dygn, med fint väder, och en helt otroligt vacker stjärnhimmel och mareld! Det upplever jag gärna igen!
Men det är väl så det blir, och värre (!?) blir det med all teknik och programvaror som gör vägvalet åt en, ett program är Sailplanner som vi denna gång inte fick använda då mobil uppkoppling ej var tillåten. Tänk tanken när alla har samma möjligheter, programvaran gör det optimala vägvalet baserat på all data du kan ladda upp. Hur stora variationer ser vi då? Men så är det väl, tekniken finns ju redan, men hur kul är det när vi i praktiken kan låta datorn styra? Blir det då den som bäst kan hantera programvaran som vinner?
Samma diskussion hade man när radiopejlingen tilläts, eller när den första navigatorn kom (som i bästa fall gav dig lat och long). Kan inte säga att det var roligare förr när man vecklade ut kortet och räknande på strömtrianglar och pejlade efter radiofyrar. Död räkning och en bra kompass var liksom det man litade på! Men det var en triumf i sig att komma rätt med hygglig marginal på några hundra meter….
MickeG
Aug 11, 2008 @ 09:43
OK ingen önskar mera kryss än vi, att ni fick få slag var väl för att ni också utnyttjade vindvriden bra och lyfte till märkena på de nordvrid som kom.
Öppna bogar gynnar ju inte direkt en båt som är kortare än alla andra, men det kunde ha sett mycket värre ut med tanke på väderläget.
Som sagt en grym stjärnhimmel perfekt för astronomist navigering.
/ Micke