

Related Posts
50th Melbourne to Hobart – video
I finally finished editing my footage from this epic race with the Australian J/111 Ginan. Looking back, this was a fantastic experience, and it’s incredible that I, in the last 12 months, both got the chance to race in the Southern Ocean and solo to Bermuda. Full Race report here. Thanks to Cam and Nigel […]
Looking for J/111, Pogo 650 or 2
I have readers in Scandinavia who are looking for: Any ideas?
29 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Nov 6, 2012 @ 13:24
Fick just höra från Mattias Dahlström att ISAF Equipment Committee nyss gav J/111 ISAF status, tillsammans med Melges 20, RS 100 och Swan 60.
Fint sällskap.
VM i Marstrand 2016?
Nov 6, 2012 @ 13:51
då kan J/111 bli klassbåt i SRS 2013 (inget måste dock) men jag misstänker att du kommer fortsätta med mätbrev…
Nov 6, 2012 @ 17:04
Kul! Var har ni störst flotta J/111or?
Mvh
Nov 6, 2012 @ 17:13
Totalt är man nog på byggslot #100.
Stora flottor (+10 båtar) i Solent, Frankrikes Atlantkust, New England & Great Lakes. Så i Engelska kanalen inklusive Holland & Belgien kan man teoretiskt få i hop 20 båtar på t.ex. Cowes Week.
VM 2013 planeras i Chicago i augusti.
Nov 7, 2012 @ 21:52
ÅK och visa var skåpet ska stå!
Nov 6, 2012 @ 13:31
Bra vapen på kommentaren “segla entyp” Bara för X-99 och andra att byta upp sig ;-)
Nov 6, 2012 @ 13:32
Bättre väder på bästkusten. Vad jag verkligen gillar med 111:an är kölen ingen bulbhysteri där.
Nov 6, 2012 @ 14:35
L är en klart snabbare om du skall använda båten efter hummerpremiären på västkusten. Kryssade söderut i Tjörn-Runtspåret i skymning efter att 100-tals tinor åkt i vattnet. Det hade inte funkat med T :-)
Nov 6, 2012 @ 15:23
Om man inte gillar hummer :-)
Nov 6, 2012 @ 16:31
Räkor e alltid bäst. Trålar gör man lika bra oavsett kölkonfi…:-)
Nov 6, 2012 @ 17:07
+1 Stefan P, L-köl känns vara rätt bra kompromiss trots allt. Nu har vi ju inga hummertinor i Östersjön men det kan finnas andra linor o nät som fastnar i T-kölen.
Vår namne Qviberg gjorde en klart intressant kölredovisning på Stockholmsmässan. Också lite intressant om hur Arcona 340 o 410 blev IRC regelanpassade s.k. fockbåtar. Stefan nämner också helt ärligt lättvindsproblemen gentemot motsv. genuabåtar <4 m/s c:a 15 min in i filmen, samt det helt uppenbara att det är enklare att bygga en fockbåt.
http://vimeo.com/20319765
Peter, lite nyfiken vad är det för vertikalt kol-rör som syns på bild 42 o 54 i länken från Yachtworld.com? Sånt har jag inte på vår Dehler.. :-) O vad är det som drivs med hydraulik på J-111?
Stefan K
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Nov 6, 2012 @ 17:28
Röret är nog en “kelp kutter”.
Och så är det häckstaget som är hydrauliskt.
Nov 6, 2012 @ 18:53
OK det såg lite skumt ut, skönt vi slipper kelp cutters på våra snabb båtar.
Jäkla fin båt du har, önskar ibland att man kunde vara lite mer kompromisslös..
Såg iallafall att båten på bilderna från Yacht World hade varmvattendusch på aktern… ;-) Ska visa Therese så kanske hon kan okeya till ett byte till fockbåt?
Stefan K
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Nov 6, 2012 @ 14:11
Är det fler 111:or på väg till Sverige?
Nov 6, 2012 @ 15:33
http://www.yachtworld.com/core/listing/photoGallery.jsp?slim=quick¤cy=USD&units=Feet&seo=0&checked_boats=2488780&boat_id=2488780&back=/core/boats/2013/J-Boats-J111-2488780/San-Diego/CA/United-States&boat_id=2488780
Att man har klarat sig utan en ….
mvh
Micke
Nov 6, 2012 @ 15:57
Är det en weed cutter på bild 31?
Nov 6, 2012 @ 15:35
Under vattens kamra för att kolla rodret.
måste jag önska mig i julklapp.
Nov 6, 2012 @ 15:38
Grattis till en fin första säsong i Blur3!!!!
Nov 6, 2012 @ 15:47
+1
Imponerande 1:a år
Nov 6, 2012 @ 16:34
Fantastiskt fin undervattenskropp på J111:an – man förstår att det går undan med det lilla vattenmotståndet! Grattis Peter & co till en mycket lyckad första säsong – nästa år kommer det säkert att gå ännu lite snabbare!
Nov 7, 2012 @ 22:46
Tack skall ni ha!
Lade till en liten videosnutt ovan…
Nov 7, 2012 @ 23:58
Fanns det några havstulpaner på?
Jag hade massor… inte undra varför det gick så trögt sista seglingarna. (Bra att skylla i alla fall… ;) )
Vad ska man göra för att slippa tuliperna på propeller bladen? Förutom att bada och ge GREFAB ännu en slant…
Nov 8, 2012 @ 00:07
Några fanns det allt. Fast vi lyfte i slutet av juli + badade två gånger efter det…
Nov 8, 2012 @ 13:01
polera propellern högblank…inte en tulpan (på ostkust iaf) så långt ögat når
/Per
Nov 8, 2012 @ 13:03
Funkar på västkusten också, men den skall vara spegelblank!
Nov 8, 2012 @ 14:50
Beror lite grann på var och hur båten ligger på Västkusten, bräck vatten eller saltvatten, strömmande eller stillastående, sol eller skugga på bladen, under fel förhållande hjälper tyvärr inget, det växer ändå….
Nov 8, 2012 @ 15:23
De år jag har testat har propellern (Penta 3 bladig folding) gått i vattnet i månadsskiftet mars/april och upp i september/oktober. Hemmahamn i Ängeviken på utsidan Tjörn (god vattenväxling), men med aktern åt norr. Någon enstaka tulpan men inget som påverkat prestandan. Men som sagt, det skall vara blankt.
Nov 8, 2012 @ 15:42
Håller med.
Höglanspolera med autosol. Dessutom är det snyggt :)
Nov 8, 2012 @ 19:58
Beror mer på läget än poleringen, har testat allt och det är mer eller mindre samma resultat oavsett, det som funkar bäst är Peters variant o bada några gånger och skubba av bladen….