Silverrudder | Trash talk
På fredag förmiddag startar världens största solorace i Svendborg på Fyn; Silverrudder. 330 båtar vill i år segla de 134 distansen runt Fyn, vilket är helt otroligt.
Jag har ju ett silverroder att försvara från förra året då jag var snabbaste enskrovsbåt runt Fyn. Med årets väderprognos, med massor av vind på fredagen, så lär någon slå mina 29:11:05.
Nedan lite spekulationer. Man har ju inget handikappsystem, utan det är snabbast runt ön i respektive storleksklass som gäller.
Keelboat Mini (18,00 – 25,00 foot)
Hasso Hoffmeister 15 Jollenkreuzer Manitu Bullenhausen
Gunter Steck 15 Jollenkreuzer Fortuna Hamburg
Martin Fuerst Beneteau First Mia Kiel
Stefan Sprickmann Beneteau First 235 Mahjong Dormagen
Kasper Lander Drabant 24 fryd Svendborg
Hans-Peter Reichl Esse 750 Tempora mutantur
Jörn schmitt Friendship 22 liberte Kühlungsborn
Lars Greir Hunter Sonata Hunter Lynetten
Oliver Denzer Jollenkreuzer 20 Bertha HohenViecheln
Morten Thomsen L 23 No name Ishøj
Günter Hosien Linq CQ6 Tu Tok Flensborg
Wolfgang Hirschbeck Melges 24 R2D2 Ramsberg
Georg Kreskai Melges 24 Trinity Balatonfüred
Ullrich Paech Melges 24 Wikinger Rostock
Ole Larsen Mini 650 Geronimo Egå
Leino Svensson Mini 650 Atomic Limhamn
Stefan Dannielsson Mini 650 Malla2 Malmö
Oliver Tessloff Mini 650 Jandia Hamburg
Frank Eckardt Mini 650 Nacira FBE-ASIC network Berlin
Pontus Göransson Mini 650 Pogo Pipistrello Kullavik
Morten Bogacki Mini 650 Pogo 2 Mojo Kiel
Uwe Liehr Mini 650 supercalin Avanti
Cord Hall Mini 650 supercalin Vol du Nuit Strande
Claus Andersen Minimize Sophie Brahe Nappedam
Tilmann Rüther Neptun 20 Bumblebee Mardorf
Harald Müller Platu25 Honk Hamburg
Jochen Denkena Seascape 18 Löppt Oldenburg
Peter Harms Seascape 18 SeaDwarf 1 Schleswig
Armin Burkard Seascape 18 Seascape18 Berlin
Jure Jerma Seascape 18 Seascape2
Per Cederberg Seascape 18 danish seascape aabenraa
Thomas Hummels Seascape 18 niXe Seeshaupt
Jan Kobler Seascape 18 Wysiwyg Portoroz
Martin Olesen Seascape 18 Pipaluk
Andraz Mihelin Seascape 18 Seascape1
Jens Scholz Speedfeet 18 266 Rostock
Maik Knappe Sportina 680 Stella Bad Lauterberg
Adam Malling Spækhugger Nixi Tuborg
Henrik Jørgensen Spækhugger Tumle Ærøskøbing
Anders Mortensen Svendborg Senior Maia Sønderborg
Søren Povlsen Waarschip kvart ton Juliane Hejlsminde
Martin Schulz Winner 9.00 Lumme Begins
Här var minisarna långt framme förra året, och brallar det lär de vara svåra att fånga. Kanske kan en Melges 24 sticka upp om någon kan tämja den.
Keelboat Small (25,01 – 30,00 foot)
Kristian Skjærlund Accent 26 Anna Jyllinge
Jimmy Hellberg Admirallty 30 Airbender Stockholm
Karl Ejner Rindebæk Albin Accent 26 Mon Amour Faaborg
Egon Hansen Albin Alpha Laila Haderslev
Jörg Wille Albin Ballad Liese Heiligenhafen
Jens Vinther Olsen Albin Ballad Sapir Bogense
Hergen Holsten Albin Ballad Athea Grossenbrode
Jacob Mouritzen Albin Ballad Kuling Dragør
Jens Olsen Albin Ballad Saphir
Søren Juel Albin Express Explorer Ballen
Jan Heyne Banner 28 MK2 Mira Kiel
Michael Matzke Banner 30 Lotta Hamburg
Anders h hansen banner 30 delice Svanemøllen
Jens Ansorge Bavaria 890 Austera Niendorf Ostsee
Heiko Zimmermann Beneteau First 27.7 Yella 2 Hamburg
Lambert roters Beneteau first 27.7 salah Hamburg
