Segling inte med på kartan
Det gnälls ju en del på att det inte visas segling på TV. Eller skrivs i dagstidningarna.
När man kollar in den här undersökningen som SIFO, Aftonbladet och SVT gjort så förstår man varför. Det är ingen, förutom oss inbitna fanns, som är särskilt intresserade av att följa segling som sport?
Dec 26, 2010 @ 14:54
Simning – 1%
Alpint – 1%
Innebandy – 1%
Alla är de sporter där svenska utövare ligger i världstopp! Lite annorlunda än för oss som var med när “Stenis” låg i topp. Då stannade Sverige och tom i skolorna ställdes undervisningen in och TV-apparaterna rullades fram.
Informationsbruset kanske är så stort att de stora händelserna drunknar idag? Kvar finns bara de riktigt stora mediacirkusarna som t ex VOR där mediabevakningen styrts upp så hårt att de knappt är intressanta för oss seglingsintresserade längre….
Dec 26, 2010 @ 15:12
5% annan, kanske ingår segling då ligger det ju högt :-)
Dec 26, 2010 @ 15:54
Fast nu visar ju bara undersökningen vilka sporter som är folks nummer ett. Inte vilka sporter utöver det som de faktiskt vill se. Exempelvis har jag väldigt svårt att tänka mig att konståkning har en lika stor fanbase som kampsport i Sverige. Skillnaden är dock att de som är kampsportsintresserade i större grad ser på andra sporter också, exempelvis fotboll.
Dec 26, 2010 @ 15:56
De har nog stått utanför Råsunda eller liknande och frågat folk som varit på fotboll. Det har tydligen hänt tidigare. Efter den undersökningen visade det sig att om man jämförde sändningstid i TV och antal arenabesök vid fotboll och vid VM i roadracing på Anderstorp så skulle det finnas 144 miljoner fotbollsintresserade personer i sverige. Fan trot.
// StigJ
Dec 26, 2010 @ 16:37
Ytterligare en bekräftelse på att segling är en svår TV-sport. Men i webbTV ligger segling på femte plats av 20 sporter.
Dec 26, 2010 @ 18:54
Jag skulle gissa att segling inte ens funnits med som ett svarsalternativ. Då lär man inte få så många positiva svar… Sedan kan man ju alltid fråga sig hur seriös denna undersökning är. Många undersökningar som genomförs är idag av en ganska usel kvalitet. Eftersom media själva varit uppdragsgivare är det ju inte alls otroligt att man medvetet eller omedvetet vill få sitt eget val gällande publicering bekräftat. Blir lätt lite av “som man frågar får man svar”….
Ett annat vanligt sätt att motivera varför man väljer att fokusera på vissa sporter är tittar-/läsarsiffror, vilket är renan nonsen då det ju i stor utsträckning styrs av vilket utbud media har. Svårt att få bra siffror gällande segling då inget finns att se på…
/Lars
Dec 26, 2010 @ 19:01
Lite märkligt, i reklamen för TV apparater så ser man ofta bilder på segelbåtar med fyllda färgglada spinnakrar. Se´n när man köpt TV:n så är det mest trav, fotboll och hockey o golf :-(
Skulle det någon gång vara segling på TV så är reportagen oftast pinsamma, t.ex. Gotland Runt när man gärna talar om den båt som som kom först i mål, bara visar bilder på de allra största båtarna och champagesprut utanför Pub Alma med s.k. “potentater”. Eller som nå´n välrenomerad sportjournalist sa inför sista avgörande länsen; “nu gäller det att sätta bollen i hålet”…
Finns det inga “seglingsnördar” på journalisthögskolan?
StefanK
Dec 26, 2010 @ 20:12
På tal om medias usla bevakning av segling och VOR. Under hösten 2008 mailade jag Göteborgs-Postens sportredaktion vid flera tillfällen och ifrågasatte deras dåliga och obefintliga bevakning av VOR. Fick varken svar eller respons. Jag bytte då taktik och skickade nedanstående till tidningens spalt “fria ord” (vid två tillfällen) men publicering uteblev..
____________________________________________________
Pinsamt!
Göteborg är en hamn- och seglarstad som fostrat många tunga namn inom segling. Över 2 miljoner svenskar utövar någon form av båtliv! För tillfället pågår världens mest prestigefyllda kappsegling, Volvo Ocean Race, och GP skriver så gott som ingenting. Att två svenska båtar deltar, varav en med nordisk besättning, borde vara ytterligare ett tungt argument för uppföljning. Det är pinsamt att Göteborgs-Posten inte rapporterar bättre.
