Skip to content

19 Comments

  1. Patrik
    Nov 6, 2017 @ 09:17

    Oerhört meckigt med 3försegel.
    Halsar de aktre stagseglet i lä?
    Måste vara jobbigt att i flera dygn segla med översköljande sjö på detta vis, det verkar lika blött som den gamla ryska whitbreadbåten Fazizi.

    Reply

    • Jocke C
      Nov 6, 2017 @ 10:14

      Någon som har koll på våghöjd/längd på de filmer som helikoptern filmade igår? Känns rent spontant att båtarna dyker extremt mycket. Har dom inte hunnit ändra viktfördelning ombord eller är båtarna verkligen så benägna att dyka?
      Southern Ocean lär bli kul isåfall….

      Reply

      • Anders Dahlsjö
        Nov 6, 2017 @ 14:21

        Jag såg någon rapport att vågorna var 3,3m en bit ut antagligen lite under det när de filmades. Korta långsamma vågor som gör att det blir stopp ofta. När havet blir djupare blir vågorna längre och de kan hitta en bättre rytm att styra i. Det ser dessutom ut som att man seglar nästan vinkelrätt vågorna när man ligger skär ca 135 grader till vinden. På den andra halsen skulle man nog kunna hänga på vågorna längre.

        Reply

  2. Pelle Pedersen
    Nov 7, 2017 @ 10:16

    Varför gippar inte TTOP?

    Reply

    • Carl Fjällman
      Nov 7, 2017 @ 10:35

      Verkar inte som vindprognoserna är samma som verklig vind så dom vill kanske nå kanten på skiftet innan gipp.

      Reply

  3. Peter Gustafsson
    Nov 7, 2017 @ 10:51

    Vill man nerda in lite mer så följer man
    https://twitter.com/RaceExperts

    Reply

  4. Anders Dahlsjö
    Nov 7, 2017 @ 13:46

    Lite roligt att alla utom AkzoNobel låg och gippade på skift men att de ändå kommer in igen som 3a. Kanske är det det som gör skillnaden? Mycket bra data på RaceExperts som Peter tipsade om. Att vi har bättre koll på båtarnas positioner och data än vad de har ombord om konkurenterna är ju trevligt som baksätesseglare.

    Reply

  5. Micke
    Nov 7, 2017 @ 14:50

    Hur lång tid kan det ta att få upp farten igen efter en gipp?

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Nov 7, 2017 @ 16:08

      Vild gissning; med förberedelser, gipp och allt efter gippen tror jag på under minuten.

      Reply

      • Pelle Lindell
        Nov 7, 2017 @ 16:18

        Det tror jag är optimistiskt i överkant med tanke på att hela “stacken” måste flyttas. Jag tror snarare tidsperspektivet från beslut till full fart på andra halsen rör sig om minst 10 minuter hårt arbete.

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Nov 7, 2017 @ 16:35

          Håller med, jag var kanske lite “optimistisk” men rena fartförlusten är inte 10 minuter!? 2-3 min då???

          Reply

          • Micke
            Nov 7, 2017 @ 17:43

            Min gissning var 15-20 min, det blir ju fort många meter i 18-20 kn.

          • Pelle Pedersen
            Nov 8, 2017 @ 09:04

            Så en gipp skulle ge ett tapp på ca 5nm? OJ!
            Hoppas du har fel Micke! :)
            Låt oss leka med tanken att det tar ca 10-15 min att gippa (ink “allt”), båten står inte still under den tiden, kan tänka mig att dom gör över 75% av “toppfarten” under minst 75% av dessa 10 min. Under 1-2 min går det riktigt långsamt = gippen helt enkelt. Det ska vinglas lite + dra och släppa i lite tåtar mm! Vad kan det bli tappad distans??

          • Micke
            Nov 8, 2017 @ 15:05

            Men om man från 20 kn tappar 5 kn som mest så blir väl “snittförlusten” som mest 2,5 kn, om man tänker sig en linjär förlust och återgång. I 15 min tappar man väl då “bara” 0,625 nm som mest…? Nu är det ju inte linjärt så det blir väl kanske runt 0,3-0,4 nm. Eller tänker jag galet nu..?

    • Peter Gustafsson
      Nov 8, 2017 @ 09:08

      Här syns det ganska bra. Segel inrullade + hela gänget stackar.

      Reply

  6. Peter Gustafsson
    Nov 7, 2017 @ 16:17

    Nja, det skall väl både stackas, flyttas vatten & rullas in segel (man gippar nog inte tre försegel på en gång, så man är nog “off pace” en bra stund?

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Nov 7, 2017 @ 16:19

    IMOCA gör ungefär samma farter med två man ombord (en på däck) = en bit över 20 knop. Class 40 på runt 16. Phil Sharp verkar vara “on fire”.

    För er som vill ha alla trackers på ett ställe:
    http://www.letelegramme.fr/voile/cartographie-les-courses-en-direct-06-11-2017-11730468.php

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Nov 8, 2017 @ 08:36

    Vestas och Simon Fisher verkar behålla flytet från första benet. Bra tryck och före favoriterna på ren strategi (kolla in sista gippen) + bara sju gippar sedan start.

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Nov 15, 2017 @ 15:43

    Mer på samma tema:

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.