Tjörn Runt 2016
Alla bilder på oss: Elisabeth Stensby.
För oss som team så är ju 2016 lite av ett mellanår. Vi brände ju mycket krut med vår Fastnet-satsning förra året, och i år har fokus framförallt ledat på shorthanded och ÅF Offshore Race.
Tjörn Runt var dock ett bra tillfälle att samla gänget igen, och det märktes på fredagen träning och i baren på Kookaburra att alla var glada att ses och så där lagom taggade att segla tillsammans igen. Och då många av våra konkurrenter hade kört hårt i år med fokus på VM i Köpenhamn så hade vi ingen press på oss…
Dessutom så gillade vi väderprognosen. Lättare vindar med möjlighet till lite undanvind på havet passar oss ganska bra. Det är inte det att vi måste ha det, men med en gennakerbåt så är det skönt att kunna segla sina vinklar på havet, snarare än att tvingas till plattläns i smala sund eller trånga fjordar. Det är ju roligare om alla kan segla sina båtar till 100%.
Det stod 3-4 m/s när vi rekade banan, men när det var dags för start var det helt dött. Både där vi ville starta, längst österut vid Stenungsön, men också nere på den västra sidan. Det var bara båtarna i mitten med Edin Progressiva, First 40 Karukera, Centerline 40 och J/111 Dacapo som rann iväg.
När vi till sist fick lite vind var det bara att börja jaga. Alla i vår start gick under Tjörnbron, och vi bestämde oss för att följa med. Vi vet att vi går fort och har bra båthantering. Att chansa på något annat än alla andra skulle vara hög risk så här tidigt i racet.
Sträck fram till Brattön, där vi (och nästan alla andra) tog ett slag österut för att komma runt ön. Sedan söderut på en lång babordsbog.
Nu kom X-37 Qixi och Dominant 105 Lady Godiva farande från Källöbron. De hade hämtat in de 10 minuter de startade efter oss och var väl positionerade österut där det var mer tryck. Några andra, framförallt Xp-38 Blues och ker 39 Vencom körde väster om Brattön och hoppades väl kunna sträcka i den lättare luften.
Vi låg precis i underkanten av det tryck som låg på östsidan och hade inte mycket att vinna på att kliva upp ett hack till. Nu var det bara att gasa på söderut, och vår position i mitten tillsammans med ledarbåtarna i vår klass kändes helt ok.
Vi hämtade först in Centerlinen som laborerade med en code 1 som inte funkade riktigt, och när vi kunde byta till vår code 0 så hämtade vi in den andra J/111:an. Men de halade fram en jättestor code 1 och ryckte ifrån oss igen…Den interna prestigekampen var visst inte över :-)
När det öppnade lite igen så gick vi till A3 och kunde köra på rhumbline, satidigt som Dacapo var tvugna att gå högt. När vi sedan bytte till A2, vår stora länsgennaker, samtidigt som dem så hade vi en bättre vinkel och kunde bygga lite distans.
Nu var det Edin Progressiva, GP42 Al Capone, Karukera, vi och Dacapo som var loss. Luckan bak till Xp-44 Veronix, Vencom och de andra hade blivit ganska stor och vi hade verkligen lyckats göra det mesta av transitionerna.
Det kan ju tyckas lyxigt med en stor undanvindsgarderob, men man betalar ju ganska rejält på sitt SRS-tal och det bygger på att man kan få ut 100% av varje segel + göra byten precis i rätt läge. Och våra byte från J0 till C0 till A3 till A2 hade inte gått att göra bättre.
Vid Dyrön var vi tvugna att göra två gippar och lyckades i samband med detta passera Karukera. Nu var vi trea på havet efter Edin Progressiva och Al Capone. Inte illa. Och vi byggde distans bakåt (den röda gennakern är Dacapo och de två vita i lovart om dem är Veronix och Vencom).
Vi visste att det var motström men tyckte ändå att det kändes safe att köra rhumbline. Gipp runt Hättberget innan vi tog ner A2 vid Dynan (eller Pynten). Här strulade vi lite, men tappade inte så mycket.
Sedan code 0 norrut med ok vinkel och bra med tryck. Så här i efterhand skulle man kanske kunnat gå på en liten plan gennaker, men det hade inneburit ett par byten och risk för strul. Men man hade kunnat segla lite lite mer offensivt.
Nedtagning vid kraftledningarna för en kort bidevind med fock. Stökigt och byigt, men bra jobb från trimmers gjorde det hanterbart.
Vid Kälkerön kunde vi rulla ut en code igen och sikta på mållinjen.
Vi visste att vi hade seglat bra, och hade slagit de båtar vi hade koll på…
Plac Båttyp Båtnamn SRS Seglad Korr Delta
1 J/111 Blur 1.378 05:25:26 07:28:26
2 First 40 Karukera 1.386 05:27:41 07:34:10 +5:44
3 J/111 Dacapo 1.388 05:30:05 07:38:09 +9:43
4 First 40 Flash V 1.379 05:39:18 07:47:53 +19:27
5 One-Off Edin Progressiva 1.728 04:32:32 07:50:56 +22:30
6 Ker 39 Vencom 1.432 05:30:47 07:53:40 +25:14
7 GP42 Al Capone 1.581 05:00:04 07:54:24 +25:58
8 Centerline 40 Blåeld 1.384 05:48:20 08:02:05 +33:39
9 Xp-44 Veronix 1.473 05:30:37 08:06:59 +38:33
10 IMX 40 Gertrud 1.363 06:00:16 08:11:02 +42:36
11 First 45 Honey Ryder 1.381 06:04:19 +23:07 00:54:41
12 One-Off Essex Girl 1.559 05:30:55 08:35:53 +1:07:27
13 Dominant 150 Donna 1.384 06:34:43 09:06:17 +1:37:51
14 38 Match Sailfish 1.408 06:44:25 09:29:25 +2:00:59
15 Farr 65 r Celeste of Solent 1.595 06:18:40 10:03:58 +2:35:32
Grymt kul att få spika den stora klassen mot alla bra båtar. Vi spikade ju 40-fotsklassen 2009 med J/109 och det var kul att få spika klassen igen. Det har hänt en del sen dess… Notera klassikern i slutet av filmen när glada gastar lyckas packa ner den stora gennakern i stagsegelpåsen. Trångt.
Aug 23, 2016 @ 16:46
Snyggt och stabilt seglat. Det var lite för trögt att hänga av er iår. Grattis till klassegern:-)!
Aug 25, 2016 @ 21:07
Här är racerapporten från de som tvålade till Blur :-D
http://ad-sailsport.blogspot.se/2016/08/tjorn-runt-2016-med-lady-godiva-sail.html
Inget negativt om TR där kan jag lova.
Aug 25, 2016 @ 23:14
Cool. Kom du också hem med ett sånd där fint 1:a pris i glas ;-)
Aug 26, 2016 @ 06:41
Nej :-( 2a=first looser
Aug 25, 2016 @ 22:19
Har hittar ni även vår rapport (även om vi inte tvålade dit Blur):
http://www.j92s-ninja.se/tjorn-runt-2016/
Tjörn Runt med Cruising-klass - BLUR
Aug 3, 2017 @ 20:40
[…] Nu är vi anmälda till Tjörn Runt. Vi har ju en klasseger att försvara från förra året. […]
Tjörn Runt 2023 - BLUR
Aug 21, 2023 @ 07:40
[…] lucka bakåt. Lite deja vu från 2016 då vid hade liknande förhållanden med […]