Vad skall det bli av Farr 30-klassen
Många av entypsklasserna funderar på hur man skall locka nya seglare (och behålla de man har).
Det är inte lika enkelt som det var förr? Det kanske inte räcker med en prisvärd båt och fair racing? Det kanske måste till någonting mer? Och när trenden är att stora handikappregattor lockar fler båtar så kanske man kan lära sig någonting av det…
När det gäller lite större entypsbåtar så är det väl Farr 30 och X-35 som har lyckats nå kritisk massa. Farr 30 samlar i snitt 7 båtar på sina entypsregattor, och aktiviteten går så klart upp när det är ett större mästerskap i närområdet (VM 2012 i Båstad eller VM i år i Köpenhamn).
Nedan har Farr 30-förbundet lagt ribban för de kommande åren. Vad tror ni. Kommer man att vara 25 båtar som seglar i cupen om 3 år? Och vad måste i så fall hända långs vägen?
Farr 30 förbundets målsättning
För att kunna växa och bli fler båtar, måste vi i svenska förbundet tillsammans med det internationella förbundet höja vår planeringshorisont. Under innevarande säsong (2014) är årets höjdpunkt naturligtvis VM i Köpenhamn i slutet av augusti. Men vad händer sen? Under 2014 skall vi därför söka säkerställa ett EM 2015 i Sverige, ett VM i Norden 2016 samt ett EM 2017 i Europa. Det är genom att få upp kontinuiteten i evenemang samt kommunicera ut dem tidigt, som vi ökar attraktionskraften då team vet vad de kan förvänta sig och planera för det. Med den höjda planeringshorisonten är målet att vi 2015 skall ha 17 st Farr 30 som seglar vår svenska nationella Farr 30 cup, 2016 skall vi vara 22 och 2017 skall vi vara 25!
För att lyckas i vår målsättning måste vi också se till att det finns båtar att köpa. Därför arbetar Christofer Brugge i styrelsen tillsammans med Patrick Lindblom aktivt med att kartlägga och hitta de 240 producerade Farr 30 som finns i världen. Vi vet att många båtar finns i både Italien, Frankrike och Spanien, där de blivit stående i malpåse. Som förbund skall vi hjälpa nya team som vill ta in en båt från ovan länder, genom tips, råd och vid behov även hjälpa till med besiktningar av båt samt hemtransport. Funderar någon på att köpa Farr 30 och vill få reda på vilka båtar som finns till salu, få tips och råd inför köpet eller bara prata lite om båttypen, hör av er till oss!
Vår båttyp, Farr 30, är enligt många en av de mest lyckade 30-fots kappseglingsbåtar som byggts, och står sig väl prestandamässigt även idag. Men världen står inte stilla! Så som klass måste vi våga testa nya kappseglingsformat, behålla en hög sportslig nivå i klassen utan att nivån blir sådan att den skrämmer bort nya team, behålla den strikta entypsregeln så att seglarna kan fokusera på segling och inte båtmodifieringar, förbättra samarbetet med organisatörer och klubbar för att tillsammans skapa ännu bättre arrangemang, bli än bättre på de sociala delarna runt våra kappseglingar, än bättre arbeta med vår kommunikation med fokus på de sociala medierna och utöka arbetet med crowd sourcing för att inte bara prata utan även lyssna, inte bara på våra medlemmar utan kunna ta intryck från hela seglarsfären.
Så, med det sagt. Vad säger ni som läser detta? Har vi rimliga mål? Vad vill ni att Farr 30 i Norden skall vara? Hör av er med synpunkter, öppet i kommentarer här eller på vår facebook-sida eller privat till någon i styrelsen. Vad skulle få just dig att överväga att hänga på i Farr 30-klassen?
Svenska Farr 30 förbundet
Genom Christofer Brugge
christofer.brugge@gmail.com
Apr 7, 2014 @ 09:51
Vad hände med den alltid så diskussionshungriga publiken på Blur?
Apr 7, 2014 @ 15:56
Det är båtmeckartider!!!! Alla är ute och fejar med det sista för att få i raceplattformarna :-)
Apr 7, 2014 @ 10:43
Jag blir glad nar jag ser eller laser om Farr30. Ofta fina planingar, hart burkande gang, ser sportigt och kul ut.
