Skip to content

24 Comments

  1. Kim
    Nov 17, 2010 @ 09:06

    Wow, vilken slagduell! Tätt och intensivt, precis som det skall vara.

    Reply

  2. Sam V
    Nov 17, 2010 @ 10:46

    Såg inga slag. Båten må vara hur sweet som helst men att kolla på tio minuter slör blir rätt segt. Och musiken, herregud, skaffa lite fantasi.

    Reply

  3. Johan
    Nov 17, 2010 @ 11:46

    Rock’n’roll rakt igenom. Vädret, båten, musiken.

    Visst skulle den vara 2 min, men det finns ju en stopp knapp

    Reply

  4. Henrik N
    Nov 17, 2010 @ 18:27

    Verkar som de alltid har undanvind på den båten.

    Reply

  5. Anders B
    Nov 17, 2010 @ 20:54

    Det går ju för djävligt fort uppenbart! En fråga till er som seglar lätta gennakerbåtar, som flyger fram på hård slör (jag har det inte): Vad krävs för sweet segling? Hur mycket ska det blåsa, vilka vindvinklar, hur noga måste man styra, risk att broacha?

    Reply

    • Pelle P
      Nov 18, 2010 @ 16:03

      Egentligen är det nog så, Anders B, att styrandet inte är svårare, mina erfarenheter kommer från Blur, 14-fotare mm.
      Precis som Patrick L skriver så är vinklarna mycket viktiga.
      Den högre hastigheten ger en högre dynamisk stabilitet samtidigt som den faktiska farten ställer högre krav… Som en direkt jämförelse kan vi ta X35 och J109, som jag har haft glädjen ta styra på lite “tyngre” undanvindar.
      109:an är lite tyngre och har större roder vilket gör den lugnare, för mig känns det inte som om gennaker-spinnaker är skillnaden.

      Med detta sagt så lutar mig tillbaka och inväntar invändningar…

      Reply

    • Mikael Vesala
      Nov 19, 2010 @ 12:07

      På cheetah:n räcker det med 10 m/s på havet, sedan börjar vågorna bli besvärliga för min “skill”, och det räcker till att ligga stadigt mellan 13-16 knop. Personligen är jag helt såld på den typen av undanvid och försöker uppleva den så ofta jag kan, för att det är så roligt. Njuter oerhört av att balansera båten med stora genakern uppe under dom förhållandena. Kryssa har jag egentligen aldrig njutit av nån längre tid med vilken båt som helst , har väl härmed föralltid sällat mig till kategorin B-seglare…. ;-)

      Reply

  6. Patrick L
    Nov 17, 2010 @ 23:29

    Ja, jag har ju inte en “lätt gennakerbåt” så jag kanske inte borde svara. Men jag har däremot en lätt spinnakerbåt som flyger fram fortare än det mesta i hårdvind, så jag gör ett försök.

    På en Farr 30 har du två “downwind cliffs”. Först en när vinden går från lätt till medium, då du faller av som vanligt och kan segla djupt med spinnaker. När vinden sedan ökar från 18-20 knop TWS lovar du istället upp till ca 143 TWA och börjar (halv)plana. I 30 knops vind har du en Target Boat Speed på 18,5 knop på TWA 155 grader. Så långt teorin. I praktiken gäller det förstås att hålla båten i planing hela tiden och därmed blir det till att jobba ganska aggressivt i vågorna för att hitta ett bra spår, hålla farten uppe och samtidigt segla så djupt som möjligt för hög VMG. Hitta en bra våg, åk djupt på den, men lova upp innan du når vågdalen för att hålla farten till nästa våg. Detta är ju länsvinklar så någon större broachrisk är det egentligen inte i det läget, men man måste jobba mycket aktivt med styrning och trim då det kostar flera knops båtfart att göra fel. Vi jobbar också väldigt mycket med kicken i dessa lägen. Broachvarning är inte så farligt i detta läge, det är främst i gipparna det kan bli hårigt, särskilt om det är vridigt i byarna. På Farr 30 VM noterade vi att de bästa fransmännen gippade nästan utan att komma ner från planingsfart – genom att slänga över storen direkt när de har maxfart i en surf och först därefter gippa spinnakern. Detta förfarande såg otroligt snabbt ut och gippen går också fortare totalt sett eftersom det inte är något större tryck i prylarna när man surfar i 15-19 knop. Det blir det däremot när man har gippat spinnakern lite för långsamt och sedan försöker gippa storen när farten har gått ned till 9-10 knop.

