Sista Chansen 2011
Sista Chansen i Björlanda är just det. Sista chansen att ta poäng i de olika cuperna. Sista chansen att visa vad man kan. Eller bara sista chansen att ha det trevligt tillsammans under en kappsegling 2011. Och i år hade man dessutom fått sommarväder med strålande sol och 4-6 m/s. Alla bilder: Anna-Lena och Danny på Search Magazine.
Det var väl bara när man lämnade Långedrag i mörkret 06:30 som man insåg att det nog var höst i alla fall.
Det var jaktstart och vi startade strax efter X-99 och Bavaria 35 Match.
Bakom oss massor av ambitiösa båtar som ville avsluta säsongen på ett bra sätt. Här Luffe 4004 Josephine och Finn Flyer 36 Manix2 som skulle göra upp igen efter Höstknalten.
Våra prognoser var samstämmiga i att det skulle vrida på SV under dagen, så vi tog oss ganska snabbt ut till vänster. Vi kunde inte se några tydliga skift så vi gick hela vägen ut. Kändes helt ok och vi lyckades plocka Bavaria 35 Match redan på första kryssen.
Dagen till ära hade vi fått med oss Search Magazine för att fota. Danny Hap i bojläggarbåten och Anna-Lena Elled ombord. Hela gänget förifrån: David Jackson, Per Alkås, Anders Ryberg, Anna-Lena Elled, Mats Björk, Fredrik Roos, Patrik Måneskjöld och undertecknad.
Efter kryssen så var det två slörben in runt ett märke på den norra delen av fjorden. Lyckades segla om två av X-99:orna men Exilia höll avståndet bra. Sedan rundning inne vid startområdet för en ny lång kryss. Återigen vänsterkant, men nu hade vi koll på skiften (trodde vi). Bra kryss där vi tog in mycket på J/97 och Exilia framför. Men sedan låg vi på fel sida om dem när ett rejält vänstervrid kom och tappade 100 meter. Fan också… Bara att bita ihop.
Bra läns innan det var dags för sista kryssen. Återigen kanonbra koll på skiften och vi hade återigen hämtat in det vi tappat och lite till. Och så klart blev vi kaxiga och struntade i att bevaka vänstern. Återigen ett större vänstervrid och vi tappade 100 meter igen. Nu slank också Manix2 förbi. Farr 30 hade runnit förbi redan på länsen, men vi hade haft bra kontakt innan vi ställde till det.
Man kan kanske göra en så stor miss – men inte två.
Sista chansen. Läns i mål. Alla höll höger men vi tyckte oss se bättre tryck på vänster. Mer motström, men stadiga 7 knop på loggen. Ut till layline för att gippa tillbaks in mot mål. Både Exilia och Farr 30 hade dåligt med vind och de andra båtarna hade vi definitivt seglat runt…
Vi nådde inte riktigt Exilia och Farr 30 som fick göra upp i en egen fajt. Det skiljde en meter på mållinjen. Stort grattis till Peter Lundgren och hela gänget. Superkul att man fick spika ett race efter drygt ett år med Farr 30. Bra seglat också av Exilia som seglade stablit.
Vi snek in som 3.a före Manix2 som trasslade till det för sig när vi mötte dem för styrbord. Med tanke på våra missar så var vi supernöjda med det. I dessa förhållanden så är det svårt att rå på X-99 och Farr 30 och då har man inte råd att missa skiften…
Supertrevligt som vanligt i Björlanda. Jag hoppas inte att motionen att lägga ner kölbåtsverksamheten går igenom :-)
1. Farr 30 Succe Sailracing Peter Lundgren
2. X-99 eXilia.se Carl-Johan Pihlgren
3. J/109 Blur Peter Gustafsson
4. Finnflyer 36 Manix2 Hans/Jonas Granhed
5. Smaragd Laremi Ellen Svensson
6. J/97 Jesus for life Lennart Janson
7. Mumm 36 Aero Roger Ahlqvist
8. Express Tripnet Mikael Karlsson
9. Cumulus Strecket Johan Söderberg
10. Smaragd Vera Per Wretlind
Hela resultatlistan.
Dagen avslutas med avmastning.
Massor av sjyssta bilder nedan…
Sep 26, 2011 @ 18:42
Ja äntligen. Då jag inte kunda vara med gänget på Aero i lördags har jag väntat på bilder, repotage, skvaller och så vidare.
Som sagt det du skriver om de lokala seglingarna/seglare är klart det klart intressantaste här.
Bra jobbat.
Mvh Micke
Sep 26, 2011 @ 18:50
hi
is this new (?) 3DLi or how it is called mainsail on “blur” in the pictures? looks pretty tired to me, if this isonly first summer. or do I see it wrong?
Sep 26, 2011 @ 19:28
It’s 3Di, and a pretty early version that we’ve raced (and abused) for two full seasons.
We actually had some wrinkles from the start but it didn’t affect our speed. And the shape is still 100% which is pretty awesome. Actually, the 3DL genua is up for replacement before the 3Di even though it got fewer hours.
http://www.blur.se/2010/05/06/gratt-och-snabbt/
Sep 26, 2011 @ 23:05
sorry, if this is already two seasons – must admit my words are not in place. especially with your “density of racing” :-)
Sep 26, 2011 @ 21:58
Stort grattis till Peter, Lars och övriga i Farr 30 gänget! Teamet åker både till Sandhamn för Klassmästerskap och nu till GP 4 i Köpenhamn! Ni kommer vara vassa inför VM nästa år!
Mvh
Martin Strandberg
Sep 28, 2011 @ 08:45
Några av era vägval kändes lite “desperata”. Att gå söder om Röden kändes som ett stort risktagande för att göra på första kryssen. Kanske kunnde vara ett alternativ om man halkat efter och behöver chansa för att komma ikapp.
Sista länsen var dock helt rätt att gå långt ut på kanten. Vi seglade också ut på den sidan fältet men ville inte lämna fältet helt och nöjde oss med att ligga på “rätt sida”.
Körde ni med olika försegel på kryssarna?
Sep 28, 2011 @ 08:50
Genua 1 genomgående.
Första kryssen var egentligen ett misstag. Ville vänster och det vred mycket riktigt höger. “Tyvärr” så mycket att vi inte kunde slå på grund av öarna. Då fick vi gå runt och hamnade 20 meter över layline. Blev bra då vi kunde segla om de som låg på layline. Hög risk med det slutade med blotta förskräckelsen.
Sista länsen. Hade ni klivit ut till vänster så hade ni spikat. Nu blev ni “stuck in the middle” när både Farr 30 och vi kom bakifrån med bra skärning. Svårt att ligga först :-)
Sep 28, 2011 @ 09:14
Vi var ganska mycket till vänster om Farr 30 nästan hela länsen.
Både Farr 30 och FF36 skulle enkelt seglat om oss om de inte legat i klungan längs land. Vi lyckades till och med utöka avståndet till FF36an.
Ni var för långt efter på sista länsen för att vi skulle behöva bevaka er. Om ni varit närmare så skulle vi kört mer på vänstern och ….
Och vi blev faktiskt lite förvånade att ni lyckades knipa tredjeplatsen.
Sep 28, 2011 @ 09:13
Vi valde också att gå söder om röden på första kryssen. Detta beroende på det förväntade vänstervridet samt att vi trodde på att det var starkare nordgående ström än det var. Naturligtvis skulle vi rekat detta tidigare, men det hade vi missat. Tyvärr fick vi istället ett högervrid och strömmen var “noll”. Ingen direkt vinst för oss med andra ord…