Happy boats for Happy Yachting.
MVH,
Apr 7, 2014 @ 11:44
Vi har precis funderat i X-35 gänget på samma saker, våra insikter borde gälla även Farr30;
– Långsiktig planering av cupen så att de som funderar på att köpa båt också vet att de får segla flera år framåt
– Se till att bjuda in intresserade seglare och team till existerande regattor genom att låna/hyra ut båtar
– Anordna prova på aktiviteter
– Det måste finnas en sammanhållning i klassen som gör att det finns flera som driver, farligt när alla förlitar sig på enskilda eldsjälar och alla gillar en klass där det finns ett stort engagemang
– Hjälpa intresserade att hitta och köpa båtar som finns till salu. Här har X-35 en fördel av att X-Yachts Sverige kan hjälpa till med importen så man köper den i Sverige (konsumentskyddet!), kanske Farr30 kan hitta en båthandlare som är intresserad av att hjälpa till?
– Håll liv i den egna klassens cup, se till att det är enkel och billig att delta.
– Jobba med att försöka få in nya yngre seglare i klassen, erbjud klubbarna att deras juniorer får vara med ombord
– Stimulera handikapp race så att det framgår att klassen inte bara kör entyp i egen cup utan också kan framgångsrikt seglas på Lidingö Runt, ÅFOR, Hyundai Cup och Datacom Cup
– Jobba aktivt med marknadsföring och kommunikation via webb och sociala media, man måste synas idag för att vara attraktiv för nya team
Finns säker massa andra bra idéer från flera att lyssna till, detta var några av mina egna erfarenheter från 5 säsonger i X-35 klassen.
Apr 8, 2014 @ 08:15
Tack för din input Johan. Låter som om vi i bägge klasserna funderar i ungefär samma banor kring vad som kan göras för att stimulera tillväxten. Intressant det där med båthandlare, väl värt att undersökas.
Apr 8, 2014 @ 21:00
Tack för dina kommentarer Johan. Det har talats om det, men det har aldrig landat eller blivit av – Vad tror du om att köra några Farr 30 och X-35 GPn ihop? Vi ser det som möjligt och tror inte att vi kannibaliserar på varandra då båtarna är så pass olika. Som Brugge skriver så delar vi filosofi och tankar väldigt mycket.
Apr 9, 2014 @ 18:04
Christofer och Henrik,
Jo vi har nog liknande utmaningar i X-35 resp. Farr30. Vi har faktiskt seglat Sandhamn Open samtidigt vid några tillfällen men inte någon egen samordnad regatta. Patrik och jag har träffats och pratat om att segla någon regatta tillsammans men vi fick inte ihop det 2014, det skulle kunna vara en bra aktivitet som skulle kunna locka många deltagare. Det är väldigt få seglare som jag känner som dubblerar Farr30 och X-35 så någon kannibalisering mellan klasserna finns inte. Däremot skulle en gemensam uppvisning i det roliga med att segla större kölbåt som entyp kanske kunna locka nya team och nya seglare till klasserna. Låt oss träffas och prata om det finns någon möjlighet 2015, ni når mig på johan.rockstrom@yahoo.com.
Apr 10, 2014 @ 12:49
En liten tanke som slår mig när jag läser det här. För att nå stabil kritisk massa, skulle det vara ett alternativ att välja en av båtarna och satsa på den?
Det skulle ju i ett svep dubbla fältet och ge positiva effekter på allt som nämns ovan. Förutom då att få tag på båtar.
Apr 10, 2014 @ 14:03
Tanken är god Per och tänk om alla seglade samma båttyp. Jag tror att en hel del av X-35orna inte bara används som kappseglingsbåt, utan att det även blir en hel del sjömil med familjesegling. Farr 30 är fantastisk på många sätt och vis, men som familjeseglare är den komplett värdelös. Så även om förbunden som så har många likheter så skiljer det en hel del vad gäller självaste båtarna.
Apr 10, 2014 @ 15:21
X-35 och Farr30 skiljer sig sig åt precis som Henrik beskriver i form av att X-35 ofta familje- och semesterseglas vilket inte troligtvis sker så ofta med en Farr30.
