Skip to content

17 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Aug 11, 2014 @ 11:30

    Ny keps?!:)
    Ser ut som en bra söndag!!

    Reply

  2. Leino
    Aug 11, 2014 @ 12:23

    Ser najs ut! Synd att du spetta upp tempot eller klipper just då det blir intressant, kanske bara jag som tycker? Skulle gärna sett sättningen med förberedelse och hur du reda ut broachen.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 11, 2014 @ 12:37

      Jag kan klippa en längre variant med lite mer teknik; sättning, broachar & gippar.

      Sättning är “som vanligt”; i säck lä om focken, ut med tack, hissa av bara helvete och hoppas att man hinner i topp innan den fyller :-)

      Broacharna klarar jag oftast med att släppa storskotet. Nån enstaka gång har jag släppt gennakern. Nu ville jag testa gränser med autopilot, men normalt försöker jag ha en beredskap med kick och storskot lätt tillgängligt. Någon gång har jag tillochmed haft storskotet med mig ner i ruffen…

      Reply

  3. Leino
    Aug 11, 2014 @ 16:30

    Ser fram emot längre versionen ;) Är väl för att man är NÖRD som man gillar att se mer än bara då det flyter på men jag tycker jobbet som ligger bakom flytet är det intressanta!! Ännu intressantare är att se då det strular till sig och lösningen på det.

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Aug 11, 2014 @ 20:01

    Leino. Här har du en egen “nördversion” med mer manövrar (och trassel) och fler broachar :-)

    http://www.youtube.com/watch?v=cKIAL8lyoWY

    Reply

    • Mikael Vesala
      Aug 12, 2014 @ 09:10

      Ja , den var intressant att se. Brevlådan är ju säker, men hur gör du när du vet att du ska sätta snart igen, tar du ner i lo med focken uppe? tar man ner i lä är ju risken överhängande med trål med dessa stora genakers?

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 12, 2014 @ 11:28

        Någon gång har jag tagit den i förluckan. Men det är för mycket nylon om den kommer i vattnet och det gör den 90% av gångerna (i alla fall halshornet). Så det är nog ompackning som gäller när jag kör solo.

        Jag är inne på att ha A5 i strumpa. Det är den som sitter uppe när det är brant eller brallar. Då kan man strumpa ner och ta den i luckan för att snabbt få upp den igen. Och det är ju oftast på branta bogar som man skall “bläddra” genom garderoben :-)

        Reply

        • Anders
          Aug 12, 2014 @ 12:33

          Inga funderingar på topdown-rulle? Har det på min A3, det är ett j-a rullandes innan seglet “kommer”, en fallning och slacka i skoten så verkar det fungera helt OK. Har dock inte testat i mer vind ännu, det är ju då det brukar bli spännande :)

          Har strumpa till A2an och det har fungerat jättebra för oss när vi kört shorthanded, än så länge.

          Reply

  5. malcolm sjödahl
    Aug 11, 2014 @ 20:15

    hej
    Vilken sorts autopilot har du installerat? Det ser ut som en NKE fjärrkontroll, rätt?

    Reply

  6. Leino
    Aug 12, 2014 @ 01:07

    Fett najs!! Stort Tack! Peter!! Kul o se att inte bara min tackline är magisk, fattar inte hur den hamnar under sheetet hur man än bär sig åt för att få den över! Kollar också det hellre en gång för mycket än en för lite innan man sätter!
    Ser nästan enkelt ut att gippa utan backstag ;)
    Schysst o slippa knoparna precis i hornet på gennakern, jag har bara en lina från hornet som jag knyter båda sheeten i. Tror det underlättar ytterligare lite till. Synpunkter på det?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 12, 2014 @ 07:00

      Jag tycker att det är den största skillnaden mellan att köra solo jämfört med besättning – att dubbelkolla en gång extra för att vara säker på att det blir rätt. Att reda ut saker i efterhand blir oerhört jobbigt.

      Gipparna är faktiskt helt odramatiska, i alla fall upp till 10 m/s då det börjar bli lite hårigt…

      Av någon anledning har just den här gennakern två stroppar i skothornet. Våra andra har en halvmeters-stropp som vi knyter bägge skoten i. Det är att föredra, och oftast lägger vi bara samman de två stropparna på den här gennakern för att få det att funka som en.

