Volvo Ocean Race HQ
Det spekuleras ju kring Volvo Ocean Race sedan Glenn Bourke och Andy Hindley (Race Director) slutat. Ryktet är att Knut Frostad blir ny hövding, och i så fall tror Elaine Bunting på Yachting World att huvudkontoret kan hamna på våra breddgrader.
Det låter ju spännande. Men det är många som är osäkra på om VOR kommer att kunna behålla sin position som världens fräckaste havskappsegling?
Anmälan till EM uppe

Nu kan man anmäla sig till EM i ORC international. Hittills bara en tokig Mumm 30 på listan. Skall bli kul att se vad det är för båtar som skall vara med…
Fysträning
Har nu kommit igång med fysträning på riktigt. Soloracet (Simrad OneStar) ger ju en mycket tydlig målbild, och det känns som man behöver komma i bra form för att palla med några tuffa försegelbyten eller kryssbogar. Det kommer att bli många kärva timmar på gymmet, men det var länge sedan man var så här motiverad.
Vad har ni andra för trips & tricks för att hålla er i bra “seglarform”?
Sweet… Quokka

John Corbys senaste är en 36-fotare till Peter Rutter. Den skall bli minsta båt i ett engelskt Commodores Cup-team tillsammans med Fair Dos VII (Ker 46) och Erivale (Ker 39).

Ett av Corbys kännetecken är “fackverkskonstruktionen” i aktern. Jag är lite svag för helt öppna aktrar, men detta är ganska snyggt det med!


Men vilka killar är det som spanar in coola båtar på SA?
Jaha… konkurrentbevakning?
Sweet… K6.50
Juan K är i farten igen. Den här gången med en korsning av CB66 och VO70. Byggare är tydligen Marteloni Marine. Här är broshyren (pdf) för er som pratar spanskaför er som kan läsa franska.
Tipstack till Juanpa Cadario som har koll på allt som händer i Sydamerika.










