Skip to content

38 Comments

  1. Bo Bäversjö
    Sep 15, 2015 @ 14:52

    Häftigt att du kommer till racet som titelförsvarare i klassen. Du har helt rätt, Torsten B i XP38 och Karl D i D38Comp kommer att ha sin interna kamp. Skall bli kul att följa racet.

    Reply

  2. Mikael Vesala
    Sep 15, 2015 @ 18:33

    Pga vädret är nog min inställning och ambition tämeligen likadan som i fjol, nämligen att försöka fullfölja. Det kan mycket väl blåsa 12-14 m/s fre förmiddag. Inte lätt att köra genaker själv då. Blir lite vin or swim misstänker jag. Om jag klarar att få upp lämpligt nylon utan att ha sönder något så finns det en god chans att jag är första enskrovsbåt upp till fyns huvud. Därefter blir det en mördande kryssbog väster ut till lillabält, och där kommer storbåtarna ikapp. Det enda jag vet är att jag kommer att ge allt jag har. Sen får man se…. ses i Svendborg på Onsdag kväll!

    Reply

    • Anders Averdal
      Sep 15, 2015 @ 19:21

      Kör hårt. Men var försiktig!

      Reply

  3. Peter Gustafsson
    Sep 15, 2015 @ 20:15

    Är det bara jag, eller ser prognoserna lite bättre ut?

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Sep 16, 2015 @ 09:53

    Det här med målsättningar är jättesvårt. Men jag tror ändå att det finns en vits i att man formulerar dem ordentligt, även om det kan kännas obekvämt :-)

    Förra året var det enkelt. Målet var att ta sig runt på ett bra sätt. Att man var snabbaste enskrovsbåt runt blev en kul bonus.

    I år, om det blåser mer. så är det andra avvägningar. I första hand segla säkert och inte ställa till det för sig. Sedan tror jag det går att slå banrekordet på 19:20:27. Det skulle innebära 7 knop i snitt, vilket inte alls är omöjligt.

    Jag tror jag skall försöka segla båten så nära 100% som det går fram tills det blir mörkt. Konservativa vägval och låg risk för att hålla alla möjligheter öppna. Sedan, inför det långre benet på norrsidan om Fyn göra en bedömning utifrån status ombord och hur det ser ut i fleeten.

    Det skall i vilket fall bli exakt hur kul som helst.

    Reply

  5. Pelle Lindell
    Sep 16, 2015 @ 10:17

    Vindprognoserna ser ju klart mänskliga ut jämfört med tidigare i veckan så det blir säkert en fin och hyfsat snabb resa. Lycka till alla som har “guts” nog att ge sig på utmaningen….jag är bara lite avundsjuk på er…;-)

    Reply

  6. Per
    Sep 16, 2015 @ 11:03

    Det ska bli kul att följa racet. Extremt imponerande att så många är redo att anta denna utmaning.

    Reply

  7. Tom Bøjland
    Sep 17, 2015 @ 00:25

    @Peter

    Tak for tilliden. Må se om jeg kan leve op til den. Så længe jeg ikke skal sejle i mere end 24 timer går det fint, og med den vejrudsigt der er lovet pt. ser det sjovt ud.

    Her er en lille video fra sidste uges A-cat sejlads – nok mindre sol og mere sort vand til Silverrudder!

    https://vimeo.com/139455209

    Tom B.

    Reply

  8. Thomas Wiberg
    Sep 17, 2015 @ 12:18

    Väldans spännande att följa detta drama i höstrusket nu när båtarna börjar krypa in i vinteride här hemma. Jag håller alla tummar för att Peter får med sig ännu ett silverroder hem! Hejar också självklart på Leino, Micke och Jimmy. Och nej Peter, blir det över 5 m/sek är det ingen som solo lyckas “tämja” en Melges 24.

    Reply

  9. Mikael Håkansson
    Sep 17, 2015 @ 18:22

    Hur ser ni på tävlingsmomentet och klassindelningen? Är resultatet långt underordnat själva utmaningen? Jag menar, spannet på prestanda är ju grymt, samtidigt som inget handikappsystem tillämpas vad jag förstår? Försöker förstå.

