Har ni chansen så skall ni åka till Dubai. Helt osannolikt ställe. Och det byggs överallt. Världens första, största, bästa eller värsta av allt. Men sensationen varar bara ett par dagar innan man upptäcker att det inte finns något att göra. Om man inte är där för att kappsegla förstås.
The regatta will reassemble eight teams representing eight nations. All of them went out today for a couple of practice races.
The conditions were quite difficult, with a fairly big leftover seaway, consequence of the strong “Shamal” that blew during the previous days. However, the conditions didn’t stop the favourite teams to dominate the training session, with Team Aqua, Team Omega, Cro-A-Sail and Team Ceeref leading the fleet.
The Dubai Gold Cup is the first overseas regatta for the RC 44 fleet. An exceptional group of some of the best sailors in the world is reassembled here, with amongst others Dean Barker, James Spithill, Russell Coutts, Sébastien Col, Cameron Appleton, Morten Henrikson and many more.
Many teams are new, even though some of them have already competed in Trieste or Portofino. Amongst them, Maciej Nawrocki’s Team Organika, Igor Lah’s Team Ceeref, Patrick De Barros’ ES Bankers Dubai and Armando Giulietti’s Team Hiroshi – Citta di Milano.
In November 1986, the French skipper Jacques Pradel associated with the Australian Tony Laurent set a record between Dakar (Senegal) and Pointe à Pitre (Guadeloupe) in 18days 22 hours with a Hobie Cat 18. Second, third and fourth tries failed and the record has been broken only 13 years later. To this day, the WSSRC (World Sailing Speed Record Council) has only validated 3 records on the course between Dakar and Pointe-à-Pitre. Last crossing in 2004 lasted 13days 13hours, 28 minutes and 27 seconds.
Pierre-Yves Moreau and Benoît Lequin have known each other since they are 17, when they were both part of the Glénans Sailing Center in France. Passionate by technical aspect of sailing, Pierre-Yves and Benoît have done several famous international races such as “Mini 6.50” and “Figaro”. Their four years experience and technical knowledge in competition on single-hulled vessels, catamarans and trimarans will also help them to break this record!
Rykten om ett en VO70 byggs i Västerås har nått minna öron, o vist stämmer det! Nu kan WSS meddela att dessa rykten stämmer efter ett aktivet spaningsarbete från kappseglingsansvarige i klubben. Bygget är just nu i full gång i ett garage här i Västerås, enligt säkra källor så rör det sig om en utav Ericsson båtarna. Med i projektet har vi två WSS:are en före detta båtbyggare som hjälper till med kontakten med utlandet och en aktiv kappseglare i klubben som bygger båten. Kappseglingsansvarige kommer att återkomma med mer information så fort vi vet mera…
The new Rogers 46 Shogun has had mixed fortunes since her launch in June this year, placing 1st in division and 2nd overall in her first outing, the Audi Sydney Gold Coast in July then during her first race at Audi Hamilton Island Race Week, Shogun suffered mast damage which ended her regatta. With his previous boat, Hanna found he was out-sailed off the breeze so he’s invested in a downwind flyer and will be hoping for fast running and reaching conditions heading south.
Gänget ombord på Baltic 50 “Spirit” blev första svenska båt i mål i ARC. Ser ju inget vidare ut… nä tacka vet jag ett decemberkallt Göteborg…
SLUTRAPPORT: Dag 15, Söndag 9/12, Del 2
Det var en nästan overklig känsla att komma inglidande med full spinnaker mellan Martinique och Saint Lucia i totalt solsken. Både Martinique och Saint Lucia är höga öar med toppar på väl över 1.000 meter så de syns på långt håll och ger en fin inramning till angöringen från havet. Tänk att ha seglat över hela Atlanten! Båten gjordes representativ och klar för obligatorisk fotografering, ner med sprayhood och bort med doradoventiler.
Äntligen fick Anders komma upp från radiohytten, agera “bow man” och trippa spinnakern med Pigeon Island i fonden, precis innan målgång! Han tackar övriga “bow men” för förtroendet och lovar leva på det resten av livet!
Först ut att möta oss var den coole fotografen som i dyningen våghalsigt körde jollen med ena handen och fotade med andra handen. Inte lätt att få horisonten rak där inte.
Efter att, som 12:e båt, kl 16.42 UTC ha korsat mållinjen blev vi mötta av en liten välkomstkommité som överlämnade varsin Rum Punch, en korg med frukt, en flaska rom, och en sexpack Heineken. Efter 14 dygn, 3h och 42 minuter till havs satt det fint kan vi lova! Totalt 2.668 M fågelvägen och 3.000 M seglad distans. Det första vi gjorde var sedan att ankra och ta oss ett riktigt härligt bad i det 28 gradiga vattnet.
I tävlingen om halva tiden eller halva sträckan vann halva sträckan med god marginal. Det gick helt enkelt mycket fortare i början. Kan vara bra att veta inför framtiden…
Våra favoritstjärnbilder blev till slut:
Pia: Cassiop(e)ia
Erik: Sean Connery
Peder: Karlavagnen
Tompa: Jakthundarna
Anders: Orion
Dagens låt till Västindenskivan: Island in The Sun med Harry Belafonte. Bubblare: Santa Lucia (Sanka Lussesia) med Stalledrängarna.
Vi vill tacka vår mycket kapable, generöse och rutinerade skeppare som lotsat oss genom hela resan!
Vi vill tacka varandra för fint samarbete, visst intellektuellt utbyte och många sköna gliringar och skratt!
Vi vill framför allt tacka vår sköna dam Spirit som tåligt, och ibland något otåligt, burit oss genom många olika väder och vindar. Vilken båt helt enkelt! Hon gör sig bra i den här miljön också kan vi lova!
