Bavaria 32 vs Elan 310
Här är senaste snackisen, bland framförallt Bavariaseglarna.
Inför en presentation i tidningen Segling var vi inbjudna till gemensam fotografering på Kanholmsfjärden måndagen den 7 december, allt enligt tidningens chefredaktör Joakim Hermansson. När den fräcka Elanen, en båt mer fokuserad på racing, dök upp visade det sig att de kom med full kappseglingsbesättning, 6 man med segelmakare och allt. Det visade sig att Curt Gelin ville göra farttester. Det var väl inte riktigt det vi förberett oss på. Vår båt var just riggad och inte seglad en enda meter, och dessutom med endast en ovan besättningsman. Nåväl, vi är inte de som ger upp så vi genomför lite farttester.
Förutsättningarna var:
Elan 310: Fina kappseglingssegel i Kevlar med fullattestor och stående lattor i en stor fock från Hammel Sails. 6 man på railen.Bavaria Cruiser 32: Rullmast och rullfock av High-Tech typ med stående lattor från Elvström.
3 till 4 mans besättning.Vind mellan 6 till ca 10 m/sek
På halvvinden från Stavsnäs över Kanholmsfjärden håller båtarna inledningsvis jämn fart. När det blir mer öppen bog glider Elanen ifrån med sin större fullattestor och rundar “Röko” med ett försprång, efter 3,7 distans. När vi vänder upp passar vi på att justera skotpunkter och hissa stor och fock ordentligt, som vi tidigare inte hunnit göra. Vinden har nu ökat och båda båtarna seglar med fulla ställ. Farten är förvånansvärt jämn. När byarna kommer tar dock Elanen bättre höjd mycket beroende på att den genom den större besättningen lyckas segla båten mer upprätt och får därmed bättre lyftkraft från sin köl.Skillnaderna är dock inte mycket större en de jag upplevt mellan båtar när man kappseglar med entypsbåtar.
Slutsats
Vad fick vi då ut av det plötsliga farttestet. Vi kan konstatera att den sportiga Elan 310 är en bra seglare, fin undanvindsbåt och tar bra höjd på kryssen, kanske något vekare än Bavarian. Det som förvånade var nog ändå hur bra nya Bavaria Cruiser 32, designad av Farr Yacht Design, seglar, och det med rullsegel!Farr:s designuppgift var att skapa en komfortabel familjebåt med smidig segling och bra allroundegenskaper. Man kan inte låta bli att imponeras av resultatet.
/ Bernt Lindquist
Tipstack till Torodd Olsen.
Jan 31, 2010 @ 15:43
Såg Bavarian på Dusseldorfmässan och det såg inte alls så tokigt ut.
Båten hade dessutom “riktig köl”. Tänk om nån vågar köpa henne utan rullmast och lägger lite pluring på en racinggarderob.
SRS-kommittén skulle inte ha en chans. :-)
http://sundetregatta.blogspot.com/2010/01/boot-dusseldorf-2010-bavaria-32-cruiser.html
Jan 31, 2010 @ 17:13
Sermanpå!
Undrar om Bavarian är bättre än vi förväntat eller om Elanen är sämre?
En förklaring kan vara att Bavarian defacto är drygt 2 fot längre och därför får en längre seglande vattenlinje (även om den mätta inte skiljer så mycket).
Länge läuft, som tysken säger….
En annan aspekt, som kanske inte kom fram så mycket i testet, är hur det kommer att se ut på havet. Bavarians trubbiga stäv kommer gissningsvis att bromsa ganska mycket när den skall pressa sig genom vågor. Hursom är det intressant att en volymbåt (i dubbel bemärkelse) hävdade sig så bra. Är den bredhäckade designen fräck men långsam om den inte får plana?
//Niklas S
Jan 31, 2010 @ 17:32
Jag reagerar på texten ovan att Elanen tog bra höjd. Vad jämför man med då? Bavarian?
När jag seglade Elanen så var man tvungen att gå lågt för att inte stanna. Faktiskt lite likt VO70 som jag fick tillfälle att styra ut från Stavsnäs till Sandhamn i somras. Så fort man började “pina” dessa båtar (Elan och VO70) så stannade de.
