Skip to content

14 Comments

  1. Patrik Andersson
    Jul 27, 2018 @ 09:37

    https://youtu.be/3I19mYBoR-U
    Gpsfart högra instrumentet, siffrorna i övre vänsterkant.
    Riktig VMGkryss i icke strömt vatten på Kyrkviken.

    Som Peter skriver känns det som en ny båt?

    Reply

  2. Lars-Göran Södergren
    Jul 27, 2018 @ 17:55

    Kul att det blev klart tillslut. Baltic 2Star
    2019 väntar!?

    Reply

  3. Anders Svensson
    Jul 27, 2018 @ 21:32

    Felskrivning eller väger bladet bara 45kg?

    Har du kunnat återanvända något av den gamla kölen, blyet?

    Vad blev slutnotan för ett sånt här projekt, mellan tumme och pekfinger?

    Reply

    • Patrik Andersson
      Jul 27, 2018 @ 22:28

      Bladet väger inte mer!
      Var inne på båtbyte, det hade blivit betydligt dyrare, förutom den saknade båtfarten älskade vi båten så ny köl var bästa alternativet.
      Priset.. Som ett riktigt sjysst krysställ och en Gennaker ungefär +en hel massa jobb.

      Reply

      • Ulf Lindahl
        Jul 29, 2018 @ 08:52

        Har du “byggbilder” från köljobbet? Skulle vara intressant att se hur du gjorde. Tidsåtgång?

        Reply

        • Patrik Andersson
          Jul 29, 2018 @ 13:01

          Limma, spackla, måla och oändligt med slipning. Ca 150timmar fördelat på 3månader då det är mycket härdtider.
          Kölen levererades som delar: Formar (8st) fenan, fillets och bulbplugg tillverkades/levererades av Julius Babravičius från Litauen, bulben från Eskilstuna Gjuteri, plast från NM epoxi i Kungälv och sist men inte minst konstruktion och ritningar av Kåre Ljung.
          Vill någon ha bilder från byggnation får ni ge mig en e-post adress. //Patrik

          Reply

          • Anders Svensson
            Aug 3, 2018 @ 15:13

            Har du några bilder inifrån båten?
            Var och hur fäster den långa biten som “sticker upp” ovanför kölen?

          • Patrik Andersson
            Aug 6, 2018 @ 09:16

            @Anders Svensson
            Det går en “centerbordstrumma” genom båten av samma dimension som den gamla kölen.
            Denna trumma är bultad i huvudskottet, remsad mot taket/däck och botten, dessutom går en tvärgående rostfri balk inplastad bakom trumma som gör konstruktionen oerhört stark.
            Nej! Den är inte ivägen i båten, då den avslutar dinettesoffan helt naturligt.
            Den nya kölen kilar sig fast mot nederkanten då den är konisk och är bultade med två fvärgående M20 bult, en i toppen och en 40cm över båt botten dvs väl över vattenlinjen.

  4. Patrik Andersson
    Jul 29, 2018 @ 15:43

    Reply

    • Ulf Lindahl
      Jul 31, 2018 @ 16:06

      Tack för fina/intressanta bilder.

      Reply

  5. Henrik Borg
    Jul 30, 2018 @ 09:09

    Riktigt snyggt jobbat! Och kul att du fått ordning på båten :)

    Reply

  6. Peter
    Jul 31, 2018 @ 09:28

    kan bara håller med om att det är ett snyggt arbete! ändringen medför säkerligen att det blir mer glädje på kappseglingsbanan. Lycka till!
    Jag saknar dock här en ursäkt av alla som kritiserade Patrik och tyckte att han skulle träna mer. Bevisligen finns på en del båtar konstruktioner som inte är optimala. dessvärre påverkar det också SRS-talet negativt och gör det svårare att segla upp till.

    Reply

  7. Anders Dahlsjö
    Aug 2, 2018 @ 09:59

    Hermanö runt blir ju ett bra test.

    Reply

    • Patrik Andersson
      Aug 6, 2018 @ 09:38

      @Anders Dahlsjö
      Ja det gick väl “sådär”.
      Ända till Sillgrund och drygt det i 5-7m/s gick det riktigt bra, dvs innan det började blåsa 11m/s.
      Shorthand i de styrkorna är tufft på många sätt, att sen ha genua och jättegennaker i mätbrevet som aldrig kom upp gör det ju inte bättre… Nåja! vi kommer igen:-)

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.