Det var inte jag…

Nya bloggen Öresund Regatta tar steget rakt in i hetluften med följande inlägg i handikappsystemdebatten. SSF och SHF har ju indikerat perestrojka men många verkar ligga lite lågt för att se vad som händer?

IRC på stark fram marsch – Blir det något i Öresund?

Från IRCs årliga kongress rapporterar Janne Orest att:

– X-35 klassen inte kör IMS längre
– I Holland är IMS helt borta från i år
– I Belgien har man helt övergett IMS
– I Spanien minskar intresset för IMS och fler och fler går över till det lokala systemet RN. IRC har inte riktigt kommit igång av den anledningen.
– I USA finns inga IMS certifikat längre. Ca 575 IRC båtar och ca 700 ORR(americap) Öriga seglar PHRF.
– Tyskland är delat i två läger. Några av tyskarna har bildat en parallell organisation GER-00 till tyska seglarförbundet DSV. Baltic Sprint Cup 2008 kommer att seglas enligt IRC.

IRC ökade ca 20% från 2006 till 2007 och totalt finns det 6750 båtar med certifikat.

Särskilt intressant är att ca 40% av båtarna som har certifikat är under 10m.

Det ryktas att det blir klass i Lidingö runt och på Gotland runt om 15 båtar anmäler sig.

Vad gör vi i Öresund? Vilken klubb i Öresund blir först med en IRC klass?

Den viktigaste frågan måste väl ändå vara vad vi vill i Öresund. Ju fler båtar som har mätbrev desto större fält.

Ska vi vara med på havskapp-seglingsmästerskap så gäller ju IMS nu. Hur många båtar i Öresund har ett IMS brev? Om vi ska vara med på IMS 670 EM så vore det ju bra att kunna köra några race under regeln innan vi drar till Marstrand 2008. Samma gäller ju Gotland Runt. Svenska Havskappseglingsförbundet lär ju nyligen ha öppnat för andra regler än IMS framåt.

Så vad vill vi i Öresund? DH? Svenskt eller danskt LYS? DH optimerade båtar och svenskt LYS mätbrev?

Please – låt oss undvika en debatt om vad som är bästa regeln (alla är överens om att IMS är bäst, men att resten av världen verkar segla IRC). Men gärna lite hårda fakta kring vad som händer egentligen!

23 Comments

  1. Emil Wiberg Nov 5, 2007 Reply

    Mest intressant just nu är väl de nya och enligt initierade radikala förändringar i IMS VPP som släpps imorgon. Ryktet säger att canters nu mera ratar bättre i IMS än IRC. En funktion av att IMS blivit “lättare” mot canters och att IRC straffat ut dom. Enligt mina vänner på chieftain har senaste förändringen i IRC gjort att vindstyrkan som krävs för att deras Cookson 50 skall segla upp till sitt TCC har ökat från 14 till 16 knop. Den är sedan dess till salu. Det blir ju lite avigt när man använder sig av ett en-siffer system.
    Annars är det väl inte direkt något nytt som händer. SM i havskapp kan fortfarande bara avgöras i IMS, liksom VM eller EM.

  2. Anders Nilsson Nov 5, 2007 Reply

    Vi har det redan stökigt i Öresund med många danska båtar som har optimerats för DH regeln och inte kan segla i Sverige utan LYS mätbrev. Man orkar inte stöka med detta utan eller struntar i att delta. Att inte delta är naturligtvis värst men att delta utanför regelverket är på snudd lika illa. Det är ju väldigt få seglare som kan optimera sina garderober för båda reglerna. Det kostar.
    Svenskar med LYS spinnakers har svårt att hävda sig i Danmark i DH etc. Jag vill inte ha igång en debatt om vad som är bästa regeln. Jag vill ha igång seglingen i Öresund.
    I Danmark ska alla ha ett LYS mätbrev för att få kappsegla om jag förstått det rätt. Detta tycker jag personligen är sunt. Alla regler lika.
    Jag tror inte det hjälper med fler regler att segla efter. Vi har redan problem med att man vill få igång IMS i sundet när DH och LYS är så etablerat.

  3. Anders Nov 6, 2007 Reply

    Chieftain har fått smaka på den svenska lysmodellen.
    Går båten bra och du vinner, ja då straffas du nästa år….