Elanen är en trevlig och rolig båt , inget ont om den, men undra om skribenten ovan har 100% koll?
Dock kan jag hålla med om att Elanen var lite vek och vi fick reva tidigt på uppvinden. Men på undanvinden så kommer den ju till sin rätt ;-)
// Stefan
Jan 31, 2010 @ 20:24
Uppvinden?
Jan 31, 2010 @ 21:11
På kryss
Jan 31, 2010 @ 17:54
Ja, det skulle vara kul om någon ville lägga lika mycket krut på en Bavaria som man lägger på dokumenterat framgångsrika båtar. Köp en, hotta upp den och vinn det mesta!! Det mäter säkert bra!
Jan 31, 2010 @ 21:44
I februarnummeret av yachting monthly sammenlignes bavaria 32 med den gamle contessa 32. Der er contessan raskest. Contssa 32 har 1,08 i Lys i Norge. Kan vi da anta 1,07 på bavaria 32 og 1,09 på elan 310? :-))
Jan 31, 2010 @ 23:01
1,09 med gennaker….nänä, så förändringsbenägna är inte grabbarna bakom vårt kära respitsystem ;-)
Den kanske kryssar jämt med en Contessa/Comfort men den kör ifrån dem betydligt mer på öppna bogar, halvvind, slör och läns (man hade både Spinne och Gennaker på den Elan 310 jag testade).
Stefan
Feb 1, 2010 @ 08:34
Japp, håller med, 10 år gamla First 31,7 har 1,18 eller 1,19 i Lys, då borde väl en ny “racer”? i alla fall ligga i nivå eller högre!
//Hannu
Jan 31, 2010 @ 22:06
Scampi och Comfort 30 har 1.09, skulle utvecklingen inte kommit längre? Då är dessa gamla 70-talare prisvärda båtar.
-J
Feb 1, 2010 @ 00:18
Hur kan någon vara så ointelligent att göra så ovetenskapliga tester? Curt Helin har dessvärre passerat bäst före datum.
Feb 1, 2010 @ 08:18
Berätta hur man skulle gjort.
Feb 1, 2010 @ 08:34
Greven, du brukar ju säga att ingen gör något ? När publiceras ditt egna mera vetenskapliga test ?
// F.
Feb 1, 2010 @ 08:44
Elan 310 vil få LYS rundt 1.22
Feb 1, 2010 @ 08:49
Det är väl uppenbart, ja rent elementärt, cruising vs. Racing är väl knappast rättvisande rent prestandamässigt? Proffs och segelmakare mot semesterseglare, ja här finns så många felkällor som bara ger spekulationer.
Feb 1, 2010 @ 08:59
Eftersom båtarna inte är jämförbara rakt av kanske syftet med testet var ett annat ?
// F
Feb 1, 2010 @ 09:23
Har köpt en så’n där BC32:a. Håller på att sätta ihop en ansökan om mätbrev, men det var pilligare än jag trott. Återkommer gärna med besked om vad de sätter för tal. Man är ju rätt nyfiken själv :-)
Feb 1, 2010 @ 09:34
Hörni, idka nu lite källkritik och glöm inte att ni endast har hört den ena sidan d.v.s Bavarias försäljningsansvarige beskriva detta. För övriga som var med, men hittills haft den goda smaken att inte försöka framställa sig som objektiva testare av sin egen båt, tror jag att läget upplevdes lite annorlunda ute på fjärden den där dagen. Elanen vände upp flera gånger för att vänta in Bavarian. Elanen “startade” i Bavarians kölvatten och fick segla om på ren båtfart. “Försprånget” var på drygt 2 minuter efter ca 3,5 M segling. Om man nu skall hoppa ned i den här sandlådan så talar vi då alltså om en skillnad på minst 35 s/M vilket väl motsvarar ungefär 5-6 pinnar i LYS…? Entyp??? Man kan ju “uppleva” det som att båtarna är väldigt lika men om det nu skiljer 35 s/M (om det nu gör det i ett riktigt test) så startar de kanske inte ens i samma grupp på en kappsegling.
