Ett ordentligt solorace på västkusten?
Det har ju varit lite snack om hur vi skall få till ett ordentligt solorace på västkusten, och jag har fått lite påstötningar. Jag vill inte vara arrangör, men kan tänka mig att samla de som är intresserade till ett diskussionsmöte så skulle vi kunna provsegla 2018?
Vi planerar att ses måndag 11/12 18:00 på mitt kontor på Engelbrektsgatan 28.
Maila mig om du vill vara med på peter@blur.se.
Här är ett bra inspel:
Start och målgång är lämpligtvis i Marstrand. En stor hamn som med lätthet rymmer många deltagare, som dessutom ligger i en väldigt trevlig miljö där man kan få till något socialt också. Dessutom kommer ingen hårt trafikerad farled för yrkestrafik att korsas vilket är bra ur ett säkerhetsperspektiv (jämfört med exempelvis Långedrag). Därutöver finns hyggligt med boenden i närheten om familjen vill följa med.
Precis som du skrev på bloggen vill man gärna visa upp det bästa av västkusten. Därför tror jag det kan vara en god idé att Stora Bornö längst in i Gullmaren skall rundas. Det gör att i princip alla kommer segla insidan av Gullholmen och förbi Islandsberg. Gullmaren kommer också i normalfallet att ge en fin undanvindsrepa på vägen in, plus att det blir ett tillfälle när fältet får se varandra oavsett var i tävlingen man ligger (mötet mellan kryssande båtar & undanvindsbåtar sker i dagsljus medans alla fortfarande fräscha = låg risk). Dessutom gör det att det i princip garanterat blir ett rejält kryssben, plus att Gullmaren är en vacker miljö som ligger utanför det ordinarie seglingsstråket.
Därefter skulle nästa rundning kunna vara Valön i Fjällbacka. Vackraste skärgården vi har i Sverige så den vill vi så klart visa upp.
Frågan är om det sedan skall bära raka vägen hem, eller om man skall runda antingen S. Syster eller Väderöarna? Syftet med extra rundningen skulle vara att separera de norrgående och de södergående båtarna lite. Antagligen är det natt när man kommer hit och de flesta börjar bli slitna.
Innan målgång kan det vara en idé att Hätteberget skall rundas, av säkerhetsskäl, så ingen trött seglare ränner rätt upp i gruset innanför Pater Noster.
Totalt blir den sträckan cirka 120 NM. Tycker man att det är för kort kan man exempelvis runda Nordkoster och sträckan blir då cirka 165 NM. Hela banan går nära land och det är lätt att bryta om man skulle vilja.
Precis som dig tror jag på enklast möjliga koncept i övrigt. Där tror jag det kan vara en god idé att kopiera Silverrudder rakt av avseende klassindelningar & säkerhetskrav. Tidsmässigt är väl det viktigaste att den inte krockar med någon av de stora regattorna, helst runt midsommar för att få så mycket ljus som möjligt, men samtidigt vill man undvika juli pga alla semesterseglare. Helgen före midsommar, dvs mitten juni?
Regelfråga: jaktstart & motor?
I tråden om styrning, dök det upp en filmsekvens där Pro4U körde motor fram till linjen.
Normalt brukar jag tänka att det är 4 minuter…
I KSR står det “en båt kappseglar från sin förberedelsesignal”. Så regel 42 börjar normalt gälla 4 minuter före start – och motoren skall antingen stängas av eller vara i friläge.
Vid jaktstart är det otydligare, då man t.ex. på Hyundai Cup i seglingsintruktionberna skriver: “varningssignal för första start kl 10.00 enligt KSR 26 med klassflagga D” och “ett kort tut kommer sedan att avges vid efterföljande starttider enl startlistan.”.
Så när anses en båt vara kappseglande i det här fallet?
Å andra sidan är ju KSR 26 tydlig med sekvensen, så 10.01 borde det kommit en förberedelsesignal + flagga P?
Hyundai Cup är en segling där det alltid dyker upp intressanta regeldiskussioner under vintern :-)
Dags för någon bra domare att förklara vad som gäller…
Ägarmöte på västkusten 6/12
Seglarvänner!
Precis som vanligt tänkte jag försöka samla ägarna av de lite större båtarna (de som seglar West Side Cup med SRS > 1, även om alla är välkomna) för att sammanfatta säsongen som gått och hur vi vill kappsegla 2018.
Har ni andra saker som ni vill diskutera, eller ha på agendan, så maila peter@blur.se eller lägg en kommentar nedan.