Karsten Dreyer Bianca 27 Kaipuu Rendsburg
Bahne Carstensen Biehl 8,8 biehlmarin.com FSH
Mikael Vesala Cheetah 30 Cheetah
Erik Lundbye Delphia 29 SkærSilden
Kenn Jensen Drabant 27 Chipper Frederikssund
Steen Lundager Drabant 30 Magdalene Thurø
Marcus Löffler Dufour 1800 CharlyWhisky Kröslin
Franz Schollmayer Esse 850 Firlefranz Mainz
Mikael Ryking Fareast 28R Gransegel Tyresö Båtklubb
Brian Kjærskov Nielsen Granada 27 Drivert Horsens
Detlef Heydorn Grinde Timpe Te Hamburg
Burkhard Spiesen Hanse 301 Lotta Glücksburg
Jörg Beckmann H-båd Frälich Wismar
Henning Ancker-Wiewgorra H-båd Umoja Hamburg
Christian Nannerup H-båd Pippi Hobro
Philip Max Cossen Impala 27 Funky Fish Svendborg
Lars Chr. Nielsen Impala 27 Adela Svendborg
John Jørgensen Impala 27 Day Dream Dyvig
Sebastian Mirka Impala 27 Cassiopeia Troense
Ulrich Krohs Int 806 Grünstreifen Kopperby
Jan Henning Hansen Int 806 Wynja Køge
Nikolaj Larsen int 806 Kong Gulerod Nyborg
Helle Jespersen J/80 Clean emarine
Joerg Vonderheiden J/80 Rennschnecke Arnis
Martin Christiansen J/80 woolpower Strande
Stephen Kegel Jeanneau Folie Douce Nies Puk
Jesper Larsen Larsen 28 Liva Hvidovre sejlklub
Chris Gossmann Larsen 28 Nanna Flensborg
Sven Westphal Marieholm 26 Kela Meldorf
Holger Schütze Maru / Delta 30 Lev Sorch Kiel
Christian Hagel Maxi Fenix Mammamut Frederikssund
Hans Peter Hansen Nordisk Folkebåd Pioto Nyborg
Erik Skov Madsen Nordisk Folkebåd Frøken Himmelblå Rantzausmind Havn
Jörg Kegel Nordisk Folkebåd Heinflemfidel
Sebastian Munck One off Alive! Kiel
Dietrich Clemens One off Oh nass is Kiel
Joachim Harpprecht One off Harp8 Kiel
Markus Rosam Pogo 30 Liberty Barth
Christoph Morgen Pogo 30 MarieJo Hamburg
Svend Lund Polaris Drabant Bimmer Fjellebroen
Dirk Pauly pureALU 925 Kasimir Hoopte
Michael Tobler Saphire 27 Serafina Kuessnacht
lars petter karlsen Seascape 27 SeaYou Skjæløy
Stefan Kreiss Seascape 27 Chrome Duck Steinberg am See
Robert Vysata Seascape 27 Joyeus Marina Portorož, Slo.
Ralf Buchner Seascape 27 offline Kiel
Joachim Hammerland Seascape 27 Hammerscape Saltsjöbaden
Joachim Hasler Seascape 27 All-season Laboe
Michael Sørensen Shipman 28 Anna Fjellebroen
Ole Nielsen Solus 29 Mary Jyllinge
Tom Stender Sunwind 27 Pangea Travemunde
Øjvind Bordal TBD TBD Gilleleje
Michael Rolle Winner 9.00 Moving Star Hamburg
Martin Schulz Winner 9.00 Lumme Begins Hamburg
Thorsten Seglitz X79 Equinox Berlin
Allan Kierkegaard X79 Charole Rungsted
Tom Jacob X79 Xhosa Olpenitz
Tuffaste klassen? Många Seascape 27 som går att segla fort, men vi saknar de allra bästa? Årets duell är ju den mellan Jimmy Hellberg och Micke Vesala.
Keelboat Medium (30,01 – 35,00 foot)
Erik Jørs 11 m one design Petrulla Marstal
Rainer Gosch Albin Nova Lofot Brunsbüttel
Michael Kranz Albin Nova Rebella Kiel
Jan Møller Aphrodite 101 Chelsea Travemunde
Anders Kraft Aphrodite 101 Anadyomene Christianshavn
Jens Hufnagel Archambault 35 Chenapan Travemunde
Peter Rosenbeck Avance 33 SOL Svendborg
Jacob Handrup B-31 Keneu Vindeby
Tobias Tenner Bavaria 31 tbd Germany
Norman Rose Bavaria 31 Cruiser Samoa Rostock Hohe D
Michael Rieck Bavaria Cruiser 32 Aotea Heiligenhafen
Thomas Kostrzewa Bavaria 32 Puenktchen
Lars Petersen Bavaria 33 Cruiser Mini Lynæs
Stig Nielsen BB10 No name Rungsted
Hilmer Goedeking Bianca 36 n.n.