Seglingen har stark förankring till Göteborg och sponsras av Volvo och de svenska båtarna sponsras av Ericsson. TV4 sänder, tack och lov, varja vecka ett inslag från seglingen. När seglingen hette Whitbread och svenska båten “The Card” deltog hade GP en omfattande bevakning.
Sedan i november har även ensamkappseglingen VendéeGlobe pågått runt jorden. Seglingen är enormt bevakad av övriga världen. På en stark 4e plats av 30 startande kom brittiska Samantha Davies och hon hyllas som en hjältinna både i England och Frankrike. Om denna segling har GP inte skrivit en enda rad.
Anser inte journalisterna att dessa extremt krävande seglingar, eller segling över huvudtaget, hör hemma i sportbilagan? Stör man sig på att tävlingen och båtarna sponsras av stora bolag? Eller är det så att fadäsen sitter i vad som inträffade för ett par år sedan när en Pressbåt skulle följa starten av Volvo Ocean Race i Göteborg och det uppstod närkontakt med en av de tävlande båtarna? En journalist från GP uttalade sig mycket starkt och ansåg att det var ett högst oansvarsfullt beteende från seglarna att passera så nära deras Pressbåt. Man kan ju fråga sig varför inte Pressbåten höll undan.
Det handlar väl om att tillgodose läsarnas intresseområden? Är det verkligen så att vi seglare bara är någon promille av GPs prenumeranter? Jag tror inte det! Med tanke på all annan sportbevakning GP har så kan man fråga sig hur redaktionen tänker. Det var lika illa under OS. Speglar verkligen innehållet i GP vad läsarna vill ha? Eller är det så att sportredaktionen ägnar sig åt att bevaka egenintressen?
Till saken hör att jag vid två tillfällen under hösten har mailat till GPs sportredaktion och påpekat ovanstående utan att få någon respons.
____________________________________________________
Efter upprepade påtryckningar kom detta “uttömmande” svar från GPs Sportchef:
Hej.
Vi kommer att ha en uppdatering inom kort om hur det går i VOR.
M v h,
Lars Lundström
____________________________________________________
Det blev aldrig någon förändring. Droppen kom när GP knappt skrev en rad om Americas Cup förra vintern.
Jag begärde då uppehåll av min GP prenumeration tills dess det blir ett mer balanserat sportinnehåll. Även på detta har, inte helt otippat, respons uteblivit.
____________________________________________________
Hej!
Jag har nu begärt uppehåll av min GP-prenumeration på grund av ett huvudskäl. Tidningen innehåller alltför mycket sport! Ibland består del 2 endast av detta och i medel består tidningen av 8-12 sidor sport vilket är på tok för mycket. Ofta lägger jag del 2 åt sidan, oläst! Ekonomi borde väl få minst lika stort utrymme men det är uppenbart att er Sportredaktion lyckas ta för sig mer plats än Ekonomiredaktionen. Vem vill ha så mycket sport? Jämfört med DN och SVD har ni ju närmare dubbelt så mycket sport! Varför? Jag vill inte ha det och inte heller några av mina bekanta jag diskuterat ämnet med!
Jag har även, vid flertal tillfällen, påpekat att GP så gott som aldrig berör segling, vilket är mycket märkligt med det enorma utbudet av övrig sport som ges utrymme i tidningen samt det faktum att Göteborg är en sjöfart- och seglarstad. Er bevakning under Volvo Ocean Race var exempelvis skandalöst dålig. För att ytterligare stärka det faktum att er sportredaktion helt saknar intresse för segling bevisar den obefintliga bevakningen av Americas Cup som just avgjordes i Valencia – Spanien. Pinsamt att ni inte skrivit någonting om detta.
Hör av er när del 2 får ett mer balanserat innehåll så är jag villig att återuppta min prenumeration.
____________________________________________________
God fortsättning!
Säger
Pontus
Dec 27, 2010 @ 08:43
Jag skrev också till GP, SVT och Sveriges Radio om den dåliga bevakningen av VOR och den speciella egenheten att de envisades att döpa om tävlingen från Volvo Ocean Race till enbart Ocean Race. http://www.fredriksson.tv/2009/03/ocean-race-vs-volvo-ocean-race/. Jag fick ett par Goddag Yxskaft-svar från SR och GP. Så småningom erkände redaktionschefen på GP (på ledarsidan) att de gjort fel men tyckte samtidigt att det är ett stort problem. GP Ett problem är att det inte finns seglingskunniga reportrar på GP. De sista var Stephan Lövgren och Bo-Lennart Larsson. SVT har inte haft någon sedan Bengt Frändelius dagar.
