Skip to content

22 Comments

  1. Anders
    Aug 9, 2008 @ 11:56

    Kul att sveriges bästa taktiker, Matthew Humphries, är engelsman..!

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Aug 9, 2008 @ 13:53

    Oj, fick för mig att Barne seglade på DataCom… kör han med nån annan?

    Reply

  3. Pelle P
    Aug 9, 2008 @ 15:16

    Visste inte att MH var med, känner på mig att den mesta inshore-inputen kommer fr JB.

    Reply

  4. Krull
    Aug 9, 2008 @ 16:14

    Hej,
    Johan var navigatör o Matthew skötte taktiken.
    Hälsn Krull

    Reply

  5. Anders
    Aug 9, 2008 @ 16:17

    Som det såg ut utifrån så verkade DCs afterguard bestå av Humphries på taktik, Emil Wiberg som rorsman och Johan Barne som någon typ av strateg/navigatör.

    Reply

  6. Anders
    Aug 9, 2008 @ 16:18

    vore kanske kul att få någon kommentar från någon ombord?

    Reply

  7. mattias allroth
    Aug 9, 2008 @ 20:06

    Så gött att äntligen hyundai vann gbg offshore och fick visa att det går att vinna totalt i ett havskör med många småskutor me på samma race.
    Brorsan var med och det tydligen i 17-18 knop bra stunder så sweet kört gubbar.

    Själv åkte man runt Ven i öresund och vann expressklassen.

    Grattis Data Com och Raffe A !!!!

    Reply

  8. Undrar
    Aug 9, 2008 @ 21:29

    Brorsan sa inget om att vinden dog på kvällen/natten och att de var väldigt bra att vara 100 fot lång då och redan ligga vid kaj…? Var det först nu den båten vann något?

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Aug 9, 2008 @ 23:42

    Hyundai var i mål innan baren stängde. Minsta båt hade ytterligare 13 timmar på havet, så resultatlistan är ju bara sorterad efter LYS. Så länge alla seglade i samma vindar hade de inte en chans och var minst en timme efter… Kolla rundningsresultaten.

    – Det blev inte så mycket kryss på långdistansseglingen. Vid femtiden på morgonen minskade vinden rejält. Det påverkade inte så mycket för de större och snabbare båtarna utan var mer till problem för de små.

    Det är därför man har olika klasser…

    Det såg ju likadant ut förra året http://www.blur.se/2007/08/11/goteborg-offshore-race-2007/

    Men jag struntar i vilket. Men skall vi vara med 2009 så skall det vara hyfsat fair kappsegling. Inte väderlotteri med båtar som seglar banan på halva tiden. Så klart är det skillnad mellan olika snabba båtar, men det är kul om man kan segla i samma vädersystem!

    Reply

  10. MA
    Aug 9, 2008 @ 23:50

    Recept på en Vinnarcocktail
    – 1 del ORCi optimerad båt
    – 1 hög nya segel med segelmakare ombord
    – 3 – 4 proffsseglare
    Blanda detta väl med kvalificerade amatörer så har ni en vinnarcocktail! Krydda med en hygglig budget (som skulle få SSF:s “Lyftet” att verka vara fickpengar!

    Sen undras det varför det är så få som satsar på denna typ av kappsegling! Jag är full av beundran för de som gör helhjärtade amatörsatsningar, om inte dessa fanns hade proffsen inga att segla mot! Någon sa; “korpen och la Liga” i samma tävling….
    Men förbaskat kul är det, trots att man från början vet att det finns vissa båtar/syndikat som man inte har en chans att slå, hur mycket man än tränar!

    Reply

  11. mattias allroth
    Aug 10, 2008 @ 06:04

    – Undrar-

    Det finns alltid en del faktorer som spelar in när det ska seglas och självklart så spelar det in att vinden dör men sånt vet man ju inte i förväg.

    Peter !

    Ven runt resultat kommer nog på http://www.venrunt.com under dagen skulle jag tro.
    Japps ;)

    SÅg din gamle båt oxå igår men vi kryssa ifrån henne rejält med expressen peter.
    Dom såg ut som ett glatt gäng ombord med en taskig segelgarderob.

    Tyvärr så var det inget expressväder direkt igår heller och inga undanvindskör knappt.
    Massa halvvind så vi kunde nästan inte köra spinnaker och så blåste det 12-16 m/sek.

    // matte

    Reply

  12. Erik
    Aug 10, 2008 @ 09:38

    På havseilasen droppe vinden mot mål og gjord at vi som kom sent inn fikk en veldig straff. Sjekk mellomtidene så vil dere se a de båtene som kom bak droppet nedover på listen. At den beste båten i fra starten på den lille klassen kun blir nr.7 overall (CAPIO) sier sitt til at vi med “turbåter” ikke har en mulighet for å nå opp i dette selskapet.
    Skal de fortsette med å kun å ha en EM/VM mester sammenlagt vil nok flere av de små båtene vurdere en gang til om det det er noe poeng å stille opp kun for å være liste fyll. Ellers skal GKSS ha skryt for ett bra mestersskap og flotte forhold på vannet.

    Reply

  13. m
    Aug 10, 2008 @ 10:23

    Vi var med på Aero och alla tyckte att det var en väldigt trevlig segling med en bra bana. Kul att det stämmer för en båt som Hyundai, de lägger ju trots allt en hel del resurser….

    Reply

  14. mange
    Aug 10, 2008 @ 11:06

    det var jäkligt skönt att kunna vinna med 100 fotaren…
    visst dog vinden på natten å vi tjänade tydligen på d…vi var i mål vid 12 på natten å progressiva var i mål vid 3 tiden så dom var inte så långt efter…vädret kan vi ju inte rå för??vi vann bara med 20 min..eftersom vi seglade lys så vet man ju inte vem som vinner förrän alla är i mål….