Jan Tiedemann Boheme 10m Herr Tur Tur Elmshorn
Volker Sievers Comfortina 32 Panta Rhei Kiel
Harm Müller Rölck Deher 35 cws Okke Bremen
Thomas Johnsen Dehler 32 Nemo Tjøme
Ole Jessen Dehler 34 Kalif Lynetten
Finn Skov Nielsen Dehler 34 Alberte Horsens
Gunther Wendiggensen Dehler 35 Liberty Grossbroden
Olaf Timm Dehler 35 Rungholt Meldorf
Torsten Mohr Dehler Duetta 94 Pandora Jork Borstel
Jürgen Asmussen Dehler Optima 101 Rock Solid Fahrdorf
Udo Jensen Dehler Optima 101 LiCa Maasholm
Christian Petersen Duetta 94 Albatros Brunsbüttel
Niclas Holmberg elan 350 Vida Kullaik
Ingo Hamer Elan 350 cin cin Cuxhafen
Norbert Kafke Etap 34s Loose Moose Kopperby
Stefan de la Motte Faurby 999 Tinea Strande
Flemming Nielsen Granada 31 That’s Life Horsens
Peter Christian Pedersen Granada 340 Runa Thurø
Roger Kaufmann H 35 Smilla Schleswig
Dietmar Stutz Hanse 320 OceanOne Boltenhagen
Jan-Peter Roloff Hanse 320 randale nordic Heiligenhafen
Anders Glente Hanse 342 Glenten Svendborg
Heiner Soth Hanse 350 Lotta Kiel
Joachim Steier Hanse Slup Kailua Travemunde
Einar Recknagel Impala 31 The Blackadder Bremen
Per Steen Hansen Impala 33 Hansine Ballen
Sebastian Larsson J/105 Javelin Gislövs
Kim S Rasmussen Jeanneau 35 SO AquaVita Svendborg
Paul Gaskell-Brown Jeanneau One Design Spindrift Råå
Frank Werner Jeanneau Rush Celox Lübeck
Bo Lindegaard Karavel Smal nok Middelfart
Henning Sonnenberg Larsen 34 Joy Flensborg
Søren Gundtoft Laurin 32 No Name Fjellebroen
Jakob Bang Maxi 1000 Pace Nyborg
Emil Engebrigtsen Maxi 999 Frida Kalundborg
Lars Christoffersen Norlin 34 Knirke Thurø
Matthias Broeker One Off Pyleia Bremer Hafen
Uwe Latarius One off Antonie Borsfleth
Henrik Søie Jørgensen one off 32 Joy Holbæk
Erik Venøbo One off 34 Lipstick Bønnerup strand
Wolfram Heibeck Open 32 Black Maggy Hooksiel
Andre Freibote Rommel 33 Bloody Mary Bremerhaven
Jacob Thordal Sagitta 35 Bellis Vallensbæk
Karsten Caspersen Sagitta 35 Marie Curie Korsør
Joscha Nikonov Salona 33 Nikki-Tikki-Takki Hamburg
Christian Stark Scanmar 33 Svea Grossenbroderfähre
Niels Thomsen Scanmar 33 Tustinne Hou
Volker Gmelin Senorita Helmsman Gmelin
Gunnar Lund Nikolajsen Solus Alta Solina Kolding
Freddy Kristensen Solus Alta Alternativ Nykøbing Mors
Timo Schmidt Sweden Yacht 340 Maren E Strande
Heinrich Kreuz Vindö 50S Ketch Nautilus Flensborg
Kai Laparose Winner 950 SlowMotion Kiel
Wolf Andre Schmidt Waarschip 1010 Scampolo Kiel
Claus Pedersen X 102 Nanabozo Holbæk
Jens Frisbæk Sørensen X 332 FrisbæX Århus
Frederik Boenæs X 332 Feddex helsingør
Kasper Wedersøe X 332 Kraken helsingør
Rolf beckmann X 332 GoFix Burg a.F.
Henning Ebdrup Nielsen X 332 Xdream Bogense
Flemming North Larsen X 332 Albatros kolding
Ulrik Spork X 34 SatizfaXion Taarbæk
Rainer Möbius X 342 puravida Burgstaaken
Jette Dalegaard X 35 Foxy Lady Brejning bådeklub
Carsten Høeg X 35 Xandra 3 Aabenraa
Thomas Hunfeld X 95 HolyMoly Stralsund
Kim Henriksen X99 Bluenose Holbæk
Michael Matthiessen X99 Swash Buckler Greifswald
Oliver Voss X99 Trinity Kiel
Gerd Jan Reimer X99 Livet Glücksbrug Schaus.
Poul Fribo X99 Xdream Gråsten
Morten Vinter X99 Maxine Vallensbæk
Stefan Severin X99 oXygenia Schilksee
John Morsing X99 Raymarie NyX Haderslev
Andreas Schmidt X99 Ciconia Pax Kiel
Andre Engelke X99 Madame-X Brake
Härlig mix. Danmarks mest aktive soloseglare, Erik Venøbo, har just bränt av “Danmark Runt” och vill nog visa vem som är äldst. En hel hög med X-99:or borde kunna seglas snabbt även om det blåser (i alla fall om folk hissar på på undanvindarna). X-35 är ett vapen i lätt vind, men inget man vill ta runt Fyn själv i 10 m/s :-)
Sebastian Larsson i sin J/105 Javelin borde vara i topp om han inte seglar sönder nåt (eller går på grund). Ingen kommer att gasa hårdare i alla fall…
Wolfram Heibecks Open 32 Black Maggy är coolast i klassen, men går sönder innan man är halvvägs. Ingen båt har så många DNF i resultatlistorna.
Keelboat Large (35,01 – 40,00 foot)
Christer Malmros Arcona 400 monique Karlshamn
Uwe Hollenbach Avance 36 Snaedis
Lutz Spannuth Avance 36 KAROLINE IV Hamburg
Jørgen Mejlby Bavaria 37 Emma Grenaa
Niels Ulstrup C12 one off Garfield Holbæk
Henrik Poulsen Centerline 40 Sonic Middelfart
Lars Steen Comfortina 38 Bonito Eckernförde
Christian Heermann Comfortina 38 Pinatz Hamburg
Olaf Petzoldt Comfortina 38 Boa Vida Echernförde
Karsten Isager Comfortina 38 Yokatora Thurø
Christian Färber Comfortina 39 Somnium Heiligenhafen
Rune la cour Dyrvig Contrast 36 Intelligent Bygningsautomatik Bogense
Anders Johansen Dehler 36 db Dehlfin Vejle
Henrik Stoltze Dehler 36 SQ Bluedeal Jyllinge
Jørgen Dragsbæk Dehler 36 SQ Firilla Struer
Søren Trolle Dehler 38 Destine Middelfart
Karl Dehler Dehler 38 c Sporthotel Greifswald
Volker Wolenski Dehler 38 ST Paikea Hamburg
Fabian Buhse Dehler 39 Eule Schilksee
Jörn Mathea Diva 39 DIVA Schilksee
Helmut Gardthausen Dufour 40e Performance Feex Kiel
Detlev Von Ahn Dufour 40R Bubi Brown Hamburg
Ulli Schuette Dynamic 35 Ymer Niendorf
Jens Christian Mørch Faurby 36 Ulla Thurø
Signe Storr Faurby 363 Fredericia
Eric Huber Feeling39 DI Meriensi Echernförde
Søren Therkelsen Gib Sea 362 Sundancer Rudkøbing
Daniel Sabroe Granada 35 Camille Middelfart
Thomas Andersen Grand Soleil 37bc Misty København
Alexander Kohtz Grand Soleil 40 Amorita Kiel
Michael Staufeldt Hallberg Rassy 37 Malaika københavn
Michael Flindt Hanse 37 Rasmine Magrethe
Rolf Sonne Hanse 385 Tenna Helsingør
Steen Køpke Hanse400 N/A ØjeSteen Juelsminde
Andreas Schipper Havskryssare NAJADEN Hamburg
Thomas Wolboldt IMX 40 Imagine Rostock Warnemün.
