J/111 Blur³ | instrument
Precis som på tidigare båtar så skall jag försöka presentera hur vi har satt upp vår nya J/111. Förhoppningsvis kan det leda till lite intressanta diskussioner och kanske funka som inspiration för andra. De områden som är jag skriver på just nu är instrument, navigation, löpande rigg samt segel för kryss och undanvind. Sedan lär det dyka upp både det ena och det andra från vårt projekt under våren.
Som ni kanske har förstått så tycker jag instrument är ganska viktigt. Mer om varför kan man läsa i “Instrument & routing på 5 kvällar”.
Som med allt annat så finns det instrument i alla prisklasser. Är priset ingen faktor så bör man titta på B&G. Det finns en anledning till att de sitter på 99% av alla stora race-båtar. Men jag hade behövt betala mer än dubbelt så mycket för samma funktionalitet och jag vill ha bra lokal kompetens. För en svensk kappseglare med moderat budget så tycker jag att Nexus och Tacktick ligger ganska bra till. Många andra system är lite svårare, framförallt när det gäller kalibrering. men som med så mycket annat så är det en smaksak.
Jag har haft Nexus på både Novan och J/109 (så här såg det ut) och det har funkar mycket bra. Framförallt har jag fått bra värden från givarna, vilket är det viktigaste när jag skall hantera datan i Expedition.
Så det blev Nexus även denna gång.
Funktionalitet
Precis som på 109:an så har vi två olika grupper av instrument. De på masten används för att segla båten optimalt och innehåller fart, vindinformation och kurs. De har snabb uppdatering så att man enkelt ser tendenser.
Instrumenten i brunn innehåller information som används för att fatta taktiska eller strategiska beslut t.ex. bäring och distans till märke och ström. De har högre dämpning och skall peka på längre trender. På J/111 är instrumentkonsol över nedgångsluckan en option, så vi har valt bort den. I stället har vi instrument på var sin sida av brunnen, där rorsman lätt kommer åt den i lovart för att välja data, samtidigt som alla kan se instrumentet i lä. Det tredje instrumentet hamnar på pidestalen så att rorsman lätt kan byta läge då han står upp.
Det här är en av de stora skillnaderna mot tidigare då vi körde NX2. Då fanns det två rader information på varje mastdisplay så man fick upp all data man kunde tänkas behöva. Med NXR får man fyra tydliga siffror men det är desto lättare att byta data på dessa.
På multikontrollen så finns det fyra “hot keys” uppe till höger. Man ställer in alla instrumenten som man vill ha dem och så lagrar man dessa inställningar genom att hålla inne knappen. På detta sätt får man fyra lägen som t.ex. kan vara “start”, “kryss”, “undanvind” och “cruising”.
Ni som har kört NXR ett tag får gärna bidra med era favorituppsättningar.
Det finns också en mjukvara, Nexus Race, som underlättar konfiguration och kalibrering. Där kan man sätta uppdateringsfrekvens för instrumenten (1, 2, 4 or 8 gånger/sekund), dämpning eller om man vill att data skall alternera i en display.
För vår det blir det också en kompromiss mellan full besättning (då många vill ha tillgång till mycket data) och shorthanded (då en ensam person behöver få överblick och enkel hantering).
Exakt vilka data som skall visas var och hur är inte riktigt klart, men vi har en ganska bra idé kring hur vi vill ha det. Detta blir ju ett resonemang mellan rorsman, trim och taktik.
Transport segling till Norge och Færderseilasen.
Komponenter
Vid en första anblick känns det mesta igen, men Nexus har uppdaterat många av givarna de senaste åren. Den största skillnaden är att det mesta nu sitter direkt på nätverket och att servern mer och mer blir ett interface mot PC och NMEA-enheter. Det gör det enklare att montera. Men även specifikationen har blivit bättre.
- Nexus Server
- 3 x NXR Multi Control i sittbrunn
- 4 x NXR XL20 på masten
- Givare nWIND race vertical. Denna kom ju ny till METS 2010 och man kan ladda upp kalibreringsvärden till själva givaren.
- Givare nHPC kompass. Levererar heel, pitch och kompasskurs.
- Givare nGPS. Ny GPS med bättre uppdateringshastighet.
