Vad skall det bli av Farr 30-klassen

Många av entypsklasserna funderar på hur man skall locka nya seglare (och behålla de man har).

Det är inte lika enkelt som det var förr? Det kanske inte räcker med en prisvärd båt och fair racing? Det kanske måste till någonting mer? Och när trenden är att stora handikappregattor lockar fler båtar så kanske man kan lära sig någonting av det…

När det gäller lite större entypsbåtar så är det väl Farr 30 och X-35 som har lyckats nå kritisk massa. Farr 30 samlar i snitt 7 båtar på sina entypsregattor, och aktiviteten går så klart upp när det är ett större mästerskap i närområdet (VM 2012 i Båstad eller VM i år i Köpenhamn).

Nedan har Farr 30-förbundet lagt ribban för de kommande åren. Vad tror ni. Kommer man att vara 25 båtar som seglar i cupen om 3 år? Och vad måste i så fall hända långs vägen?

Farr 30 förbundets målsättning

För att kunna växa och bli fler båtar, måste vi i svenska förbundet tillsammans med det internationella förbundet höja vår planeringshorisont. Under innevarande säsong (2014) är årets höjdpunkt naturligtvis VM i Köpenhamn i slutet av augusti. Men vad händer sen? Under 2014 skall vi därför söka säkerställa ett EM 2015 i Sverige, ett VM i Norden 2016 samt ett EM 2017 i Europa. Det är genom att få upp kontinuiteten i evenemang samt kommunicera ut dem tidigt, som vi ökar attraktionskraften då team vet vad de kan förvänta sig och planera för det. Med den höjda planeringshorisonten är målet att vi 2015 skall ha 17 st Farr 30 som seglar vår svenska nationella Farr 30 cup, 2016 skall vi vara 22 och 2017 skall vi vara 25!

För att lyckas i vår målsättning måste vi också se till att det finns båtar att köpa. Därför arbetar Christofer Brugge i styrelsen tillsammans med Patrick Lindblom aktivt med att kartlägga och hitta de 240 producerade Farr 30 som finns i världen. Vi vet att många båtar finns i både Italien, Frankrike och Spanien, där de blivit stående i malpåse. Som förbund skall vi hjälpa nya team som vill ta in en båt från ovan länder, genom tips, råd och vid behov även hjälpa till med besiktningar av båt samt hemtransport. Funderar någon på att köpa Farr 30 och vill få reda på vilka båtar som finns till salu, få tips och råd inför köpet eller bara prata lite om båttypen, hör av er till oss!

Vår båttyp, Farr 30, är enligt många en av de mest lyckade 30-fots kappseglingsbåtar som byggts, och står sig väl prestandamässigt även idag. Men världen står inte stilla! Så som klass måste vi våga testa nya kappseglingsformat, behålla en hög sportslig nivå i klassen utan att nivån blir sådan att den skrämmer bort nya team, behålla den strikta entypsregeln så att seglarna kan fokusera på segling och inte båtmodifieringar, förbättra samarbetet med organisatörer och klubbar för att tillsammans skapa ännu bättre arrangemang, bli än bättre på de sociala delarna runt våra kappseglingar, än bättre arbeta med vår kommunikation med fokus på de sociala medierna och utöka arbetet med crowd sourcing för att inte bara prata utan även lyssna, inte bara på våra medlemmar utan kunna ta intryck från hela seglarsfären.

Så, med det sagt. Vad säger ni som läser detta? Har vi rimliga mål? Vad vill ni att Farr 30 i Norden skall vara? Hör av er med synpunkter, öppet i kommentarer här eller på vår facebook-sida eller privat till någon i styrelsen. Vad skulle få just dig att överväga att hänga på i Farr 30-klassen?

Svenska Farr 30 förbundet
Genom Christofer Brugge
christofer.brugge@gmail.com