Dags att anmäla sig till Dubbelt så Bra!
Dags att anmäla sig till Dubbelt så bra i Björlanda. De senaste åren har man samlat 25 doublehandedbåtar, och det är ett kul koncept.
Dags att anmäla sig till Dubbelt så bra i Björlanda. De senaste åren har man samlat 25 doublehandedbåtar, och det är ett kul koncept.
Seglarsveriges mest åtråvärda tröja?
Bara några dagar kvar innan första upplagan av Midsummer Solo Challenger startar i Marstrand på fredag. Vädret sor fint, men utmanande, ut. Här är prognosen för Smögen, och det lär hända en del innan vi är där fredag kväll.

Efter några avhopp har vi 55 båtar på startlinjen. Här kommer ett axplock att hålla koll på.
Mini = Monohulls from 18.00 to 25.00 feet
Minifolkbåt Isi, Axel Rydin, 6,80
Seascape 24 Sunkini, Leif Jägerbrand, 7,30
Späckhuggare La Chispa, Nils Ekholm, 7,44
Axel Rydin i fältets minsta båt har uppmärksammats av Bohuslänningen. Med all rätt. Hans son har förresten köpt en J/121 som landar i Sverige när som helst, så Axel skall ju ha cred för en bra uppfostran :-)
Leif Jägerbrand var ute och körde 24 timmar på banan i helgen. Han är helt ny i sin Seascape 24 och tyckte det var lite läskigt när gennakern skulle upp mitt i natten. Han lär bli svårfångad om det blir lätta vindar.
Small = Monohulls from 25.01 to 30.00
Albin 79 Amber, Fabian Tillig, 7,90
Maxi Racer Argentum, Roger Ohlsson, 7,95
Maxi Racer Eldvatten, David Selvert, 7,95
Maxi Magic Dojo, Jens Als Andersen, 7,98
First 27.7 Buena, Wladyslaw Chmielewski, 8,30
Maxi Fenix Vindrus, Jesper Folkesson, 8,30
Pogo 850 Calypso, Per Lindell, 8,50
Trapper 501 Nanuk, Jürgen Asp, 8,50
Banner 28 R Azur, Michael Assarsson, 8,56
Cumulus Turbulence, Henrik Högman, 8,56
Compis 28 Retro Balloon, Staffan Cederlöf, 8,56
Dehler 29 Granma, Robert Schmidt, 8,75
J/88 J88.se, Jonas Dyberg, 8,90
JS9000 Sport Airbender, Jimmy Hellberg, 9,10
Pogo 30 Stutt-Tjukken, Kristian Fæste, 9,14
Många ambitiösa soloseglare i den här klassen. Bohusracevinnaren Staffan Cederlöf är alltid kul att se in action. Två Pogos som nog önskar lite mer vind och två blekskenare i J/88 och JS9000. Dessutom extra kul med Wladyslaw Chmielewski som seglat hit från Polen i sin First 27.7.
Medium = Monohulls from 30.01 to 35.00
Mani 32 Maniana, Mathias Duell, 9,65
Albin Nova Qetesh, Björn Wärnberg, 9,87
Contrast 33 Grå, Asko Malila, 9,87
CB33 Klara kluck, Urban Ristorp, 9,96
X-99 Piano, Hugo Norell, 9,99
Salona 34 Anolas, Dan Hammar, 9,99
X-99 Xenie, Håkan Larsson, 9,99
Dehler 34 Black Pearl, Johan Holmqvist, 10,05
X-332 Sport, Dolores Sven-Erik Andersson, 10,06
X-332 Monkey Business, Urban Edvardsson, 10,06
Smaragd Flamman, Gunnar Ödman, 10,2
Norlin 34 Mk1 Dorina, Morgan Petersson, 10,27
Jeanneau Sun Fast 35 Tusså, Frank Sandberg, 10,43
Dehler 34 SV Trindy, Jonas Kjellberg, 10,49
Dehler 35 cws Quintic, Tomas Bengtson, 10,5
Elan 350 Elanor, Tor Hove, 10,5
Dehler 34 RS Svalan, Magnus Sjögren, 10,51
Dehler 35 Aurora, Mats Andersson, 10,51
Dehler 35 Victory, Jörgen Allén, 10,51
X-35 Manixen, Tomas Larsson, 10,61
Vädret borde passa X-35 Manixen och X-332 Sport. Men även X-99:orna? Tor Hove är en av Norges mest rutinerade shorthandedseglare och vill nog visa vad han kan. Dehler 35/35 blir tajtaste fighten?
