Skip to content

87 Comments

  1. Patrick L
    Sep 18, 2012 @ 08:26

    Mycket bra initiativ! Oavsett om man väger eller ej rekommenderas att ta bilder på köl (och kanske roder) att skicka in till SSF när ni ansöker om mätbrev. Gör det redan vid upptagningen i år så är det gjort! Det är enkelt att göra då, men glömmer man som jag bort det före sjösättningen kan det ju bli jobbigt att fixa i efterhand.

    Reply

  2. SWE
    Sep 18, 2012 @ 12:17

    Jag är väldigt intresserad av att få min båt vägd, men på Västkusten!

    Reply

    • Hans
      Sep 19, 2012 @ 12:18

      Samma här – GBG, och då helst norr om Rivöfjorden ;)

      Reply

    • Gillan
      Sep 19, 2012 @ 21:32

      LastväxlarKarlsson i Uddevalla har våg i sin Lastbil.

      Reply

      • Peter
        Sep 20, 2012 @ 10:42

        våg i lastbil och kran kan vara si så där. Jag vägde min båt först med kranvåg (kranförare sade då båten väger ca. 700-750 kg. Med kalibrerad vå visade sig att det var 910 kg.

        Reply

        • Gillan
          Sep 23, 2012 @ 15:13

          Vad är det för skillnad på kranvåg och kalibrerad våg?
          Den som han har hängs dit efter önskemål och nollas med “oket” hängandes.
          Skall den kalibreras vid båtens vikt ungefär eller kan man lita på att vågen är linjär och bara behöver “nollas”(tare)?

          Reply

    • L-B Gustafsson
      Sep 20, 2012 @ 09:44

      Varbergs Lyft & Transport har en våg som han även hyr ut.

      Reply

  3. Johan
    Sep 18, 2012 @ 12:38

    Jag önskar väga min båt (Dehler 35) , Stockholmstrakten fungerar bra.

    Reply

    • Johan
      Sep 18, 2012 @ 16:00

      Fyll i enkäten och / eller maila mig ditt intresse på SRSV(at)TUVSTEDT(dot)SE så antecknar jag dig och båt…

      Reply

  4. Anders B
    Sep 18, 2012 @ 12:46

    Har en ny kalibrerad våg för 7 ton, visserligen i Höganäs men det kan ju finnas båtar som vill bli vägda här också.

    Reply

  5. Jonas Claesson
    Sep 18, 2012 @ 17:05

    Hej! Vi lyfter och väger i Västervik med mätman lördagen den 29 sep. Vi 14-15 tiden. Vi är 6 båtar anmälda och kan få plats för någon eller några till.

    Reply

    • Patrik Svensson
      Sep 22, 2012 @ 14:14

      Om det fortfarande finns plats, var anmäler man sig?

      Reply

      • Jonas Claesson
        Sep 22, 2012 @ 22:43

        Till mig går bra Patrik.

        Reply

  6. Micke Ö
    Sep 19, 2012 @ 12:50

    Tips vissa modeller av sublift kan väga båten.

    mvh
    Micke

    Reply

  7. Micke Ö
    Sep 19, 2012 @ 13:25

    Jag var nog för snabb med sublift kollat den är inte tillräckligt bra.

    Reply

  8. Johan
    Sep 20, 2012 @ 15:57

    Nu har gallupen visat ett hyggligt tydligt resultat och jag kommer därför att jobba för en vägning i Stockholm, efter valborg 2013, troligen öster då det blir minst totalt transporterande.
    Resultaten borde kunna ses på http://tuvstedt.se/SRSv_gallup.png
    GallupResultat

    Reply

  9. ErikG
    Sep 21, 2012 @ 07:26

    Jag undrar om det skulle gå att mäta in en int moth i SRS?
    30 kilo, 20-25 knop i bra förutsättningar.
    När jag blir rik, vig och stark så får jag väl kolla…

    Reply

    • Johan
      Sep 21, 2012 @ 18:19

      Gör en ansökan seglarförbundets hemsida, ser inte att det inte skulle gå att få ett SRS brev. Vill du ha ett SRSv kan jag kontrollmäta seglen och riggen. Att få fram en kalibrerad våg som klarar 30KG borde inte vara nåt problem heller.
      Sen är det ju upp till kommitten att försöka gissa vad den får för mätetal…

      Reply

  10. ErikG
    Sep 21, 2012 @ 21:26

    Den dagen jag har råd så…

    Reply

  11. Tor B
    Sep 27, 2012 @ 23:01

    Skulle vilja väga min båt i Loftahammar i samband med upptagning, preliminärt i andra halvan av oktober.