- Givare logg, 43mm givare. den gamla hederligare. Vi flushar den på samma sätt som på J/109.
- Givare lod, 43mm givare. Monteras på insidan av skrovet.
Formellt tror jag det heter “NXR Atlantic Pack” med några tillägg. I något läge skall jag prova Nexus Race Box då jag får många frågor på den.
Naturligtvis finns det ju andra komponenter som hänger ihop med instrumenten; Expedition på en laptop, AIS, VHF, autopilot och kanske en plotter. Låt mig återkomma till detta…
Disclaimer: jag är engagerad i Happy Yachting,
som är återförsäljare för bland annat Nexus.
Joakim
Mar 20, 2012 @ 18:05
Varför valde du XL20 i stället för Multi XL med två rader? Behöver man tydligare siffror på en 36 fotare?
Peter Gustafsson
Mar 20, 2012 @ 18:11
XL20 och MultiXL är lika stora. XL30 är de som är stora.
Jag hade jättesvårt att välja. Multi XL visar mer data och man slipper byta. XL20 har bättre uppdateringsfrekvens, vilket gör det lättare att se trender (t.ex. vid trim i lättvind) plus att man kan få upp fler sorters data.
Gustav
Mar 20, 2012 @ 19:19
En sak jag har funderat på är hur man bäst håller loggen fri från snäckor?
Jag har tidigare seglat på andra sidan, men med båten i Göteborg så blev det snart tydligt att det krävs någon färg på loggivaren. Vanlig bottenfärg?
Peter Gustafsson
Mar 20, 2012 @ 19:26
Ta upp och torka av. Det är därför den sitter i en plug :-)
Även lite slem gör att kalibreringen blir sämre, så det är värt besväret.
fills
Mar 20, 2012 @ 20:51
Varför valde du bort ultrasonic speed sensor? Den genererar väl mindre motstånd i vattnet?
Fredrik Lönegren
Mar 20, 2012 @ 19:28
Spraya med gammal hedlig proppodrev eller VC17 västkust med elspruta.
Fredrik Lönegren
Mar 20, 2012 @ 19:30
Glömde, om båten ska ligga stilla länge. Montera pluggen.
F424
Mar 20, 2012 @ 19:31
Mekanisk rengöring (dvs ta upp den och skrapa rent) 2-3 ggr/säsong funkar på den Raymarine vi har på Faurbyn. Jag vet att vissa är tveksamma till att ta ur loggen eftersom det känns som hela skagrakk skall hamna i kölsvinet, men tar man det bara lugnt så kommer det in en temugg. Viktigt dock att ha koll så att “knastret” på loggenheten hamnar rätt när man återmonterar (gissar att det ser likadant ut även på andra märken än Raymarines?). Och dra nu inte för Kung och forsteland. Och inga verktyg!
Daniel
Mar 21, 2012 @ 20:59
Kan inte nog påtalas! Dra inte för hårt. Gäller även B&G.
Gustav
Mar 20, 2012 @ 20:32
Det var alltså det som krävdes, trodde alla gamla rävar på västkusten hade nåt trick…
Ahlback
Mar 20, 2012 @ 22:45
Bra Peter, tror du gjorde rätt val med NXR hade satsat på samma kit.
Magnus
Mar 21, 2012 @ 07:48
Kommer valet av plotter och autopilot också hamna på Nexus?
Peter Gustafsson
Mar 21, 2012 @ 08:16
Autopiloten blir en NKE Gyropilot. Målet är att kunna driva båten till 100%, även på ganska tuffa undanvindar, så då litar jag på franska mini- och Figaroseglare. Det kommer säkert att bli ett äventyr med fransk support :-)
När det gäller plotters så har jag inte bestämt mig ännu. Raymarine e7 ligger bra till, men jag vill hitta en riktigt snygg montering på rattpiedestalen. Några tips?
Hans
Mar 21, 2012 @ 13:55
Jag har en NKE Gyropilot i min båt. Dock så är den “ganska gammal”, men den används mest vid transportseglingar och segelbyten. Manualerna är ett skämt att läsa. Verkar vara översatta från franska till engelska av Kommissarie Clouseau.