Sen tror jag inte det är så enkelt att man som båtägare och seglare byter mellan klasser bara så där, då skulle vi ju ofta se snabbt växande klasser i Sverige vilket inte är fallet. Min slutsats är nog att de flesta seglare och kappseglare väljer båt utifrån ekonomi, personliga preferenser och behov samt vad som finns tillgängligt på marknaden. Tillsammans med den ekonomiska aspekten, det är en stor investering att köpa ny båt och tar lång tid att sälja den man har, så är svenska kappseglare relativt trögrörliga.
Sen är jag inte säker på att det vore bättre om vi alla seglade samma båttyp, tillsammans kan Farr30 och X-35 kan skapa ett större intresse för entypskappsegling med lite större kölbåt eftersom vi kan locka en bredare grupp av nya seglare.
Apr 15, 2014 @ 12:42
Måste finnas fler åsikter och fler kloka människor som kan tycka till här? Vi vill verkligen veta vad ni alla tycker om Farr 30 som båt, om våra planer för framtiden och om vi kan göra mer? (vad?)
I våra ögon så är ju Farr 30 den absolut ultimata båten och egentligen fattar vi inte varför ni inte allihopa redan har skaffat er än… Så kom igen nu, hjälp vårt förbund på traven. Speak now or be silent forever… :)
Apr 15, 2014 @ 12:43
*en
Apr 20, 2014 @ 23:32
Farr 30 är en fantastisk båt att segla. Men ska man bygga en stor klass i Sverige/Norden så räcker de inte med att man bara syns med en cup kring Stockholms regionen. Ska man locka publik och nya båtar så skadar de väl inte att synas på olika arenor.
Sen att de skulle vara ett alternativ att lägga ett EM i Visby är för mig en gåta.
Apr 22, 2014 @ 10:05
Jag håller med dig till fullo Marcus om att man måste synas även utanför Stockholm. Tidigare har Farr 30 klassen haft absolut flest aktiva båtar i Stockholm och då har det blivit naturligt att seglingen koncentrerats dit. Men nu börjar det finnas flertalet båtar på västkusten och i Skåne och vi hoppas på fler :) Det är alltid en svår avvägning mellan exponering på andra platser och transporter/logistik för den existerande flottan… I år så har vi en cup-segling i Skåne, VM i Köpenhamn och säsongsavslutning av cupen i Rungstedt, Danmark.
Vad det gäller Visby så är min högst personliga åsikt att det är en väldigt trevlig stad och kortare utsegling går väl nästan inte att hitta? Då Farr 30:an trailas ser jag inte att det är någon jättestor skillnad att köra till Visby eller till Båstad. Sen är det ingen plats där vi kan exponera båten för andra aktiva seglare direkt om inte ett ev. EM samkörs med andra klasser. Här blir avvägningen om arrangemanget som sådant kan bli så bra med allt vad Visby som stad kan erbjuda i ryggen kontra den ökade logistiken och ev. missade exponeringen. Själv har jag seglat en av mina trevligaste regattor på Bornholm och det var ändå i september när hela ön hade gått in i “off-season-dvala”…
Apr 21, 2014 @ 11:43
Jag håller med, det är den perfekta kappseglingsbåten i sin initialkostnadsklass.
Men vad går en farr30 på i drift? Jag menar hur många nya segel per säsong krävs för att vara med, inte nödvändigtvis i topp, i fältet?
Apr 21, 2014 @ 19:20
Kul att det finns ambition.
Jag har inte gjort analysen, men vad finns det för förebilder bland andra klasser globalt som lockar 25 båtar i den här storleksordningen? Det känns nästan som en naturlag att man lyckas locka 10-talet båtar oavsett om det är Farr 30, Soto 30, Soto 40, J/105, Grand Surprise, M34, M32, …
Undantaget är extremt lokala fenomen där man i en klubb/hamn bestämmer sig för att köra samma sak. J/105 i San Francisco, Grand Surprise i Trinité-sur-mer eller ClubSwan 42 i NYYC.
Därmed inte sagt att det inte går.
Men jag tror inte man kan hitta 25 team som kör en cup som den ser ut nu.
En annan sak som är speciellt med Farr 30 är det låga inköpspriset vilket lurar en del, då det krävs mycket tid, pengar och jobb för att köra en seriös satsning i cupen. Och det är inte lätt att rekrytera en besättning som är committad.
