Nyfiken på… Ulf Brändström
Några av er kanske kommer ihåg förra årets roligaste beskrivning av en så kallad katapultgipp? Nu har jag fått lite bättre koll på Ulf och hans mini-projekt.
Vem är Ulf Brändström?
Hemtransporterad från BB 1969 i en halvtonnare med hemmahamn Luleå. Släpptes nog inte ur sittbrunn förrän jag flyttade hemifrån och då för att började som segelmakare under några år på Västkusten.
Detta ledde mig in på leveransseglingar mellan Medelhavet och Karibien samt många andra destinationer, oftast shorthanded, jobbade faktisk även en säsong som segelmakere i Antigua. Utöver det blev det mycket båtreparationer och en rackarns massa kappseglande i olika båtar. Efter det så bar det iväg till England fram tills för 7 år sedan. Där seglade jag relativt framgångsrikt multihull med en förre detta OS seglare Roger Tushingham.
När jag landade här hemma igen så startade jag ett hobbyprojekt med min far, Fox 9,50 då vårt uppdrag var att bygga första prototypen. Parallellt hjälpte jag honom också vidare med hans egna design Virus 20. Jag har hjälpt min fanatiske far med många båtbyggnationer sedan 5 års ålder, så man har inte kunnat undgå att bli ganska slipad på området.
Detta gjorde att jag nu har hamnat hos GRPMS, som också är sponsor för mitt Transatäventyr.
Varför började du segla solo?
Tanken formades 1990 under en leveranssegling på en Swan 46 mellan Kanarieöarna och Västindien. Under natten var jag ensamen på däck med månen i bakgrunden och den stora blåsan uppe. Den fantastiska känslan från de nätterna fastnade och förstärktes när jag började windsurfa aktivt under mina Englands år. Känslan av närheten till havet och att man bestämmer helt själv över det som händer, även när det går åt pipsvängen
Vad är målsättningen framåt?
1) Ha kul
2) Lära mig så mycket som möjligt
3) Kvala in 2010
4) Komma i mål i Bahia 2011
Har du lagt upp ett träningsprogram?
Ja. Jag tar ner båten efter båtmässan i Mars till Lorient där båtens bas kommer att vara fram till och med Transat 2011. Träningen kommer att ske där under 2010 med Lucas Shröder som coach. I februari 2011 kommer jag delta i Ocean Skills träningsprogram. Utöver detta så kör jag relativt hård fysträning 5 dagar i veckan
Vad är den största utmaningen?
Att kvala in. Och alla förbenade cargo-ships…
Berätta lite mer om båten?
Nacira 6,50 är en sk ”serie”-båt vilket innebär att den är seriebyggd. För att få segla i denna klass måste det finnas minst 10 båtar byggda, och i nuläget finns det 8. Detta innebär att jag måste börja säsongen med att segla i proto klassen där båtarna är rena one off byggen och ännu mer extrema.
Båten är designad av Nacira Design och designern heter Alex de Beaufort. Nacira Design är kända från att ha designat många heta båtar de sista åren fån Minis till Open 60. Nu även dagsaktuell med deras Nya Nacira 9.50 (Class 9.50) som snart har premiär.
Hur ser en segelgarderob ut?
Seglen är från X-voils i Frankrike och består av stor, fock med två rev, två asymmetriska spinnakrar på 75 och 50 kvm, en code 0 på rulle 34 kvm. Utöver det så är det stormsegel.
Det blir nya segel till 2011 men vi får se vilket loft det blir då.
Och GRPMS som huvudsponsor?
Grpms är ett företag inom Umeco Composite. Grpms har tillhandahållit kompositrelaterade produkter till industrin i över 40 år men varit fokuserade på stora varv och industrier. Företaget har nu beslutat att även erbjuda dessa produkter till mindre varv och även privatpersoner, bland annat genom ett nytt system för e-handel som får premiär på Allt för Sjön. På denna websida kommer man att kunna gå in och beställa allt inom komposit och få levererans på några dagar. Men det är kanske inte officiellt ännu…
De är mycket intresserade och engagerade i sponsringen. De tycker att segling fungerar bra och speciellt shorthanded, då det är så mycket mer än ett race. Seglingsformen beskriver en resa och ett äventyr på ett helt annat sätt än fleetsegling och kan därigenom paketeras på ett bra sätt oavsett resultatet på banan.
Utöver Grpms måste jag också lyfta fram Seatec i Skellefteå som är Hanse återförsäljare i Norrland. De har varit ett otroligt stöd i att förbereda båten inför det franska äventyret.
Vilka seglingar gäller 2010?
- Mini Fastnet 2010 (13/06/2010)
- Trophée Marie-Agnès Péron (03/06/2010)
- Pornichet Sélect 6.50 (24/04/2010)
- Demi-Clé 6.50 2010 (provisoire) (17/04/2010)
Det blir fyra regattor i Frankrike med en total distans av ca 1300NM. Utöver det blir det kvalseglingen som är 1000NM. Tyvärr blir det inga kappseglingar här hemma förutom lite matchracing som vi ordnar i klubben jag seglar för, Ursvikens segelsällskap, där vi putsar upp två Solingar för lite lokalt skoj.
Feb 15, 2010 @ 09:45
Kul att någon satsar på detta. Solosegling är gigantiskt i Frankrike och numera i England. Jag var själv inne på Vendé Globe 2012, hade en båt på gång för rimliga pengar men sponsorn tunnande ur….inte lätt att vara seglare i kristider.
Men kul för Ulf, jag kommer följa honom med lupp och så får man en stor orsak att åka till västkusten och kolla segling.
Feb 15, 2010 @ 12:25
Välkommen till Lorient. Idag är det sol och 7 grader. med många båtar just sjösatta i hamnen, mini, Figaro, open 60 och Class 40
Feb 15, 2010 @ 13:13
Låter som ett fantastiskt äventyr och en kul utmaning! Perfekt att kunna genomföra detta med arbetsgivarens stöd, bra företag att arbeta hos!
Kommer de nästa två Nacira 6,50 byggas under vintern, eller finns det någon osäkerhet därvidlag?
Go Ulf! / Hagge
Feb 15, 2010 @ 21:18
Otroligt kul Ulf!
Lycka till! Ska bli spännande att få följa dina kvaltävlingar under våren.
Feb 15, 2010 @ 21:31
Härligt Ulf, säg till om du behöver några som kommer ner och tvättar botten inför Transatstarten 2011.
Feb 16, 2010 @ 18:15
Ett stort Lycka till Ulf!!! Synd att vi inte ses på havet här hemma men klart mycket bättre träning på plats ;)
Feb 16, 2010 @ 21:56
your a pritty cool dad, i hope i will be there ro see you goo sailing when you go ( the big one) see you soon x
Apr 5, 2010 @ 21:44
Senaste från Ulf:
Apr 6, 2010 @ 14:25
Fyra Naciror på startlinjen vid den första kvaltävlingen den 17/4, blir kul att följa! 150 Nm doublehanded.