William Friis-Møller IMX 40 Mandalay Haderslev
Jochen Rieker J/109 Jona
Johan Forssman J/109 Shadowfax Helsingborg
Peter Gustafsson J/111 Blur Gothenburg
Andreas Rohde Jpk 38 Ratzfatz3 Kiel
Wolfgang Mund Konsul CHRONOS Flensborg
Michael Kraske Lady Helmsman Kairos Kiel
Bernd Petrick Lady Helmsman GT Lagom Niendorf
Peder Villemoes Luffe 37 Seaflyer Skærbæk
Stefan Knabe Luffe 37 Knab Horn Heiligenhafen
Flemming Andreasen Luffe 37 Avantgarde Kolding
Søren Olsen Luffe 37 Sico Troense
Anders Beckett Molich X Vores Båd Faaborg
Hans Joachim Leon Najad 370 Mari-ann Kiel
Johannes Süchting Ohlsson 38 Thalassa schleswig
Kim Basland Olsen 370 La Femme Struer
Peter Kohlhoff one off Gloria Strande
Andreas Porstmann Salona 37 offshore Fehmarn
Jørgen Kristensen Swan 38 Jacaranda Svendborg
Thorsten Thelen TwoStar 36 SixBeat Langballigau
Henrik Boye Petersen Wasa 38 Legolas Kerteminde
Peter hermann X 119 EXOCET Warnemünde
Dirk Reichel X 362 Lilly Travemünde
Andreas Wulfes Xp 38 PassionX Flensborg
Figge-Jaenke Horst X 37 Xtra Fun Kiel
Göran Artman X 382 Xusidus Domsten
Jens Maecker X 40 tut-nix
Sven Kleinschmidt X 40 Mermaid Glücksburg
Jens Brandt X119 Oline Heiligenhafen
Niels Nørgaard Pedersen X-37 Ventoux Middelfart
Torsten Bastiansen Xp38 Xen Flensborg
Brian Kristensen Ylva Tøsen Kolding
Flemming Fjord Ylva Elvira Madigan Troense
Uffe Bisgaard Pedersen Ylva Langelinje Juelsminde
Min klass. Som titelförsvarare så är jag kanske “the boat to beat”. Men här börjar det dyka upp massa duktiga proffs: William Friis-Møller från Elvstrøm i sin IMX 40 Mandalay, Torsten Bastiansen i sin Xp38 Xen och Karl Dehler himself i sin Dehler 38C Sporthotel. Mycket prestige som står på spel.
I klassen så har vi också Jochen Rieker som är chefredaktör på Die Yacht.
Keelboat XL ( >40,01 foot)
Jens Schmidt Bavaria Cruiser 40 ESPERANZA Flensborg
Stig Wittrup Beneteau first first 40 My way Snaptun
Svend Rosenberger Cayenne 42 Svea kappeln
Alexander Dahm Dehler 45 Vinceremo quattro Hamburg
Thomas Becker Dynamic 43 Rassmus Wismar
Kristian Sarauw kristiansen Emma 43 Chili Rantzausmind Havn
Jan Olesen Grand Soleil 46.3 GS’en Gilleleje
Volkmar Hausberg Grand Soleil 43 Lavinia Kiel
Jürgen Ilse Hanse 411 Tamako Heiligenhafen
Henning Anton Hanse 461 LA-Maj
Alex Næstholdt Jeanneau SO 409 Andersine
Torsten Hübner Luffe 43 Inspiration Warnemünde
Birger Scheufens Luffe 43 DS Rosanna Gilleleje
Jhonny Husell Malö 40 Classic Blåvit Mariehamn
Jan B. Hansen Quantum Sail 45 Susanne Lynetten
Ole Rasmussen Ron Holland 44 Magic Maestro Juelsminde
Christoph Elfenkaemper Salona 41 Milero Veloce Kappeln
Sasha Bade Varianta 44 December Bremen
Bo Cederlöf Wasa 55 Långben Almösund
Morten Friis X 412 Beetle Årøsund
Dirk Schuster X 412 Absolut Travemünde
Knud Erik Hansen X 442 Xalsa Årøsund
Niels H Ditmar A Xc 42 Hokux Pokux Aarøsund
Horst Bülck Xc42 Bagatelle
Martin Jørgensen X442 Mathilde Sowik
Henrik Lykkegaard Madsen Ylva Mock Up Prettynama Svendborg
Rikard Roth Xp44 Xar Falsterbokanalen
Här har Niels H Ditmar alltid spikat med sin Xc 42. Troligtvis i år också. Kan någon av de hottare 45-fotarna rå på honom?