Dec 27, 2010 @ 17:32
Jag vill ha så mycket sport som GP erbjuder, gärna ännu mer.
Dec 26, 2010 @ 22:41
Är det verkligen så att vi till varje pris vill göra seglingen publikvänlig? Är det ett självklart mål för seglingen? Att bli lika publikvänlig som fotboll, hockey eller konståkning? Oops, konståkning hade visst bara 1% trots att det väl får anses extremt publikvänligt…
Nej, segling är för komplext för att förstå för de som inte är vana seglare själva. Svårt att överblicka, lång tid innan man vet resultaten (VOR t ex), krångliga regler och inga “favoritlag” att hålla på och identifiera sig med.
Nej, det är bättre vi inser att segling aldrig kommer att bli en publiksport. I bästa fall seglar man längst in i hamnen på en löjligt kort bana där den vinner som gör ruffaste starten och bara behöver slå en gång innan första märket. Publiken (som bara består av de närmast sörjande eller möjligen de som vill vara “med där det händer”, typ matchracing i Marstrand) kan ändå inte hänga med eller ser bara vem som är först i mål. Vi kan aldrig få en publik att inse finessen med att slå rätt på tre skiften i rad, söka sig mot den del av banan där strömmen är rätt, eller inse att det lyfter mer närmare land även om vattnet är “svartare längre ut”! Eller lyckas plocka tre båtar i rundningen bara för att placeringen på layline beräknades rätt för 5 minuter sedan.
Ska vi avstå en lång, perfekt lagd, härlig kryss med möjlighet till taktiska planer och utnyttjande av väder, geografi och finlir med trimmet bara för att en journalist ska kunna stå på bryggan o ta fina bilder på den färgrannaste spinnakern?
Havskappsegling då? Där handlar all publicitet om hur eländigt det är, utan sömn, dålig mat, hemskt väder, nära döden hela tiden. Är det en sådan publicitet seglingen behöver? Inte undra på att seglarna blir färre. Vem vill utsätta sig för sånt? Nej, det är vi seglare som måste spotta på stenen och skicka in bilder, referat och resultat till tidningarna! “Förr i tiden”, när jag var junior, skickade alltid seglingsansvarig i klubben in resultaten från regattan till tidningen. Ibland kom de med, ibland inte. Borde vara ännu lättare nu, med digitala bilder via mail.
/Claes
Dec 27, 2010 @ 12:53
Håller med dig Claes i din goda analys. Tror att seglingens taktik och finlir aldrig kommer att bli något som allmänheten tar till sig.
Vidare tycker jag en del på forumet tänker fel när de kritiserar media för att inte visa mer segling. Det är kanske seglarna som tänker fel och som inte förstått hur media funkar. Ta istället hjälp av ett mediasmart bolag och lägg upp en långsiktigt mediastrategi så kommer det säkert bli mer segling. Men då kanske man måste tänka lite mer “out-of-the-box” än att skicka insändare och klagobrev till olika redaktioner. Media lever i sin värld med sina speciella spelregler och det är viktigt att känna till hur de fungerar om man vill lyckas.
Men jag håller med. Jag hade också gärna velat se betydligt mer segling i media.
Dec 27, 2010 @ 08:12
Noterade bara att backhoppning inte var med i statistiken.
Undrar just vem på TV som gillar det med tanke på all sändningstid.
Vi få infiltrera helt enkelt, nå´n som vill jobba på TV?
Dec 27, 2010 @ 10:34
Det börjar redan i skolans gymnastikundervisning där bollsporterna upptar 95% av undervisningen och tyvärr har det gått så långt att man får inte jobb på sportkanalerna om man inte är Fotboll och Ishockeyfrälst.
Seglings enda chans är att producera eget material åt TVkanalerna finansierat av SSF och sponsorer, MEN! det måste göras BÄST samt FÖRST av alla med onboardkameror och hjälmkameror med ljud (likt F1) samt kunniga reportrar laddade av inlevelse serverat med resultatsgrafik emellanåt.
Och för guds skull visa bara de spektakulära klasserna med fart i, allt trögt blyseglande skapar sömnapne bland normala TVtittare.
Varför finns ingen film längre än 10min från årets TjörnRunt ?? jämför med VASAloppet…
Dec 27, 2010 @ 10:50
Min favoritfråga!
Behovet för alla andra sporter är SKAPADE av utbudet, dvs journalister som är intresserade. Jag har Viasat, golf, sport allt utom film. Vad vill jag se? Ibland golf. OK, betalar extra för DEN kanalen.För Formel 1 betalar för motor+sport+fotboll+ishockey.
