Skip to content

29 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Nov 6, 2012 @ 13:24

    Fick just höra från Mattias Dahlström att ISAF Equipment Committee nyss gav J/111 ISAF status, tillsammans med Melges 20, RS 100 och Swan 60.

    Fint sällskap.

    VM i Marstrand 2016?

    Reply

    • Peter
      Nov 6, 2012 @ 13:51

      då kan J/111 bli klassbåt i SRS 2013 (inget måste dock) men jag misstänker att du kommer fortsätta med mätbrev…

      Reply

    • Alex
      Nov 6, 2012 @ 17:04

      Kul! Var har ni störst flotta J/111or?

      Mvh

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 6, 2012 @ 17:13

      Totalt är man nog på byggslot #100.

      Stora flottor (+10 båtar) i Solent, Frankrikes Atlantkust, New England & Great Lakes. Så i Engelska kanalen inklusive Holland & Belgien kan man teoretiskt få i hop 20 båtar på t.ex. Cowes Week.

      VM 2013 planeras i Chicago i augusti.

      Reply

      • Raketen
        Nov 7, 2012 @ 21:52

        ÅK och visa var skåpet ska stå!

        Reply

  2. Erik Barkefors
    Nov 6, 2012 @ 13:31

    Bra vapen på kommentaren “segla entyp” Bara för X-99 och andra att byta upp sig ;-)

    Reply

  3. Stefan P
    Nov 6, 2012 @ 13:32

    Bättre väder på bästkusten. Vad jag verkligen gillar med 111:an är kölen ingen bulbhysteri där.

    Reply

    • F424
      Nov 6, 2012 @ 14:35

      L är en klart snabbare om du skall använda båten efter hummerpremiären på västkusten. Kryssade söderut i Tjörn-Runtspåret i skymning efter att 100-tals tinor åkt i vattnet. Det hade inte funkat med T :-)

      Reply

      • Johan
        Nov 6, 2012 @ 15:23

        Om man inte gillar hummer :-)

        Reply

        • F424
          Nov 6, 2012 @ 16:31

          Räkor e alltid bäst. Trålar gör man lika bra oavsett kölkonfi…:-)

          Reply

    • Team Dehlerdoris
      Nov 6, 2012 @ 17:07

      +1 Stefan P, L-köl känns vara rätt bra kompromiss trots allt. Nu har vi ju inga hummertinor i Östersjön men det kan finnas andra linor o nät som fastnar i T-kölen.
      Vår namne Qviberg gjorde en klart intressant kölredovisning på Stockholmsmässan. Också lite intressant om hur Arcona 340 o 410 blev IRC regelanpassade s.k. fockbåtar. Stefan nämner också helt ärligt lättvindsproblemen gentemot motsv. genuabåtar <4 m/s c:a 15 min in i filmen, samt det helt uppenbara att det är enklare att bygga en fockbåt.
      http://vimeo.com/20319765

      Peter, lite nyfiken vad är det för vertikalt kol-rör som syns på bild 42 o 54 i länken från Yachtworld.com? Sånt har jag inte på vår Dehler.. :-) O vad är det som drivs med hydraulik på J-111?
      Stefan K
      http://www.dehlerdoris.blogspot.com

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Nov 6, 2012 @ 17:28

        Röret är nog en “kelp kutter”.

        Och så är det häckstaget som är hydrauliskt.

        Reply

        • Team Dehlerdoris
          Nov 6, 2012 @ 18:53

          OK det såg lite skumt ut, skönt vi slipper kelp cutters på våra snabb båtar.
          Jäkla fin båt du har, önskar ibland att man kunde vara lite mer kompromisslös..
          Såg iallafall att båten på bilderna från Yacht World hade varmvattendusch på aktern… ;-) Ska visa Therese så kanske hon kan okeya till ett byte till fockbåt?
          Stefan K
          http://www.dehlerdoris.blogspot.com

          Reply

  4. Erik Barkefors
    Nov 6, 2012 @ 14:11

    Är det fler 111:or på väg till Sverige?

    Reply

  5. Micke Ö
    Nov 6, 2012 @ 15:33

    Reply

  6. Micke Ö
    Nov 6, 2012 @ 15:35

    Under vattens kamra för att kolla rodret.

    måste jag önska mig i julklapp.

    Reply

  7. Martin G
    Nov 6, 2012 @ 15:38

    Grattis till en fin första säsong i Blur3!!!!

    Reply

    • srsseglaren
      Nov 6, 2012 @ 15:47

      +1
      Imponerande 1:a år

      Reply

  8. Lasse Bergkvist
    Nov 6, 2012 @ 16:34

    Fantastiskt fin undervattenskropp på J111:an – man förstår att det går undan med det lilla vattenmotståndet! Grattis Peter & co till en mycket lyckad första säsong – nästa år kommer det säkert att gå ännu lite snabbare!

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Nov 7, 2012 @ 22:46

    Tack skall ni ha!

    Lade till en liten videosnutt ovan…

    Reply

  10. Nicke Nyfiken
    Nov 7, 2012 @ 23:58

    Fanns det några havstulpaner på?
    Jag hade massor… inte undra varför det gick så trögt sista seglingarna. (Bra att skylla i alla fall… ;) )
    Vad ska man göra för att slippa tuliperna på propeller bladen? Förutom att bada och ge GREFAB ännu en slant…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 8, 2012 @ 00:07

      Några fanns det allt. Fast vi lyfte i slutet av juli + badade två gånger efter det…

      Reply

    • Per Svanberg
      Nov 8, 2012 @ 13:01

      polera propellern högblank…inte en tulpan (på ostkust iaf) så långt ögat når
      /Per

      Reply

      • F424
        Nov 8, 2012 @ 13:03

        Funkar på västkusten också, men den skall vara spegelblank!

        Reply

        • Hannu
          Nov 8, 2012 @ 14:50

          Beror lite grann på var och hur båten ligger på Västkusten, bräck vatten eller saltvatten, strömmande eller stillastående, sol eller skugga på bladen, under fel förhållande hjälper tyvärr inget, det växer ändå….

          Reply

          • F424
            Nov 8, 2012 @ 15:23

            De år jag har testat har propellern (Penta 3 bladig folding) gått i vattnet i månadsskiftet mars/april och upp i september/oktober. Hemmahamn i Ängeviken på utsidan Tjörn (god vattenväxling), men med aktern åt norr. Någon enstaka tulpan men inget som påverkat prestandan. Men som sagt, det skall vara blankt.

      • Raketen
        Nov 8, 2012 @ 15:42

        Håller med.
        Höglanspolera med autosol. Dessutom är det snyggt :)

        Reply

        • Hannu
          Nov 8, 2012 @ 19:58

          Beror mer på läget än poleringen, har testat allt och det är mer eller mindre samma resultat oavsett, det som funkar bäst är Peters variant o bada några gånger och skubba av bladen….

          Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.