Multihull Small (18-30,00 foot)
Tom Bøjland A-Cat For sale Skovshoved
Juergen Peulen Astus 20.2 XL-Sport Triskel Kempen
Martin Møller Thorsager Corsair Dash 750 MilGoo Klitmøller
Jörn Köpcke Corsair F28R luvaluva Wentorf
Sven Møller Corsair Sprint 750 MK II Perle 1 Lynetten
Helmut Friedl Corsair Sprint 750 MK II Tri Maiden lake starnberg
Steen Olsen Dragonfly 25 TBD Skærbæk
Jens Quorning Dragonfly 25 Dragonfly 25 Skærbæk
Anders Bastiansen Dragonfly 28 Dragonfly 28 Skærbæk
Jakob Madsen Dragonfly 28 Lanzelot Svanemøllen
Kai Hoffmann Dragonfly 28S Trifecta Egå
Onno Thedinga Dragonfly 28S Thilina Emden
Rochus Teschner Dragonfly 28S Dragonfly 28 Echernförde
Lars Kaempfe Dragonfly 800 TRI Flensborg
Allan Tønnesen Dragonfly 800 C Trimagi Nivå
Ole Lund Dragonfly 800 Cr Suffragatten Svanemøllen
Palle Lemminger Dragonfly 800 SW Tristar Juelsminde
Hans Fey Dragonfly 800 SW Bananen Øer Maritim
Anders Brandt Dragonfly 25 Smultonbris Kaløvig
Peter Højland Farrier 22r Linet2 Herslev
Tom Bøjland i en A-Cat borde vara snabbast. Men vem fan orkar segla runt Fyn i en sån? Förra året var Anders Bastiansen överlägsen i sin Dragonfly 28. Mitt tips igen.
Multihull Large (>30,01 foot)
Jan Andersen Black Marlin Black Marlin Ballen
Lothar Mischke Catamaran Patagonia Wismar
Stefan Lichtmannegger Farrier F9 AXR Triohe Neufang
Ejner Kjær One Off trimaran Dragster Marselisborg
Hanjo Thamm Seacart30 Askasi Rügen
Skulle jag välja det ultimata vapnet för att slå solorekordet runt Fyn skulle det vara en Seacart 30. Om Hanjo Thamm orkar och inte kör sönder något är han hela havet före alla andra.
Bo Bäversjö
Sep 15, 2015 @ 14:52
Häftigt att du kommer till racet som titelförsvarare i klassen. Du har helt rätt, Torsten B i XP38 och Karl D i D38Comp kommer att ha sin interna kamp. Skall bli kul att följa racet.
Mikael Vesala
Sep 15, 2015 @ 18:33
Pga vädret är nog min inställning och ambition tämeligen likadan som i fjol, nämligen att försöka fullfölja. Det kan mycket väl blåsa 12-14 m/s fre förmiddag. Inte lätt att köra genaker själv då. Blir lite vin or swim misstänker jag. Om jag klarar att få upp lämpligt nylon utan att ha sönder något så finns det en god chans att jag är första enskrovsbåt upp till fyns huvud. Därefter blir det en mördande kryssbog väster ut till lillabält, och där kommer storbåtarna ikapp. Det enda jag vet är att jag kommer att ge allt jag har. Sen får man se…. ses i Svendborg på Onsdag kväll!
Anders Averdal
Sep 15, 2015 @ 19:21
Kör hårt. Men var försiktig!
Peter Gustafsson
Sep 15, 2015 @ 20:15
Är det bara jag, eller ser prognoserna lite bättre ut?
Peter Gustafsson
Sep 16, 2015 @ 09:53
Det här med målsättningar är jättesvårt. Men jag tror ändå att det finns en vits i att man formulerar dem ordentligt, även om det kan kännas obekvämt :-)
Förra året var det enkelt. Målet var att ta sig runt på ett bra sätt. Att man var snabbaste enskrovsbåt runt blev en kul bonus.
I år, om det blåser mer. så är det andra avvägningar. I första hand segla säkert och inte ställa till det för sig. Sedan tror jag det går att slå banrekordet på 19:20:27. Det skulle innebära 7 knop i snitt, vilket inte alls är omöjligt.
Jag tror jag skall försöka segla båten så nära 100% som det går fram tills det blir mörkt. Konservativa vägval och låg risk för att hålla alla möjligheter öppna. Sedan, inför det långre benet på norrsidan om Fyn göra en bedömning utifrån status ombord och hur det ser ut i fleeten.
Det skall i vilket fall bli exakt hur kul som helst.
Pelle Lindell
Sep 16, 2015 @ 10:17
Vindprognoserna ser ju klart mänskliga ut jämfört med tidigare i veckan så det blir säkert en fin och hyfsat snabb resa. Lycka till alla som har “guts” nog att ge sig på utmaningen….jag är bara lite avundsjuk på er…;-)
Per
Sep 16, 2015 @ 11:03
Det ska bli kul att följa racet. Extremt imponerande att så många är redo att anta denna utmaning.
Tom Bøjland
Sep 17, 2015 @ 00:25
@Peter
Tak for tilliden. Må se om jeg kan leve op til den. Så længe jeg ikke skal sejle i mere end 24 timer går det fint, og med den vejrudsigt der er lovet pt. ser det sjovt ud.
Her er en lille video fra sidste uges A-cat sejlads – nok mindre sol og mere sort vand til Silverrudder!
https://vimeo.com/139455209
Tom B.