Skrev till ‘sportchefen’ på Viasat. Inget svar. Alltså för att se Formel 1 MÅSTE jag abonnera på alla de övriga. Jag har sagt upp alla abonnemang inkl golf.
Segling är vår framgångsrikaste OS gren. Seglarförbundet får mest av svenska OS pengarna! Trots detta tystnad! Journalisterna bestämmer vad konsumenten får se. Hur många i Sverige seglare jämfört med skidskyttar? Doc
Dec 28, 2010 @ 10:23
Media fokuserar sin rapportering efter två kriterier;
1) Framgång
2) Folklighet
Sverige har inte tagit ett OS-guld i segling sedan 1976, därefter har medaljskörden varit synnerligen fattig!
Någon folklighet lär vi inte uppnå, det var på god väg på 70-talet, men sen blev det för exklusivt och dyrt.
Återstår alltså framgång, ett svenskt mästerskap i en klass, må så vara största kölbåtsklassen, säger inget. Vi måste skörda internationella framgångar, och då är det i princip bara OS-klasser media kan ta till sig höjden, eller snarare kvalitén på startfältet!
Dec 28, 2010 @ 11:50
Media fokuserar givetvis ( förhoppningsvis ) efter var behovet finns. Jag tror dessvärre inte att man behöver utveckla resonemanget mer än så… Den dagen någon kan förpacka segling tillräckligt attraktivt kommer pengarna in. Folkracefestivalen i Motala lockar mera publik än SM i kölbåtssegling / Mästarnas mästare etc etc. Varför ?
Dec 28, 2010 @ 17:01
För att det uppfyller kriteriet “Folkligt”
Dec 28, 2010 @ 16:40
Håller tyvärr inte med.
Den tävling som fått mest medialt utrymme under senare tid är Archipelago Raid ej folkligt ej OS men ett bra arr och upplägg.
Seglare blir plötsligt kända i svensk media.
Tyvärr kräver det ett enormt arrangörsarbete , uthållighet och
kapital. Förhoppningsvis kan Raid revenge fortsätta i samma anda,
tråkigt att man tappar varumärket “Archipelago Raid”.
För att lyckas måste man nog kunna driva det hela i minst 10 år med en stabil tillväxt där antalet seglare har blivit så stort att man kan köra elit och motionärsklass
Dec 28, 2010 @ 17:04
Troligtvis har raiden fått en del uppmärksamhet lokalt, men inte mycket nationellt. Det är ju snarast att betrakta som ett äventyr i vår vackra skärgård! Häftigt och kul.
Dec 28, 2010 @ 19:17
Valerius,
Såg en lista på i vilka länder som Archipelago Raid fått TV-sändning och det var var imponerande läsning, ca 20 länder om jag ej minns fel.
Dec 27, 2010 @ 11:22
Men det stämmer rätt bra. Tittare/lyssnare är intreserade av segling men inte av sporten segling. De gillar sköna båtar och snygga spinnare som glider över blanka hav eller så gillar de att se några slita hund i en storm på Atlanten. Det blir som med krabbfikarna, inte själva fisket som är spännande utan äventyret och faran.
Förra året när VOR var i stan så var det rekord besök i race byn och rekord publik på kanan. Men hur många kommer ihåg vem som vann racet på kanan. På vägen in var det fullt med båtar runt MO’s båt, men helt tomt runt VOR vinnarbåten E4.
Dec 27, 2010 @ 14:06
Många kappseglingsarrangörer är precis helkass på att marknadsföra sina arrangemang. Skicka in bilder o enkla stommar till reportage till tidningar m.m!! Jag vet att de flesta lokaltidningar tar in detta. Sådan gratis marknadsföring borde vara självklart efter ett race.
Bättre reklam till nästa race kan man ju inte få. I min region Oxelösund/Nyköping/Trosa så är det tydligen bara Trosa som fixar detta på ett bra sätt. “Trosa seglar vackert” arrangemanget var ett lysande undantag ur marknadsföringssynpunkt.
För o eftersnack om Arkö-Runt, Weldox Race och om även sveriges tuffaste segling W2SB syns inte mycket i lokalpressen. Arkö-Runt som har haft uppåt 300 deltagare hade i år 58 st. Totalt 58 båtar!! Det är helt sanslöst?
Weldox Race (Tidigare Hardox) som har haft 25-30 båtar på bra bana i Bråvikens mynning hade i år endast 2 deltagare (!) på en liten rundbana i hamnen… ? OXSS kanske satsar strategiskt på jollesegling istället?