På agendan:
– Marstrand Big Boat Race
– Göteborg Open Sea Race
– Fjällmans Shorthandedcup
– Offshore-VM Holland + uppladdning
– Prisutdelningar
Preliminära datum
12-13/5 – Stora Oset Race, Björlanda Kile
XX/5 – Pater Noster Race, StSS/Tjörn
25-27/5 – Marstrand Big Boat Race
XX/8 – Hermanö Runt, Hälleviksstrand
10-11/8- Göteborg Open Sea Race
18/8 – Tjörn Runt by COWI, Stenungsund
15/9 – Sista chansen, Björlanda Kile
16/6 – Dubbelt så bra, Björlanda Kile
29/6-1/7 – Pantaenius Bohusracet, Uddevall/Smögen
XX/8 – Robline Skagen Race, SS Fram
22-23/9 – Öckerö Shorthanded Race, XSS
– Tid för ägarmöte: onsdag 6/12 18:00
– Plats: Vinn Group, Kvarnbergsgatan 2, se nedan (eller Google Maps).
– Anmälan: här.
Patrik Forsgren om styrning
Insiktsfull från Sveriges bästa storbåtsseglare.
Idag under prisutdelningen av 2017 års Seapilot2star höll Team Pro4u’s rorsman Patrik Forsgren en presentation på temat ”Styrning”.
För intresserade finns presentationen här: Team Pro4u Styrning
Tittrar jag till mig själv så kanske jag prioriterar lite annorlunda;
På kryss är det 80% målfart (precis som Patrik), där vi använder AWA/TWA mer som en referens för att se om vi är ungefär rätt, och för att utröna hur mycket wind shear vi har. Vi skall börja kalibrera denna oftare (Johan Barne kalibrerar ett par gånger varje kryssben). Tellisar är så klart med, men jag styr nästan mer på lutning…
På undanvind är TWA i fokus och boatspeed säkundärt. Kommunikation med trimmer avgör så klart, men vi är nog 90% av tiden på målvinklar. Sedan kommunikation om tryck. Farten sekundär, även om vi så klart har koll på den… Men här skiljer det ju mycket mellan våra båtar.
Vi har också valt att ha %PolBSP med lite mer dämpning på masten, som en indikator på hur väl vi seglar båten (och hur duktig rorsman är på att kräma ut 100%). Kanske inte så mycket att styra på, utan mer som ett helhetsbetyg…
Jämfört med många andra styr jag extremt lite. Har för mig att det är bra så länge båten löper på…
Patrik hade också några tips på kommunikation: “mer/mindre” och “snällare/elakare”. Här behöver jag bli bättre dä jag både pratar om hur det är fel “för mycket”, “för hårt” och hur jag vill ha det “mer tryck” eller “mer oumph” :-) Hur gör ni andra?
Tack Patrik för att du delar med dig!
Teasing Machine @ Middle Sea Race 2017
En av de sweetaste båtarna på Malta var Eric de Turckheims nya NMYD 54. Seger i Class 2 och 3:a totalt är inte fy skam i en ny båt, men man hade ju vunnit det mesta i sin gamla A13. Kul gäng!
Class 40-rekord: 377.7 nm på 24 timmar!
Imponerande av Sorel/Carpentier att snitta 15.7 knop över ett dygn sin Class 40. V&B är en Mach 40.3, och man var ju redan i augusti snabbaste Class 40 från Fastnet till mål med exakt samma snittfart (alla siffror här).
Toppfarterna verkar ligga upp mot 30 knop. Inte illa!
The ferocious pressure in the air, on the water and in the boats in this 13th edition of the Transat Jacques Vabre saw the Class40, V and B, break the 24-hour speed record today (Friday).
French skippers Maxime Sorel and Antoine Carpentier, in second place on V and B traveled 377.7 nautical miles between Thursday, November 9, 07:30 (UTC) and Friday, November 10 (07:30) at an average speed of 15.7 knots.
As if the Anglo-Spanish and French rivalry at the front of the Class40 fleet needed any more stoking. British skipper Phil Sharp and his Catalan co-skipper Pablo Santurde, the leaders on Imerys Clean Energy will be doubly conscious of V and B’s speed as the previous record was held by Thalès II, skippered by Gonzalo Botin and Santurde. They travelled 373.3 miles at 15.56 knots average on July 16, 2016 during the Transat Quebec-Saint-Malo.