Google translate fanns väl inte för 10 år sedan…
Har haft lite problem med gyrot som inte alltid pallar när båten kränger mycket – då kan det bli en del oförutsedda 90-graders kursändringar. Har även haft strul med att kalibrera kompassriktningen. Skiter numera i att gyrokompassen lever sitt eget liv så länge piloten styr rakt.
Har även ett NKE MOB larm + remote till gyrokompassen som trots service och batteribyte av NKEs representant inte funkar som den skall.
Angående val av instrument och att B&G skulle vara top notch – mina har krånglat konstant sen jag köpte båten fäör snart 7 år sedan.
De har nog flugit oftare till England än jag själv gjort :)
Rättare sagt det är givaren för vindvinkeln som i bästa fall visar 90 grader fel. Har tröttnat på att betala 1500 spänn varje gång bara för att B&G skall öppna instrumnetet. Har tejpat över instrumentet med bara en liten “lucka” för vindstyrkan som den faktiskt klarar av att leverera.
Har varit väldigt nära att kasta skrotet ett antal gånger o istället köpa Nexus, men det har funnits andra saker som varit mer prioriterade.
Anders Averdal
Mar 21, 2012 @ 21:54
Mitt råd till Hans är att riva loss alla kablar till B&G prylarna. Säkerställ att du inte har ärj eller annan skit i kontakterna. Kapa, skala allt kablage, montera klämhylsor på alla kablar. I med siliconfett i alla kontakter innan montering. Det brukar få fart på gamla trilskande B&G system. Fortsätter vindgivaren att krångla så är jag övertygad om att du har en skadad mastkabel. Testa med en extra maskabel vis sidan och se om du får bättre värden
Fredrik Lönegren
Mar 21, 2012 @ 19:01
e7 zoomar man med fjärr, så fundera på om den ska sitta längre fram i båten, så kör du alltid helskärm utan några siffror. Sen är det bara att zooma in och ut för att välja mellan närnavigering och översikt.
(e7 kan ju också skicka skärmbilden till iPad trådlöst)
Peter Gustafsson
Mar 21, 2012 @ 19:06
Har funderat på det, men vet hur dåligt man ser i regn efter ett par dygns segling… Vill ha den nära till hands när man är ensam uppe vid shorthanded.
Sedan tror jag man kan ha en iPad som repeater för den nere (i kombination med mediacenter och annat festligt).
Jocke
Mar 21, 2012 @ 09:09
Nya Ipaden finns den någonstans?
Var mycket snack bland många att använda som plotter. Skulle vara kul och få höra om någon har några synpunkter/tips.
///Jocke
Mats V
Mar 21, 2012 @ 09:58
Talade med Apple Store nyligen. Enligt dem kommer batteritiden inte bli bättre på nya – kanske t.o.m. sämre. Batteritiden anser jag vara största problemet med att använda den för plotter.
Team YXI (Mårten)
Mar 21, 2012 @ 10:05
Hej Mats,
Hur funkar iPaden i sol? Har hört att vissa haft problem med ljusstyrkan på skärmen eller att den bli för varm och stänger ned ?
Kan man “lita” på GPSen som sitter i iPaden eller bör man använda den som skärm till Exepdition, Raymarine e7 eller liknande?
Anders
Mar 21, 2012 @ 12:06
För mig har paddan funkat bra, helt OK position via inbyggd GPS. Skärmen är sådär i direkt solljus. Ska nog komplettera med något ruggat skal och köra den remote mot nav-datorn i sommar, det är i alla fall planen.
Mats V
Mar 21, 2012 @ 13:14
Kan du beskriva vad di kommer använda och hur? Intresserad själv. Har sett nytt ruggat skal för rimligt pris; Scanstrut. http://news.nauticexpo.com/press/scanstrut/scanstrut-launch-dame-special-mention-waterproof-ipad-case-22039-198980.html?mlrmbridv=FR5R0Z3G8O0S2N9U4YA&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=01-02-2012&utm_content=photo
Melin
Mar 21, 2012 @ 15:05
Ett annat alt som kommer snart.
http://www.lifeproof.com/shop/cases/ipad-2/
Anders
Mar 21, 2012 @ 16:07
Mats, jag tänkte köra paddan som “extra skärm” uppe på däck så man slipper gå ned o drumla runt om det gungar. Sen om det blir VNC, TeamViewer eller något sånt vet jag inte riktigt ännu, får helt enkelt labba lite :-)
Ruggat skal till paddan finns det en uppsjö med varianter, funderar på Griffin Survivor (http://store.griffintechnology.com/survivor-ipad-3) , jag körde paddan helt a la carte i somras och det gick bra trots barn (!) när vi cruisade. Under racing blir det säkert hetsigare i brunnen så nån typ av skydd är nog bra. Hade tänkt mig nån sorts påse inne i båten nära ruffluckan som paddan kan ligga o gona sig i tills den tas fram, med 12V-jack i närheten så den kan laddas mellan varven.