Här är det nog bra att vara ärlig med vad teamen i toppen och mitten lägger per år – i alla fall om man vill attrahera fler seriösa team som satsat långsiktigt. Många av båtarna har ju bytt ägare ganska snabbt – här bör man kolla upp vad som gick snett och om förväntningarna var fel ställda.
Lycka till och kör hårt!
Apr 22, 2014 @ 11:08
Vår första säsong köpte vi inte några nya segel utan körde med de vi fick med båten. Därefter har vi bytt i snitt ca 3 segel per säsong vilket nog placerar vår båt i övre halvan av fältet rent budgetmässigt. Baserat på de erfarenheter jag har av vad det kostar att driva ett projekt skulle jag säga att driftbudgeten hamnar i någon av dessa kategorier:
ca 200.000/säsong – Du byter samtliga 4 segel/säsong som klassregeln tillåter och du håller båten i absolut toppskick.
Ca 135.000/säsong – Du köper 2-3 nya segel/säsong (ej 100% kol) och byter det som behövs bytas av tågvirke/block etc. men byter inte ut saker för att de “ser” slitna ut.
Ca 85.000/säsong – Du köper i snitt ett nytt segel per säsong och vårdar prylarna du har väl. På denna låga nivå kan du inte ligga varje år då dina segel kommer bytas för sällan för att vara konkurrenskraftig.
I ovanstående har jag räknat in bl.a. anmälningsavgifter, segel, tågvirke och “prylar” samt diesel till båt och dragbil. Jag har ej tagit med kostnader för mat och logi för besättningen utan räknar här med att var och en står för det själva.
Här ingår inte om man behöver göra omfattande renoveringar som att byta motor, vinschar, instrument eller lacka om båten då de har mycket med skicket på den båt du köper att göra.
Bland de svenska Farr 30 teamen så finns båtar i samtliga 3 kategorier och för den uttryckta ambitionsnivån vad som “krävs för att vara med, inte nödvändigtvis i topp, i fältet?” så räcker alla 3 budgetnivåer till.
Ni andra Farr 30 ägare som läser detta, korrigera mig gärna om jag räknat åt hel….te någonstans :)
Apr 22, 2014 @ 11:26
Diskussionen tar sig.
I Farr 30 klassen har vi från början valt att försöka hålla ihop vår klass i en cup. Ibland har vi valt att köra första deltävlingen på olika kuster, GP 1 Nord/Syd, av prakiska skäl då säsongen ofta kommer igång lite senare på ostkusten pga av is etc. Men resterande tävlingar har vi delat på mellan ost och västkust. Vi har lite fler båtar på ostkusten, främst i Sthlm, så visst har det reflekterats i att en lite större del av tävlingarna har skett på ostkusten, men vi har absolut inte bara seglat på ostkusten (Stockholm).
Vad gäller kostnader bortom inköp av båt, så beror det så mycket på vad man jämför med. Det är dyrare än en Express som inte har så exklusiva material i seglen, men ganska mycket billigare än en 40-fotare. Klassregeln stipulerar hur många nya segel som får köpas in per säsong, så det håller också ned budgeten en del. Båtarna i Sverige använder olika leverantörer av segel och min personliga åsikt är att det är besättningens kompetens som avgör mer när det gäller resultatet, än val av segelleverantör. Vi har båtar som kör NS, Boding, Elvström, Quantum.
Det Peter tar upp med besättning är mycket sant. Det är en utmaning att få ihop 6-7 personer till träning och tävling. Vår klass liksom andra sliter med detta och vi är alla eniga om vikten att få in unga, men vill också balansera detta med erfarenhet. Här finns det mycket att göra!!!! Unga seglare har oftast mer tid då de ännu inte är fullastade med jobb, har familj och barn med aktiviteter, ett hus att sköta om etc… Jag hoppas att vår klass kan hitta en väg inom denna utmaning. Kanske utveckla klassregeln så att man måste ha minst två ombord under 25….