Thomas Wiberg
Sep 17, 2015 @ 12:18
Väldans spännande att följa detta drama i höstrusket nu när båtarna börjar krypa in i vinteride här hemma. Jag håller alla tummar för att Peter får med sig ännu ett silverroder hem! Hejar också självklart på Leino, Micke och Jimmy. Och nej Peter, blir det över 5 m/sek är det ingen som solo lyckas “tämja” en Melges 24.
Mikael Håkansson
Sep 17, 2015 @ 18:22
Hur ser ni på tävlingsmomentet och klassindelningen? Är resultatet långt underordnat själva utmaningen? Jag menar, spannet på prestanda är ju grymt, samtidigt som inget handikappsystem tillämpas vad jag förstår? Försöker förstå.
Dan
Sep 17, 2015 @ 22:19
Var precis lika frågande när jag först hörde om Silverrudder. Kunde inte förstå hur man ens kan ha ett tävlingsmoment där en Triss Norlin tävlar mot en Melges 24 på utan handikappsberäkning. Men…så är det och tävlingsformen är extremt populär. Som jag ser det är det ett sundhets bevis och att många tar utmaningen för vad den är. En utmaning som är större för de som har sämre förutsättningar än de som har en båt som råkar vara idealet för klassindelningen. En “snabb” båt som är konstruerad för massor av folk på kanten, kan dessutom bli extremt svår om det blir tuffa förhållanden.
Hur knepigt tävlingsmomentet än är blir det intressant. Vill definitivt vara med någongång framöver!
Thomas Wiberg
Sep 17, 2015 @ 20:27
Mikael, såvitt jag förstår (och ser tjusningen i) så är väl detta lite som med vasaloppet. Väldans många gör det, kanske inte i första hand för tävlingsmomentet, utan för utmaningen. Jag inbillar mig att det ligger en lockelse i att delta i vad som måste vara världens största soloseglingsarrangemang. Det är ju också en utmaning av inte försummbar dignitet att segla solo i 20-40 timmar i inte navigationmässigt triviala vatten. Vad tävlingsmomentet anbelangar så är väl det i traditionell mening bortsopat i och med att arrangören valt att köra utan handikapp. Samtidigt tror jag att det blir väldigt många inofficiella fajter mellan olika deltagande båtar. Men, även vid vanlig kappsegling är det ju många som seglar utan att vara med i matchen. Kikar man rent statistiskt på det så är det bara ungefär 10% av deltagande båtar som av olika anledningar uppvisar en prestation som gör att dom är med i matchen. Alltså är övriga 90% med ändå, bara för nöjes skull eller för att lära, vilket som tycker jag är toppen!
Mikael Håkansson
Sep 18, 2015 @ 18:18
Ok, kanske fattar.. :)
Tror ni den hade varit mindre populär om något handikappsystem tillämpats? En seriös undran, jag är inte sarkastisk.
Anders Nilsson
Sep 18, 2015 @ 20:10
Ja, det tror jag.
Detta är ett äventyr mer än race. Visa att man fixar det för sig själv är viktigare än resultat.
seglaren
Sep 18, 2015 @ 21:47
för att vara en äventyr så tävlas ganska vild… ;-)
Anders Nilsson
Sep 19, 2015 @ 09:29
Tävlingsdjävulen blir man ju inte av med. :-)
Micke
Sep 19, 2015 @ 12:34
Jag gjorde helt enkelt så att kollade hur snabba båtarna var i min startgrupp och utgick ifrån det. Det fanns 5 snabbare båtar i min grupp och jag kom in på 6:e plats efter just dom 5 så då får man väl vara nöjd.
Dan
Sep 19, 2015 @ 10:32
En sak är säker, man skall inte följa racet via en I-pad mini, trackingen fungerar inte alls. Hoppar hit och dit och zoomar ut och in av sig själv. Störigt när man vill ha koll på läget.
Kommer väl resultat snart, visst ja….resultatet är ju inte intressant ;-)
Tomas
Sep 19, 2015 @ 13:41
Var kan man kolla trackern på internet? Sådant man kan “rewind” tillbaka?
Micke
Sep 19, 2015 @ 17:00
Denna…?
http://tacktracker.com/cloud/regattas/show/2003872670/2
Mikael Håkansson
Sep 20, 2015 @ 07:36
Hmm, nja.. Det ligger säkert mycket i det att det handlar om utmaningen. Men det är ju ingen eskadersegling precis. Och som någon var inne på så jämför säkert många själv sin prestation gentemot andra genom att kolla upp båtarna i olika respitsystem och då kunde väl arrangören lika gärna “hjälpt till ” med detta.
Jag är inte säker på att jag känner mig då sugen, men jag har nog en båt iaf som skulle kunna prestera väl (fast det ju inte det det handlar om.. ;). J92:an klarar 30 fots klassen med 3 mm marginal (om det är tillverkarens mått som gäller) och den är ju än idag en snabb 30-fotare som är hyggligt styv och lättseglad på en person.
Kanske tom en av de mest optimala Silver Rudder-båtarna. Ett resonemang i linje med Peters inledande spekulation kring “båtar” som potentiella vinnare. Ja, jo, du nämnde även seglare i sammanhanget. Men kanske även där lite utifrån vilken båt de seglar?
Jag har en väldigt kluven känsla kring detta koncept.
Dan
Sep 20, 2015 @ 09:43
Finns det någon “resultat” lista klar? Jag hittar inget.
