The 72nd edition of the Rolex Sydney Hobart closed on 1 January with the official prizegiving organised by the Cruising Yacht Club of Australia and the Royal Yacht Club of Tasmania. The ceremony presented an opportune moment to reflect on a truly memorable race. Anthony Bell’s 100-ft Maxi Perpetual LOYAL won line honours and took almost five hours off the previous race record. Jim Delegat’s 70-ft New Zealand yacht Giacomo showed true resilience in claiming overall race victory on handicap. Their remarkable exploits were both rewarded with Rolex timepieces.
However, the Rolex Sydney Hobart is not only about prizes. Eighty-three of the 88 competing yachts finished the 2016 race, testament to the dedication, commitment and passion invested by all who compete. Each and every edition of the race is unique and every race sailed likewise. Competitors enjoy sharing stories on the docks after the race and this overriding sense of friendship and camaraderie are important facets of what makes the Rolex Sydney Hobart so compelling.
Många bra jobb öppna just nu. Vill man inte vara förbundsdirektör på Seglarförbundet så är detta kanske Sveriges roligaste jobb om man gillar segling och är duktig säljare?
Efter över 35 år som segelmakare – varav drygt 25 år på North Sails – har Björn Österberg bestämt sig för att byta bana. Tillsammans med sin familj har han nu flyttat till Funäsdalen, där han fått ett jobb som handlar betydligt mer om skidor än om segel.
Segla lär han nog göra även i framtiden, och tanken är att han ska ha en roll även inom North Sails. Men det blir i mindre skala, och följden av Björns beslut blir att vi nu behöver rekrytera en ny säljare till loftet på Lidingö. Kanske är det dig vi söker.
Tidigare erfarenhet av segelmakeribranschen är en fördel men inget krav. Det absolut viktigaste är att du är en aktiv och engagerad seglare, och att du är duktig på personlig försäljning mot kunniga och krävande kunder.
Låter det som en beskrivning av dig är du välkommen att kontakta Martin Angsell, loftansvarig Lidingö eller Henrik Ottosson, vd för North Sails Sverige.
North Sails är världens ledande segelmakare och levererar segel till allt från Optimister till Volvo Ocean Race och America’s Cup. I Sverige har vi loft i Stockholm och Göteborg som alla jobbar hårt för att våra kunder skall få ut mer av sin segling. Sedan två år tillbaka har North Sails-gruppen nya ägare som satsar hårt på att utveckla bolaget och våra produkter, vilket gör det lite extra spännande att jobba hos North just nu.
Vi kom fram till att det har gått 10 år sedan vi fick J/109 och började köra lite mer seriöst, och även om 2016 var lite av ett mellanår för oss så har det forfarande hänt massa bra saker.
Årets repa måste vara vår beta-test av Scandinavian 500. Det är något visst att köra 500 distans non-stop…
Årets vågdal och årets aldrig mer var Göteborg Open Sea Race. 20 m/s på Marstrandsfjorden kan man vara utan. Dock kul att ta hem racet trots att vi vara var två ombord (tack Simon).
Årets mest saknade.Paul Elvstrøm. Årets uppmaning. Om vi alla var lite mer som Paul så skulle fler tycka det var kul med kappsegling.
Årets mysterium.Singlehanded-DH. Ingen lyckades förklara hur man räknade. Och ingen förstod resultatlistan. Väldigt danskt :-)
Årets ”hur svårt kan det vara”. Resultaträkningen på bland annat Sandhamn Open.
http://www.blur.se/2016/06/13/sandhamn-open-felraknat/
Årets ”hur svårt kan det vara” 2. Att läsa sin egen inbjudan. Vissa arrangörer hamnar oftare än andra i överklaganden hos SSF…
Årets spik var nog Tjörn Runt. Tillsammans med Marstrand Big Boat så var det enda racet vi körde med hela gänget. Kul att få slå alla duktiga lokala båtar då och då,
Årets prestation. Thomas Coville i Sodebo. Solo runt jorden på 49 dygn. Helt osannolikt.
Årets fight: Banque Populaire och Hugo Boss. Just nu.
Årets längsta förspel: America’s Cup. Segla nu på riktigt.
Årets lyft. ÅF Offshore Race, där alla kände sig välkomna och tillochmed säkerhetskontrollen var rolig. Way to go.
Årets antiklimax. OS. Allt var sämre än förra gången. TV-sändningarna, formatet och resultaten… är det verkligen rätt att World Sailing och alla förbund lägger 80% av sitt fokus på OS-segling?
Årets leveranser. Att få hämta ut nycklarna till en ny ClubSwan 50 eller Melges 40 måste kännas bra?
Årets inte lika bra leverans.MAT 11.80 Datacom hade väl så mycket oflyt man kan ha? Parkerade på VM och sedan tappade man masten. Nytt försök 2017?
Årets gäspning. De flesta nya båtar som seglar fantastiskt men ändå har otroliga innerutrymme. Ja, vi vet att de är annonsköpare och utställare på era mässor, men lite konsumentinfo borde vi kunna få?
