Keep Santa Cruz Weird
Ni som har koll vet att jag är strandsatt i Californien efter mitt besök på North Sails i Nevada. Efter att ha irrat runt i San Francisco och silicon valley ett par dagar, kändes det rätt att dra till kusten över helgen.
Santa Cruz är ju känt för surfing, segling, skateboarding och udda typer som hippies och pårökta surfare. Det finns tillochmed en rörelse, “Keep Santa Cruz Weird”, som tycker det är oroande att allför många vanliga människor flyttar hit.
Här fanns också Bill Lee och hans Santa Cruz Yachts, som sedan 1970-talet ledde utvecklingen av så kallade “sleds” som var designade för att segla Transpac till Hawaii. Mest kända är väl Santa Cruz 27, 52 och 70. På senare år har varumärket fått en nystart i Florida med nya Santa Cruz 37.
Som på de flesta amerikanska seglingsklubbar kan man bara titta in och kolla om det är någon som behöver besättning till dagens race. Det är det oftast. Och så får man ju träffa massor av trevliga människor.
‘
Med tanke på platsen, så var det ju naturligt att få köra trim på en Santa Cruz 27 (ovan en av våra konkurrenter) som är en av de mer populära klasserna här tillsammans med Moore 24 och Olsen 30. På samma sätt som 606 eller Express hemma, så är de överkomliga i pris, har aktiva klassförbund och samlar stora lokala fält.
Här har vi vår båt, Magic. Alla båtar under 30 fot står på land. På Santa Cruz Yacht Club kanske det fanns 60 båtar uppställda på trailers som man kör fram till kranen med en liten motordriven vagn. Smidigt.
Tyvärr var det ingen vidare ordning ombord. Varken på prylar, segel eller timing. Vi missade starten och hamnade på nedre halvan i vår klass (resultat). Men resultatet spelade inte så stor roll då det blev en kanonfin dag på havet. Och det är nyttigt att se hur andra har det, för att bättre uppskatta sitt eget projekt.
För att få lite koll på vilka båtar som seglas i Santa Cruz, kan man kolla in deras PHRF-lista. Det lokala systemet som såklart diskuterades på bryggan.
Här är Santa Cruz 52 Elyxir som spikade i stora klassen, där man fajtades med Philippe Kahns Melges 32 Pegasus, några Sydney 38 och en…
J/109 så klart.
Här har vi en båt som vi inte ser så mycket av hemma i Sverige, Wyliecat 30. Seglade mycket bra och vann doublehanded-klassen.
Heartbeat är en Wylie 46, som ritades för IMS på 80-talet av Tom Wylie.
Dagens race avslutades så klart med eftersnack och drinkar på klubben. Det här är någonting som jag verkligen saknar hemme i Sverige.
Det finns vissa likheter dock. Som diskussionen som utbröt när ett antal båtar hade diskats för att ha gått i mål på fel sida startfartyget. Man hade två linjer där olika klasser gick i mål på olika sidor (och från olika håll). Lite oklart i seglingsinstruktionerna och så klart fanns det en del synpunkter…
Vela Blog Mistro - Wyliecat Performance Yachts - Wyliecat 30
Apr 26, 2010 @ 07:45
[…] Scoperto grazie a http://www.blur.se […]
Topp-Trim
Apr 26, 2010 @ 11:19
Jag undrade i ett tidigare inlägg vad du menade med vad “en seriös seglare” är…? Själv så har min fyra man “starka” strupp ägnat vintern åt olika fysaktiviteter 2-4 ggr per vecka. Vi har hoppat över N/S-teori snack tillförmån för fysiken, men vi kanske skulle ha gått till puben istället och snackat. ;)
Mackan
Apr 26, 2010 @ 15:18
Peter!
Santa Cruz är en höjdare inte bara för surfare. Kolla in udden där man hoppar i och kommer ut till take off zonen på bara 50 m sen surfar man in 250 m och går upp på stranden osv. Perfekt observations plats för publiken.
Hls/M
Peter Gustafsson
Apr 26, 2010 @ 15:24
Tyvärr har det inte varit några vågor. Men det hindrar ju inte hundra man från att ligga på brädan hela dagen…
Anders Averdal
Apr 26, 2010 @ 19:59
Det låter inte som att det går någon nöd på dig därborta!
Richard D.
Apr 27, 2010 @ 09:29
Saknar också pubandet efter seglingarna!!
(Skönt att vara “strandsatt”..)
Magdalena Naef
Apr 27, 2010 @ 23:37
Peter,
wish I would be able to read what you wrote about us in Santa Cruz.
Thanks a bunch for shearing the pictures.
Magdalena