    Reply

  12. Martin O
    Sep 29, 2012 @ 16:06

    Hur ser man på vägningsresultaten?
    En vägning på hösten borde ge ett högra mätresultat än en på våren.
    /Martin

    Reply

  13. Pelle Lindell
    Sep 29, 2012 @ 18:48

    Mätbrevet utgör regler för båten, dvs skulle båten vid en kontroll väga mindre än vad som står står i mätbrevet är det ett regelbrott.

    Reply

    • Bosse
      Sep 30, 2012 @ 11:28

      Pelle L,

      Hade en liten diskussion i helgen angåenede SRS och SRSV.

      Min fråga är..

      Ponera man har ett mätbrev som inte är verifierat av mätman och har ett fått ett SRS-tal.

      Om man sedan väger båten, mäter segel osv och kommer fram till att exakt de siffrar man anget tidigare stämde på millimetern och grammet. Blir ändå SRS-talet lägre då i och med att det är verifierat?

      Reply

      • Pelle Lindell
        Oct 2, 2012 @ 09:30

        I år har det funnits en liten “SRSv-rabatt”. Vi utvärderar hur det fallit ut och om hur vi skall ha det i framtiden.

        Reply

        • Bosse
          Oct 2, 2012 @ 12:48

          Vad jag reagerar på är att det inte blir samma SRS -tal som i SRSv med EXAKT samma underlag.

          Det ju då inte båtens prestanda som enbart ger SRS-tal.

          Om sedan någon vill fuska så är det en annan sak, frågan gällde om identiska underlag kan generera olika SRS.

          Reply

          • L-B Gustafsson
            Oct 2, 2012 @ 13:11

            Det är väl inte samma underlag!
            I det ena fallet så har en licensierad mätman gjort jobbet och i det andra ej så.
            Kvalitetssäkring av systemet.

          • Bosse
            Oct 2, 2012 @ 14:44

            Tycker det är kanon om man kan kvalitetssäkra systemet genom att någon licensierad mäter upp båten.
            Kan säkert vara så att om man är duktig seglare och placerar sig bra så vill man slippa snacket efteråt att något inte stämmer.

            Men båten blir väl inte annorlunda för att den är mätt? Tolkar det så då SRS-talet blir lägre.

            Pratar fortfarande om samma indata…

          • Nobbe
            Oct 4, 2012 @ 08:32

            Det är ju ganska så stora begränsningar i V-brevet. Du får bara använda de segel som är mätta under säsongen. Jämför det med vanligt brev eller tabell där du kan ha hur många segel som helst att välja på så länge du inte har med dom i båten och dom håller sig inom max-mått.

          • Peter
            Oct 6, 2012 @ 00:55

            hur som blir båten väl inte snabbare bara man har en verifiering av mätman. Det kan egentligen bara tolkas att man vill gynna en vägning av flottan ytterligare.
            Den andra faktorn för SRSv att det kan finnas klass eller tävling för endast SRSv har jag inte sett ännu.
            När man körde igång IRC så vart det inget snack utan man bestämde att det skulle vara “endorced” (inget IRC föreskriver).

    • Svea-Jonas
      Oct 1, 2012 @ 09:18

      Ja man kan ju lika gärna lägga på ett ton på standard SRS vikt om man nu antar att båten aldrig kommer att bli kontrollvägd…

      Reply

      • Pelle Lindell
        Oct 2, 2012 @ 09:27

        Man kan segla med för stora segel också men det är fusk precis som att ange ett felaktigt deplacement. Segling i allmänhet och SRS i synnerhet förutsätter att deltagarna har integritet och eget ansvar.

        Reply

        • Svea-Jonas
          Oct 2, 2012 @ 13:52

          Självklart ska man inte fuska. När det gäller segel är det bara att ta fram måttbandet. En båtägare kan dock ha goda skäl att tro att båten är tyngre än standardbåten och ange detta i mätbrevsansökan. Båten kan också vara vägd med båtklubbens kran som visar helt åt helvete fel. Vet inte hur man gör nu men om centralkommittén tror att vikten inte stämmer, ber man då båtägaren väga båten på kalibrerad våg?