  4. Patrick Lindblom Nov 6, 2007 Reply

    Jag tror inte det är en effekt så mycket av att de har vunnit utan mer att det är en effekt av att IRC tidigare har favoriserat canters (för att “driva båtutvecklingen framåt?”) och nu tvingas straffa dem som sig bör för att andra båtar skall ha en chans i mer vind.

    På samma sätt håller nu IMS på att släppa straffet på styva båtar vilket gör att det blir en dubbel effekt – canters får det svårare i IRC och lättare i IMS vilket ger en intressant sammantagen effekt.

  5. Ingemar B Nov 6, 2007 Reply

    Segla entyp istället så slipper ni allt j—a tjafs! Hur länge har det inte snackats om olika handikappsystem, hur länge orkar ni hålla på? Ser ni inte själva hur förbenat dumt detta är? Handikappsystem/mätregler är från grunden gjorda för att hitta kryphål i, och när man tror att alla kryphål är igensatta, då börjar man med ett annat jäkla system! Ni är torskar allihopa! Inte undra på att svensk havskappsegling är en verksamhet i den tunna marginalen som kallas svensk segling!

  6. Richard Nov 6, 2007 Reply

    Jag tycker att det är kul med entyp ibland. Hade en Drake ett tag. Det går ju att segla vad som helst bara alla är lika långsamma. Problemet är bara att det inte gör ett dugg för utvecklingen av båtar. Och va trist om vi alla ska guppa omkring i identiska båtar. Jag vill ha möjlighet att välja en båt jag tycker om eller bygga en och sedan ändra saker jag inte är nöjd med. Different strokes for different fokes. Alla handicap regler är till viss mån orättvisa och det får vi väl leva med. Det är väl bara att välja den som sköts seriösast och är populär.

  7. Author
    Peter Gustafsson Nov 6, 2007 Reply

    Ingemar – ingen här är särskilt gnällig, utan vi försöker hitta gemensamma vägar framåt.

    Gillar du inte handikappsegling så kan du ju bläddra förbi inläggen? Jag har hört att det finns andra bloggar som diskuterar entypsklasser (och man kan gnälla på andra klasser och hävda att CB/Express/606/Folkbåt/… är “det enda rätta”).

  8. ME Nov 6, 2007 Reply

    Hej Ingemar B

    Vad skönt att någon kommer med oomkullrunkeliga saningar, Tack.
    För oss som då är vilsna i handikappträsket kanske du kan ge lite vägledning, det vore fantastiskt bra?
    Vilken båt skall jag ha för att segla en-typ som uppfyller nedanstående krav:
    35-40 fot
    min 8 kojplatser
    SM-status
    Tackar på förhand
    /ME

  9. PelleL Nov 6, 2007 Reply

    Om man skall vara lite krass så borde ME kanske skaffa en semester-40 till familjen och en 606 för kappsegling…=)

    Jag är huvudsakligen entypseglare men respitsegling är också kul och kommer alltid att finnas så debatten om respitsystem är relevant enligt min mening.

  10. Ingemar B Nov 6, 2007 Reply

    Halloj!

    Läs vad webmaster skriver, det är ju ett veritabelt smörgåsbord av handikapp/mätregler? Och så har det varit i många år! Det är lika dumt som att det lär finnas minst 10 VM titlar i proffisionell tungviktsboxning! Hur i hela världen tror ni att seglingssporten skall få någon trovärdighet när alla springer åt olika håll? Är det inte illa nog att vi har så förbannat många entypsklasser? Tänk om golfen införde ett handikapp för en viss typ av driver, en annan för en variant av putter, eller vedge eller vad de nu heter?
    Och du ME, det finns över 40 entypsklasser med SM-status! Det är bara att välja!
    Och webmaster, om du inte gillar att det kommer synpunkter, även om du inte samtycker så tycker jag det hör till god ton att du faktiskt respekterar dem.

  11. Jan Nov 6, 2007 Reply

    Jag tror att Peter tycker det är helt ok att diskutera entyp vs handikapp ifall han postar ett inlägg som berör det ämnet. Nu hamnar inte detta inlägg om det utan om handikappregler så ifall du håller dig till det så är dina åsikter säkert välkomna.

