Skip to content

10 Comments

  1. Fredrik
    Jun 10, 2011 @ 03:55

    för den som är lite nyfiken på vad som hände vid 1:13 så är hela historien här:
    http://www.youtube.com/watch?v=geYwkNxfV4I&feature=relmfu

    Reply

  2. Ulf Palm
    Jun 10, 2011 @ 09:09

    Även om detta naturligtvis är spektakulärt och intressant att titta på undrar jag ibland om vi inom seglingssporten inte håller på att upprepa gamla misstag från motorsportens slyngelår (60- och 70-talen). Under den tidseran fick bilarna fler och fler häsrktafter samtidigt som de gjordes lättare och lättare. Säkerhet för förare och/eller publik fanns inte på agendan (en sammanfattning av detta finns på http://www.youtube.com/watch?v=-N9-QrRl1Uk). Paralleller kan anas mellan detta och våra nya stora och snabba och, uppenbarligen svårmanövrerade, flerskrovare.

    Missförstå mig inte i detta, jag tycker att detta är en utveckling av segling som sport och inte så litet häftigt och jag vill absolut inte stoppa utvecklingen, men ibland får jag känslan att det är viktigare att våra båtar går fort och att det blir spektakulärt och “TV-mässigt” än att det är säkert. Incidenten med Groupama i visar ju också på en risk för eventuela åskådare (det gick ju bra den gången). Risken att någon skadar sig allvarligt i en vurpa som den vid 0:12 är ju överhängande… När får vi vår första incident med dödlig utgång? Det verkar som att vi inom segelsporten idag har drabbats lite av den attityd som fanns inom motorsporten då, d.v.s. “jo, det är farligt – men vi är tuffa!”.

    Vad tror ni andra som “hänger” här på BLUR?

    /UP som just nu känner litet att han målar fan på väggen…

    Reply

  3. Nisse
    Jun 10, 2011 @ 09:48

    Hel-proffs eller halv-proffs ?

    /N

    Reply

    • Henrik N
      Jun 10, 2011 @ 15:34

      De absolut mest erfarna och meriterade besättningarna inom seglingsvärlden, antar jag?
      Fast detta var ju iof inget svar på frågeställningen…

      Reply

  4. Per
    Jun 10, 2011 @ 10:43

    Tja, hade E40-kattorna inte krockat och hamnat upp och ner så hade man nog inte sett några klipp…Skulle säga att jag faktiskt gärna kollar tack vare lite vurpor då och då.. Hehe nog så publiken på ex Tjörn runt resonerar..vart sitter det flest folk?

    Reply

    • Ulf Palm
      Jun 10, 2011 @ 16:19

      Givet, och jag håller med. Skillnaden är att dessa nya båtar gör runt 20 kn när de brakar in i varandra, omgivningarna eller vurpar. Våra “gamla” båtar nöjde sig med runt 7. Det är rätt stor skillnad.

      Hur går det när en E40:a rammar kajen i Kyrkesund i full fart med fullt av åskådare på plats?…

      Som jag sa tidigare, jag vill inte backa klockan men klarar seglingen, som jag redan anser av media orättvist klassas som en “dyr och farlig sport”, en sådan olycka när den slås upp i Aftonbladet/Expressen som “Miljardärens leksak krashar in bland oskyldiga barn och åskådare!”. Typ.

      Dessutom: vill vi som “hobbyutövare” att proffsen sänder signalen att säkerhet inte är så viktig? (Jag säger inte att de säger det men man kan tolka det så.)

      Usch, nu blev det ännu mer fan på väggen…

      Reply

      • Calle P
        Jun 10, 2011 @ 18:42

        Jämför med rally. Vilka farter och är det där och hur nära står åskådarna?

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 10, 2011 @ 16:25

      Det är nog större risk att en 45-fotare kinesar upp på klipporna under Tjörn Runt (“jag såg familjerna ta sina barn och springa”)…

      Och jag skulle tippa på att fler skadar sig allvarligt under en normal svensk båthelg än i hela videon ovan.

      Reply

  5. Rasmus Jonsson
    Jun 10, 2011 @ 15:47

    Hur går det ekonomiskt för de teamen? Segling har väl aldrig varit bra för plånboken, men kolfiber för någon miljon som krasar i varje race är väl lite att ta i? Och hur går det för de som landar på masten i vurporna? Några blir överkörda när de ligger i vattnet också. Segling är i de flesta fall hälsosamma men där är det inte det.

    Reply

    • Tim
      Jun 12, 2011 @ 20:27

      Några blir överkörda? Vem då? Om någon hade blivit överkörd av en E40 hade nog ‘fan’ varit på alla bloggar världen runt, denna inkluderad…

      Och ekonomi behöver de inte bry sig om. Varje miljon de stoppar in i reparationer kommer nog tillbaka fort och blir minst två på kontot!

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.