Nä, jag tycker det är trist att Bavaria inte ger rättvisande fakta i sin framställning ovan. Bernt får det att låta som att Elanen kom fullkittad till start i en viktig tävling med en erfaren besättning när sanningen var att bägge båtarna sjösattes och mastades på samma dag efter båtmässan någon vecka före fotograferingen och ingen kan därmed antas ha haft bättre försprång än någon annan när det gäller trim etc.
Elan 310 har redan en IRC TCC på 0,982 vilket motsvarar ett LYS på ca 1,21-1,23 om nu en sådan översättning kan göras. Vad Bav 32 Cruiser får återstår väl att se.
Mar 8, 2010 @ 23:20
Jag har med intresse följt diskussion kring Elan 310/Bavaria Cr 32. Håller med om att man ska vara noga med fakta. Är det så att Elan 310 är åt det veka hållet, och att man måste reva redan vid 8-9 m/s, om man inte har 3-4 gubbar på railen?
Feb 1, 2010 @ 09:53
Racingsegel v.s cruising? Rullstor och rullgenua. 6 man v.s 4? Rättvisande farttest!
Feb 1, 2010 @ 10:02
Nej, just det. Jag tror inte det var någon annan än möjligen Curre själv och Bernt som tog detta som ett “seriöst farttest”. Men eftersom den samlade församlingen tycks ta vad Bavarias säljare påstår ad notam så kan det ju finnas en poäng i att förstå att det finns en annan sida också.
Feb 1, 2010 @ 09:58
Nu lät det som att jag dissade Bavarian. Det gjorde jag inte. OM nu Bavaria har tagit fram en 32-fots cruiser som närmar sig 1,18 i LYS är det ett mycket stort fall framåt och helt förväntat när man anlitar Farr Yacht Design men vill behålla cruisingegenskaperna Detta skall man vara stolt över!
Men det blir fel när man påstår saker som inte stämmer och försöker sänka förväntningarna på sig själv genom att påstå att motståndaren var så mycket bättre förberedd.
Vill man göra ett verkligt test så kittar man upp båtarna likvärdigt med segel, man ser till att ha lika tung besättning. Man ser till att besättningarna är likvärdiga i seglingskompetens. Man ser åtminstone till att besättningarna byter båt efter halva dagen. Och man ser till att redovisa fakta alla och inte bara de subjektiva uppfattningar som passar ens eget syfte.
Feb 1, 2010 @ 11:19
Håller med dej Patrik till 120%
Kanske skall vi andra akta oss att döma Curre innan vi läst hans summering av testet. Ovan summering från Bavariagänget ser i alla fall jag rakt igenom och det är skrivet ur ett försäljningssyfte från Bavarias håll.
Det enda båtarna egentligen har gemensamt är ju att de de tillverkas av två producenter som befinner sej i samma marknadssegment/nisch = Price leader. Sedan är ju allt olika.
Elanens kryssegenskaper är begränsade pga designen är anpassad för snabb segling med vinden. Detta är förmodligen något som Curre kommer att förmedla i sin artikel. Nu prenumererar inte jag på Segling så jag vet inte om eller när artikeln släpps.
Stefan Blom
Feb 1, 2010 @ 12:45
Bägge båtarna är ju med i senaste numret av Segling men de ställs inte mot varandra egentligen. De jämförs som en cruisingbåt och en racingbåt.
Feb 1, 2010 @ 18:43
Helt rätt. Som Lasse säger finns resultatet från denna dag med i senaste Segling och det är snyggt och prydligt med 1 uppslag per båt och sedan 1 sida med datablad och fakta. De jämförs inte mot varandra utan var och en för sig.
Feb 1, 2010 @ 12:40
Bra Patrick! Det vill alltid lønne seg å forholde seg til virkeligheten. Man må ikke blande kortene her.
For det første så er det stor forskjell på hvilken høyd man peker og for høyt man kommer ut. En generell feil som gjøres av mange på moderne båter er at de piner for mye og glemmer att fart=høyde. Dette er spesiellt viktig på båter med ikke overlappende forseil.
Elan og Bavaria er på ingen måte i samme nisch! Det er tvert imot stor forskjell på det meste inkl.pris (desverre).
