Skip to content

19 Comments

  1. JIMMY
    Dec 5, 2012 @ 18:09

    Trevligt och informativt test, fyra rorkultar!

    Reply

  2. Erik Barkefors
    Dec 5, 2012 @ 19:03

    Hur kändes 32:an med focken på lite utsläpp (TWA 60°)?
    Vad gillar du att ha storskotet bakom hjärtstocken?
    Håller med om att det är en “lagom” båt. Oerhört lik en Dehler 34DD i skrovet med aningen höjda fribord och kapad ankstjärt…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 5, 2012 @ 19:29

      Det blåste lite lite för att säga någonting om det. Jag antar att den är som de flesta moderna fockbåtar. Det fanns nog en code ombord även om vi inte hann prova den.

      Storskotet var initialt lite bökigt att hantera, men det var nog mest att man var ovan. Jag kan inte se att det skall vara något problem. Det enda är väl om man som rorsman behöver köra vagn och häckstag aktivt under shorthandedsegling…

      Reply

    • Team Dehlerdoris
      Dec 5, 2012 @ 20:25

      Erik efter jämförelse med Bernts shyssta 32:a o min båt rätt noga så är det 34DD skrovet Dehler använt som bas. Kapning av aktern 40cm, lite höjning av fribord samt lite förstävspackling så är man hemma med en ny “bottenplatta”. Kul att man kan återanvända välseglande skrov. T-kölen av järn är förståss ny. D29:ans skrov är också jäkligt lyckat det skrovet gjorde JV redan 1997 o det hänger med än idag efter 15 år.

      Reply

      • Anders Nilsson
        Dec 6, 2012 @ 12:26

        Det finns väl en blyköl för sportigare segling eller?

        J/V designade skrov verkar gå att segla hur som hellst med. Man kapar lite i aktern flyttar fram tyngdpunkten och gör en lättare båt, så den flyter högre, också vips har man en ny modell av gamla formar.

        Hur presterar Dehler 32an?

        Reply

  3. D29
    Dec 5, 2012 @ 19:41

    Peter,

    Först och främst, tack för BLUR! Underbar sida som är klart beroendeframkallande, speciellt denna årstid.

    Du skriver att rorkult borde vara förstahandsvalet, har du lust att utveckla det vidare?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 5, 2012 @ 19:53

      Tack själv!

      PÅ den här storleken av båt så ger rorkult en mängd fördelar. Först och främst är känslan bättre och mer direkt, sedan blir platsen i sittbrunnen mycket bättre och det blir trevligare att umgås utan en stor ratt som delar upp brunn. Sedan väger en ratt mer och tillför komplexitet.

      Sedan har det varit en trend att ratt/rattar används på allt mindre båtar. Personligen tycvker jag att det går en magisk gräns vid 34-35 fot där det kan vara befogat beroende på hur man seglar.

      På både J/109 och J/111 har det ju varit ratt, men många har tyckt att rorkult hade varit ett bättre val. Men vi seglar mycket offshore och framför allt vid undanvind så gör ratt att man kan byta position och styra offensivt under längre perioder.

      Reply

      • Per H
        Dec 5, 2012 @ 22:07

        Ratt eller inte på Dehler 32?
        Båten ritades ursprungligen med ratt. Eftersom sittbrunnen är en “kopia” av storasyster 34/35 SV så finns t ex en recess i bakkant av sittbrunnsbänkarna för en storskotsskena. Och den okonventionella placeringen av storskotsskenan är en följd av att rorkulten skulle hamna under denna skena, och alltså inte gå att fälla upp i hamn. Fram tills bara någon månad innan lanseringen fanns ratt som ett alternativ. Jefa i Danmark skulle leverera. Men plötsligt ändrade sig Dehler. Man fick för sig att en 32:a med ratt skulle “kannibalisera” på försäljningen av 35:or!
        Efter att en charterfirma i Holland krävt ratt för att göra en större beställning så togs rattalternativet till nåder.
        Jefas rattstyrning fungerar alldeles utmärkt på den här båten, och känslan i ratten är mycket bra. Så det är nog mest en smaksak vilket man väljer. Själv har jag en med ratt. Så min båt går att backa med :-)

        Reply

        • Team Dehlerdoris
          Dec 6, 2012 @ 00:16

          Per H den största fördelen med ratt tycker jag är att man kan knäppa på autopiloten så himla enkelt, vilket är perfekt shorthand på t.ex W2SB. Sen kan man ju också sätta dit plottern på piedestalen. Jefa styrningen är mycket distinkt och helt glappfri och fullt roderutslag är ett 1/2 rattvarv. Enda nackdelen med ratten (130cm) är att man måste kliva upp på bänken när man ska framåt. Att vi valde rattstyrning på en så pass liten båt som vår 33,5 fotare ångrar jag inte. Tyckte också att det skulle kännas bakvänt att ha skotskenan bakom hjärtstocken. Men det är ju många nya båtar som har det så det funkar säkertbra det med.

          Reply

          • Bo Bäversjö
            Dec 6, 2012 @ 07:40

            Givetvis är det fördelar med bägge valen. Efter introduktionen av ratt på Dehler 32an har denna tagit över försäljningen såpass mycket att inför 2013 är detta nu standard på båten.
            Vi har haft ratt på vår visningsbåt den här säsongen och det har fungerat bra, fast som Dehlerdoris säger man får kliva runt ratten via bänken, men det är ok. Väldigt skönt att bara kunna låsa friktionsbromsen i navet och lämna ratten en stund. Rorkulten lämnar man inte många sekunder utan konsekvens……….