Mats V
Mar 21, 2012 @ 16:46
Scanstrut:
“This will be available to purchase soon and will be available from you’re local dealer Marinshopen. The case will be available in four colours, green, blue, pink and grey and will cost 99.00 euro rrp (ex VAT).” Låter ju överkomligt.
Mats V
Mar 21, 2012 @ 16:49
Tack, Anders!
Mats V
Mar 21, 2012 @ 22:59
Någon som testat den handburna Garmin Montana 650 med Bluechart g2? Bra?
Mats V
Mar 21, 2012 @ 23:07
Garmin Montana 600 ska det vara.
Mats V
Mar 21, 2012 @ 13:12
Sådär, på det jag sett i andras båtar. Kör ännu inte själv med det.
Johan S
Mar 21, 2012 @ 15:21
Fast visst har väl de flesta andra plottrar sladd? iPaden går jag att bära med sig, men det går ju för all del att ha den halvfast monterad med tillhörande strömförsörjning också (fast eventuellt krävs smart lösning att få in sladden i ett ev vattentätt fodral om det är ruskväder).
Peter Gustafsson
Mar 21, 2012 @ 17:15
Vi har kört iPad i skal i två säsonger, Funkar kanon under race (Splashtop app mot Expedition) och som reservnavigator. Enda problemet är laddning under offshore-race eller cruising.
Det enda skal som funkar just nu är det dyra. Scanstrut och Lifeproof är på G.
Med 15 knop i skärgården och 2.20 köl så vill jag dock inte att strömmen skall ta slut eller att idet blir ombootning precis när man kommer till den kritiska padssagen (det har hänt). Därför resonemanget om en liten men bra plotter som man vet alltid funkar.
Team Dehlerdoris
Mar 21, 2012 @ 14:01
Peter apropå siffror..
Namnfrågan kanske är spikad men jag kan inte undgå att tycka att den där texten på T-shirten som Kenta hade på sig i Melodifestivalen (för en j-a massa år sedan) skulle passa riktigt bra på SWE-69. Vad stod det nu på tröjan då, jo:
“69 – Try it Youi´ll like it”
Stefan :-)
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Raketen
Mar 21, 2012 @ 23:03
LOL!
Tänkte på samma sak tidigare!
Gustaf Dyrssen
Mar 22, 2012 @ 07:32
rule 69, don’t break wind
Claes Hiersemann
Mar 21, 2012 @ 14:14
Bra artikell Peter, saklig och informativ. Jag tycker att Nexus har absolut “most shit for $”. På First-40.7 YRO har vi samma upplägg som din gamla BLUR 109 med NX2 och tre mast Multi-XL, förutom att vi har en Multi+Wind på varje sida om rattpedistalen vänd mot mig som kör strategi&stor. En funktion som vad jag vet alla Raython/Garmin saknar är CTS, Course To Steer till waypoint/rundningsmärke, dvs inkl strömmarnas, avdriftens påverkan. Mycket intressant här nere när man korsar tvärs över sundet, eller seglar i Engelska kanalen mellan Cowes och Cheerbourg tex..
Här i Öresund rinner strömmen ibland norr utefter danska sidan och samtidigt söderut utefter svenska, om man är “en gammal räv” så ser man dessa strömkanter där växlingen sker, men nu ser man direkt på instrumentet, vid strömfritt är ju CTS samma BTW Bearing To Waypoint men då slår CTS från plus 10 grader till minus tio vid en sådan passage.
Jag är mycket intresserad av dina framsteg med dessa nya NXR, jag har aldrig seglat med dem heller…
– Happy Sailing! Ser just en starbåt som är ute och tränar just NU i solen…..!