          Reply

          • Pelle Lindell
            Oct 2, 2012 @ 14:13

            Det är båtägarens ansvar att ge riktiga uppgifter. Verkar något helt tokigt frågar vi givetvis hur uppgiften kommit till.

        • Peter
          Oct 6, 2012 @ 00:51

          större segel brukar synas, i alla fall om det ska vara märkbart och jämförbar med märkbar viktskillnad.

          Reply

  14. Jan Larsson
    Oct 1, 2012 @ 09:05

    Väga i Norrköping!
    Norrköping segel klubb har en kalibrerad våg, 9 ton, båtar kan vägas på klubbområdet under bockkran eller användas vid lyft från lb eller annat.
    Kontakta gärna klubben om ni vill väga.
    Jan Larsson NSK

    Reply

    • Raketen
      Oct 2, 2012 @ 16:50

      Går den att hyra till grannstaden till/under fredagen?
      Vi är ett gäng som vill väga vid upptagningen. vi lyfter med en mobil kran

      Reply

      • Tobbe
        Oct 2, 2012 @ 20:52

        Går säkert att ordna.
        Ring Jiri på 0739 – 090783 och kolla av läget med vågen.

        /Tobbe

        Reply

  15. Scampi
    Oct 2, 2012 @ 19:07

    En båt som följer entypsklassbestämmelser väger olika på hösten efter en säsong i havet och på våren efter en säsong i ladan.
    Om jag väger båten på hösten och får en högre vikt än vid kontrollvägning på sommaren , hur hanteras detta?
    Har man då ansvar för felaktig viktangivelse , eller finns det en tolerans?
    Segel vet man storleken på , men båtens vikt är svårare då den varierar.
    Har varit med om att få sy om en spinnaker som töjt sig..så det stämmer kanske inte riktigt.

    Reply

    • Jan Dejmo
      Oct 2, 2012 @ 20:59

      Liksom det i en entypsklass är lämpligt att ligga en bit ifrån vad som är tillåtet är det i en klass som SRS, där de uppgiva dimensionerna blir regler för båten, lämpligt att uppge ange dimensioner som man tror att man kan hålla sig innanför under mätbrevets giltighetstid.

      Reply

  16. Scampi
    Oct 2, 2012 @ 21:21

    Jan , som din kurskamrat från Chalmers Arkitektur så vet vi att design kan variera både i form och volym.
    Den optimala formen är snabb och vacker ,volymen liten och vikten låg.
    När det gäller entyp och Scampi så är det nog säkrast att använda Norlins uppgifter om deplacement på båten. Hälsar Tommy Strandberg Chalmers 70-tal.
    Tack för klokt inlägg, ligg på den säkra sidan ..

    Reply

  17. Sebastian
    Oct 2, 2012 @ 23:31

    J105 Broschyr 3520kg
    J105 Båtdatablad i SRS 3650
    J105 vägt av SRS-mätman 4000kg

    Varför inte väga?

    Reply

    • Sir
      Oct 3, 2012 @ 08:26

      “läcker båt(-en)”?

      Reply

  18. Olle
    Oct 3, 2012 @ 10:28

    Du får nog se över din båt om den väger 4 ton. Finns ju ett antal J/105 som är verifierade och alla väger 3650kg, skiljer inte ett enda kilo.

    Reply

    • Sebastian
      Oct 3, 2012 @ 14:59

      Olle,
      Hittar bara min som är verifierad, SRSv. De andra har vikten hämtad från båtdatabladet, varför det inte skliljer ett enda kilo dem emellan. Det var just för att slippa kommentarer som “du bör se över din båt” som jag fick båten vägd av mätman.

      Reply

      • Olle
        Oct 3, 2012 @ 16:55

        Sebastian,

        E4219, E4803.

        Dessa måste ju också hängt i vågen?

        Reply

        • Sebastian
          Oct 3, 2012 @ 17:30

          Kan man få SRSv utan vägning? Så tror jag är fallet med de båtarna du nämner Olle, och isåfall är det värt att belysa i denna tråd.

          Mätmannen lämnar in uppgifter för seglen och så länge man inte ökar vikten från standardbåten erhålls ett SRSv. Helt OK! Om detta är praxis är det bra att känna till.