    Reply

  15. Patrik
    Aug 10, 2008 @ 12:08

    Det var ett djävla gnäll !
    Kan ni inte gratulera Hyundai gänget istället..?
    För det mesta när vinden går som en jojo (fullt normalt i Sverige) så tjänar små båtar och låga LYStal på detta och då gnälls det inte.
    Nu var det bara för en gångs skull storbåtsväder.
    Detta är ju handicapsegling precis som det är, passar det inte så skall man segla entyp som det ju sagts många gånger förut.

    GRATTIS HYUNDAI !

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Aug 10, 2008 @ 13:10

    Alla vet att fläkten stängs av på morgonen!!!

    Då kan man inte i samma klass ha båtar som seglar ett “24-timmarsrace” på under 11 timmar och andra som verkligen seglar ett helt dygn!

    Hur svårt kan det vara att dela upp båtar i en Open-klass och en vanlig LYS-klass, så att det faktiskt blir race. Då kanske vi och andra kommer till start nästa år. Och många seglare från förra året (som framförde sin kritik då) valde mycket riktigt att inte komma till start i år!

    Jag gnäller inte på Hyundai, utan på att man inte får till västkustens enda riktiga offshoresegling på något vettigt sätt. Medans Gotland Runt arbetar aktivt med klasser, banor och arrangemang runt om kring som ger fler deltagare, så har man här helt motsatt trend:

    År = vanliga båtar + open
    2008 = 5 + 3 + 11 västkustbåtar i ORCi EM
    2007 = 15 + 3
    2006 = 18 + 4 + 6 SeaCart
    2005 = 24 + 2
    2004 = 23 + 0
    2003 = 16 + 5
    2002 = 12 + 6
    2001 = 24 + 11
    2000 = 25
    1999 = 19 + 3
    1998 = 21

    Whatever.

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Aug 10, 2008 @ 13:17


    Förresten… varför kom inte Datscha till start. Mötte dem i torsdags då de var på väg till Marstrand.

    Reply

  18. Mathias
    Aug 10, 2008 @ 18:59

    Datscha valde att avstå då de tyckte att det fanns för få båtar att köra ett fair race emot (som du mycket riktigt påpekat ovan)

    Reply

  19. Feffe
    Aug 10, 2008 @ 20:17

    En eloge till Stefan Blom som far land och rike runt med sitt regattaTV.
    Många roliga filmer att titta på i regnet…
    // F.

    Reply

  20. MickeG
    Aug 10, 2008 @ 21:24

    Synd att inte fler hakade på GOR, fantastiskt seglingsväder och en riktigt kul bana. Väderprognoserna var ju inte direkt självklara;-).
    Vi är fantastiskt nöjda med vår segling fram till morgonen, bla ca 2 min snabbare till Skagen på seglad tid än en mycket namnkunnig 45 fotare och samma tid som en IMX 40 i EM fältet.
    Förutom en (lite) för sen spinnackerrivning vid Vinga väst så funkade allt klockrent.
    Stort tack till Simon, Anderas, Mattias, Thomas, Denis, Lars och Stefan för ett suveränt arbete.
    Tack Roger att vi fick segla din båt då du var upptagen på EM båt.
    Jag seglade med Huyndai i samband med ett kundevent i tisdags och trevligare gubbar än Bertil och hans besättning
    får man leta efter, stort grattis till er alla.
    Ge inte upp GOR bara för att vindarna spökar till det, utan segla nästa år så kanske det blir så många anmälda att det går att köra fler klasser.
    // Micke på Aero

    Reply

  21. MA
    Aug 10, 2008 @ 22:37

    Kul bana? Hur många slag gjorde ni? Vi gjorde totalt 7 slag, varav 5 gjordes för att runda rundningsmärken! Det var väl endast upp mot bojen innan skagen man kunde gjort några taktiska slag. Det var rätt kul att se alla ljus på natten som låg som ett radband. “Följa John” segling tycker inte jag är så spännande. Men det var ett fantastiskt dygn, med fint väder, och en helt otroligt vacker stjärnhimmel och mareld! Det upplever jag gärna igen!

    Men det är väl så det blir, och värre (!?) blir det med all teknik och programvaror som gör vägvalet åt en, ett program är Sailplanner som vi denna gång inte fick använda då mobil uppkoppling ej var tillåten. Tänk tanken när alla har samma möjligheter, programvaran gör det optimala vägvalet baserat på all data du kan ladda upp. Hur stora variationer ser vi då? Men så är det väl, tekniken finns ju redan, men hur kul är det när vi i praktiken kan låta datorn styra? Blir det då den som bäst kan hantera programvaran som vinner?

    Samma diskussion hade man när radiopejlingen tilläts, eller när den första navigatorn kom (som i bästa fall gav dig lat och long). Kan inte säga att det var roligare förr när man vecklade ut kortet och räknande på strömtrianglar och pejlade efter radiofyrar. Död räkning och en bra kompass var liksom det man litade på! Men det var en triumf i sig att komma rätt med hygglig marginal på några hundra meter….

    Reply

  22. MickeG
    Aug 11, 2008 @ 09:43

    OK ingen önskar mera kryss än vi, att ni fick få slag var väl för att ni också utnyttjade vindvriden bra och lyfte till märkena på de nordvrid som kom.
    Öppna bogar gynnar ju inte direkt en båt som är kortare än alla andra, men det kunde ha sett mycket värre ut med tanke på väderläget.
    Som sagt en grym stjärnhimmel perfekt för astronomist navigering.
    / Micke

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.