Peter Gustafsson
Mar 21, 2012 @ 16:11
Bra tänk. Vi har valt att ha COG/SOG med bra dämpning bredvid BTW/DTW (som kommer från Expedition). Då kan jag segla på ett sätt som känns bra i vågor och vind och relatera det till vart jag hamnar “nu är vi ett par grader höga mot märke, men med bra drag, skall vi köra på eller trimma om?”. I det långa perspektivet gör man ju detta i Expedition, i det korta visuellt. Men det känns tryggt att ha infon uppe.
Sebastian
Mar 22, 2012 @ 00:07
Ursäkta om detta är out of topic, men jag undrar om ni har tips. I mörkersegling, under regn, har jag svårt att läsa st60 instrumenten som sitter på nedgångsluckorna. Från Styrplats till intrumenten är det ca 4 meter. Kan det kopplas en stor slavskärm att fästa på masten? Vilken sort? Måste det vara Raymarine? Det är främst logg som är intressant och i andrahand vindriktning.
Hälsningar Sebastian J105
Hälnsingar
Sebastian
Pelle Lindell
Mar 22, 2012 @ 06:49
Jag tror tyvärr inte det finns någon enkel lösning. En båt jag seglar på ibland har samma problem och såvitt jag begriper funkar inte Raymarines nya displayer (I70 ST70 och ST70+) ihop med ST60 systemet eftersom man uppgraderat Seatalk till Seatalk NG (som väl väsentligen är NMEA2000?) och de nya displayerna verkar inte vara bakåtkompatibla. Ingen skulle bli gladare än jag om jag hade fel här.
En workaround skulle kunna vara att använda Raymarines PC-interface för att få ut NMEA-signal och sedan bygga ett separat nätverk med nmea kompatibla dispayer tex med en nexusserver och nexusdisplayer men då närmar man sig snabbt den punkt där det blir en ekonomiskt tilltalande lösning att göra det det tekniskt rätta dvs. slänga ST60-skräpet överbord och skaffa riktiga instrument.
Joakim
Mar 22, 2012 @ 12:02
De nya Raymarine funkar med ST60. Man behöver bara en specialkabel.
Jag trodde att I70 skulle vara jättebra, men var besviken när jag prövade den på båtmässan. Det går inte att ha flera rader med stora siffror trots stor yta.
Jag ska pröva med Advancea, som är billiga, läser NMEA 0183 och har mycket stora siffror.
Man får NMEA ut fråm ST60 Multi och autopilot (kanske inte allt?) men jag ska läsa från SeaTalk med en microcontroller för att få snabbare updatering.
Pelle Lindell
Mar 22, 2012 @ 12:20
OK, tack för info, har du någon länk till tillverkaren av Advancea? Min kompis har PC-interfacet så få ut NMEA är inte så svårt….
Joakim
Mar 22, 2012 @ 12:57
Advansea (inte AdvanCea, som jag skrev)
http://www.advansea.com/
Här finns kanske det billigaste prisen:
http://www.marintec.de/advansea.htm
http://www.segelladen.de/Inhalt-untergruppen40/Advansea%20Anzeigen.html
Manualer:
http://www.advansea.com/manuals/S400/Multi/multiS400_user_manual_uk.pdf
http://www.advansea.com/manuals/S400/Speed/speedS400_user_manual_fi.pdf
Pelle Lindell
Mar 22, 2012 @ 13:10
Tack
Claes Redin
Mar 22, 2012 @ 12:57
Se upp med ST60 Multi.
Det är endast ett fåtal meddelanden som hanteras.
Man måste köpa NMEA interfacet, men det är inte så dyrt och fungerar bra.
Sebastian
Mar 22, 2012 @ 20:57
Mina ST60 är kopplade till autopilot spx-10. Då kan jag sätta en i70 som är mycket ljusstarkare och koppla den till spx-servern med Seatalk ng och den bör hitta loggsignalen Tack!