          Reply

          • munter
            Oct 3, 2012 @ 20:19

            Det är förvånande att det verkar så svårt att förstå att för att få SRSv så måste mätman mäta in och verifiera alla mått och uppgifter i manualen i regeln SRS 2012.
            Inte ett endaste mått får tas ur tabell förutom kölvikt där man bara kan gå på tillverkareuppgifter.

            Hur svårt kan det vara?

  19. Anderss
    Oct 3, 2012 @ 14:34

    OK för att man kan sänka sitt srs-tal genom att väga.
    MEN då borde även krävas verifierad mätning av segel anser jag.

    Det är sällan man ser dessa båtar som uppger tex en större spinnaker än standard.
    Ambitionen är oftast åt ena hållet – det egna intresset: att “ta chansen” att sänka sitt SRS.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 3, 2012 @ 14:52

      Bara en not. Fördelningen är ganska lika mellan de mätbrev som höjer, respektive sänker, SRS. I alla fall bland de båtar som går bra…

      http://www.blur.se/2012/09/18/vem-vinner-racen/

      Sedan är det väl så att de flesta båtarna har för små segel jämfört med standardbåt eller mätbrev. I annat fall är det ju fusk. Och så har det alltid varit.

      Man kan jämföra detta med IRC, där jag kan väga och mäta min båt själv, för att sedan segla Fastnet eller 99% av racen under IRC. Funkar det där så skall det nog funka på kvällsseglingen hemma i viken?

      Standard Certificate
      An IRC Standard Certificate may be based upon owner measured/declared information, designer data, sistership data or similar sources. A certified IRC measurer is not required.

      Endorsed Certificate
      An IRC Endorsed Certificate is based upon verified data from select sources. The primary sources of the data are a US Sailing certified IRC measurer for hull and rig data and a US Sailing certified sail measurer for sail measurements. Verified data may also be extracted from ORR, ORC or IMS certificates.

      Reply

    • Olle
      Oct 3, 2012 @ 17:15

      Vägning och mätning av alla variabler som uppges i mätbrevet, först då blir det SRSv.

      Reply

  20. Raketen
    Oct 3, 2012 @ 16:51

    Tycker att det är märkligt att det finns så många inlägg som insunierar att det medvetet fuskas när man väger och mäter sin båt själv.

    Tror inte det är fallet.
    Kan tänka mig att det är sällan man väger sin båt i sin ensamhet, vid klubb slipen.
    Först, så går det åt några gubbar att lösa det rent praktiskt, med lyft osv.
    Sedan tillkommer de övriga nyfikna klubbkompisarna. De kikar garanterat på
    vägnings resultatet. Debaterar vad som är i, eller inte i båtvikten. Osv,osv

    Känns som det är rätt självreglerande.

    Reply

    • Anderss
      Oct 4, 2012 @ 11:14

      I vilket inlägg insinueras det att det fuskas?

      Reply

    • Anders B
      Oct 5, 2012 @ 13:30

      Problemet (om man tycker det är ett problem) är väl omedvetenheten kring vad som egentligen ska vara ombord vid vägning (även om det finns en beskrivning på hur det ska vara). SRS regeln är inte helt tydlig, dessutom har man en tendens att tänka “dom där grejerna har inte så stor betydelse”. Hade det varit åt andra hållet, dvs mättalet hade blivit mindre med mindre vikt, så hade man tömt båten mycket noggrannare. Har just DH och SRSv vägt min båt, det var väldig massa grejer som hamnade på kajen efter att mätmannen gått igenom båten. DH vikten blev 3064 kg (vi hade två vågar, den andra visade 3072 kg). Dynor och köksutrustning (som ska vara med i SRSv men inte i DH vägning) väger 25 kg.

      Reply

      • srsseglaren
        Oct 5, 2012 @ 13:47

        +1
        Många saknar kanske koll på vad som får finnas med, lätt att hamna i en uppfattning att jag kappseglar med den utrustningen så då är det OK att väga med den ?
        Har man skickat in en mätbrevsansökan och senare får reda på vad som fick vara med, är det antagligen få som begär korrigering ?

        Vore mycket bra med en färdig A4 som bockades av ?

        Reply

        • L-B Gustafsson
          Oct 6, 2012 @ 08:55

          Vad är det som är svårt med att läsa appendix 2 i klassreglerna för SRS mätbrevsbåtar och bocka av där.
          För DH finns motsvarande “måletrim” och där är vä även alltid mätman på plats.