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Dec 27, 2010 @ 17:20
Är segling en sport?
Det som dom flesta av oss kölbåts-seglare håller på med är väl mer en hobby och inte sport?!
Vh. Janne E. X99 SWE22 Stino
Dec 27, 2010 @ 20:34
Både ja och nej.
(Tycker jag)
Dec 28, 2010 @ 08:22
tom. Curling får mer mediatid än segling…. hur många svenskar spelar eller ser på curling ? gör vår sport mer lättbegriplig med färre SMklasser och promota bara de spektakulära så segling anses som sport och något “Svensson” vill se.
Dec 28, 2010 @ 08:45
Har precis för mig att någon kallade sig idrottsman när han var på väg till Norge för några år sedan. ;-)
Dec 28, 2010 @ 13:03
Jag känner mig så udda nu…
Jag fullständigt älskar curling, det är ju en helt perfekt tv-sport.
Det rann stora glädjetårar när tjejerna vann OS-guld i Canada i vintras… Jag blev så kär den natten…
=)
En underbar sport där det svänger fram och tillbaka, vi snackar spänning och underhållning som segling alrig kommer att komma i närheten av…
Jag älskar att segla men exakt hur upphetsande publiksport är det??? Hur spännande kan de liksom bli?
Ok, AC på tv är ju kul för mig som begriper lite… Men för svensson, jag bara undrar… Två båtar som snurrar runt en stund och båten som startar bäst vinner 99 gånger av 100.
Dec 28, 2010 @ 16:16
vad är svårare med segling? den som leder kommer att vinna. endast repitsegling gör det något svårare att se vem som leder. Sen finns det en del inslag som gör att det kan skifta snabbt och mycket är en annan fråga men jag är övertygat om att det är inte det som gör segling mindre attraktivt.
I ett annat svar kom det upp koppling till träning. inom golfen finns det också en del utövare so inte träna så ofta. En runda med kompisen kan väl likställas som en klubbtävling. Även inom seglingen kommer framgången genom träningen.
Dec 28, 2010 @ 08:38
Var går gränsen mellan sport/icke sport? Ett race på bana i exempelvis 49’er, F18, CB66 eller annan aktiv båt med få besättningsmän får upp pulsen rejält och både ger och kräver skapligt med kondition och muskler för en bra prestation.
Dec 28, 2010 @ 08:41
Skulle man kunna kall kölbåtssegling för sport och 49:er-segling för idrott om man nu måste ha en gräns/uppdelning?
Dec 28, 2010 @ 09:41
Janne E, det är nog upp till betraktaren. Robban Ashberg tyckte att “det där med golf” inte är mer sport än sängrökning :-))
Hobby, sport eller ej men segling är iallafall mycket mer “sportigt” än sängrökning.
StefanK
Dec 28, 2010 @ 13:31
Stefan, naturligtvis har du helt rätt att det är upp till betraktaren (eller utövaren)…
Jag tror att skillnaden på en sport och en hobby är “träning”…
Om något kräver regelbunden träning tror jag man kan likna det vid sport och behövs inte det så är det nog en hobby…
Så jag hävdar att för de allra flesta av oss är segling en kul hobby.
Janne E. Hcp 9,6 (golf)
=)
Dec 28, 2010 @ 23:18
OK, Janne E. hmm.. du har alltså golf som hobby.. :-))
Kryss-99 Stino går ju jäkligt bra så där måste ni ha tränat o då blir det ju sport!
Gott slut och riktigt gott nytt 2011.
StefanK
Dec 29, 2010 @ 10:42
I golf är det ganska lätt att definera skillanden mellan hobby och sport (Om det nu är en sport). Spelar man på handikap är det hobby. Inget handikap så är det sport.
Kan man säga samma sak om segling?
Dec 29, 2010 @ 10:57
Ja
Dec 28, 2010 @ 08:23
Fredriksson – det är väl inte så konstigt att GP skalar bort Volvo i VOR? Gissningsvis vill man ha betalt för att marknadsföra dessa.
Detta att smyga in olika komersiella varumärken som åker snålskjuts i redaktionell text ett krux. Detta är nog en del att det brister i rapporteringen generellt.
Sedan får man nog konkretisera vilken typ av kappsegling vi pratar om. Tror nog att VOR rent generellt är ganska nöjda med den exponering i redaktionell text som media genererar?! Kan ha fel, men läste summeringen av SEB projektet, och de var väldigt nöjda med rapporteringen.