    Reply

    • Dan
      Sep 17, 2015 @ 22:19

      Var precis lika frågande när jag först hörde om Silverrudder. Kunde inte förstå hur man ens kan ha ett tävlingsmoment där en Triss Norlin tävlar mot en Melges 24 på utan handikappsberäkning. Men…så är det och tävlingsformen är extremt populär. Som jag ser det är det ett sundhets bevis och att många tar utmaningen för vad den är. En utmaning som är större för de som har sämre förutsättningar än de som har en båt som råkar vara idealet för klassindelningen. En “snabb” båt som är konstruerad för massor av folk på kanten, kan dessutom bli extremt svår om det blir tuffa förhållanden.

      Hur knepigt tävlingsmomentet än är blir det intressant. Vill definitivt vara med någongång framöver!

      Reply

  10. Thomas Wiberg
    Sep 17, 2015 @ 20:27

    Mikael, såvitt jag förstår (och ser tjusningen i) så är väl detta lite som med vasaloppet. Väldans många gör det, kanske inte i första hand för tävlingsmomentet, utan för utmaningen. Jag inbillar mig att det ligger en lockelse i att delta i vad som måste vara världens största soloseglingsarrangemang. Det är ju också en utmaning av inte försummbar dignitet att segla solo i 20-40 timmar i inte navigationmässigt triviala vatten. Vad tävlingsmomentet anbelangar så är väl det i traditionell mening bortsopat i och med att arrangören valt att köra utan handikapp. Samtidigt tror jag att det blir väldigt många inofficiella fajter mellan olika deltagande båtar. Men, även vid vanlig kappsegling är det ju många som seglar utan att vara med i matchen. Kikar man rent statistiskt på det så är det bara ungefär 10% av deltagande båtar som av olika anledningar uppvisar en prestation som gör att dom är med i matchen. Alltså är övriga 90% med ändå, bara för nöjes skull eller för att lära, vilket som tycker jag är toppen!

    Reply

  11. Mikael Håkansson
    Sep 18, 2015 @ 18:18

    Ok, kanske fattar.. :)

    Tror ni den hade varit mindre populär om något handikappsystem tillämpats? En seriös undran, jag är inte sarkastisk.

    Reply

    • Anders Nilsson
      Sep 18, 2015 @ 20:10

      Ja, det tror jag.
      Detta är ett äventyr mer än race. Visa att man fixar det för sig själv är viktigare än resultat.

      Reply

      • seglaren
        Sep 18, 2015 @ 21:47

        för att vara en äventyr så tävlas ganska vild… ;-)

        Reply

    • Micke
      Sep 19, 2015 @ 12:34

      Jag gjorde helt enkelt så att kollade hur snabba båtarna var i min startgrupp och utgick ifrån det. Det fanns 5 snabbare båtar i min grupp och jag kom in på 6:e plats efter just dom 5 så då får man väl vara nöjd.

      Reply

  12. Dan
    Sep 19, 2015 @ 10:32

    En sak är säker, man skall inte följa racet via en I-pad mini, trackingen fungerar inte alls. Hoppar hit och dit och zoomar ut och in av sig själv. Störigt när man vill ha koll på läget.

    Kommer väl resultat snart, visst ja….resultatet är ju inte intressant ;-)

    Reply

  13. Tomas
    Sep 19, 2015 @ 13:41

    Var kan man kolla trackern på internet? Sådant man kan “rewind” tillbaka?

    Reply

  14. Micke
    Sep 19, 2015 @ 17:00

    Reply

  15. Mikael Håkansson
    Sep 20, 2015 @ 07:36

    Hmm, nja.. Det ligger säkert mycket i det att det handlar om utmaningen. Men det är ju ingen eskadersegling precis. Och som någon var inne på så jämför säkert många själv sin prestation gentemot andra genom att kolla upp båtarna i olika respitsystem och då kunde väl arrangören lika gärna “hjälpt till ” med detta.