  12. LS Nov 6, 2007 Reply

    Anders:
    Är det inte klokast att göra som danskarna om man bor i sundet, dvs segla DH. En betydande del av de kappseglingar som ni har möjlighet att segla i närregionen lär väl ligga på den danska sidan av sundet. Sedan kan man givetvis ha massa åsikter om olika reglers för- och nackdelar (det har jag med), men momentant bör man nog titta på vad som är mest spritt där man kan tänka sig att segla. Att IMS eller IRC på kort tid skulle ta över i det djupt DH-religösa landet i väster torde väl inte vara allt för troligt…. Vettigast är väl dessutom att köpa en båt som seglar så bra som möjligt och inte är optimerad för en specifik regel. Då lär man på sikt bil mest flexibel oberoende av vilken regel som kommer att gälla…. Och kanske lägga all den tiden som man slipper mätoptimeringa på att träna lite mer….

  13. Patrick Lindblom Nov 6, 2007 Reply

    Det här med att respektera folks åsikter tror jag definitivt att Peter kan hantera. Frågan är om du kan acceptera att det finns folk som tycker respitsegling är kul och att mätregler är intressant att diskutera.

  14. Author
    Peter Gustafsson Nov 6, 2007 Reply

    Jag älskar att det kommer synpunkter.

    Men även om jag skulle tycka att din entypsklass är korkad (vilken är det förresten?) så behöver jag ju inte gå in på er hemsida och kalla er för “torskar allihopa” ;-)

    Även om det säkert hade blivit en kul diskussion.

    Segelsporten ser ut som den gör, och just nu handlar det om att få fler att kappsegla. Och då kan man inde dissa folk som vill ta den båt de redan har och kappsegla med den? Någon menade att det är ett av problemen. Att vi tar det på sånt allvar. Att vi tittar snett på folk som bara är med för att det är kul. Eller för att de har en Bavaria.

    Vi har den sport vi förtjänar!

    Och jag vet inte vad vi har för problem med trovärdigheten i vår sport? Problemet är att den är för jävla tråkig! Skulle det bli bättre om det bara fanns en gren? En båttyp? Ett VM? 12 rättvisa banrace ute på havet? Dagens ungdom (och många andra) skiter i sånt där. Det är downhill, skateboard, freestyle, freebandy, sjukamp, x-games & counterstrike.

    [Intressant idé förresten, när 100-meterslöparna gnäller på Carolina Klüft… “ni kan ju inte hålla på med er fåniga poängberäkning”… det är ju ingen som förstår… konstigt, hur kunde hon bli sveriges populäraste idrottstjej? Ingen förstår ju reglerna?]

    Folk vill inte bo i samma hus, köra samma bilar eller kappsegla samma båtar. Folk vill inte organisera sig. Folk vill inte att nån annan bestämmer hur det skall vara. För precis när det är ordning på torpet, är det nån jävel som har en ny idé. Det är 2007. Det blir aldrig som förr igen.