          • Peter K
            Dec 6, 2012 @ 11:44

            Då finns det anledning att tipsa om marknadens kanske bästa rorkultförlängare; http://www.skipfriend.it/english.htm

            Inga problem att lämna rorkulten med denna. Snabbt lätt att låsa och justera.

          • Sture Smith
            Dec 6, 2012 @ 12:27

            Både ratt och kult har för och nackdelar.
            Hade båda varianterna på min Wasa 38 som byggdes om från kult till ratt.
            Min erfarenhet är att kortare seglingar och tighta banrace har ror kult fördelar. Rorsman kan lättare arbeta med tex storskot (stående med kulten mellan bena). Sittbrunnen blir öppnare. För vissa båtar kan rorsman komma för långt fram och sitter bland övrig besättning.
            Ratten kan negativt inverka på att brunnen delas upp (gäller ej dubbel ratt lösning i så hög grad). Ratten har fördelar vid längre seglingar och framför allt undanvind på havet med sjö. Skarpa havs slörar var med min kultörsedda Wasa 38 en utmaning för vilken bodybuilder som helst (ingen bra lösning). Med ratt kan man lättare byta ställning och man kan stå vilsamt (motverkar sjösjuka).
            Fördelar med liten besättning både cruising och race. Bohusracet mkt bra exempel där ratt med pedistad (hålla sig i) och navigator i siktfältet är mkt stor fördel taktiskt och säkerhetsmässigt. Rorsman får järnkoll på navet, även i mörker. Rorsman kan oxå snabbt vara tillgänglig, bara trycka på autopiloten, remoten i fickan ökar säkerheten.
            Bättre känsla med rorkult, kanske…. Den moderna båtens ratt/roderlösning ger vid rätt montage och service mkt bra roderkänsla. Speciellt om ratten är i aluminium eller kolfiber.

            Sture Smith
            Dehler 39SQ
            “Sjöglans”

          • Team Dehlerdoris
            Dec 6, 2012 @ 13:36

            Bäversjö, nå´n annan testad rorkultsbåt i Segling hade ju “inbyggd broms”.. :-) Skämt åsido, det är ju också en mycket stor fördel att man kan dra åt friktionsbromsen superenkelt/snabbt via ratten.
            Moderna båtar med rorkult (alltså utan inbyggd broms då :-) kräver alltjämt en stadig hand också på grund av en mindre “masströghet” än i ett rattsystem.
            En ratt måste också vara placerad/storleksmässig så att man kan sitta bekvämt samtidigt som man kan se tellarna i focken. Tror att många fördomar om rattar bygger på att dom förr var för små, hade jättestor utväxling vilket tog bort roderkänslana och dessutom glappa. Skräckexemplat är nog Maxi 95 som hade dubbla tröga motspända Teleflexwirar i kombination med en alltför liten ratt.
            Stefan K

  4. D29
    Dec 5, 2012 @ 20:03

    Tack för ditt svar! Håller med om att trenden är stark och de D32:or jag har sett live har alla haft ratt.

    Reply

  5. Johan O
    Dec 5, 2012 @ 21:57

    Väldigt snarlik längd/vikt/segelarea som XP33.
    Dehler 32 har ändå inredning i rejäl crusingklass och kostar +400.000 mindre än XP33, detta trots balsasandwish i skrov som är en dyrare byggmetod samt dehlers styva ihoplaminering av skrov/däck.

    Reply

  6. Pål Herman
    Dec 5, 2012 @ 23:05

    Er denne identisk med Dehler 32 som ble testet sammen med Elan 310, First 30 og Sun Fast 3200 for ca 2 år siden ? Ser feks http://www.youtube.com/watch?v=7GwtXoMNRHg

    Reply

    • Johan O
      Dec 6, 2012 @ 14:38

      Hej Pål, Båten i testet är från första serien av Dehler 32:or som hade grund köl och litet roder.
      Idag är inredningen lite uppdaterad till det bättre samt att den djupa kölen samt djupare rodret är att föredra om seglingsupplevelsen ska maximeras. Den båt Peter seglade i artikeln har racing kölen på 1,98m och tillhörande djupa roder.

      Dehler 32 är en lite mindre Dehler 35 invändigt, tror D32 seglar väldigt bra, själv är jag lång (192cm) och nuddar skarndäck med huvudet när jag sitter i salongen vilket jag inte gör i Dehler 35.

      Reply

      • Bo Bäversjö
        Dec 6, 2012 @ 16:03

        Den båten som provseglades i filmen hade ett std roder, samma som vi hade på vår Dehler 32 2012. Kölen var också samma 1,74 T-köl som vi hade på vår visningsbåt.
        Båtverket sålde den båten (2010) som var i filmen, kan den ganska bra….

        Får nog, medvetet subjektivt givetvis, tycka att en std Dehler 32 med 1.74 kölen seglar alldeles utmärkt.

        Det fanns dock någon tidig tidig variant med ett kortare roder, kan inte riktigt hela historien med detta, aldrig sett detta rodret på någon båt.

        Reply

        • Bo Bäversjö
          Dec 6, 2012 @ 17:28

          Korrigerar mig själv. Inte “vår” båt på filmen. Vet inte hur den Dehler 32an som seglade filmen var konfigurerad. Du kan ha rätt Johan.

          Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.