    På hård (brant?) slör blir det ju lite en annan sak. Då är det mer tryck i allting och besättningen måste så långt ut i lovart som möjligt och hajka för att hålla speeden och bettet i rodret. Marginalerna minskar markant och som rorsman måste man vara oerhört uppmärksam framförallt på puffar där man måste falla för att inte broacha, liksom att någon jobbar aktivt med kicken. Å andra sidan behöver man ju inte gippa. Eftersom dessa båtar är hårt överriggade gäller också att välja rätt segel om det blåser hårt. På en Farr 30 har man förutom masttoppshissat nylon också en fractional chute som är helt perfekt för hårda branta slörbogar. Denna får vara asymmetrisk och halsas på bom vilket ökar trimbarheten mot vindvinkeln. Ett väldigt snabbt segel men det gäller att veta var cross-over ligger inte bara i vindstyrka utan också i vindvinkel. Det är många hästkrafter man tar bort när man går ned från masthead till fractional, vilket vi noterade när vi på Farr 30 VM rippade vår mastheadspinnaker beyond repair och fick köra fractional hela sista dagen.

    Drömmen är väl att få en 30-knops slör från Visby upp till Almagrundet på något Gotland Runt framöver, det skulle bli en snabb resa med en Farr 30. På träning inför Farr 30 VM hade vi 23-25 knops vind och snittade ca 15 knop på en banläns. Frågan är väl hur många rorsmän och grinders man avverkar på en sådan resa men dryga 6 timmar upp från Visby skulle vara häftigt…om man kan hålla båten på fötterna… :-)

    Reply

    • Joakim
      Nov 18, 2010 @ 11:27

      På Genral Lee verkar dom bara sitta på plats och göra ingenting aktivt. Jag orkade inte titta på den ens en minut.

      Reply

      • Mister B
        Nov 18, 2010 @ 16:47

        Jo,

        man kan lita på att J. är alltid lika uppmuntrande, och villig att prova på någonting nytt.

        Och förståss så är det på kryssen som de verkiliga mästrarna skiljas, inte på downwind, som varje wannabe-seglare kan bemästra.

        Och ORCi gör det helt rätt när de straffar de här så kallade snabba båtar hur hårt som helst.

        Synd att det finns ingen “het” videoklipp från ett ORCi-låda i hårt motsjö, DET skulle man kunna njuta timltals, eller hur?

        Reply

        • Joakim
          Nov 19, 2010 @ 10:08

          Jag bara anser att filmen var mycket tråkig. Ingenting fel med båten och säkert är det kul att segla med den. En bild eller 30 s video skulle har varit tillräckligt. I en bra seglingfilm måste det hända någonting eller vara någonting lärorik (trim, mänöver, broach osv).

          Det är sannt, att jag tycker att kryssen är mest intresannt i kappsegling. Men det händer nog också på läns. Slörarna är mera om boatspeed och ofta tråkiga, vilket är väl orsaken till att man seglar W/L i stället för olympiska (eller Hellerup) banan nuförtiden.

          Jag hur nog seglad över 20 knop för nästan 30 år sedan. Men det var med segelbrädor, jollar och DN. Vill man åka fort på vatten, borde man använda segelbräda, jolle, vattenskida eller motorbåt. Vill man kappsegla jämnt mot varandra behöver båten inte vara så snabb.

          General Lee är nog ingen IRC båt, fast den har gått bra i Australien. Den straffas mycket hårt i IRC i normala förhållandena.

          För mig mycket kulare videor:
          http://sundetregatta.blogspot.com/2010/11/den-har-ar-det-aldersgrans-pa-inget-for.html
          http://www.fe83.org/albums/album250/ttps_syyskisa_09lyhyt.mp4
          http://www.fe83.org/gallery/view_photo.php?set_albumName=album365&id=charlotta_whc_11_14min_113MB_002

          Reply

          • Mister B
            Nov 20, 2010 @ 10:39

            Isjakt hit och bräda dit, men är det inte konstigt att du tycker att det är TRÅKIGT att titta på när andra njuter på segling?
            Och vem är du att påstå att man får inte segla snabbt med en kölbåt också?