Är det lokala regattor vi pratar om är det en annan sak. Drev tillsammans med Falkenberg Express SM/NoM i somras med 56 st båtar på linjen. Största kölbåtsklassen i Sverige 2010. Intresse från media? Noll. Dessa var med på samtliga utskick osv. Vi är nöjda ändå, men insåg att något intresse från media skapade det inte.
Dec 28, 2010 @ 09:34
GP, SVT och SR har inga problem med att nämna DN-Galan, LG-Hockey Game, Swedbank Arena, Löfberg Lilas Arena, Kinnarp Arena, Cloetta Stadium etc etc. vid sina rätta namn. Var är konsekvensen?
Dec 29, 2010 @ 08:20
Håller med dig delvis.
DN-galan är svår att ducka för.
Men de olika arenorna du nämner är lätt att skala bort för en journalist. Tror inte att GP (fast läser inte sporten…) nämner att Frölunda spelat på Löfbergs lila i sina rubriker?!
Kan vara ett krux för seglingen att den är så sponsortung, där sponsorerna givetivs vill ha ROI (return on investment).
Kanske kan man klara av detta på Ocean Race nivå, men inte på klubbnivå, då skalas det bort.
Dec 28, 2010 @ 17:11
Bosse, när ni kommunicerar med media måste ni tänka utifrån deras perspektiv. Vad är intressant för deras läsare? Vad är nyheten? Vad är en bra vinkling? Hur kan ni underlätta deras jobb (dvs skriva artikeln åt dem)?
Jag fick två pressmeddelanden.
Ett 2010-07-16 som framför allt handlade om att man lottade ut en trailer. Här skulle ni kunnat ha med lite profiler på de namnkunnigaste seglarna och förklarat för pressen varför SM i Express var unikt (nej inte alla förstår varför 56 båtar är stor sak) och hur man som journalist kunde bevaka seglingarna på plats, erbjudande om fotobåt eller liknande.
Sedan kom det ett 2010-08-02 när allt var över. Kortfattat förklarade man att Collberg hade vunnit och man hade med ett kort citat:
Det är svårt att göra en artikel på! Varför inte förmedla spänningen under regattan? Vad hade nyhetsvärde? Vad var spännande? Vad skulle kunna platsa i t.ex. GP?
Separat damp det ner ett antal jättefina bilder, men helt utan bildtexter. Du och jag vet att det står Svetsbolaget på Collis båt, men inte många andra. Dessutom var bilderna fria för “privat eller ideellt bruk”. Men media då?
Resultaten skulle man själv registrera sig för på GKSS. De kom i mailboxen 22.58. Och var då “preliminära” = inget man tar med i en tidning.
Jag använde inget av detta material här på blur.se (förutom bilderna som jag själv fick skriva text till). Och jag förstår att det inte blev några artiklar.
Jag vill inte på något sätt kritisera ert jobb. Ni är faktiskt mycket bättre än de flesta arrangörer och klassförbund! Men det krävs mer för att man skall få resultat.
Jag tror Svensk segling skulle få payoff på en PR-kurs för arrangörer och klassförbund kring hur man jobbar med media på ett smart sätt. Snarare än att försöka “segla publikvänligt” med inte bjuda in media.
Dec 28, 2010 @ 17:54
Helt rätt Peter
Det är nog läge att alla arrangörer av (större) tävlingar skaffar sig kunskap i PR och hur man bearbetar alla intressenter.
….tävlande, andra seglare, vänner till seglare, media……….
Ska du inte dra igång utbilding/kurser i ämnet?
“BLUR PR skola- bättre, modernare, enklare kommunikation”
Ser många stora och små klubbar/prospects i landet som säkert betalar en bra slant för detta.
(Tex North U har varit uppskattat och troligen lönsamt)
Dec 29, 2010 @ 08:33
Tänkvärt Peter. Var nog så att vi hade en våt dröm om publicitet när vi insåg att Express SM skulle bli en success.
Men vi leverade inte på detta under SM. Så var det.
Insikten är nog att man får separera detta under en tävling, man kan inte segla och samtidigt rapportera…..Om det skall vara på den nivån att GP skall överväga att ta in det. Din analys är korrekt här Peter.
Sedan får man, som alltid, sätta mål med varje event. Det var inte vårt mål att få in en notis i GP ( fast det skulle varit nice ). Målet med Express SM var:
Över 50 deltagare.
NoM osv…..
Mycket foton på båtarna..
Menar att man nog skall vara tydlig med sitt event vart man vill nå.
Vi nådde våra mål. Den här gången. Fast vi får nog överväga en mer Pressinriktikad funktion i framtida event. Någon frivillig?