Varför Visby undras det om. Ibland måste man testa ngt nytt och och annorlunda. Farr 30 kräver inte mycket men vissa logistiska förutsättningar måste finnas, hamn med rätt djup, kran, boende nära båt, parkering för trailers och gärna så att vi kan hänga och bo ihop, fina seglingsvatten (vilket alla såklart vill ha), en stad/klubb som “vill ngt” och som tycker det är kul att vi kommer dit. Visby är ett exempel på detta och det finns flera andra platser. Vi har ännu inte gått imål med Visby för ngt arrangemang, men vi hoppas kunna göra det och vi tror att det med deras vilja skulle kunna gå att få till en fantastisk seglarvecka/weekend i Visby i slutet av augusti. Inte bara för Farr 30 men även med Drake, Express, H-Båt, 606, F-18, X-35 och varför inte ORCi/IRC/SRS… Boende, mat och annat vi seglare konsumerar, gör detta intressant för Visby om vi lägger det lite off-season. Då det stora flertalet båtar på ett EM kommer komma från Sverige, och vi har ett VM på “västkusten” i år, så är Visby inte konstigt. Båtarna i S.t Petersburg kan segla dit. För våra tyska, norska och holländska vänner är det ingen enorm skillnad att åka till Visby i förhållande till t ex Sandhamn. Men visst måste vi få till en bra deal med rederiet så det inte kostar skjortan för bil+ trailer….
Försöker förklara lite hur vi jobbat som svar på några av inläggen!
Apr 22, 2014 @ 14:17
Hejsan seglare! Vi köpte en Farr 30 på hösten 2012, han bara segla hem (västkusten) den hösten 2012, för att i första hand ha den för familjekappsegling och med bekanta på hemmaplan. Varför inte välja en av de roligaste båtar som finns! Har nu seglat en säsong, 2013, deltog då i BBR, PBR och Tjörn Runt samt några mindre seglingar. Framöver får vi se vad tid som finns (största problemet) om vi kommer delta i någon Farr 30 cup eller andra större entypsregattor mm.
En Farr 30 är inte helt gratis men för sitt prestanda så kommer man billigt undan. Vi fick dessutom med massor med segel varav många var av toppskick, ej använda ännu. För vår del hänger det inte på våra segel hur vi placerar oss utan det handlar mest om båthantering, trim mm.
Första kvällsseglingen i år blir i morgon onsdag.
Apr 23, 2014 @ 09:21
Hej Gunnar. Kul att höra att ni har kul med båten. Brist med tid är ngt vi alla kan relatera till… Vi hoppas få se er på ngn av våra tävlingar snart – vi saknar Estelle! Med erfarenhet från ett antal säsonger från Orca, är min erfarenhet att vår inlärningskurva, fart och höjd, steg markant när vi började köra mot andra Farr 30. Första säsongerna blev det mest handicap race, med sisådär resultat. Men när vi började köra mot Letto di Pletto fanns det ngn och benchmarka med och då fick vi ur säkert 25% till av båten. Så häng med på ngt race för jag lovar att inlärningskurvan kommer peka rakt upp!
Ursäkta om jag tjatar, men glöm inte möjligheten att chartra ut båten till VM om ni inte själva skall deltaga. Vi har flera team som anmält intresse om chartra båt men vi saknar i dagsläget kontakter till båtar som kan chartras…
Apr 22, 2014 @ 15:41
Lycka till Gunnar…
… och mycket nöje!
Hälsningar
Jens
(fd ägaren)
Apr 22, 2014 @ 23:02
Några tankar kring tidigare synpunkter..
Tid:
Eftersom Farr 30 transporteras på trailer så skulle jag vilja påstå att vi sparar mycket tid som andra båtar får lägga på transportsegling.
Pengar:
Visst är det dyrare att segla Farr 30 än Express, Melges 24, H-båt etc. Men båteh är också mer mångsidig. Att kunna segla SM Och VM i entyp med 15-20 båtar är kul men att dessutom kunna vinna SRS tävlingar och delta i ÅFOR är ren bonus!
Frågan är hur en Farr 30 budget står sig mot ett seriösare Orci projekt?
Jobb:
Här tror jag inte Farr 30 skiljer sig från någon annan kappseglingbåt. Att båten dessutom är entyp gör att man slipper fundera på nya kölar, avklippta storsegel, heta rufftak med dubbelkommando mm
Kan vi få fler seglare att testseglat båten tror jag inte 20 båtar i Sverige är någon omöjlighet!
Mvh
Martin Strandberg
Dec 25, 2015 @ 19:55
Hur har det fått för farr 30 klassen?