          Reply

          • srsseglaren
            Oct 6, 2012 @ 10:03

            Inget om alla gör det ?
            Men en färdig A4 som bockas och undertecknas gör det svårarare att missa vad som gäller ?

            Börjar se en del vikter som är väl höga.

            Vad gäller vid en protest ?
            Är det den protesterande båten som tar kostnaden för kontrollvägning av vikten om den stämmer ?

            Var det i Danmark som en båt blivit portad från segling i två år efter att ha fuskat ?
            Om jag som gast riskerade ett års avstängning för att ha seglat på en båt med fel vikt i mätbrevet så skulle det påverka vem jag seglade med.

          • Erik Barkefors
            Oct 6, 2012 @ 10:14

            Varför ska det behövas ett extra papper när all info redan finns i de anvisningar man ska följa? Det blir ytterligare en sak att uppdatera – det hade jag ingen aaaaaning om ;-)

            Om gastarna görs ansvariga för det som båtägaren ska sköta är vi nog inne på en farlig väg. Jag tycker det verkar vara svårt nog idag att få tag i gastar och komma ut på banan.

          • Peter Gustafsson
            Oct 6, 2012 @ 10:15

            Det är ganska tydligt. Och ytterligare ett (ej officiellt) dokument är inte bra.

            http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_8817/cf_32/SRS%20KR%202012%20-%20M%C3%A4tbrevsb%C3%A5tar%20v3%20_2012-05-22_.PDF

            Som i alla båtar med klassregler så förväntas man ha läst och förstått dem. Och tar men en halvdag för vägning så kan man nog lägga 5 minuter på detta?

            Misstänker du att din ägare fuskar så skall du nog ta upp det oavsett om han riskerar avstängning eller ej? Det gäller mätbrev, att segla banan och annat. Läs gärna paragrafen om ärlig segling.

            Sedan är det ägaren som är ansvarig för att det är ordning på båt och mätbrev. Att gasta är “ofarligt”. Men som seglare så har du ändå ett moraliskt ansvar mot dina medtävlare.

          • Peter Kross
            Oct 6, 2012 @ 16:24

            det är väl skillnad mellan regel och användarstöd, rent allmänt. Jag saknar även de excelark som fanns 2011. då var avsikt att skicka in de som anmälan för mätbrev men det var enkelt att skriva ut excellistan, ta med till båten och fylla i. det kan väl aldrig vara fel att underlätta.

            För övrigt har jag obsereverad att måtten för klassbåtar finns tillbaka i båtdatabladen. Det finns visserligen en hänvisning till att det är till info men klassregel som gäller men länken till klassregeln är borttagen. Går det inte att kombinera? måtten togs bort tidiagare av SSF’s kansli med hänvinsning till att det blir förvirrande om uppgifterna inte stämmer överens samt att man ville undvika att kolla hela tiden klassreglerna då det är klassförbundet som kan ändrar klassregeln i princip när som helst. Det gäller troligtvis även nu och mer. Såg även felaktigheter bland mätbrevsbåtar och då påverkas ju respittalet om underligande data är fel.

  21. Micke
    Oct 4, 2012 @ 09:09

    En stilla undran varför man idag inte kan tillverka båtar som väger som utsatt vikt?
    Till exempel så är”Broschyr vikt” på en express 1740 kg. De flesta byggda på 70-80 talet väger mellan 1780 & 1810 lite beroende på däcklayout. Var man duktigare på att bygga båtar förr i tiden med tanke på att expressen är ett “billigt” bygge?

    Reply

    • Anders B
      Oct 6, 2012 @ 11:51

      Sprutade skrov och däck varierade mycket i vikt. Såvitt jag vet, vägde man skrov och däck var för sig och parade ihop lätta med tunga för att ha jämn totalvikt. Kölarna vägde olika mycket (det fanns minst tre varianter – jag var kölmätningsman på 90-talet men kunde förstås bara mäta dimensioner, inte väga). S 815 hade en “stor” köl som jag slipade ner till min-mått. Båten låg sen precis på minimum vikt. Nu ligger den i Bergen, med N147 i seglet.