Dec 28, 2010 @ 08:39
… eller varför inte “strunta” i media och arrangera/ställa upp på det som är kul. Om kappseglingarna ökar i antal och storlek så kanske till och med media börjar undra vad det är för något!
Dec 28, 2010 @ 11:16
Skulle vara det allra trevligaste, men det är nog inte i första hand deltagarna i detta forum vi behöver ha igång för att bli många även om vi naturligtvis skall föregå med gott exempel.
Dec 28, 2010 @ 13:15
Fast jag har svårt att smälta att poker får mer utrymme i sportkanalerna än segling. I mina ögon lika spännande som att se på bottenfärg som torkar.
Dec 28, 2010 @ 18:07
Billigt att visa. Kommer troligen färdigproducerat till TV bolaget.
Bara att trycka på PLAY.
Se på Speedway. Dom har ordnat TV produktionen själva. Samtidigt så får dom lättare att fånga sponsorer. Pengar som styr. Har inget att göra med ett brinnande hjärta för sporten och hur den är som koncept.
Kanske en för global jämförelse: Se hur Stenbeck gjorde. Han köpte hela TV rättigheterna för AC och drog in mer stålar än vad hans sponsring kostade till AC satsningen. Pengar, vilja och kunskap som styr.
Dec 29, 2010 @ 00:16
Hej
Många har sysslat med olika sporter o idrotter.
Idrott blir det när man gör något seriöst. Golfen har varit en idrott för mig, och betydligt mer än en hobby (levebröd). Sedan när man gör något seröst, krävs oxå konkurenter. Hur kan någon säga att SM mästare är man i en klass med 7 båtar? (49er SM) Är det konkurrens? Kanske JA!
Vill man krydda det hela skall det fram profiler!
Pelle P var stor, se det ökade mediabevakandet för att Pelle seglade igen i Varberg..och dessutom gjorde det bra…som 75åring(eller hur gammal han nu är)…det ger rubriker. Men var e konkurensen om personligheterna i svensk segling?
Fredrik L är duktig men dessvärre så seriös att få vill göra ett reportage om o med honom…som får någon att lyfta på ögonbynen…vi(svenska folket ) vill ha hjältar…
Björn ferry, Calla,Johan, Anja P osv..sådana som sliter o kämpar utöver det vanliga, men kanske inte med mest eller bäst förutsättningar…
Michael D i FRA är en sådan hjälte…men vem har vi? Thorbjörn i Artemis? En anonym snubbe helt okänd i idrottskretsar…med några utländska proffs…som e ganska ökända även bland de som seglar…tex min fru….Ingen tvekan att jag som ganska nördig tycker det är jättekul att Thorbjörn nu går in i AC…Stenbäck gjorde det bra och det var roliga år med Victory….
Men tillbaka,,,vad har seglingen att erbjuda nu? Vem är seglingens Karolina Klüft?
Några anonyma hårt satsande o tränande ungdommar + Fredrik L…vem mer?
Varför skall massmedia sända från seglingarna i SM…Stare är väl den enda erkända klassen bland sportintresserade(Solingen kanske sedan Wallens medaljer)
Jag tycker SM skall seglas i klasser där vi har VM o OS…övrigt skall det seglas RM.
Färre SM, mer fokus på välrdsranking, färre klasser för massmedia att bevaka……sedan fram med en totalrankinglista på seglare i Sverige så det blir lätt för massmedia att veta vem som är den bästa seglaren…
Express SM..stenhård konkurens o en kul tävling…men jag som massmedia ansvarig skulle inte bevaka denna nyheten mer än div 4 fotbollen tyvärr…Med all respekt för Collberg o co…men vem känner till honom trots bra seglande i flera klasser.
Skall det förändras tror jag på ett nytänk, samt personligheter!
Peter G, du hade detta på tråden via en enkät eller liknande för kanske 2 år sedan, nån student som skulle göra detta via SSF…eller kanske minns jag helt fel…
Gott nytt år på er..bara 3,5 månader kvar…
Andreas
Dec 29, 2010 @ 01:43
Visst vill vi ha hjältar!!
Frågan är om det är media som skapar dom. Jag tror det snarare är starka traditioner och en bra PR organisation från den aktuella sporten.
Och självklart så påverkar personligheten på idrottspersonen.
Se bra han från Dalarna, Tony Rikardsson. Sen han slutade så har nog den sporten tappat lite mediabevaking (tror jag)?
Englands seglar tjejer är poppis, detta tack vara PR strategin från deras förbund, mangers mfl. Kanske något som Sveige skall apa efter.
Funkar det i Swe, känns fraktiskt inte så?