Det er ingen tvil om at Elan 310 seiler sirkler rundt en Bavaria 32 men det skulle bare mangle. Bavaria 32 er en kjempefin båt men er bygget med helt andre egenskaper enn en 310.
Når det gjelder Curres fartstester har jeg ingen kommentarer:)
Vi sees på fjorden!
Hilsen Vidar
Feb 1, 2010 @ 13:16
Den stora skillnaden mellan de här två båtarna kommer när den genomsnittlige Bavaria-seglaren lastat i gummijolle, snurra, grill, badmadrasser, konserver, sittbrunnstält och massor av andra bra-ha-saker. Elan-seglaren har samtidigt skaffat en “tung” spinnare och en fock till ;-)
Feb 1, 2010 @ 13:46
IRC rating på 0,982 er det samme som på mange X-99 og X-332 som har 1,25 i LYS.
Feb 1, 2010 @ 20:16
…uansett hvor saklig en slik debatt er, så hvis det kan lokke fler bavariaseilere ut på regattabanen for å teste LYS-tallet så er det vel bra?
Mar 2, 2010 @ 13:24
Precis som vanligt är det inte en enda av varken de som “testseglade” eller de som har kommenterat som har ifrågasatt hur slät botten de olika båtarna hade.
En kappseglingsslät botten gör oerhört stor fartskillnad jämfört med den vanliga apelsinskalsknottriga ytan som epoximålning och bottenmålning med roller ger. Man kan gissa att Elanen som var försedd med kappseglingssegel hade en slät botten. Det är däremot sällsynt att Bavarior har det.
Skrovlinjerna på liknande moderna båtar är såpass lika att det kan vara mycket svårt att skilja dem åt om man BARA ser underlivet och inte fribord etc. Och det är det som ger det mesta av segelegenskaperna tillsammans med de sedvanliga jämförtalen för våtyta, segelyta, längd, bredd osv. Och dessa skiljer inte så avgörande mycket i denna jämförelse.
Återstår då segel och bottens släthet. Och då är det i såpass frisk vind som 6-10 m/s i stort sett BARA på kryssbog som racingsegel betyder något, medan bottens släthet betyder mycket hela tiden.
Man skall m.a.o. inte yttra sig om testseglingar om de som testar inte redovisar bottens släthet.
Mar 3, 2010 @ 10:51
Bavarian var obehandlad, d.v.s. den seglade på ren gelcoat. Vet inget om Elanen.
(Annars är jag sedan 1988 själv hängiven VC17 användare. Den är överlägsen, är tunn och helt slät trots att man lägger 2 lager per år efter år. Det växer en del på den men det kommer förhoppningsvis bli bättre 2011 då den norska varianten kanske tillåts här. Den norska är bra…)
Mar 2, 2010 @ 22:03
Var på mässan och såg missfostret, liknar en båtvariant av en värdetransport-/pansarbil.
Undrar hur Farr & Co tänkte, vi gör en båt med skithöga fribord, tokkantig överbyggnad sen toppar vi med skottgluggar till ventlier – good thinking!
Gör om – gör rätt
p.s liknar en Volvo 740 eller en UPS-budbil…
Mar 3, 2010 @ 07:07
Richard, att du överhuvud taget var där o tittade på båten!?
Jag tycker Bavaria lyckades ganska bra. Stor båt mycket utrymme, fräsch innuti.
Seglar den sedan ganska bra så har dom lyft sig och som någon innan sa, att det är kul om några kommer ut o kappseglar…
Sen att jag föredrar en HP 1030 istället innebär ju inte att jag ratade denna båt.
740 har en dålig aerodynamik, denna båt har ju tydligen en bra formgivning o seglar bra.
Blir kul att se om någon börjar segla lite aktivare och kommer prestera med den.
Elanen var ju oxå fin….men lite liten och min reflektion efter sett videor mm…varför seglar de med endast revad stor och fock i 8m/s? varför inte fullstor + gennaker och en skön planing?
//A
Mar 3, 2010 @ 21:02
Ja, jag såg båten på mässan och har sett den efter också. Under vattenlinjen är den helt ok men sen har dom gett upp, “brevlådeinkasten” och legoöverbyggnaden funkar inte alls. Påminner lite om en modern variant av en halvtonnare från VM i Sandhamn 1980 som hette Alexa Star. När det gäller innerutrymmet och stilen så liknar den mest ett Kvikkök.