25 båtar känns lite långt borta men 10 båtar i Entyp skulle vara gott nog?
Hur ser planerna ut för 2016?
Dec 26, 2015 @ 07:07
Som entyp är väl den död? SM blev väl inställt 2015? Klassförbundet verkar gått i ide?!
Synd när storartade satsningar spricker, men det krävs stort engagemang och uthållighet.
Dec 26, 2015 @ 11:57
Problemet är mängden båtar, få båtar innebär få eldsjälar. När klassens eldsjälar tröttat dör klassen.
Detta problem gäller inte bara Farr30 utan vilken klass som helst.
En klass med många båtar har större uthållighet, många båtar innebär fler eldsjälar som på lokal basis håller igång fleeten.
/Johan
Dec 26, 2015 @ 19:55
Vill minnas att det var just eldsjälar från Farr 30 som begärde ändring på SM-kraven för något år sen. Tråkigt att klassen då inte överlever.
Dec 26, 2015 @ 23:33
Vad säger Patrik L?
Dec 27, 2015 @ 16:47
Ja, vad säger jag…? Jo jag säger att folk alltid har sagt till mig att: a) Farr 30 aldrig kommer att bli entyp i Sverige, sedan b) att den aldrig kommer att överleva och nu då c) att den är är död – precis varenda år sedan jag drog igång 2008. Jag har för länge sedan slutat bry mig om dysterkvistar utan har gjort det jag tror på och seglat istället. Det ångrar jag verkligen inte. Gemensamt för oss som seglar Farr 30 är att alla säger att de aldrig har haft så roligt som när de seglar Farr 30. Det har varit tillräckligt för mig.
Jag har nu seglat Farr 30 aktivt i 7 säsonger. Jag har seglat entyp, SRS, ORCi och IRC med den båten. Det är helt oväsentligt vilket system man seglar i eftersom båten är lika kul att segla oavsett vilka bokstäver man använder i resultatlistan. Men visst föredrar vi att segla entyp om vi är tillräckligt många för det, konstigt vore annars! Gränsen går väl någonstans vid 5 båtar vilket vi har varit på flera av våra cupseglingar genom åren. Det blir bra action då.
För mig personligen har saker hänt som gör att jag inte har kappseglat nästan alls denna säsong och det har till del också påverkat aktiviteten i klassen. Men viktigare är att 2015 var ett mellanår då VM gick i USA och många tog igen sig efter att ha seglat ett mycket intensivt 2014 som avslutades med ett fantastiskt VM i Köpenhamn. Så var det också 2013.
Bästa regattan 2015 var tveklöst Marstrand Big Boat Race med 7 st Farr 30:or som seglade SRS (och intecknade pallen i Medium Fleet). Som sagt – inget problem för oss att segla vare sig entyp eller handicap, vi försöker bara segla så kul race som möjligt. Får vi entypsstarter så är vi glada för det, men Peter vägrade ju ge oss det så då får man ta vad man får för att segla kul race :-).
Det stämmer att det var trögt på SM-fronten 2015. SM var inte alls “inställt” men det kom bara 6 båtar efter att alla hade ansträngt logistiken för Marstrand och inte ville avbryta semestern för att segla SM i Sandhamn. Det var för få för att behålla SM-statusen men jag utgår ifrån att vi kan och kommer att få tillbaks den.
Seglaren: När jag argumenterade för att det var orimligt att kräva 20 båtar för SM-tecken så propagerade jag just för 6 båtar som gräns, vilket följer ISAFs norm om 6 båtar (i denna storleksklass) per nation för att räknas som underlag i en internationell klass. SSF ville inte gå hela vägen utan stannade på 10 för denna storlek. 10 båtar är fortfarande tufft att nå för en så pass stor båt men det är vad det är och vi har fått acceptera det. Vi har dock aldrig varit fler än 12 på SM om jag minns rätt så det har varit på gärdsgården hela tiden.
Nu till 2016 kommer klassförbundet att få en nystart av nygamla eldsjälar. Det var fler båtar på VM i USA trots att Groovederci har tagit paus. Klassen har gått starkt framåt i Kielområdet (där seglar nu 6-7 båtar aktivt). VM kommer 2016 att seglas under Seglarveckan Båstad igen och det ser ut att kunna bli ett liknande startfält som vi hade där 2012. 15-20 båtar, färre amerikaner och svenskar men fler tyskar. Det var helt fantastiskt och kommer säkerligen att bli så igen.