Ett stort tack till alla läsare för det fina gensvaret! Det har varit så roligt med era meddelanden och påhejningar, för att inte tala om alla grattishälsningar efter målgång!
Anna, vår härliga shore manager, vilket jobb du har gjort som underhållit den här sidan och hållit oss i kontakt med omvärlden, guldstjärna! Tack snälla!
Vi kopplar härmed ner och lägger det dagliga rapporterandet till handlingarna. När vi är åter i Svedala kommer vi lägga ut en “selection” från vårt bildarkiv för att ackompanjera texterna, så det är värt att titta in på den här sidan igen om några veckor.
De två första båtarna levereras våren 2008 till Tyskland och England.
This cruiser racer is an advanced high-tech and visually attractive 16 meter rocket-ship. PCT is building the new Ker53 Cruiser Racer using female moulds for shaping the hull, deck and many interiors in w/p-carbon / foam / carbon-epoxy. The entire boat full of innovative, yet practical details, PCT also takes care of creating the best insulation system for a carbon hull or designing custom made composite deck lashings.
The carbon/epoxy hull and deck forms, together with the race sail package are designed for speed; the interior is designed for cruising in style and comfort. Radical, yes. But also light and practical. Fully equipped with the latest high modulus carbon rig and sail designs, and “state of the art” deck hardware, the KER53 Cruiser Racer is the ultimate no compromise “ready to sail” package. It defines new standards on the IRC circuit.
Marc Tucker och Design Unlimited har gått hela vägen när det gäller interiören. Den kan fås som “classic”, eller som här i en “modern” variant…
ORMA 60 har varit en stor klass sedan tidigt 80-tal, och som mest fanns det 18 båtar på linjen 2002 (Route du Rhum). Men nu verkar intresset ha avtagit, och racen i år samlar bara några få båtar.
Orsakerna är flera. Dels har kostnaderna för att ta fram nya båtar och kampanja dem blivt mycket höga. Dels optimerades de nyare båtarna för bansegling (vilket var stort i Frankrike) vilket gjorde dem mindre säkra på havet (bara 3 av 18 kom i mål på Route du Rhum 2002). Sedan kan man säkert se konkurrens både från stora 100-fots multis som slår rekord, och betydligt billigare IMOCA 60.
En möjlig lösning är en entypstrimaran, MOD 70. Man tror att en sådan hade kunnat kosta 2M€ jämfört med en ORMA 60 som kostar 3M€. Även de löpande kostnaderna kommer att bli lägre.
length over all 21,4 m
beam overall 16,91 m
draft 4,50 m
height above waterline 28,50 m
light deplacement 6,2 T
up-wind sail area 267 m²
down wind sail area 397 m²
Sailing has always meant dreams and adventure, with values based on daring, discovery and striving. Now a competitive sport in its own right, sailing combines two complementary aspects which make up its strength: technology and people.
Thanks to its modernism, its technological innovations, its performances and its estheticism, the ocean multihull has transcended love of the sea and racing by attracting a much larger audience than the natural sailing public.
After those that can be considered pioneers: Tabarly, Kersauzon, Birch… the heroes of the 80s and 90s: Bourgnon, Peyron, Poupon, Arthaud… appeared a new generation of navigators, combining generosity, talent and professionalism… Cammas, Lemonchois, Bidégorry, Ravussin, Desjoyeaux… Recently, the multihull and ocean racing have awakened the interest of Anglo-saxon and Scandinavian skippers, like Ellen MacArthur (GB), Knut Frostad (Norway), Klabbe Nylof (Sweden).
Today, the ocean multihull brings together the best skippers of the ocean world.
Modernism and performance, security, reliability and cost effectiveness, the 70’ Multi One Design is going to become the boat of reference for the Orma class for ten years starting in October 2009. A strong and innovative concept, voluntarily turned toward the internationalization of the circuit and already creating a new, keen interest for sailing enthusiasts.
The Multi One Design World Championship will be made up of:
An annual European Tour, organized over 5 weeks in June and July – a genuine tour of Europe at the heart of the biggest capitals.
An «ocean» program with each year one or two big Transatlantic races including one-handed or doubles races outwards (Route du Rhum, Transat Jacques Vabre, The Transat) and return races with crews including the Quebec / St Malo Transat. This « return transat » program will eventually include two new concepts being studied for 2011 and 2013.
Offshore sailing has been booming in France for the past ten years. An example is the Route du Rhum, which gathers 1 million visitors for each start, and the Jacques Vabre Transat which gathers 300 000. This increasing interest is now shared by a number of European countries who have recently discovered this fascination with offshore multihulls. This keen interest represents a genuine media and events potential on a European level.
En 40-årig man bröt ett par revben under provsegling av sin nya båt.
Mannen som var på väg mellan Kalmar och Nynäshamn på en provtur i sin nybyggda segelbåt skadade sig under natten till söndagen. Av någon anledning vid två tiden på natten slogs han omkull av bommen och föll. I fallet skadade han sin ena axel samt bröt ett par revben.
Larmet gick hos RS Visby vid halv sju på söndagsmorgonen. Då hade både RS Loftahammar och räddningshelikoptern från Visby försökt att hjälpa mannen. Men pga rådande väder och att mannen inte ville överge båten.
RS Visby kunde ett par sjömil utanför Kappelshamnsviken borda seglaren med två man. De kunde reva segeln och med hjälp av motorn styra in segelbåten i Kappelshamn.
Väl inne i Kappelshamn väntade ambulansen på att föra mannen till Visby lassarett för vård av sina skador.