Men smaken är som……
Mar 4, 2010 @ 07:33
Hur skulle det varit? För att alla skulle tycka att det varit suveränt…
Mar 4, 2010 @ 20:04
Är det någon som kommer ihåg när Bavaria såg ut som en segelbåt?
I början av 90-talet hade Bavaria riktigt snygga linjer. Nu ser nya 32:an ut som en nedskalad bilfärja.
Gör om -gör rätt!
Mar 4, 2010 @ 20:14
Får hoppas att den inte ger sig ut i isen nu då ;-)
Mar 4, 2010 @ 21:12
Vilken båt ser ut som en segelbåt?
Mar 5, 2010 @ 10:59
Tror att Farr ritade First 35 lite före Bavaria 32 och den är ju skitsnygg. Misstänker att en husarkitekt har ritat överbyggnaden.
Mar 5, 2010 @ 11:20
Men det är väl BMW som designat överbyggnaden? De gör ju redan världens i särklass fulaste bilar så det är kanske i konsekvens härmed de skaffat sig samma ambitioner i båtvärlden? :-)
Chris Bangles är ju mannen som förfulade BMW bortom all mänsklig föreställningsförmåga och han slutade ju på BMW sent i höstas för att som han så “gå vidare mot nya utmaningar”. Bevare Bavaria om det är till dem han gått!
Mar 5, 2010 @ 12:32
Det kanske är samma fenomen som Ford Anglia råkade ut för – “Fredagsrutan” som var en rak felvinklad sak. Så går det när veckan är slut och man måste lämna in ritningarna ;-)
Mar 3, 2010 @ 18:13
Var ganska många som dissade Performance/AIE 35an när den kom för sina klumpiga linjer speciellt överbyggnad.. tycker ni Bavarian lyckats bra i designen så kanske jag inte skulle tagit det så hårt som jag gjorde då :-)
Mar 4, 2010 @ 07:58
Tycker det är fantastiskt att man kan köpa en båt av ett lågprisvarv designat av Farr Yacht Design. Den tilltänkta kundkretsen är ju inte aktiva kappseglare utan familjeseglare som söker komfort. De får nu chansen att utmana “hetare” båtar på fjärden. Detta kommer leda till mer aktiv segling eftersom ingen kan tänka sig att bli omseglad av en Bavaria! Seglen på Bavarian är som vanligt – botten!
Mar 5, 2010 @ 12:45
Den är säkert bekväm (om det nu är högsta prioritet vid ett båtköp), men snygga linjer är det inte. Den ser ut som ett skämt … en karikatyr av en segelbåt …
http://www.bavaria-yachtbau.com/uploads/pics/6CR32_1362_01.jpg
///h
Mar 5, 2010 @ 16:11
Radar på en 32 fotare. Dessa båtar vänder sig till en helt annan kundkrets.
Hur många av Blurs läsare har radar?
Finns det fler som skulle vilja släppa på fockskotet och flytta ner gubbarna i lä?
Här är det bekvämlighet och flärd som är det primära, inte segling i den bemärkelsen som många här åsyftar.
Mar 6, 2010 @ 08:11
Min båt har radar :o Måste kanske sluta läsa Blur…
Vet förresten att det kanske dyker upp rutinerad seglare i en Bav32:a på Bohusracet….
Mar 6, 2010 @ 10:09
Ojoj, nu sprider det sig en oro blan blurläsarna….
Mar 6, 2010 @ 16:14
Man kan sminka en gris – men det är fortfarande en gris….
Mar 5, 2010 @ 21:40
Känner någon nån som köpt/beställt en 32:a? Vad avgjorde köpet, innerutrymmen, pris eller stor utfällbar badbrygga? Antar att ingen tänkte – vilken skitsnygg båt den ska jag ha!
Mar 6, 2010 @ 13:11
Är valet en “gammal” 70/80 talare, ex maxi 95, Comfortina 32 osv, så förstår jag faktiskt dom som köper en Bavaria istället, allt splitter nytt och bra utrymmen, perfekt om man har barn och vill vara ute i skärgården, sedan går det säkerligen att segla riktigt bra även med Bavaria om man har bra segel.