    Jag är inte säker på att jag känner mig då sugen, men jag har nog en båt iaf som skulle kunna prestera väl (fast det ju inte det det handlar om.. ;). J92:an klarar 30 fots klassen med 3 mm marginal (om det är tillverkarens mått som gäller) och den är ju än idag en snabb 30-fotare som är hyggligt styv och lättseglad på en person.

    Kanske tom en av de mest optimala Silver Rudder-båtarna. Ett resonemang i linje med Peters inledande spekulation kring “båtar” som potentiella vinnare. Ja, jo, du nämnde även seglare i sammanhanget. Men kanske även där lite utifrån vilken båt de seglar?

    Jag har en väldigt kluven känsla kring detta koncept.

    Reply

  16. Dan
    Sep 20, 2015 @ 09:43

    Finns det någon “resultat” lista klar? Jag hittar inget.

    Gällande handikappsberäkningen kanske det finns inofficiella resultat någonstans. Har för mig cykeltävlingen Vättern Runt inte presenterar resultat, någon annan sitter och räknar ihop alla tider och gör ett inofficiellt resultat. Om jag nu hört rätt…isåfall kan Silverrrudder ha lite samma koncept.

    Reply

    • Mikael Håkansson
      Sep 20, 2015 @ 11:26

      Ligger på första sidan, om du scrollar ned en bit.

      http://silverrudder.com

      Reply

      • Dan
        Sep 20, 2015 @ 20:33

        Tack! Hittade resultaten, de kom in strax efter jag kollade.

        Var nere i hamnen och gratulerade Paul Gaskell Brown till en bra prestation. Han såg förvånansvärt pigg ut för att ha seglat 140 nm dit, 140 nm runt Fyn och sedan 140 nm hem.

        Reply

    • Jonas
      Sep 20, 2015 @ 13:04

      Det är helt rätt att Vättern Runt och har att göra med att VR inte är någon tävling utan ett motionslopp. Någon man skilljer på i cykling då tävling kräver att deltagarna har licens, till skillnad från motionslopp.

      Reply

  17. Peter Gustafsson
    Sep 21, 2015 @ 10:48

    Det är svårt att sätta fingret på vad det är som gör Silverrudder så lockande för alla typer av seglare.

    I ena änden så har vi “fabriksförare” (eller varvsägare) från Dehler, Dragonfy, Elvstrøm, Kolhoff, Seascape, X-yachts och många andra. Vi har olympiska medaljörer. Vi har seriösa amatörer som normalt presterar bra med full besättning. VI har dedikerade soloseglare i specialbyggda Minis eller open-båtar.

    I andra änden har vi långseglare och vanliga seglare som inte kappseglat på många år (men som kanske cruisar solo under hela sommarhalvåret). Många i standardbåtar från Drabant 24 till 45-fotare. Och förvånansvärt många i lånade båtar som de inte har erfarenhet av.

    Yngste deltagare var 19 år. Äldste var 81.

    Kort sagt, ett spektrum som spänner över hela vår sport.

    Och här har arrangörerna varit måna om att adressera ALLA. Alla kan hitta sin egen utmaning, oavsett om det är att fullfölja, slå klubbkompisen eller åka hem med ett Silverrudder. Alla har sina egna anledningar att segla runt Fyn. Alla hittar sin “fight i fighten”. Och alla hyser enorm respekt för varandra för att det är en prestation att bara ta sin båt 134 sjömil runt Fyn.

    Och trots en rudimentär klassindelning så är det inget tjafs om orättvisor på bryggorna. Alla vet förutsättningarna på förhand och de inbördes fighterna är det som är viktigt. Jag slåss mot IMX-40, JPK 38 ovh Karl Dehler i sin nya Dehler 38 och det är vi som snackar bortförklaringar och vägval efter målgång. Jag kan inte segla snabbare än en Dragonfly runt banan, och en Drabant 24 kan inte slå en Esse 850.

    Min analys är att val av respitsystem inte är avgörande för en bra och populär regatta. Många har sagt att SRS inte funkar för tajt bansegling, men ändå tycker 800 seglare att Marstrand Big Boat är en höjdpunkt på säsongen. På samma sätt med Silverrudder – som är en klassisk utmaning för de 300 seglare som ställer upp. Visst kunde man gett alla båtar ett mätetal, DH, IRC, ORCi. HPR eller Froude-tal… men det hade inte gjort tävlingen bättre. På samma sätt så är jag inte säker på att Vasaloppet eller Vätternrundan hade blivit roligare om man infört personliga handikapp.