Anders Dahlsjö
Mar 22, 2012 @ 08:19
Jag bytte den gamla loggen mot nya Silva (som blev Nexus) till 2004. Det efter att ha gjort en rejäl undersökning av vad som fanns. Jag hade tidigare erfarenheter av B&G och Ockam och jag var mest sugen på B&G, jag tyckte dock att Nexus hade allt det jag var intresserad av och till ett mycket bättre pris för det paketet. (logg, lod och wind) använder befintlig Garmin GPS. Jag har senare lagt till HPC kompassen, för att få drift, samt fler multi control instrument för att visa datan. Har aldrigt ångrat mitt val av Nexus och att de dessutom härstammar från Sverige. Nackdelen är väl bara att man måste ta fram manualen för att veta vad alla koder i menyerna står för, där skulle man kunna ha lite mer klartext men kanske svårt att lösa?
Jag kör med Garmin 620 som plotter som jag tycker har för liten skärm och kommer i år komplettera med Ipad (Splashtop app mot Expedition) som Blur.
En liten brasklapp att det inte är någon ide att lägga massa pengar på instrument om man inte har tid att få dem kalibrerade och vet hur de skall tolkas. Men alla här är väl tekniktokiga!
Årets första matchracingtävling nästa vecka, Congressional Cup i Long Beach.
/AD
Andreas i HP
Mar 22, 2012 @ 12:38
Anders, en reflektion…
jag vill minnas vi seglade ett race, jag fick följa med. Du hade fått höjt SRS tal med ett antal pinnar.
Mig veteligt hade du varken logg,GPS eller andra hjälpmedel?
Det började med att du spände riggen så du hade ca 10cm spel mellan huvudskottet o botten.(den plastningen höll inte o har alltid varit sån…)
Sedan slog vi på instrumenten o du sade att de kanske inte funkar….vilket bara ekolodet gjorde om jag minns rätt:-)
Jag vet att jag frågade om GPS o du sade att det var inte så viktigt…
Du hade klocka,sjökort samt ekolod. En go kines o en spinnaker senare blev det en 4e plats eller liknande.
Nu är det expedition, ipad osv…Vad hände?
Får du då höjt SRS tal ;-) ?
Lycka till i Long beach
MVH Andreas
Anders Dahlsjö
Mar 22, 2012 @ 13:19
Just det Andreas!
Instrumenten får inte båten att segla fortare, men kanske fortare i rätt riktning. och vi hade 2 GPSer igång
Nej det var inte mycket som funkade den första seglingen för året 2010, Pater Noster race, dessutom fladdrade en latta ur storen, autopiloten som jag provade dan innan funkade inte heller. Dessutom fick vi soppatorsk när vi precis lämnade platsen i Lerkil. Vi hade något skit i loggivaren och ingen ström till datorn (glapp i 12V kontakten) som skulle logga. När vi gått imål såg jag att loggen vaknat och sparat max fart på 12.6 eller nåt. Med andra ord det behövs inte så mycket instrument för att segla runt öar.
Så det var ett bra genrep inför Waski Skagerrack twostar där vi vann klassen och blev 5a totalt.
Konstigt att du inte blev imponerad! Hoppas det är bättre ordning på torpet i år?
PS! 95 seglade jag till kanarieöarna med en handhållen GPS, logg och spritkompass, men fråga mig inte hur mycket vind vi hade. Jag vet bara att vi loggade 480nm på 48h mot mål (Faulmuth) med revad stor och fock som var inskotad till centrumlinjen för stabilitet. DS!
/AD
Steen
Mar 22, 2012 @ 09:15
Vi har sejlet med Nexus i nogle år og har sidste år opgraderet til NX2 med server, som skal kunne kommunikere med PC.
Vi kan bare ikke få det til at virke.
Når serveren tilsluttes via USB, oprettes der en mus på PC’en, som får den rigtigt mus til at fare rundt.
Så skal man ind og slette musen før det virker, men da forbindelsen konstant bliver afbrudt, er det helt umuligt.
Vi har næste opgivet NEXUS, der er ingen hjælp at få og mange af deres filer vedrørende problemet er flere år gamle og dermed ikke særligt troværdige.
/Steen
Jonas K
Mar 22, 2012 @ 15:49
Du kan ha råkat ut för ett känt fenomen.
GPS ellar andra instrument kopplade till COMx på datorn kan ibland identifieras som en “Roll Ball mouse”, då hoppar och far muspekaren.