Norlin 34 Mk1 var min favoritbåt när den var ny, men känns som en av de tyngsta båtarna att solosegla i skärgården?
Large = Monohulls from 35.01 and upwards
Sunfast 3600 La Primera, Peter Lundgren, 10,8
Arcona 36 Ventus, Per Forsstrøm, 10,85
Beason 36 Elektra, Oscar Bergstrand, 11,06
J/111 Blur, Peter Gustafsson, 11,1
Hanse 370e Fri Flyt, Petter Hegle, 11,25
DS37 Falken, Anders Svensson, 11,25
Dehler 38 Annie, Johan Mälsjö, 11,3
Bavaria 38Cr SigBritt, Ove Siggelin, 11,45
X-382 Chamsiin, Peter Dahlsten, 11,47
X-382 Xusidus, Göran Artman, 11,5
Arcona 400 Monique, Christer Malmros, 11,95
Dehler 39 Catleya, Dennis Olsson, 11,98
Beneteau Oceanis 411 Savannah, Evert Jägerbrand, 12,5
RM1350 Embla, Anders Nyberg, 13,5
Wasa 55 Långben, Bo Cederlöf, 13,5
Grand Soleil 46.3 GSen, Jan Olesen, 14,3
Härlig mix av båtar. Två rävar i X-382 lär bli en prestige-fight. DS37 är en sportig solobpåt? Personligen ser jag fram emot en fight med Jan Olesen i hans 46-fotare.
Multi = Multihulls >18 feet
Dragonfly 800 Triton, Jonny Petersson, 8,00
Synd att Jonny inte fick några fler flerskrov att slåss mot. Men han får väl visa de andra varför de skall komma nästa år.

Här är resulten efter Stora Oset, MBBR och Pater Noster Race…
1 X-332 X3M Bertil Rohlén 1,051
2 FinnFlyer 36 Zlatan Lars Wikander 1,158
3 Farr 30 Farrgo Magnus Witting 1,741
4 SwedeStar 370 STELLA Stefan Möller 1,759
5 IMX 40 Gertrud Hans Ristner 2,019
6 XP38 BlueS Hans Johansson 2,093
7 First 36,7 Raccoon Lars Niklasson 2,106
8 J/88 J88.se Jonas Dyberg 2,362
9 XP38 Yolo Jan Ågren 2,411
10 Archambault 35 Jigy Jigy Sjölander/Ahlqvist 2,535
11 XP44 Veronix Stephan Berntsson 2,603
12 Sun Fast 3600 La Primera Peter Lundgren 2,629
13 First 36,7 Zigge First Claes Hellström 2,719
14 First 35 Blade II Mats Berntsson 2,767
15 Landmark 43 White Shadow Torkjel Valland 3,014
16 Melges 32 mod Old Jug by Imagine Felix Streckenbach 3,029
17 Landmark 43 Santa Claus Landmark 3,043
18 Melges 24 MAGDA Fredrik Ekbrand 3,053
19 X-35 Xarabi Amund Hösöien 3,057
20 HH42 Raa Glede Christen With 3,071
21 Farr 30 HEAT Max Augustin 3,086
22 Italia 9.98 IMMAC Kai Mares 3,100
23 Swan 45 Tarok 7 Eric Berth 3,114
24 Farr 30 Letto di Pletto Jörgen Preuss 3,129
25 X-35 Firefly Johan Lindell 3,143
…
This looks like a cool event. A bit hard to fit in my schedule this year, but someone else need to go there and represent Sweden?

My name is Tomasz Konnak and I’m a member of JKM Sea yacht Club ‘GRYF’ in Gdynia in Poland. My club was established in 1928 and since then it has been associating sailing enthusiasts & organizing national & international regattas.
This Year we organize International Open Polish Single Handed ORC Championship and 28th Annual ‘Loners Race’ – Leonid Teliga Memorial Trophy. Leonid TELIGA lived in Gdynia and worked as an instructor in our club. He was one of the most famous sailors. In 1967 he started his single-handed round-the-world voyage. It took him 2 years and 2 months to finish!
These regattas are very popular in Poland & abroad. As you can see it’s the 28th time we have organized them.
Jag blev lite förvånad över att shorthandedbåtarna på Pater Noster Race inte fanns med i totalen?