    Nu går snacket om hur man höjer ribban nästa år. Kommer Jimmy att komma ner med Pacman? Kommer Micke Ryking att komma med sin Class 40. Kommer någon att låna mig en Seacart 30 för att slå banrekordet en gång för alla :-)

    Reply

    • Peter
      Sep 21, 2015 @ 17:01

      som en parentes…
      Jag visste inte att Kohlhoff även är varvsägare, trodde att han håller på med båttillbehör. han seglade Gloria, enone off byggd i trä som gick något snabbare än Blur på Silverrudder. Är han då en “fabriksförare”?

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 21, 2015 @ 23:28

        Jag tror nog att du förstår vad jag menar.

        När Peter Kolhoff, producent av riktigt cool däcksutrustning, specialbygger sin egen 12-meters “retro yacht” (byggd i mahogny men väger bara 5,9 ton, sticker 2,45 och har kol/PBO-rigg) så tror jag nog att man kan hävda att det har en liten anknytning till hans jobb (i alla fall enligt ISAF). På samma sätt om någon av bröderna Harken eller Eric Hall hade dykt upp i sina hembyggen :-)

        Jag ser inget negativt i detta! Tvärtom är det fantastisk att samma race lockar danska fiskare, OS-medaljörer och de som har segling och marint som yrke. Och alla tycker att det är lika kul,

        Reply

  18. Peter Gustafsson
    Sep 21, 2015 @ 10:48

    Det är svårt att sätta fingret på vad det är som gör Silverrudder så lockande för alla typer av seglare.

    I ena änden så har vi “fabriksförare” (eller varvsägare) från Dehler, Dragonfy, Elvstrøm, Kolhoff, Seascape, X-yachts och många andra. Vi har olympiska medaljörer. Vi har seriösa amatörer som normalt presterar bra med full besättning. VI har dedikerade soloseglare i specialbyggda Minis eller open-båtar.

    I andra änden har vi långseglare och vanliga seglare som inte kappseglat på många år (men som kanske cruisar solo under hela sommarhalvåret). Många i standardbåtar från Drabant 24 till 45-fotare. Och förvånansvärt många i lånade båtar som de inte har erfarenhet av.

    Yngste deltagare var 19 år. Äldste var 81.

    Kort sagt, ett spektrum som spänner över hela vår sport.

    Och här har arrangörerna varit måna om att adressera ALLA. Alla kan hitta sin egen utmaning, oavsett om det är att fullfölja, slå klubbkompisen eller åka hem med ett Silverrudder. Alla har sina egna anledningar att segla runt Fyn. Alla hittar sin “fight i fighten”. Och alla hyser enorm respekt för varandra för att det är en prestation att bara ta sin båt 134 sjömil runt Fyn.

    Och trots en rudimentär klassindelning så är det inget tjafs om orättvisor på bryggorna. Alla vet förutsättningarna på förhand och de inbördes fighterna är det som är viktigt. Jag slåss mot IMX-40, JPK 38 ovh Karl Dehler i sin nya Dehler 38 och det är vi som snackar bortförklaringar och vägval efter målgång. Jag kan inte segla snabbare än en Dragonfly runt banan, och en Drabant 24 kan inte slå en Esse 850.

    Min analys är att val av respitsystem inte är avgörande för en bra och populär regatta. Många har sagt att SRS inte funkar för tajt bansegling, men ändå tycker 800 seglare att Marstrand Big Boat är en höjdpunkt på säsongen. På samma sätt med Silverrudder – som är en klassisk utmaning för de 300 seglare som ställer upp. Visst kunde man gett alla båtar ett mätetal, DH, IRC, ORCi. HPR eller Froude-tal… men det hade inte gjort tävlingen bättre. På samma sätt så är jag inte säker på att Vasaloppet eller Vätternrundan hade blivit roligare om man infört personliga handikapp.