      Några andra observationer som jag gör när jag tittar på mina filmklipp (det är otroligt nyttigt med kamera på huvudet då man ser tydligt vad man tittar på):

      – Autopilotens display sitter lite avigt till för att justera + dubbelkolla inställd vindvinkel. På typiska race är detta inget problem, men vid tajta manövrar skulle man vilja ha displayen framme i brunn.

      – Det blir mycket tampar i brunn vid manövrar. Upptäcker att jag lägger ganska mycket tid på “renhållning”, men kanske finns det en vits i att hela tiden dubbelkolla att alla tampar ligger rätt. Inte heller ett problem vid längre bogar.

      – Uppmärkning av skot. På J/109 hade jag små markeringar på spinnskoten för ett lagom “slörtrim @ TWA 150”. Detta var bra referenser när man inte kan/orkar/hinner titta fram. Funkade också bra för att veta hur mycket man måste släppa för att skothornet skulle passera förstaget vid gipp. Skall återinföra detta på nya skoten.

      – Nya shorthandedfocken funkar mycket bra. OK punch i lättvind och mer form vid kryss i motsjö. Borde ha experimenterat med revet i söndags. På att-göra-listan. http://www.blur.se/2014/05/20/j111-shorthandedfock/

      Reply

  7. malcolm sjödahl
    Aug 12, 2014 @ 07:02

    Hej
    Till fin NKE autopilot, vilken typ av NKE- kompass valde du? Fluxgate eller hög fq-Gps? Vet Du om NKEs hydrauldrivenhet har bypass ventil så man kan få litet rodermotstånd när jag seglar utan autopiloten inkopplad. Jag har rorkult.
    Tack!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 12, 2014 @ 07:32

      Det är deras Regatta Compass som jobbar tillsammans med gyrot som sitter inbyggt i själva kontrollenheten.

      Jag tror deras hydrauldrivenhet funkar på samma sätt som B&G, Nexus eller de flesta andra. Det blir ett visst motstånd även med bypass. Men jag är inte så insatt. Jag valde Raymarine-enheten för minsta motstånd och möjlighet att få service här hemma. Och enligt fransmännen så drog den mindre el än hydrauliken.

      Om man vill nörda ner sig i produktkatalogen:

      90-60-130 Calculateur Gyropilot + 15m de câble bus
      90-60-395 Compas Regatta 1,00 958,78 10,00 862,90
      90-60-352 Gyropilot graphic + boite de connexion bus Carbone
      90-60-257 Télécommande radio du gyropilot (pour détection homme à la mer)
      90-60-417 Boite de connexion (4 entrées BUS, 1 alim 12V , 1 NMEA)
      90-60-389 Interface Bus Compas Regatta
      90-60-010 Capteur Angle de Barre
      90-60-216 Filtre alimentation BUS
      90-60-367 Convertisseur 12/12V (alimentation bus)
      90-60-360 Interface entrée NMEA

      Reply

  8. Pelle Lindell
    Aug 12, 2014 @ 09:06

    Jag har NKE’s hyrauldrivenhet på Pogon. Den gör inget (för mig) märkbart motstånd när piloten är urkopplad.

    Reply

    • Hans Helgesson
      Sep 25, 2015 @ 07:57

      Jag har också NKEs hydraulenhet. En hel del motstånd men det blev bättre (mindre) när jag kortade av tiller-armen lite genom ett nytt fästhål för hydraulstången lite längre in på armen.
      Däremot har jag problem med min NKE fluxgatekompass som är helt omöjlig att kalibrera. Har varit i kontakt med NKE så det blir att skicka ner den till Frankrike när säsongen är över.

      Reply

  9. Poul Martin
    Aug 13, 2014 @ 14:12

    Hej Peter
    Ville sende dig en mail, men kan ikke finde nogen E- mail adresse.
    Vi har et nyt produkt som jeg ville præsentere for dig, og ville høre om du ville teste dette. Det hedder en Night Tail. Det er tickler der bliver belyst med UC lamper, så du kan optimere din sejlads om natten, særligt som single hand..her tænker jeg på silver rudder i Svendborg..
    Kan du sende mig din E-mail adresse så jeg kan sende flere informationer.
    Ser frem til at høre fra dig..
    Venligst
    Night Tail
    Poul Martin

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.