Man har ju försökt på västkusten med att skapa en god image runt några seglartjejer men det har aldrig kommit längre än till 1-2 TV reportage på sportspegeln. Frågan om det är pga tjejerne eller PR strategin.
I England hänger fotografer utanför tjejernas bostad, annan media gör “hemma hos” reportage mm.
Om man vill göra någon poppis (eller någon vill göra sig själv poppis) så räcker det inte med att syns några minuter i sportspegeln.
Dec 29, 2010 @ 08:22
Men allvarligt…
* Båtliv generellt en relativt stor målgrupp. ( Därför görs ju TV program om det etc etc )
* Kappsegling relativt liten målgrupp i Sverige samt minskande.
* Kappsegling ingen homogen grupp. ( Entyp kontra havskappsegling kontra…)
Jag kan tänka mig att merparten av alla som gillar kappsegling i Sverige hänger här på Blur, mycket större är antagligen inte målgruppen. Har man ett brinnande intresse för något tenderar man att söka sig information.
Att marknadsföra kappsegling brett i dagspress är ju lika effektivt som att skjuta med hagelgevär på långt håll, absolut ingenting kommer att hända….
Det största fel en marknadsförare kan göra är att utgå från sina egna behov. Läste en undersökning som sa att max 10 % av alla människor delar ens egna uppfattningar om saker och ting. Applicera det på kappsegling och alla olika grenar som finns inom det så förstår alla varför det är ointressant att gå brett.
Mitt tips är fortfarande att skapa events runt seglingen som är tillräckligt intressanta, spännande, publikvänliga för attrahera så många människor som möjligt. Först då kommer någon vara intresserad av att investera i segling och skriva om det. Det enda evenemang som drar folk på Västkusten är väl Tjörn Runt och där skrivs väl lite ? Däremot är det nog hög tid att man spetsar det evenemanget för att det inte långsamt ska dö också.
Vad är det som skulle göra försäljningen av kappsegling mera annorlunda än försäljningen av någon annan vara eller produkt ? Rikta erbjudandet till de som har eller kan tänkas ha behovet. Att sälja till alla som inte är eller kommer vara intresserade är ju fullkomligt meningslöst och tar bara resurser. Bättre att vara lat och smart än dum och energisk..
Vad är ett realistiskt mål för kappseglingen i Sverige ? När man satt målet kan man börja fundera på resan dit. Alla vägar är lika bra om man inte vet var man ska…
Dec 29, 2010 @ 08:45
Kanske måste definiera kappsegling först? Vad är det vi menar? Ibland jämförs Ocean Race med onsdagssegling i Lerkil. Allt är under hatten kappsegling och skall marknadsföras, vi blir irriterade när det inte skrivs osv.
Innan målen sätts, måste man definera vad vi menar med kappsegling. Tror jag.
Dec 29, 2010 @ 09:01
Det där är självreglerande. Vill man locka profiler, sponsorer och publik får man jobba med PR. Tycker man inte det är viktigt så kan man ju strunta i det.
Vad som är “kappsegling” och inte är totalt ointressant. De flesta utanför den inre kretsen struntar också i vad som är “mest entyp” eller “rättvisast”.
SSF brottar ju med att paketera segling som sport. Sedan får Expresseglarna, Bohusracet eller Tjörn Runt fundera på vad man vill uträtta utifrån sitt eget perspektiv. Och om man tycker att PR är prioriterat eller inte. Och hur man i så fall skall mäta effekterna av det jobb man lägger ner.
Men har man inte gjort sin hemläxa så kommer man ständigt att bli besviken övar att “pressen inte bryr sig”.
Dec 29, 2010 @ 09:05
Är det inte viktigt VAD man marknadsför istället för ATT man marknadsför ?
// Kottler
Dec 29, 2010 @ 10:40
Tror fortfarande frågan är
VAD HAR SEGLING ATT ERBJUDA?
Vem är bästa seglaren i sverige?
Och vilka profiler har vi(även om massmedia lyfter fram dessa eller ej?
Jag vet inte svaret på denna frågan som hänger här på Blur.
På motionssidan vet jag att vi har Bengt F, Peter G, Anders mfl…Där har vi en tydligare profilering…LYS o en rankinglista…enkelt o tydligt…är man med o tävlar o gör resultat kommar man högt upp…
Detta är för mig det största problemet.
Kanske skulle detfinnas 2 delar, Havs o Bansegling o 1 rankinglista för respektive, precis som matchrace har…
Därför tror jag matchrace får bra publicitet…det går att förstå för massmediachefen.
SSF borde ta tag i detta , men bara OM de vill ha en förändring!
MVH Andreas