Det finns en fix hos MS, Comdisable.msi
Jag har råkat ut för detta på egen och andras Laptop.
http://support.microsoft.com/kb/819036
// Jonas
Anders Averdal
Mar 22, 2012 @ 16:50
Eller så går man in i enhetshanteraren och disablar musen på COMx.
ÅsaNisse fixen är att starta datorn innan man pluggar in kabeln från servern.
Öresund Regatta, AN
Mar 22, 2012 @ 16:14
Vi kör NX2, Garmin GPSMAP 5008 och Raymarine autopilot och är kanon nöjda. Peder på Limhamns skeppshandel kopplade ihop alltihop och har fungerat från dag 1. Ända problemet har varit skovelhjulet till loggen som rostade sönder och spräckte plasten. Enkelt fixat. XL-instrumenten är kanon. Vi har 5 – tre på masten och två på konsolen.
Kalibrering och dämpning är nyckeln till det hela. Svårast att få ordning på är kristallkompassen.
Hur påverkar ström true wind angel?
Martin
Mar 22, 2012 @ 16:33
Anders,
Jag trodde inte du skrev/läste BLUR??
/Strandberg
Öresund Regatta, AN
Mar 22, 2012 @ 21:05
Läser Blur.se gör jag dagligen. Säkert där 2ggr om dan.
Jag kommenterar inte in på på de inlägg jag tycker är snurriga och köpta. Det har jag bestämt mig för. Det är det inte värt. Vill man inte förstå och måste försvara det som sålts så blir bloggformat bara fel och gaggiga.
Large
Mar 22, 2012 @ 19:49
Off Topic
Jag har en True Heading AIS, som är ansluten till min Raymarine A70 plotter.
AIS’n skickar fellarmer (AIS Malfunctin mfl), AIS och Plotter fungerar perfekt var för sig, men tillsammans är det en massa felmedelanden.
Patrick L
Mar 22, 2012 @ 20:55
Intressant, jag har en True Heading AIS och två Raymarine E-plottrar där AIS visas som overlay direkt på plottern. Funkar perfekt.
Sebastian
Mar 22, 2012 @ 22:39
True Heading + A50 funkar.
Det krävs att du i en meny väljer om input till plottern är nmea 4800 etc. Mecka med de värdena så får du rätt på det. Annars kan jag kolla. Default är fel.
sebastian.larsson@stryker.com
0733-498154
Patrik A
Mar 23, 2012 @ 10:33
Nexus jobbar på 4800baud och alla AISprylar på 38500baud. viktigt att ställa in på plottern, oavsett fabrikat, annars fungerar ingenting.
//Patrik
(fd.båtbyggare)
Peter Gustafsson
Mar 22, 2012 @ 22:42
Helt underbart att folk nu får lösningar på sina tekniska problem!
Team YXI (Mårten)
Mar 23, 2012 @ 10:12
Då passar jag på att ställa några NEXUS frågora.
Vi har haft båten i 5år men inte fått starttimern till och funka ännu :-)
Vi kan starta nedräknigen i Multikontrollen och ser att den räknar ned, men nedräkningen startar inte på XL displayen på masten ? Står bara eks: 10:00. Vad gör vi för fel?
Fråga 2 – kan man starta Timern från fjärrkontrollen?
Fråga 3 – vad använder ni fjärrkontrollen till? Lite pinsamt, men det enda vi har den till är att få båtdata (djup, speed) visad när vi inte har masten på :-)
Tack på förhand!
Peter Gustafsson
Mar 26, 2012 @ 19:44
Tog mig tiden att verifiera att allt funkade som det skall genom att ta med hela uppsättningen till 109:an. Känns tryggt inför monteringen till helgen.
Raketen
Mar 26, 2012 @ 21:40
Ser ut som J111 har grönt ljus! :)
Kommer garanterat bli bra.
Har du fixat titan skruvar till infästningen mot masten ännu? :=)
Krister Svensson
May 22, 2013 @ 10:58
Någon som vet om Nexus program funkar med Windows 8.
Nexus support har ingen aning.
/Krister
Stein Ødegård
May 22, 2013 @ 12:31
Nexus Race sw virker fint med Windows 8. Men jeg sliter med kombinasjonen c-map, Expedition og win 8. Problemer med rendring av grafikk. Noen andre med samme erfaring?