  15. Patrick Lindblom Nov 6, 2007 Reply

    Det där var ju nästan poesi…

  16. Lars S Nov 6, 2007 Reply

    Självklart finns det utrymme och behov av både entyp och handikappregler. Själv tycker jag att det är jättekul när det går att få ihop ett hyfsat fällt och köra entyp, men det är ju fullständigt omöjligt att göra så i alla lägen. T o m när vi förr körde Express (med över 1000 båtar att tillgå) blev det ändå ganska många handikapprace. När vi idag väljer att fokusera på entyp i X-35 väljer vi ut ett mindre antal seglingar (väljer vi för många blir det bara fragmentering) och motiverar de som har båtar att försöka delta i just dessa. På det sättet får vi bra och kul entypsseglingar. De flesta vill dock segla mer än detta och i andra situationer. Följaktligen är bra handikappsregler mycket viktiga även för entypsseglare!
    Viktigt är dock att inse att villkoren skiljer en del. Jag tror att många entypsseglare har lite svårt att vänja sig med den osäkerhet (mindre eller större) som alltid kommer att finnas då olika båttyper skall jämföras med varandra. För rena handikappseglare är detta nog mer en del av spelet då regeloptimering etc blivit en viktig del av sporten. Här finns inget rätt eller fel?
    Peter – ditt kåseri ovan var jättekul. En viktig poäng i ditt ressonemang är dock att vi allt mer går mot ett individuellt sammhälle, vilket påverkar vår sport mycket. På 70-talet såldes det båtar i seriestorlekar av 1000-tal i Sverige som snabbt blev klasser (Viggen, Vega, Ballad, IF, H-båt, Express, etc). Nu verkar ofta en serie med 10-20 likadana båtar i landet stort…. Följaktligen blir vi mer beroende av bra och enkla mätregler!
    En annan faktor i detta är tyvärr att vi blivit färre och färre som aktivt seglar. Det innebär grupperingarna av startfällten får allt större spridning gällande olika båttyper. Jämför t ex med mitten av 90-talet då det kunde vara 250 IMS-båtar i GR gruperade i en mängd klasser. Spridningen inom respektive klass var då mindre än idag och därmed var det enklare att ha en rättvis och fungerande mätregel. Idag finns det dessutom lite av en brytpunkt gällande design. Traditionella havskryssare varvas med moderna sportbåtar och flerskrovsbåtar. Detta ställer tuffa krav på handikappreglerna men skapar säkert också frustration hos många….
    Huvudsaken är hur som hellst, som jag alltid hävdat här, är att det skall vara kul att segla. Bråk mellan entyp och handikapp, IMS och ORC, IMS och IRC, etc är följaktligen dumt! I detta individuella samhälle måste det ju finnas utrymme för det som varje enskild individ vill oberoende om det heter entyp, handikapp, IMS, IRC eller LYS……

  17. Anders Nilsson Nov 6, 2007 Reply

    LS:
    Vi kommer naturligtvis at köra den klass där vi möter störst konkurrens. Vi mäter in vår båt i DH2007 och ger dansken på pälsen, skaffar SWE-LYS mätbrev och slåss mot Maxi95or, Ballader och ombyggda S-30 och körs det IMS mästerskap som samlar båtar så kommer vi att mäta in min Dehler 34a i den regeln. Kommer det att köras kul race i IRC så kör vi dem. Det är inte svårare än så. Sailors have more fun.

  18. Richard Nov 7, 2007 Reply

    Tack Peter,…………jag blev tårögd.

  19. ME Nov 7, 2007 Reply

    Ingemar B
    Ja du vad skall man säga? För min del är jag bara nöjd att du inte är ansvarig för att “promota” något jag har intresse av. En taskigare marknadsföring av entyp lär man väl inte hitta.
    Vill fortfarande att du talar om för mig vilken entypsbåt jag skall välja enligt de kriterier jag hade.

    Tackar på förhand.
    /ME

  20. Ingemar B Nov 7, 2007 Reply

    Jag behöver inte promota entyp för de bästa seglarna finns där! De inser nämligen att plattformen/redskapet skall vara lika så att man vet vem som vunnit när man kommit i mål, handikappregler är en taskig kompromiss. Om nu dessa handikappsregler är så bra, varför ändras de då hela tiden? Och hur i hela friden kan ni vara så exalterade över det? Det skapar dessutom en splittring i seglarvärlden, precis vad vi behöver! Bara en sån sak att man i Tyskland brutis sig ur är ett exempel!

  21. Patrick Lindblom Nov 7, 2007 Reply

    Ingemar, ingen kan övertyga dig om något annat än entyp och ingen vill heller försöka. Promota entypssegling är just vad du gör för annars skulle du inte känna ett behov av att ge dig in i en respitdiskussion. Du får gärna leva enligt din övertygelse och diskutera tillåtna material etc i ditt klassforum eller på inlägg här på Blur.se som handlar om entyp.

    Så kan du väl låta oss andra diskutera förutsättningarna för respitsegling utifrån att det är vad vi håller på med och vi har en önskan av att diskutera förutsättningarna för sådan kappsegling?

  22. F Nov 7, 2007 Reply

    Ingemar måste segla CB66… ;-)

  23. Robert Nov 8, 2007 Reply

    Kan ingen spärra Ingemar? Så vi som vill följa debatten slipper läsa en idiots åsikter om och om igen? Webbmaster?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.