      Reply

    • Johan O
      Oct 6, 2012 @ 17:13

      Expressens min mått är väl höjd till 1780 idag, det finns några få båtar som väger mindre men merparten ligger på 1795 kg. Bland SRS campingbåtar så läggs ofta en massa grejer kvar vilket i slutändan blir mycket vikt. Minsta grej i en Express syns och därför är båtarna rensade och lika i vikt.

      Kölarna är svåra att kontrollväga men tung köl är aldrig fel. 800kg ligger de flesta på idag, en ordentlig slipning kanske avverkade 10 kg men inte så mycket mer. Dagens trend är också att kölarna inte ska ligga på min mått, feta kölar är vad Pelle L ordinerarat och visat sig ge bäst resultat.

      Reply

  22. NIP
    Oct 4, 2012 @ 10:11

    Pronavia 38 har iaf lyckats att tillverka sina båtar med exakt samma vikt. Databladet säger 6,3ton för de som är tillverkade innan 2010.

    E3010 är vägd och verifierad till 7,47 ton.
    E3231 och E3926 har samma vikt på 7,47 ton, avviker från databladet med nästan 900 kilo. Vägda?

    Reply

    • Rickard3
      Oct 4, 2012 @ 11:42

      Bara att gratulera att det skiljer så mycket – ju mer desto bättre!
      Med dagens SRS system ger ju detta ett mycket juste SRS-tal :)
      Tycker lite synd om Expresserna dock som råkar väga som båtdatabladet…

      Reply

      • Peter
        Oct 6, 2012 @ 01:19

        att uppgifterna i båtdatabladen inte stämde var känt för SRS-organisationen. LYS-talen (för att inte förvirrar men vid den tidpunkten hette de redan SRS-tal) låg som bas för den nuvarande formeln.

        hur som helst så har tidigare viktskillnaderna hanterats empiriskt efter uppställda regler. för den delen gällde det även mått. Här jämförde man dock med fleeten och det krävdes avvikelse mot fleeten för att få kredit eller straff. Det fanns beväggrunder bakom detta. På så sätt kunde man hålla standardbåtar och gynnade naturligtvis på så sätt den stora bredden som inte ville meka. Tryck fanns tydligen att ändra på det.
        Det anses att alla standardbåtar ligger på gränsen eller kan ligga på gränsen. Det som är något oförklarligt att båttyper där formeln ger ett annat resultat än vad verkligenheten visar får en empirisk korrektion. Så långt har jag ingen invändning. Men om nu en båt plockat från den variationen som är normalt för båttypen söker mätbrev så blir det för många båttyper en bonus. Erfarenhet från kappsegingsbanan ger empirisk korrektion men vid bedömning av den enstaka båten utgår man ifrån båtdatabladet vilket alltid är maxat och ingen eller väldig få båttyper uppfyller just båtdatabadets måt och vikter.

        Klassbåtar optimerade i många fall mot klssregeln men för icke klassbåtar är det inte fallet och frågan är om det borde vara så i ett system för breddsegling?

        Reply

    • NIP
      Oct 4, 2012 @ 13:09

      1170 kilo blev det visst, om man räknar rätt…Reagerar på att de andra som inte har verifierat väger så lika, skiljer inte ens 10 kilo.

      Har en J-105 konstaterat att den väger 3,97 ton så kan väl de andra uppge det med då utan att väga? J-boats har väl bra koll på sin tillverkning?

      Reply

      • SilverSurfer
        Oct 4, 2012 @ 14:58

        Så vidt jeg ved er der væsentlig forskel før og efter SCRIMP-processen blev indført. De gamle både var faktisk lettere……

        Reply

  23. Anders B
    Oct 6, 2012 @ 11:10

    Varför så högt röstläge? Ngn påpekade tidigare det enkla faktum att man (av lathet eller privat uttolkning av SRS regeln) låter grejer ligga kvar vid vägning “eftersom dom ändå är med då jag kappseglar”. DH utgår ifrån att alla tömmer sina båtar vid race för att dom ska vara så snabba som möjligt. Såvitt jag förstår är skillnaden mellan DH och SRS enbart dynor, sprayhood och kapell. Dvs, ingen personlig utrustning som stövlar, flytvästar, säkerhetsselar, inga tallrikar eller bestick, inga vattenflaskor, inget vatten i tankar, ingen lös bensindunk, ingen ficklampa, inget diskmedel etc ska vara med vid SRS vägning heller. Det kanske behövs ett högt röstläge för att vi alla ska inse detta?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 6, 2012 @ 11:32

      Det är ganska enkelt. Reglerna är tydliga. Och på samma sätt som vi inte tolererar att man har med en code som inte finns i mätbrevet (för att man missat att uppdatera), eller att man inte seglat banan (för att man inte orkade läsa SI) så kan vi inte ha olika tolkningar här.