Ps: Är inte Bavariaägare
Mar 5, 2010 @ 23:45
kan vi slippa läsa om bavarior på blur? tack.
lägg ner nu.
Mar 6, 2010 @ 16:12
Håller med, BLUR är för segelbåtar inte Bavaria. Nu lägger vi ner.
Mar 6, 2010 @ 17:07
Richard; Ett par inlägg upp ställer du frågor om tankar kring bavariaköp.
Innan du hunnit få in svar så kommenderar du plötsligt att “vi” lägger ner alla diskussioner kring Bavaria. Vad är du rädd för?
Bavaria ÄR ett segelbåtsmärke, i motsats till vad du påstår här ovan.
Du får naturligtvis ha dina favoritmärken, liksom alla vi andra här inne.
Men få märken har fått dig att agera i sådan försvarsställning som nu.
Personligen tror jag att Bavarias drag att byta designteam för sina cruiserbåtar kan få igång surret på andra håll än i “campingforum”, t ex här på Blur. Vilket naturligtvis kan gynna överbryggandet mellan semestersegling och att börja kappsegla, även för bavariaägare.
Eftersom Bavariabåtar varit sällsynta på kappseglingar (bortsett från Match-båtarna), så är väl alla andra inputs välkomna att få en bild av hur de går mot andra fabrikat, så som tvåbåtstester.
Hade jag inte vetat bättre, hade jag genast trott att du är återförsäljare av Hansebåtar, eller begagnade 80-90-tals båtar i 32-36-fotssegmentet.
/Kim
Mar 6, 2010 @ 18:41
Självklart har alla rätt att tycka att nya 32:an är en toppenbåt. Själv är jag av en annan åsikt, ber om ursäkt om jag trampar någon nybliven Bavaria 32-ägare på tårna. Garanterar att jag inte är åf för Hanse (också utrustade med “Kvik”inredning). På önskelistan står en Santa Cruz 37 men får nöja mig med en ny First.
Mar 7, 2010 @ 21:26
Kan inte heller låta bli att svara dig Richard: Har själv köpt en och är mycket nöjd. Har varit seglare i snart 40 år och detta är en mycket välseglande båt. BMW’s design är som alla vet kontroversiell, men den säljer bra och det gör Bavaria med. Drömmer för egen del inte om en SantaCruz utan om en Hallberg-Rassy.
Roligt att du är nöjd med DITT val.
Mar 6, 2010 @ 17:19
Värt att notera är att Færderseilasen lockade 91 (!!!) Bavarior förra året, så de kan definitivt kappseglas.
Att peka ut olika båtar som borde “hålla sig hemma” gynnar ingen, och här finns det en tydlig skillnad mellan Norge och Sverige. Hos våra vänner i väst är det viktigaste att vara med, inte att man har snygga segel, teamkläder eller en båt som anses het. Men i Sverige så är det många som inte känner sig välkomna till kappseglingarna…
Som jämförelse lockade Tjörn Runt 16 Bavarior. I förhållande till antalet deltagare så är det 2.5 gånger fler Bavarior som kappseglas i Norge.
Mar 6, 2010 @ 17:41
Naturligtvis skulle det gynna kappseglandet om vi fick igång Bavariaägarna att segla (Matchägarna är redan aktiva).
Så länge en tråd lever finns ju intresse och det står var och en fritt att låta bli att läsa.
Personligen är jag mycket imponerad över deltagandet i Faerdern och en analys över varför intresset är så stort skulle vara mycket intressant läsning.
Mar 8, 2010 @ 17:20
Rickard
jag seglar BAVARIA och är väldigt nöjd med denna båten.
Vi håller jämna steg med andra liknande båtar bla Benetau som du tydligen själv köpt dig. Skillnaden mellan en Benetau och den jag har seglingsfarmässigt är väl inte gigantiskt.(naturligvis beroende på storlek osv…) Men en ny First 35 kanske ca 2%?! fortare…vi pratar om farter mestadels upp till 9 knop…det är ganska små skillnader…
Det som gör att jag seglar och framförallt är här för, är (förutom att jag tagit en time out i Golfandet på elitnivå)
1)passion för segling
2)gillar nyheter kring ämnet segling
3)gillar tävla
4) vill utvecklas
Skall jag tolka dig som att jag inte är välkommen men Benetau är välkommen?