Årets tröttsammaste trend. Att ta en video som är postad 20 gånger på Facebook, lägga den på sin sajt med en underfundig kommentar och sedan posta en länk på Facebook; “…ni kan aldrig ana vad som händer sedan”. Vi fattar att ni behöver trafiken, men ibland blir det bara tramsigt.
Årets debatt. Havskappsegling – vad är det egentligen. Är det när man seglar på havet eller runt bojar inne på Värtan? I alla andra länder heter det ORCi-mästerskap, men i Sverige envisas vi med att kalla det SM i Havskappsegling, trots att en majoritet av ORC-seglarna helst seglar bana. Make up your mind!
Årets aktivitet för att minska kappseglandet:licenser.
Årets Wow!!! Match Cup Sweden på Marstrand i M32 var ju helt magiskt. Bättre än många kunde drömma om. Men vad händer 2017? Någon som har koll? Årets ”vad händer nu då”?
Årets schabbel. I lilla Sverige. Hur svårt kan det vara att få fason på mässorna. Är det inte mässor utan båtar, så är det världskrig kring Öppna Varv. Sweboat, HR & segelbåtstillverkarna – lös problemet.
Årets Bucket-list-segling: Matador tog sig an Sydney Hobart.
Tänkte se om du har tid att svara på några frågor?
Jag har seglat allt mellan jolle och America’s Cup båt i NZ, medan frun seglat sparsamt.
Nu inför sommaren tänkte vi köpa båt för att träna någon säsong innan vi ger oss in i shorthanded (och solo) kappsegling.
Vi är intresserade av någon av Corsairs trimaraner, men som jag har förstått det så är det inte särskilt stort intresse av flerskrov i Sverige när det gäller de olika shorthand tävlingarna som börjar bli populära och som är åt hållet “lite offshore” (Bohusracet, Gotland, Göteborg offshore). Vet du något om hur kappsegling med trimaraner/flerskrov är i nuläget och en eventuell framtid för dem?
Annars funderar vi på några olika (enskrov) båtar i storlek 24-34 fot, men då vi även vill kunna ha som viss semesterbåt så begränsas man eventuellt lite.
Vilka av båtarna som finns i de storlekarna anses nuförtiden som “välriggade/överriggade” och samtidigt har basala boningsutrymme/funktioner, men utan någon speciell lyx?
Om du tar dig tid att svara så är det uppskattat då forum och dem jag känner som håller på ger lite skilda svar, och jag inte kan ha koll på allt ?
God jul och fortsättning!
Mvh
Joakim
Ja, det här är svårt…
Egentligen borde flerskrovssegling i den här formen vara mer utbredd, men det är framförallt i Stockholm som det finns ett gäng aktiva flerskrovsseglare i SCTS. Men där ligger fokus på de klassiska skärgårdsracen.
Vill man segla shorthanded på havet, så blir det svårare. De flesta race erbjuder inte ens en klass, och när det finns så brukar det vara enstaka båtar med. Då blir det ju inte alls lika roligt.
Ett lysande undantag är Silverrudder, solokappseglingen runt Fyn, där det finns massor av små och medelstora trimmisar. Men det räcker väl inte som argument.
Tyvärr ser jag väl inte att detta kommer att ändras särskilt mycket heller… så vill man segla Bohusracet (och det vill man) och ÅF Offshore Race så är man hänvisad till enskrov.
Skall vi låta läsarna ge input på bra alternativ “24-34 fot, välriggad/överriggad med viss semesterkomfort”? Så kan jag komma med lite idéer sedan…
Sydney Hobast är alltid spännande. Och extra mycket i år då vi har många svenskar på plats.
Martin Strömberg seglar på Maserati (hans gamla Ericsson 3), Ola ÅStradsson kör på CQS med Ludde Ingvall, Cecilia Jansson på Cookson 47 Dare Devil och så har vi så klart helsvenska Elliot 44 Matador med Jonas Grandér som skipper. Han har tillsammans med Richard Göransson (Inga from Sweden) fått ihop ett seriöst projekt. Just nu ger man 45 gånger pengarna på Sportsbet, före massa lokala båtar.
Imorgon startar Sydney Hobart och det känns smått overkligt att vi faktiskt är med ?
Det ska bli otroligt spännande med 628 nm ner längsmed kusten och sen över det mytomspunna Bass strait innan vi kommer till Storm Bay (smaka på det namnet….) och förhoppningsvis tar oss i mål. Det ser ut som fina vindar i starten (20-25 knop) och 140 grader TWA så det blir bra undanvindsåka första delen.
Sen lättar det ur och vi riskerar att hamna i bleke (hade man aldrig kunnat tro efter allt man hört om detta racet). Sen efter ett tag ökar det på igen och vi får 10-15 knop större delen av vägen ner till Tasmanien och med 90-160 grader TWA. Dessvärre trycker det på bakifrån så bleket (om vi fastnar där) kommer gynna de långsammare båtarna men vi får göra som vi brukar – gneta på tills vi kommer i mål.
Allt gott och gott nytt år inom kort??✨
Man följer starten på hemsidan (som har en grym tracker) och på Channel 7. Brukar funka.