Jag har pratat med många arrangörer om att inte “bjuda in med armbågen”, dvs de vill gärna ha dit fler deltagare, men de vill inte ta shorthanded på allvar och låta dem segla på sitt shorthanded-SRS eller vara med i totalen.
99% av alla race låter shorthandedseglarna vara med på samma villkor som de med full besättning. Från Fastnet Race (där en doublehandedbåt vann totalt här om året) till ÅF Offshore Race och de flesta kvälsseglingar. Då är jag säker på natt det funkar även för StSS???
Jag skulle gärna vilja höra argumentationen för varför detta gynnar breddseglingen: “de som startar med shorthanded SRS deltar inte i tävlingen om totalvinnare.”?
Nu ger man totalpriset till den båt som var tredje snabbast runt bamnan. Jag är säker på att Farrgo gjorde ett kanonrace, men man var de facto nästan 3 minuter efter Thomas Dahls Melges 24!
TOTALT topp 5
1 Farr 30 Farrgo 5:26:12 (korr)
2 Melges 24 MAGDA 5:34:46
3 XP-38 BlueS 5:39:22
4 Finnflyer 36 Zlatan 5:43:10
5 Xp-44 Veronix 5:47:59
SHORTHANDED topp 5
1 Melges 24 Easy Decision 5:23:21 (korr)
2 Farr 30 Mrs Freckles 5:26:10
3 Dehler 34 Destiny 5:47:23
4 Smaragd Malvina 6:00:46
5 11 metre SWE108 6:09:02
Bakläxa!
Fast jag är inte heller förvånad. Efter att ha seglat Nova på detta race ett antal år så har jag sett alla trick i boken för att få mig att INTE segla i samma klass som IOD. Till exempel att Novan skulle hamna i stora klassen baserat på att standardbåten i tabellen ju hade ett högre tal än BLUR. Ibland så känner man sig inte så välkommen…
Volvokoncernen och Volvo Cars har beslutat att överföra ägandet i Volvo Ocean Race
Efter att ha ägt och drivit Volvo Ocean Race i 20 år har Volvokoncernen och Volvo Cars beslutat att överföra ägandet av tävlingen Volvo Ocean Race till Atlant Ocean Racing Spain S.L, som har anknytning till vissa medlemmar i den nuvarande tävlingsorganisationens ledningsgrupp.
“Volvo Ocean Race har varit ett utmärkt sätt för oss att stärka våra kundrelationer och varumärke samtidigt som vi skapat engagemang och kunnat presentera företaget och våra produkter för en global publik.” säger Kina Wileke, Executive Vice President för Volvo Group Communication.
“Efter tjugo år tycker vi att det är dags att överlåta ansvaret för den här prestigefyllda tävlingen till en ny och kompetent ägare som har fokus, erfarenhet och kunskap för att utveckla tävlingen ännu mer”, säger Björn Annwall, Senior Vice President på Volvo Cars.”Volvo Cars kommer att fortsätta att stödja nästa race som sponsor med ett speciellt fokus på hållbarhet”.
Volvokoncernen och Volvo Cars har under sin tid som ägare utvecklat tävlingen vilket lett till en ökning av antalet besökare och en omfattande media rapportering som gynnat de båda företagen och dess partners.
Nuvarande tävling genomförs som planerat därefter överförs ägande och ansvar till de nya ägarna under förutsättning att vissa villkor uppfylls. Nästa upplaga av tävlingen är planerad för 2021-2022.
Nu är Sven Yrvind på väg med sin Exlex. Lite långsamt första dygnet, men snart kommer det mer vind.
Det är många som tycker det här är helt fantastiskt, men jag har svårt att bli exalterad. Jag brukade älska Sven och hans alldeles egna sätt att se på världen… Men hans senaste projekt handlar inte om segling, utan är mer konstprojekt och manifestationer av hans filosofi. Det är helt ok, men som seglare blir jag ledsen när man bygger en båt som inte kan segla. Och visst har hans båtar blivit sämre och sämre?
Kontrasten blir extra tydlig när massa unga människor köper en Vega för inga pangar och bara sticker iväg. Eller de två svenskar som nu satsar på att segla solo non-stop runt jorden. Jag beundrar dessa människor mycket mer, då de realiserar sin dröm så bra de kan utifrån sina förutsättningar.
I alla fall.. nu är det på allvar. Någon som vill gissa hur långt det räcker?