      Reglerna finns där för allas skull. Och de som väger är både ambitösa och duktiga nog för att ha tid, och klara av, att tolka dem på ett korrekt sätt :-)

      Sedan kan jag inte se att det är ett problem i praktiken? I alla fall inte här på västkusten där det verkar vara bra ordning.

      Reply

      • Jocke
        Oct 6, 2012 @ 12:37

        +1

        var just nere och kollade när båtarna vägdes vid Trälhavetsbåtklubb och det var mycket bra ordning med full koll på vad som skulle få vara inne i båten och vad som skulle tas ur.

        Reply

        • Martin O
          Oct 9, 2012 @ 10:29

          Läser att vägning skett i Trälhavetsbåtklubb 6/10.
          Missade jag möjligheten att få min skuta vägd? Hade någon arrangerat med mätman?

          Reply

      • srsseglaren
        Oct 6, 2012 @ 20:29

        Det finns en del som väger själva och då kan det nog bli lite si och så med kollen, det är några sådana exempel som noterats ha rätt höga vikter ?

        Därför är det mycket bra med dom gemensamma vägningarna där mätman är med.

        2011 blev det visst ngn databugg på tråden vilket gjorde att kölmaterial ändrades vid processandet av datan ?
        Så att en rätt ifylld mätbrevsansökan fick ett annat mtrl i kölen i mätbrevet ?

        Om inte rätt kölmtrl korrigeras på den nivån, hur troligt är det att fel vikt korrigeras på båtar som mestadels seglar på lokal klubbnivå ?

        Förövrigt verkar som samma databugg har drabbat kölmtrl byte för Alo 96 ? så att den i år har järnköl i SRS-listan mot alla tidigare år bly ?

        Om varje båtägare tillåts väga själv utan ngn koll på våg och båt ?
        Så bör man kanske finna metoder för att hantera fel ?

        Vem betalar kontrollvägning, vad händer om fel upptäcks ?
        Kan man förekomma genom att till mätbrevsansökan bocka av och intyga vad som finns ombord ?

        Tycker alla att det är bra som det är så låt det vara ?
        Låt ngn pollera borden en gång till innan ngt görs.

        Reply

        • Patrik A
          Oct 6, 2012 @ 20:43

          Att väga själv är nog bättre än att inte vägt alls, men naturligvis bättre om man är fler som håller “ordning på varandra”.
          I Arvika skall vi väga ett gäng båtar nästa helg och avbockningslista är utskriven för att elliminera diskussioner kring vad som får/kan finnas ombord.

          Reply

          • srsseglaren
            Oct 6, 2012 @ 20:47

            Super : )

          • Raketen
            Oct 8, 2012 @ 16:36

            Ska förbi Arvika på lite släktkalas till helgen.
            Kanske man hinner förbi och bryggsnacka lite.
            Var håller ni till och väger?

        • Peter
          Oct 6, 2012 @ 22:15

          ja, det med kontrollvägning utan protest är en fråga vem som ska står för kostnaderna. Är kontrollvägning en del av ett protestförfarande så ska enligt KSR64.3 d) förlorande part står för kostnaderna av mätning. Vägning inkluderas troligtvis. Protestkommitté kan dock besluta något annat.

          Jag vll hävda att vägningsvågen baseras på att man faktiskt kan skaffa sig en fördel mot resten av fleetet. Ökat vikt kan byta mot lägre respittal men även mot ändrad segelyta, code-segel mm.

          på sikt kommer det troligtvis leda att båttyper som vägs flitigt nu kommer anpassas i båtdatabladet. Om respittalet dock kommer ändras är något mer oklart. Jag kan tänka mig att den empiriska korrektionen påverkas i första hand.

          Balladen har för övrigt järnköl trots att klassreglerna säger bly. Blir spännande att se om den åker upp ca. 0,01 nästa år pga ändrat kölmaterial. regelmässig är det Balladens klassregler som gäller. Men vem tittar in där om data finns i båtdatabldet? Balladens klassregler på SSF’s hemsida är för övrigt från 1994 medan Balladklubbens senaste är från 2012.

