Skip to content

12 Comments

  1. Fredrik
    Oct 7, 2010 @ 10:43

    fin artikkel, men regattaen gikk ikke i Stavanger. Høststormen seiles i Trondheim!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 7, 2010 @ 10:52

      Så klart. Hjärnsläpp här. Måste sluta skriva blogginlägg i färjekön…

      Reply

  2. Anders K
    Oct 7, 2010 @ 16:19

    Hade varit kul att veta hur man säkrast tar ner en gennaker i de vindstyrkorna utan att den går sönder. Att släppa på halshornet vid peket fungerar inte. Det har vi redan prövat, eller hur. Lossa fallet och få gennakern att fladdra utefter vattenytan med spända skot är ju nästa variant. Har du prövat? //Anders

    Reply

    • Pelle P
      Oct 7, 2010 @ 17:25

      Beror på vilken bog vi seglar; slör eller läns.
      På slör måste det vara smartast att blåsa fallet först och på läns, blåsa tackline först. Båda nedtagningarna med letterbox. Har inte provat i dessa vindstyrkor så egentligen vet jag inte men det “känns rätt”!! Kan vara så att det får bli som du säger Anders att man blåser fallet först även på läns.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 7, 2010 @ 17:53

      Tricket är att ta ner den i en rejäl surf där då det inte är så mycket tryck i den…

      Vårt problem (på W2S) var väl att det var svårt att ta ner den liggande med fören i vindögat, masttoppen i vattenytan, lovarsskotet inte trätt för mailbox med två man som försöker undvika att falla i havet :-)

      Reply

      • henrik
        Oct 7, 2010 @ 20:12

        Plockade hårdvindsgennakern på en J-105:a i lä i 40knops vind själv!
        Minns inte riktigt hur jag gjorde men jag har en minnesbild av att jag stod i rufftaket o slet och att gajarna smälte!

        Reply

    • Christer Berget
      Oct 13, 2010 @ 14:26

      Vi tok leward clew, mellom bom og storseil. slapp tack og fall. 4 mann trakk inn genakkeren i luken bak. timet det med en surf.
      Christer ( J-Walk II )

      Reply

  3. SOFIA
    Oct 7, 2010 @ 17:32

    Vi släppte i fall, tackline ( halshorn i peke ) och skot, samtidigt som en “gubbe” halade hem på retrievern ilovart och direkt ner med den i källaren via fördäcksluckan.

    Reply

    • Pelle P
      Oct 7, 2010 @ 18:35

      i 23m/s??

      Reply

      • SOFIA
        Oct 7, 2010 @ 19:41

        23 M/S kör kanske inte Pelle P heller med den uppe. Vi gjorde inte det.
        Man kan förstås bli överraskad och då skulle jag falla, släppa fall och tackline samtidigt och placera resten av besättningen i lä och slita in den.
        Det är ju inte kapspegling.
        Dock i upp till 15 M/S, Pelle P.

        Reply

        • Pelle P
          Oct 8, 2010 @ 10:02

          Då är jag med SOFIA; ni släppte alltså inte skotet, bara fall och tackline.
          Och, som du säger, efter 15m/s börjar kappseglingsmomentet att ersättas av annat!!

          Reply

  4. SOFIA
    Oct 9, 2010 @ 19:19

    Rätt, Pelle P.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.