    • Anders B
      Nov 18, 2010 @ 13:14

      Tack, jag måste prova nångång! Misstänker att jag skulle gilla läget mer än en minut.

      Reply

    • Gustaf Dyrssen
      Nov 19, 2010 @ 08:55

      Som ni gippar farr30 så gippade vi farr40 också när det fortfarande var en klassen på med. I 30 kn vind, om man går ur planing , har man ett problem när man skall gippa. Allt rör sig runt bulben och det blur ruskigt svårt för rorsman att hålla skrovt under tryck centrum när vågorna trycker på. Man blir tvingad att gippa lite som en laser. Tror dom nya båtarna , som har modernare foils och skrov , är lite mindre känsliga men å ändra sidan är dom säkert bättre på att köra på gränsen nu, så det går kanske på ett ut.

      Reply

  7. Peter Gustafsson
    Nov 18, 2010 @ 22:39

    Jag vet inte om vi kvalificerar som “lätt gennakerbåt” :-) 5 ton båt, men ganska lättdrivet skrov + 120 m2 gennaker.

    Men jag tycker ändå att det känns lite nice när det blåser över 10 m/s och man loggar runt 10 knop. Ökar det lite till så kanske man når 15-16 i nerförsbackarna. Med full besättning är det inte så stor skillnad mot en spinn-båt, men jag kan uppleva att gennakern åker upp oftare när man bara är två. Och då är vi ju också lättare, så nästan alla fartrekord kommer från tvåmansracen.

    Kan man välja själv, så är det ganska lätt att hitta en vinkel som gör att det går fort och stabilt på samma gång. Det kräver lite koncentration, men risken att broacha är relativt liten om man inte kör för hårt. Och det är ju allra roligast när det börjar närma sig gränsen.

    Poly Skagen Race 2009 är ett bra exempel på det… http://www.blur.se/2009/08/30/poly-skagen-race-2009/ (spola fram 50 sekunder).

    Inte som General Lee, men jag och Magnus levde en hel vinter på den 3-timmarsrepan från Skagen och hem. Det är ganska lagom långt, så man slipper bli uttråkad :-)

    Reply

  8. Andreas
    Nov 19, 2010 @ 12:55

    Vi är nya, gillade kryssen på vår förra båt. Fortfarande kul att kryssa. Men smilet kommer fram på undanvind.
    Jag har saknat action o det får v nu på undanvinden.
    Även på semestern. Det är något visst att cruisa med gummibåt på släp i 12 knop…..Alla i familjen tycker det blir mer spännande, och fler är involverade på undanvind är på kryssen på vår båt…Om de inte vill vara i ruffen o spela monopol…då kör Ewa o jag själva…
    Problemet är att även cruisingen medför att vi periodvis måste segla med full fokus….Men då förenas den bästa av 2 världrar…grill,bad o ett vin från Rhone ihop med kul segling på dagarna. Kan livet bli bättre?

    Men resultaten på seglingarna har inte kommit ännu. Men vi är jäkligt glada efter seglingarna nu.
    Tänk om vi oxå får resutat.
    Iiiihaaaa!!

    Reply

  9. Anders B
    Nov 20, 2010 @ 10:39

    En fråga till: Lätta breda båtar seglar fort som bara den på slör. Men har svårare på kryss. Antag två båtar med samma SRS. Den ena lätt och bred, den andra en utpräglad kryssbåt. Hur mycket vinner den lätta båten på slör, hur mycket tappar den på kryss?
    Andreas beskrivning av (familje- och kapp)segling i sin HP1030 är mycket inspirerande.

    Reply

    • Mikael Vesala
      Nov 20, 2010 @ 14:15

      Jämnför jag min båt med kryssbåtar i liknande SRS så har jag ingen chans på kryssen, och det blir svårare ju mer det blåser, Kan tippa att den kryssar upp till ett tal på 1,16-1,22 (har 1,28) beroende på vindstyrka.
      Den lätta planande båtens stora fördel visar sig först på Slör/läns i vindstýrkor där blygruvorna fastnar i sin maxfart och gräver ner sig, Tyvärr händer detta allt för sällan för min smak..
      Sedan måste man beakta att en båt med stor skillnad i kryss/länsfart har en nackdel i det att man till bringar en mycket kortare tid av kappseglingstiden på länsen än kryssen. Så ofta kan man vinna mer på att få upp kryssfarten 0,2 knop än att öka länsfarten från 14 till 15 knop.
      Det blev jättetydligt på årets TR. Det tog oss 3tim och 58 min att ta oss till björholmen och den roliga länsen in i stigfjorden var snabbt avklarad på ca:35 minuter. Hade vi kunnat öka kryssfarten 0,2 knop ut till klädesholmen, kunde vi kapat en kvart på totaltiden, och halkat in på en 5-6 plats istället för 22 plats i gruppen.. Det är på kryssen det hänger tyvärr..