          Reply

          • srsseglaren
            Oct 6, 2012 @ 22:25

            Tror inte heller att respittalet kommer att ändras på sikt, men om värdet i båtdatabladen justeras efter inkomna vikt-uppgifter, gör det att mätbrevsansökningarna inte kommer att ge så stora sänkningar som idag ?

            Frågan är hur många år tar det att väga och justera samtliga båtar i SRS-listan ?

          • Peter
            Oct 6, 2012 @ 22:45

            Jag är kanske pessimistiskt men jag tror nog att det kommer aldrig ske att samtliga båtar vägs och justeras. Det är kanske 700 båttyper i tabellen (kan vara fler) och då krävs ett antal båtar som ska vägas. Kanske vi kommer att se en minskning av antalet tabellbåtar istället. En hel del saknas underlag och sen är det inte lätt att vaska fram underlag med den nogrannheten som nu krävs för nya båttyper.

            Även för nya båtar är det mer lönt att väga. Jag vet ej hur pass SRS-TK kollar upp andra respitsystem. Det skrivs att det görs men jag vet ej i vilken omfattning utöver IRC och ORCi. Min båt ansågs i alla fall att det inte fanns underlag från andra respitsystem fast det finns båtar inmätta i DH samt båttypen är upptagen i YS-tabellen (Tyskland).

          • srsseglaren
            Oct 6, 2012 @ 23:04

            Därav min uppgivenhet och förhoppning om rättvisare segling för alla ?

          • Peter Kross
            Oct 7, 2012 @ 00:38

            det är väl också en fråga till vilket pris? …och hur “rättvisare segling” uppfattas.

            det är väl inget nytt när man frågar folk som en gång vart aktiva men inte längre är med att höra en himla massor olika förklaringar. Ändringar inom SRS har lett till att nya argument har kommit till.

      • Anderss
        Oct 8, 2012 @ 09:14

        Jag tycker overifierad vägning belönas på tok för mycket i form av sämkt SRS-tal.

        Att väga båtar i spannet 5-8 ton med precision kräver sofistikerade (dyra) vågar som jag är övertygad om inte finns överallt.

        Det skapar gråzoner som är svåra för medtävlare och seglingsledningen att kontrollera vilket inte är bra.

        Reply

  24. Anders B
    Oct 6, 2012 @ 21:11

    Bra att många väger sina och andras båtar. Med så många vågar igång samtidigt är det knappast Seglarförbundens vågar allihop. Vem kollar alla vågar? En kalibrering kostar skjortan.

    Reply

  25. Patrik A
    Oct 6, 2012 @ 23:24

    Appendix 2 Utrustning ombord vid vägning:
    6.p) Förtöjningsgods max vikt 1.5% av deplacementet.

    ??? på en 3.5tons båt skulle det betyda 52.5kg…finns det någon som kappseglar med 30m kätting i boxen?
    Menar de allvar?

    Reply

    • Andreas i HP
      Oct 7, 2012 @ 22:38

      Jag har en annan fråga
      Om jag mätt(mätman såklart) båtens flytläge o sedan via skrovfilen fått fram en vikt, o sedan väger min båt o får fram en annan vikt…vilken tar man då?

      Gällande Append 2, maxvikten, man lägger väl ombord 4 linor+ fendrar+ ankare osv…o väger alltihopa samtidigt med segel kapell osv?

      MVH Andreas

      Reply

      • Peter
        Oct 8, 2012 @ 00:32

        det skiljer även mellan våg och kalibreringstillfällen. Några % är inte ovanliga. dessutom kan det även skiljer om man repetera en vägning.

        Hur mycket skiljer mellan beräknad och verkligen vägd? Den vägda vikten är troligtvis mer att lita på.

        Reply

        • Andreas i HP
          Oct 8, 2012 @ 09:06

          Precis, min slutsats är att köra på vägd vikt. O sedan reducera med 30 kilo pga fukt när den vägs på hösten?
          Vet någon vad en rimlig skillnad i vikt är med epoxibehandlad botten o skrov i vinylester?

          MVH Andreas

          Reply

  26. Wrap Up 2012 | BLUR
    Jan 2, 2014 @ 15:00

    […] Väga för SRS? (86) […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.