Gällande handikappsberäkningen kanske det finns inofficiella resultat någonstans. Har för mig cykeltävlingen Vättern Runt inte presenterar resultat, någon annan sitter och räknar ihop alla tider och gör ett inofficiellt resultat. Om jag nu hört rätt…isåfall kan Silverrrudder ha lite samma koncept.
Mikael Håkansson
Sep 20, 2015 @ 11:26
Ligger på första sidan, om du scrollar ned en bit.
http://silverrudder.com
Dan
Sep 20, 2015 @ 20:33
Tack! Hittade resultaten, de kom in strax efter jag kollade.
Var nere i hamnen och gratulerade Paul Gaskell Brown till en bra prestation. Han såg förvånansvärt pigg ut för att ha seglat 140 nm dit, 140 nm runt Fyn och sedan 140 nm hem.
Jonas
Sep 20, 2015 @ 13:04
Det är helt rätt att Vättern Runt och har att göra med att VR inte är någon tävling utan ett motionslopp. Någon man skilljer på i cykling då tävling kräver att deltagarna har licens, till skillnad från motionslopp.
Peter Gustafsson
Sep 21, 2015 @ 10:48
Det är svårt att sätta fingret på vad det är som gör Silverrudder så lockande för alla typer av seglare.
I ena änden så har vi “fabriksförare” (eller varvsägare) från Dehler, Dragonfy, Elvstrøm, Kolhoff, Seascape, X-yachts och många andra. Vi har olympiska medaljörer. Vi har seriösa amatörer som normalt presterar bra med full besättning. VI har dedikerade soloseglare i specialbyggda Minis eller open-båtar.
I andra änden har vi långseglare och vanliga seglare som inte kappseglat på många år (men som kanske cruisar solo under hela sommarhalvåret). Många i standardbåtar från Drabant 24 till 45-fotare. Och förvånansvärt många i lånade båtar som de inte har erfarenhet av.
Yngste deltagare var 19 år. Äldste var 81.
Kort sagt, ett spektrum som spänner över hela vår sport.
Och här har arrangörerna varit måna om att adressera ALLA. Alla kan hitta sin egen utmaning, oavsett om det är att fullfölja, slå klubbkompisen eller åka hem med ett Silverrudder. Alla har sina egna anledningar att segla runt Fyn. Alla hittar sin “fight i fighten”. Och alla hyser enorm respekt för varandra för att det är en prestation att bara ta sin båt 134 sjömil runt Fyn.
Och trots en rudimentär klassindelning så är det inget tjafs om orättvisor på bryggorna. Alla vet förutsättningarna på förhand och de inbördes fighterna är det som är viktigt. Jag slåss mot IMX-40, JPK 38 ovh Karl Dehler i sin nya Dehler 38 och det är vi som snackar bortförklaringar och vägval efter målgång. Jag kan inte segla snabbare än en Dragonfly runt banan, och en Drabant 24 kan inte slå en Esse 850.
Min analys är att val av respitsystem inte är avgörande för en bra och populär regatta. Många har sagt att SRS inte funkar för tajt bansegling, men ändå tycker 800 seglare att Marstrand Big Boat är en höjdpunkt på säsongen. På samma sätt med Silverrudder – som är en klassisk utmaning för de 300 seglare som ställer upp. Visst kunde man gett alla båtar ett mätetal, DH, IRC, ORCi. HPR eller Froude-tal… men det hade inte gjort tävlingen bättre. På samma sätt så är jag inte säker på att Vasaloppet eller Vätternrundan hade blivit roligare om man infört personliga handikapp.
Nu går snacket om hur man höjer ribban nästa år. Kommer Jimmy att komma ner med Pacman? Kommer Micke Ryking att komma med sin Class 40. Kommer någon att låna mig en Seacart 30 för att slå banrekordet en gång för alla :-)
Peter
Sep 21, 2015 @ 17:01
som en parentes…
Jag visste inte att Kohlhoff även är varvsägare, trodde att han håller på med båttillbehör. han seglade Gloria, enone off byggd i trä som gick något snabbare än Blur på Silverrudder. Är han då en “fabriksförare”?
Peter Gustafsson
Sep 21, 2015 @ 23:28
Jag tror nog att du förstår vad jag menar.
När Peter Kolhoff, producent av riktigt cool däcksutrustning, specialbygger sin egen 12-meters “retro yacht” (byggd i mahogny men väger bara 5,9 ton, sticker 2,45 och har kol/PBO-rigg) så tror jag nog att man kan hävda att det har en liten anknytning till hans jobb (i alla fall enligt ISAF). På samma sätt om någon av bröderna Harken eller Eric Hall hade dykt upp i sina hembyggen :-)
Jag ser inget negativt i detta! Tvärtom är det fantastisk att samma race lockar danska fiskare, OS-medaljörer och de som har segling och marint som yrke. Och alla tycker att det är lika kul,
Peter Gustafsson
Sep 21, 2015 @ 10:48
Det är svårt att sätta fingret på vad det är som gör Silverrudder så lockande för alla typer av seglare.
I ena änden så har vi “fabriksförare” (eller varvsägare) från Dehler, Dragonfy, Elvstrøm, Kolhoff, Seascape, X-yachts och många andra. Vi har olympiska medaljörer. Vi har seriösa amatörer som normalt presterar bra med full besättning. VI har dedikerade soloseglare i specialbyggda Minis eller open-båtar.
I andra änden har vi långseglare och vanliga seglare som inte kappseglat på många år (men som kanske cruisar solo under hela sommarhalvåret). Många i standardbåtar från Drabant 24 till 45-fotare. Och förvånansvärt många i lånade båtar som de inte har erfarenhet av.