Jag har tolkat Peter G som en person som främjar R36seglandet och shorthand seglandet framförallt (Inom dessa områden är jag mest engagerad.)
Jag tycker att ingen skall känna sig utesluten och jag hoppas på mer respekfulla bemötanden av oss som skriver inlägg framöver…
Hmm…
MVH Andreas i Missmatch
Swe 9
Mar 8, 2010 @ 17:51
jamen du har ju en MATCH, då är du automatiskt inne i värmen.
jag kan tycka det är lite trist att läsa om semester-bavarias.
Mar 8, 2010 @ 18:08
Helt självklart skall inte någon känna sig utesluten från varken detta forum eller kappseglingsbanorna. Så länge vi diskuterar segling och hur vi får fler till kappseglingsbanorna borde väl alla vara lika välkomna!?
Bavariaägarna är ju tvivelsutan en stor potentiell källa till fler startande. Jättekul om fler Bavarior vill vara med, (inte bara den där svårfångade MissMatch..;))!
//Niklas S
Mar 8, 2010 @ 18:14
F424. självklart allt som främjar kappsegling är bra men det var inte det tråden handlade om. Det är tröttsamt att läsa hur bra semester-bavarias seglar. eller hur?
Mar 9, 2010 @ 08:54
Om det är så att Farr lyckats få fart på “semester-bavariorna” så finns det väl all anledning att diskutera detta? Jag vet att cruising-bavariorna ett antal år tillbaks i tiden var mindre lämpliga att kappsegla med (har själv försökt sätta riggen på en tidig 36:a och det gick inte att få upp vantspänningen till Seldens rekommenderade pga att båten inte var stum nog). Jag tycker inte heller att den nya båten är snygg, har svårt för konceptet maxvolym per längdfot båt, men undervattenskroppen är ju ok? Skall bli intressant att se hur den nya generationen båt funkar fartmässigt med riktiga segel. Svaret på den frågan har väl varken du eller jag ännu?
Mar 8, 2010 @ 18:21
Andreas,
Nu tar vi och lugnar ner oss, trots att jag ursäktade om jag trampade någon Barvariaägare på tårna så fortsätter ni. Är det verkligen så känsligt? Alla får golfa och segla va fan dom vill men min personliga åsikt är att ny 32:an ser bedrövlig ut. Varför blir du så upphetsad för, du seglar ju en Match.
Verkar dom den här tråden börja balla ur nu…
Mar 8, 2010 @ 19:48
Andreas,
Om du nu är så nöjd med din Bavaria varför är den då till salu?
Hägrar en 32:a?
/SS
Mar 8, 2010 @ 20:27
Jäpp, är annonsen ute? redan?får kolla…
35 fot var för stor för oss nu…
en ca 34 fotsbåt blir kanon :-)
Barnen stora. Flyger ur huset…då behövs inte denna stora båt…
Fast propeller,rullstor och rullgenua i dacron hägrar. Det är min stil.
Viktfixeringen borta…
Om båten säljs hägrar ett helt annat båtval…men den sorgen…eller glädjen kommer senare.
Ha det gott
Nu skall jag till hockeyrinken…
Ha det gott
Och hoppas snart snön försvinner och den 30cm tjocka isen…
May 9, 2010 @ 13:40
Har fått mitt mätbrev med SRS-talet (LYS-talet) i fredags. Det blev 1,13 så Bavaria gör fortfarande cruisers och har inte bytt spår till räsers. Har sport-masten.
Elan 310 fick 1,23.
May 9, 2010 @ 22:13
Det var väl någon sorts konsensus kring att den här tråden redan är en väl urkramad disktrasa, men: Har läst mätbrevet lite noggrannare och 1.13 är för att vi inte kostade på oss en spinnaker. Med spinn/gennaker skulle båten fått 1.15.
Slut på de stekheta nyheterna för den här gången!