      Reply

    • PelleL
      Nov 20, 2010 @ 17:12

      Om man tittar på Melges 24 så tycker jag nog vi hänger med mycket bra på kryss upp till ca. 4 m/s. Blåser det det sedan över 8 så börjar det gå fort nog på undanvind för att ta igen det man tappat på kryssen, med råge om det blåser över 10. 5-7 m/s är det svårt mot båtar som är 3-4 m eller mer längre för samma SRS-tal. En faktor som man inte pratar så mycket om är att det funkar inte alls med en lätt båt om man inte har full besättning som dessutom är villig att hänga ordentligt. Dessutom tappar en lätt båt mycket mer på dålig styrning och dålig handling än en tyngre och längre båt.

      Reply

  10. Andreas i HP1030
    Nov 20, 2010 @ 15:30

    Anders B
    Jag tror att vid en jämnförelse mellan HP1030 o Matchen vi hade så var Matchen den snabbare på en krysslänsbana i vindar 3-9m/s. Över 9m/s så kan vi med planing på undanvinden vara snabbare imål. Samma sak i lättvind då HPn seglar snabbt på kryssen i lätta vindar.
    35 matchen kändes lite vek de första 2-3 åren och vi hade svårt att segla bra. Men sedan blev vi bättre o vi skaffade bättre segel. I slutet tyckte vi båten var styv,trygg o sävlig
    Den nya båten är inte optimerad. Vi kommer behöva ett tag på oss att hitta den fart jag vet finns.
    Då blir det kanske en rolig kryssbåt oxå:-)

    Men vi har seglat båten så vi vet vad vi måste fixa till nästa år.

    Nu börjar vintermecket

    MVH Andreas

    Reply

  11. Anders B
    Nov 21, 2010 @ 17:08

    Fantastisk sajt det här, Tack!

    Reply

  12. Johan
    Nov 21, 2010 @ 18:14

    Det fina med lätta planande gennakerbåtar är att länsen blir mer utslagsgivande än kryssen. Inte som tunga spinnaker båtar där man bara åker med och det inte sker så stora omkast i placering

    När den skenbara vinden blir en stor komponent så är det utmanande att hitta optimal skärnigsvinkel och VMG. Segeltrim och och aktiv boathandling gör stor skillnad. Tack vare hög båtfart så kan man mer aktivt söka vindskift och högre vindstyrka än på kryssen, dvs mer taktiska möjligheter än på kryssen.

    Att det dessutom är buskul segling gör det inte sämre. Synd bara att de tar slut så fort och det är dags och runda upp till kryss.

    Reply

  13. Per Lundqvist
    Nov 21, 2010 @ 22:16

    Vi seglade hem Xplorer från ORCi VM i Flensburg på 3 dar. En seg gammal ORCi båt som gjorde 15,6 knop långa stunder. Sista sträckan var Kalmar till Huddinge båtklubb inne i Mälaren (inklusive 1h väntan och slussning i Södertälje kanal) det tog 24 h (190+ sjömil). Tyvärr spelade vi inte in någon video att plåga andra med…

    Reply

  14. Per Lundqvist
    Nov 21, 2010 @ 22:25

    Om man funderar lite så inser man att man tillbringar %-sett väldigt lite tid på undanvind på ett X/L race på 1 mil. Ju mer vind desto mindre. Undanvind blir dock taktiskt väldigt intressant då vindstyrkan går ned. I 2-3m/s vind gör man bra fart på kryss men usel fart på undanivnd med stora skärvinklar. Då spelar vindvrid stor roll. I båtfart upp emot 15-20 knop hinner vindvrid på en kryssläsnbana inte påverka eftersom man seglar ifrån vinden. Det gäller att segla som om det kommer max ett vrid bara. En broach däremot kostar…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.