Yngste deltagare var 19 år. Äldste var 81.
Kort sagt, ett spektrum som spänner över hela vår sport.
Och här har arrangörerna varit måna om att adressera ALLA. Alla kan hitta sin egen utmaning, oavsett om det är att fullfölja, slå klubbkompisen eller åka hem med ett Silverrudder. Alla har sina egna anledningar att segla runt Fyn. Alla hittar sin “fight i fighten”. Och alla hyser enorm respekt för varandra för att det är en prestation att bara ta sin båt 134 sjömil runt Fyn.
Och trots en rudimentär klassindelning så är det inget tjafs om orättvisor på bryggorna. Alla vet förutsättningarna på förhand och de inbördes fighterna är det som är viktigt. Jag slåss mot IMX-40, JPK 38 ovh Karl Dehler i sin nya Dehler 38 och det är vi som snackar bortförklaringar och vägval efter målgång. Jag kan inte segla snabbare än en Dragonfly runt banan, och en Drabant 24 kan inte slå en Esse 850.
Min analys är att val av respitsystem inte är avgörande för en bra och populär regatta. Många har sagt att SRS inte funkar för tajt bansegling, men ändå tycker 800 seglare att Marstrand Big Boat är en höjdpunkt på säsongen. På samma sätt med Silverrudder – som är en klassisk utmaning för de 300 seglare som ställer upp. Visst kunde man gett alla båtar ett mätetal, DH, IRC, ORCi. HPR eller Froude-tal… men det hade inte gjort tävlingen bättre. På samma sätt så är jag inte säker på att Vasaloppet eller Vätternrundan hade blivit roligare om man infört personliga handikapp.
Nu går snacket om hur man höjer ribban nästa år. Kommer Jimmy att komma ner med Pacman? Kommer Micke Ryking att komma med sin Class 40. Kommer någon att låna mig en Seacart 30 för att slå banrekordet en gång för alla :-)
Göran/Xusidus/X-382
Sep 21, 2015 @ 17:44
Peter; Tror du precis sätter fingret på vad det är. Det är helheten som är bra. Tillsegling-kappsegling-hemsegling. Segla i trånga sund och på öppet hav. För mig kändes det som ett privilegium att vid midnatt under stjärnklar himmel glida genom Lilla Bält med 2 knops medström och höra Tumlarnas utandning när de kom upp nära båten för att ta luft.
Sen kan man gå in i resultat listan och hitta osannolika resultat. I vår klass på 60 båtar, kom en Contrast 36 på 19:onde plats tätt följd av en IMX-40. Denna contrast 36 behöver ingen upprättelse genom något mätetal han läser resultatlistan med stolthet och vet vad han har presterat.
Dan
Sep 21, 2015 @ 19:58
Riktigt bra beskrivningar vad Silverrudder handlar om och varför det är en omtyckt segling.
Sebastian Larsson
Sep 21, 2015 @ 20:38
Grattis Paul Gaskell Brown! SR är inget race som lyfter fram andra än de som erhållit Silverrodret men jag tycker det är på sin plats att ordentligt lyfta fram Pauls prestation. Prydligt, säkert och snabbt seglat.
Dan
Sep 21, 2015 @ 22:34
Hej Sebastian,
Paul berättade att ni pushade varandra hela tiden och att er fight gjorde att det inte gick att slappna av. Såg DNF för din del, vad hände?
Mvh/Dan
Sebastian Larsson
Sep 21, 2015 @ 23:01
Jag insåg att Paul kunde skulle vinna efter att jag hållit honom stången ned till målrakan. Paul och jag var väldigt långt fram. Det skiljde bara en båtlängd. Jag ville komma först och arrangerade ett byte flying mellan A2 och A3. Det var mörkt och farligt nära land. Jag misslyckades och fastnade. Det var Pauls envetna segling som stressade fram ett orationellt och offensivt segelbyte från min sida och jag tror att Paul hade tagit hem andra platsen i vilket fall. Jag avböjde mig en missvisande placering men genomförde seglingen och fick en t-shirt :)
Dan
Sep 21, 2015 @ 23:07
Låter som ni haft en givande fight! Oavsett utgången är det en bedrift att driva på så hårt så länge. Måste ändå vara kul ni nästan körde match race runt Fyn :-).
Mikael Vesala
Sep 22, 2015 @ 01:57
Ja, silverrudder challenge är speciellt och jag instämmer i att det är mixen mellan äventyr och kappsegling som lockar, och att allt hänger på en själv. Varenda detalj hänger på just dig och ska något hända så får du se till att det händer. Och man lär sig definitivt saker om sig själv och sina egna begränsningar. Och årets race var fantastiskt! Vi fick en alldeles lagom fräsig undanvind upp till Stora bältbron, och en 7 timmar lång rejäl (banke)kryss från fyns huvud till Middelfart. Sedan blir det en speciell stämning i hamnen , men det kanske blir så på alla solorace?
Till er som går och funderar på att pröva att köra ett Silverrudder: Gör inte det, det är starkt beroendeframkallande!
väderkarta.se - väderprognos
Feb 2, 2016 @ 16:53
Aktuell väderprognos när du är ledig hittar du på väderkarta.se
srsseglaren
Feb 27, 2016 @ 02:00
Förslag på båtar vi gärna ser 2016 ?
Seacart 30
Black Marlin
T30
Farrier 32 SRC
Airplay 30
https://www.youtube.com/watch?v=kiP7XKkLiEU
http://trimaranproject.blogspot.se/2014/05/airplay-sports-30-trimaran-update.html