    Nu går snacket om hur man höjer ribban nästa år. Kommer Jimmy att komma ner med Pacman? Kommer Micke Ryking att komma med sin Class 40. Kommer någon att låna mig en Seacart 30 för att slå banrekordet en gång för alla :-)

    Reply

    • Göran/Xusidus/X-382
      Sep 21, 2015 @ 17:44

      Peter; Tror du precis sätter fingret på vad det är. Det är helheten som är bra. Tillsegling-kappsegling-hemsegling. Segla i trånga sund och på öppet hav. För mig kändes det som ett privilegium att vid midnatt under stjärnklar himmel glida genom Lilla Bält med 2 knops medström och höra Tumlarnas utandning när de kom upp nära båten för att ta luft.
      Sen kan man gå in i resultat listan och hitta osannolika resultat. I vår klass på 60 båtar, kom en Contrast 36 på 19:onde plats tätt följd av en IMX-40. Denna contrast 36 behöver ingen upprättelse genom något mätetal han läser resultatlistan med stolthet och vet vad han har presterat.

      Reply

  19. Dan
    Sep 21, 2015 @ 19:58

    Riktigt bra beskrivningar vad Silverrudder handlar om och varför det är en omtyckt segling.

    Reply

  20. Sebastian Larsson
    Sep 21, 2015 @ 20:38

    Grattis Paul Gaskell Brown! SR är inget race som lyfter fram andra än de som erhållit Silverrodret men jag tycker det är på sin plats att ordentligt lyfta fram Pauls prestation. Prydligt, säkert och snabbt seglat.

    Reply

    • Dan
      Sep 21, 2015 @ 22:34

      Hej Sebastian,

      Paul berättade att ni pushade varandra hela tiden och att er fight gjorde att det inte gick att slappna av. Såg DNF för din del, vad hände?

      Mvh/Dan

      Reply

  21. Sebastian Larsson
    Sep 21, 2015 @ 23:01

    Jag insåg att Paul kunde skulle vinna efter att jag hållit honom stången ned till målrakan. Paul och jag var väldigt långt fram. Det skiljde bara en båtlängd. Jag ville komma först och arrangerade ett byte flying mellan A2 och A3. Det var mörkt och farligt nära land. Jag misslyckades och fastnade. Det var Pauls envetna segling som stressade fram ett orationellt och offensivt segelbyte från min sida och jag tror att Paul hade tagit hem andra platsen i vilket fall. Jag avböjde mig en missvisande placering men genomförde seglingen och fick en t-shirt :)

    Reply

    • Dan
      Sep 21, 2015 @ 23:07

      Låter som ni haft en givande fight! Oavsett utgången är det en bedrift att driva på så hårt så länge. Måste ändå vara kul ni nästan körde match race runt Fyn :-).

      Reply

  22. Mikael Vesala
    Sep 22, 2015 @ 01:57

    Ja, silverrudder challenge är speciellt och jag instämmer i att det är mixen mellan äventyr och kappsegling som lockar, och att allt hänger på en själv. Varenda detalj hänger på just dig och ska något hända så får du se till att det händer. Och man lär sig definitivt saker om sig själv och sina egna begränsningar. Och årets race var fantastiskt! Vi fick en alldeles lagom fräsig undanvind upp till Stora bältbron, och en 7 timmar lång rejäl (banke)kryss från fyns huvud till Middelfart. Sedan blir det en speciell stämning i hamnen , men det kanske blir så på alla solorace?
    Till er som går och funderar på att pröva att köra ett Silverrudder: Gör inte det, det är starkt beroendeframkallande!

    Reply

  23. väderkarta.se - väderprognos
    Feb 2, 2016 @ 16:53

    Aktuell väderprognos när du är ledig hittar du på väderkarta.se

    Reply

  24. srsseglaren
    Feb 27, 2016 @ 02:00

    Förslag på båtar vi gärna ser 2016 ?
    Seacart 30
    Black Marlin
    T30
    Farrier 32 SRC
    Airplay 30
    https://www.youtube.com/watch?v=kiP7XKkLiEU
    http://trimaranproject.blogspot.se/2014/05/airplay-sports-30-trimaran-update.html

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.