Vad händer då med klassen i framtiden? Ja vem vet? Båtarna finns kvar, de är väldigt välbyggda och de är mycket roligare att segla än att ha på land och en Farr 30 är fortfarande det roligaste jag har seglat. Alla bogar, alla vindstyrkor. Flera gamla X-99-ägare i Kiel har skaffat Farr 30 nu och så länge deras smajl går hela vägen upp till öronen så tror jag att klassen klarar sig ett tag till.
Dec 27, 2015 @ 17:03
Att vissa dysterkvistar gnäller brukar jag ta som ett tecken på att jag är på rätt spår :-)
Dec 27, 2015 @ 19:08
Bra svar på tal Patrik, ryktet om Farr30s död är helt klart överdrivet!
Dec 27, 2015 @ 12:19
Entyp är svårt i sverige. Segla SRS istället och sluta tjöta om entyp! :-)
Dec 27, 2015 @ 13:18
På stridshumör efter en stillsam jul? :-)
Personligen tror jag det handlar ganska mycket om att regattorna inte är så himla kul. Även om Farr 30 (eller 606, Express, J/70 eller Drake) är kanonbra klasser så har man inte så mycket att välja på när man skall sätta samman en cup.
Medan format och kringarrangemang har utvecklats rejält på många ställen, så är entypsregattorna väldigt traditionella. Och vill man åstadkomma något utöver det vanliga så ligger det på klassförbunden, och då är det inte alltid energin räcker till.
Om Sandhamn Open, Marstrandsregattan, Båstad och Malmö Sail Week var legendariska regattor som man absolut inte fick missa, så skulle det så klart göra entyp mer attraktivt.
På samma sätt är Bacardi Miami Sailing Week, Charleston Race Week eller Cowes Week viktiga för både internationella och lokala klasser. Men i Skandinavien finns inte en enda regatta av det här snittet?
Dec 27, 2015 @ 17:21
Om inte annat, så har Farr 30 en tydlig förmåga att toppa i SRS, ex.vis ÅFOR 2013:
Topp-10 totallista, av 186 båtar:
1. SWE 381 MATRISEN SAILING TEAM Robert Szabo KSSS Farr 30
2 SWE 43 BLÅ´S Peter Ohlsén SIBK Luffe 40
3 SWE 6100 HAPPY YACHTING Martin Nilsson KSSS Farr 30
4 SWE 10070 ORCA Patrick Lindblom KSSS Farr 30
5 SWE 9979 SHOGUN Kristoffer Straume HEBK Mumm 36
6 SWE 38 PAC-MAN Jimmy Hellberg JBSS B&R 38
7 SWE 28 DAIQUIRI Gunnar Frostell SBS Compis 36
8 SWE 3062 CIVITANOVA Henrik Boding KSSS Farr 30
9 SWE 11 SOLSIDAN Magnus Woxén KSSS Farr 30
10 SWE 622 CHEYENNE Anders Helmrich SSA Farr 30
Dec 27, 2015 @ 20:35
Jag seglar Farr 30 och kan starkt rekommendera klassen! Det är en fantastisk båt att segla! I somras var vi tyvärr bara 5 båtar på klassmästerskapet i Sandhamn men det var ändå väldigt roliga och tighta race.
Jag är förvånad över att inte fler seglar Farr 30 då det är en rolig båt för entypsregattor och även bra för handikapprace både in och offshore. Den är dessutom trailerbar och förhållandevis billig.
Jag ser fram emot mästerskapet i Båstad i sommar och det är en klar höjdpunkt för säsongen 2016! Vi kommer att segla ORCi VM innan som tune up.
Hoppas på lite nya svenska Farr 30 seglare 2016!
Jan 21, 2018 @ 19:13
Det görs nu ett nytt försök med att få igång Farr 30 klassen igen i Europa med ett VM i Flensburg i September. I Samma veva vill man försöka samla båtarna igen på några seglingar utan krav på entyp, mest bara för att få upp intresset för klassen igen. Första race blir Marstrand Bib Boat Race i vår. https://www.farr30-europeancircuit.com