Dehler 32 | The Little Big Boat


Här kommer ännu en av sommarens artiklar från Search Magazine. Under en underbar försommardag seglade jag Dehler 32 medan Danny klättrade i träd för att hitta bra kameravinklar.


Det är högsommar i Stockholms skärgård. Jag sitter i en bil på väg ut mot Dalarö och bara njuter av färden. Vi åker förbi massor av fina båtar och så klart funderar man på vilken som hade varit optimal för en lång sommar i skärgården.

Man vill ha en lite mindre båt för enkel segling och för att komma in på många ställen. Och för att hålla nere kostnaderna så klart.

Men efter campingliv i små båtar så är det många som drömmer om en större cruiser, där man kan bo bekvämt och känna sig trygg när det blåser. Ock kanske kappsegla på havet.

Man kanske måste välja det ena eller det andra? Eller stå ut med en halvdan kompromiss? Eller så har Dehler med sin nya 32:a lyckats med att få in den stora båtens fördelar i ett behändigtbehändigt paket. Och man har ju en tradition i den här storleken med populära 29:an och gamla 33:an.

Jag tycker den ser bra ut där den ligger vid bryggan nära Dalarö. Judel/Vrolijk har fått till proportionerna och det syns att det är en Dehler och lite mer traditionellt styling jämfört med konkurrenterna i samma segment.

Väl ombord så stannar jag i sittbrunn. Många väljer att snåla in på utrymmet för att få stora innerutrymmen, men med rorkult och långa bänkar så känns den rymlig. Den kan nog funka fint både i hamn och för aktiv segling, vilket är det som står på agendan. Man kan få den med ratt också, men rorkult borde vara förstahandsvalet.


Vi lägger ut och seglen åker upp med detsamma. Det slår mig hur “lagom” stort allting känns och att det nog blir seglat ganska mycket mer med den här än med en 40-fotare.

Jag jobbar lite för att hitta trimmet. Hyfsat enkelt att justera skotpunkten för 107%-focken både på skenan och med inhalet för att få rätt vinkel. Storen har skenan längst akterut, bakom rorsman, där man hanterar både vagnen och häckstaget. Lite avigt först men man vänjer sig efter ett tag. Och det är inga problem att få till trimmet som man vill ha det.

Rorsman sitter bra och har fin översikt. Och det är lätt att hitta spåret på kryssen. Båten talar tydligt om när man ligger rätt och sedan löper den på. Häckstaget blir det huvudsakliga trimreglaget och den reagerar bra på justeringar. Den är kul att pinna, lagom livlig men den har ändå storbåtskänsla vilket gör att man kan segla långt utan att bli uttröttad. Och det är tryggt när man seglar med familjen.

Trixie har racingkölen på 1.98 vilket kanske gör sitt till, men det finns två andra alternativ för de som vill ha en grundare köl. De flest går nog på 1,74 som är standard.

Alldeles för fort tar fjärden slut. Jag vill kryssa mer, vilket är ett bra betyg. Men det blir högt tempo och spinnakersättning i stället.


Testbåten har en lite mindre S3-spinnaker på 71 kvadrat, så vi saknar power i den lätta vinden. Enligt Dehler så kan man få på nästan 90, vilket så klart hade gjort den till en roligare båt på undanvindarna. Det hade varit kul att testa båten i lite mer vind, men Dehler brukar göra styva båtar som tål att pressas så jag är inte orolig. SRS runt 1.24 pekar också på att det finns fartresurser.

Åter vid bryggan tittar jag lite närmare på däckslayouten. Bara för att båten ser ut, och känns som, en större båt så betyder det inte att man behöver en däcklayout från en 40-fotare. Då kan man hellre ta smarta lösningar från en Express eller andra minde båtar. Hade det varit min båt så hade jag förenklat ganska mycket.

Vad som är konstigt är att inte återförsäljaren gjort detta, eller i alla fall haft en diskussion om en vettig layout. Detta borde vara ett givet mervärde. Nu fanns det fina Harken-block på railen som vare sig ägaren eller jag visste hur hur de skulle användas. Less is more!

Dags att kika under däck. Rent, snyggt och bra disposition. Här har man också lyckats få båten att kännas stor. Jag gillar framförallt akterkabinen och att man satsat på ett riktigt navigationsbord. Några småsaker kan man så klart reta sig på. Som de grunda skåpen i pentryt. Men det är något som snarare verkar vara regel än undantag på nya båtar där innervolym är viktigt.

Sammanfattningsvis har Dehler fått till ett bra paket. Detaljarbetet kanske är lite enklare än än vad det var för 10 år sedan, men kan man hålla priset på en rimlig nivå så ökar målgruppen.

Det finns många kul båtar i segmentet, men Dehlers 32:a är definitivt med i matchen när man skall hitta en stor liten båt. Eller en liten storbåt.

Längd 9,80 m
Bredd 3,25 m
Djup 1,43 / 1,74 / 1,98 m
Vikt 4,2 – 4,5 ton
Storsegel 33 m2
Fock 107% 28 m2
Spinnaker 89 m2
I 13,20 m
J 3,60 m
P 12,67 m
E 4,55 m

searchmagazinebyline.jpg